Esti Hírlap, 1975. február (20. évfolyam, 27-50. szám)

1975-02-01 / 27. szám

NÖVEKEDETT A FORGALOM Népszerű a műszaki könyvklub Kimaradnak a lakónegyedek Gondnok és bizományos Huszonnégy éve alakult az Állami Könyvterjesztő Vállalat, de mai helyzeté­be három éve került. Ak­kor Budapest ellátásának feladataival bízták meg. Erről a munkáról , szép­ségeiről és nehézségeiről­­ beszélgetünk a vállalat igazgatójával, Pálos Endré­vel, és helyettesével, dr. Török Ottóval. — Vállalatunk forgalma — mondják — évről évre növekszik. Az 1973-as 510 millió forintos forgalomhoz képest, 1974-ben 580 mil­liót forgalmaztunk. Az emelkedésen belül is ugrás­szerűen megnövekedett az üzemi könyvterjesztés. Visszatérítés Az igények növekedésé­vel emelni kellett munkánk színvonalát is. Nemcsak el­adunk, ízlésformálást is végzünk. Az ÁKV kezde­ményezésére indult a szo­cialista brigádok házi­­könyvtára mozgalom, mely­hez rendszeresen küld ajánló könyvjegyzéket. Szervezzük a műszaki könyvklub mozgalmat, amelynek több mint 20 ezer tagja 15 százalékos vissza­térítéssel kapja a Műszaki Könyvkiadó kiadványait. Harminchárom budapesti nagyüzemben kísérletezünk a könyvajánlás és -eladás hatékonyabb formáival. Az itt vásárolt összeg tíz szá­zalékát — könyv formájá­ban — visszatérítjük. Rendszeresen tartunk író-­­olvasó találkozókat. A ke­rületi tanácsok és a nép­frontbizottságok segítségé­vel egy-egy könyvesboltra építve szervezzük a Könyv­barátok Köre mozgalmat, kébe sem képzeltek a ter­vezők eddig könyvesboltot, holott az ott lakók keresik. Szeretnénk tehát lehetősé­get kapni lakótelepi köny­vesboltok nyitására. Addig is, amíg ez megvalósul, van egy kísérletünk. Az óbudai lakónegyed­­házgondnokai­nál létesítettünk bizományi helyeket. — A vásárló nem mindig kapja meg a klasszikus alapkönyveket, melyeknek mindig ott kellene lenniük a könyvesboltok polcain, így van.És ezt mi nagyon sajnáljuk,­de a könyvkeres­kedelem egymagában nem tud segíteni. Létezik ugyan egy standardlista, amely a folyamatosan kiadandó klasszikusok, kézikönyvek, lexikonok, szótárak, nyelv­könyvek címeit tartalmaz­za. Mégis előfordul,hogy a vásárló nem kapja meg őket, vagy nem olyan áron, amilyen neki megfelelne. Ennek az az oka, hogy eh­hez több évre kellene előre rendelni és ezt sem forgó­alapunk, sem raktári lehe­tőségeink nem teszik még lehetővé. Kiadó, nyomda és könyvterjesztő összefo­gására lenne szükség a helyzet gyökeres javítása érdekében. Változatlan ívárak — Hogyan alakultak a könyvárak? — A könyvek egységív­­ára húsz év óta változatlan. Ez a könyv „testére” vo­natkozik. A kivitel minő­ségének javulása, a kötés, a borító árának emelkedése növeli a költségeket. De könyvkiadásunk az árban is differenciál. Gondosko­dik róla, hogy ugyanazon könyv 4 forintos áron, 40 forintért és esetleg 120 fo­rintért is kapható legyen. (szalontay) • •Összefogásra volna szükség — Elég kulturáltak köny­vesboltjaink? — Sajnos, nem mindig. Nagy gond a bolthálózat fejlesztése, a meglevő bol­tok korszerűsítése. Több, nemrég korszerűsített bol­tunk megduplázta forgal­mát, míg sok régi, mellék­utcában levő üzlethelyiség szinte csak raktárnak vagy elosztó lerakatnak felelne meg. Gond az is, hogy a bolthálózat zöme a Belvá­rosra összpontosul, a pe­remkerületekben alig van könyvesbolt. Különösen fontosak volnának az új la­kónegyedek, melyek egyi­ MOSZKVÁBAN IX. nemzetközi filmfesztivál „A filmművészet huma­nizmusáért, a bék­éért és a népek közötti barátságért!” — jelszavával 1975 júliusá­ra meghirdették a moszk­vai, most kilencedik alka­lommal rendezendő nem­zetközi filmfesztivált. Első ízben 16 évvel ezelőtt tar­tottak filmfesztivált Moszk­vában, amelyre akkor 42 ország nevezte filmjeit. A legutóbbin, két évvel ez­előtt, már 86 ország film­jei szerepeltek a verseny­ben. Várhatóan idén tovább növekszik a részt vevő or­szágok száma. A játékfil­mek mellett külön verseny­ben vesznek részt a rövid­filmek, valamint a gyer­mekfilmek. (APN) □ BOROS ATTILA rá­diókompozíciót készít Ná­­dasdy Kálmán 70. születés­napja alkalmából, amely­ben gyors asszociációk ré­vén kapcsol össze régi sze­mélyes találkozásokat, élet­rajzi epizódokat a jelen­nel; a zene szerepét vil­lantva fel egy sokoldalú muzsikus, nagy múltú ren­dező és művészetpedag­ógus életútjában. Fóti óvodások vendégségben A Bukarest étterem há­rom szocialista brigádja kedves felajánlást tett; el­határozták, hogy patronál­ják a fóti gyermekváros óvodásait. Az ismerkedésre tegnap került sor, mégpe­dig a vadászteremben, egy hatalmas mackóbőr alatt, amely természetesen nagy sikert aratott a kisfiúk és­­lányok — húsz nagycso­portos — körében. A Bu­karest dolgozói — a közeli óvoda óvónőinek segítségé­vel — bábszínházzal ked­veskedtek az apróságok­nak, uzsonnával vendégel­ték meg őket, és mindegyi­küknek egy-egy match­­boxot adtak ajándékba. Emellett az intézet könyv­tárának is ajándékoztak néhány szép ifjúsági köny­vet. • Bizonyára sokan va­gyunk, akiknek legkedve­sebb műsorai közé tarto­zik a Magyar tudósok so­rozat. Szerkesztő-rendező­je, Kardos István, szakmai­lag kiváló, amellett érde­kes, rokonszenves egyénisé­gű riportalanyokat választ ki, Wigner Jenőtől Szent- Györgyi Alberten át a teg­nap este látott Babies An­tal professzorig. Babies professzor megkapó sze­rénységét és megnyugtató derűjét, nyugodt modorát és világra szóló gyógyító­eredményeit ismerik és tisztelik egykori és mai be­tegei, volt és jelenlegi kol­légái és tanítványai, mun­katársai a Parlamentben, a Népfrontban, a szakszerve­zetekben s ki tudja hol és még kik. Hiszen elméleti­­tudományos és gyakorlati­gyógyító munkája mellett mindig volt ideje sok és hasznos közéleti munkás­ságra is, amely a betegeken kívül is sok-sok emberrel hozta személyes kapcsolat­ba. De ha a felsoroltak szá­ma ezrekre, netán tízezrek­re tehető is, most talán milliók, de legalábbis száz­ezrek egyszerre és egyidejű­leg ismerkedhettek meg egyéniségével, e nagyon ér­tékes ötvenperces tévémű­sor jóvoltából. (barabás) UJ KOSSUTH-KIADVÁNYOK Jegyzőkönyv a KMP első kongresszusáról A Kossuth Kiadó gondo­zásában megjelent a Kom­munisták Magyarországi Pártja 1925 nyarán Bécsben tartott 1. kongresszusának jegyzőkönyve, dokumentu­ma. Évszázadok politikai pereinek krónikája J. B. Csernyák ismeretterjesztő munkája Szent Johannától Dreyfus kapitányig. Újdon­ság Zala Tamás társada­lomrajza a századforduló Amerikájáról. Az Újvilág próbatétele. Dél-Amerika hőse, Simon Bolivar élet­útját követi I. Guszev írá­sa: A felszabadító. Az Esz­tétikai kiskönyvtár leg­újabb kötete Dési Huber István tanulmánygyűjte­ménye: Művészeti írások. A Napjaink kérdései sorozat januári füzete Kiss Artur esszéje: Hogyan fejlődik a szocialista demokrácia? A jövő űrhajósaival foglalko­zik Kir Bulicsov sci-fi re­génye: Az utolsó háború. □ A FLAMM­ARION, a világhírű francia könyvki­adó százesztendős. A nagy francia kiadók sorában a Flammarion jelenleg a ha­todik helyet foglalja el. Évente 500—600 újdonságot dob piacra, 18—20 millió kötetben. □ ZIK­A LAZIC és Jovan Zivanovic A naiv címmel egy el nem ismert naiv festőről készít filmet. Bemutatók Budapesten A Pesti Színház február 7-én játssza először Gyur­­kovics Tibor Csóka család című művét Kapás Dezső rendezésében. Főbb szere­peit Tomanek Nándor, Bul­la Elma, Benkő Gyula, Tá­bori Nóra, Greguss Zoltán, Földi Teri alakítja. A felszabadulás 30. év­fordulója tiszteletére játsz­­sza február 15-től a József Attila Színház Leonyid Leonov: Hazatérés című drámáját. A második vi­lágháború idején zajló szín­mű arról szól, a lakosság hogyan viselkedik az ellen­séggel szemben és hogyan segíti elő a felszabadulást. A rendező Benedek Árpád, a főbb szerepeket Bánffy Györgyre, Kállai Ilonára, Voith Ágira, Szilágyi Ti­borra, Bodrogi Gyulára, Horváth Sándorra, Maros Gáborra bízta. A Vidám Színpad együt­tese február 21-én mutatja be Gábor Andor Dollárpa­pa című klasszikus vígjá­tékát. A szereplők között találjuk Csákányi Lászlót, Lórán Lenkét, Kabos Lász­lót, Horváth Tivadart, Ve­rebély Ivánt, Faragó Verát és Zana Józsefet. (MTI) KÖZTULAJDON 1945-1973 Jelképpé lett szobrok Köztulajdon 1945—1975 címmel különleges kiállítás nyílt ma délben a Műcsar­nokban. Budapestről és a vidéki városok, községek te­reiről, épületeinek homlok­zatairól jöttek el ide azok a szobrok, épületdíszítő plasztikák és térformák, amelyek felszabadulá­sunk óta készültek. Ponto­sabban nem is a köztéri szobrok, mert köztük nem egy méretében olyan hatal­mas, hogy aligha férne el a Műcsarnokban. Termé­szetesnek tűnik tehát, hogy néhány szoborvázlat, kis­plasztika mellett főként fényképek szemléltetik az említett alkotásokat. A szakember számára is szinte meglepő, hogy har­minc év alatt mennyi új művel gazdagodtunk, s a stílusjegyeket figyelve, kis­sé végigkövethetjük az el­múlt három évtized törté­netét. A kiállítás fényesen igazolja, hogy szocialista államunk a legnagyobb mecénás. Elsősorban, per­sze, az olyan alkotások megszületését támogatja, amelyek az emberről szól­nak, felszabadulásáról, ön­magára találásáról, békéjé­ről. Azon sokat lehetne vi­tatkozni — s vitatkoztunk is az elmúlt években —, hogy mindig a legjobban dönt-e a mecénás, s a leg­jobb művészeti törekvések kapnak-e helyet, vagyis­ a legmegfelelőbb alkotás ke­rül-e a legmegfelelőbb helyre. A vita minden­képp jogos, hiszen egy-egy köztérre kerülő plasztiká­val ezrek, tízezrek talál­koznak naponta, ezrek, tíz­ezrek ízlését, gondolatait, tudatát befolyásolja. Úgy véljük, hogy ez a mostani félig fényképes, félig mű­tárgyakat felsorakoztató tárlat bizonyítja: a támo­gatás ésszerű, együtt gon­dolkodik és lép a kor mo­dern plasztikai törekvései­vel és igényeivel. A kiállí­tás az első állami megren­delésre készülő munkától, Kerényi Jenő sátoraljaúj­helyi partizánemlékmű­vétől kezdve Somogyi Jó­zsef, Mikus Sándor, Pátzay Pál — hogy találomra, azo­kat említsük, akik az adott időszakban a legtöbb mun­kával gazdagították közté­ri plasztikáink sorát —, egészen Varga Imre nem­rég Mohácson felállított Lenin-szobráig terjed. Számokat, adatokat is idézhetnénk annak bizony­ságául, hogy egy-egy év­ben az állami és társadal­mi szervek, intézmények mennyit költöttek képző­­művészeti alkotásokra, de a számoknál is hatásosab­ban beszélnek maguk a művek, a plasztikákon túl a mozaikok, pannók és freskók, amelyekkel na­ponta találkozunk, s ame­lyek közül nem egy jellő, szocialista társadalmunk, mindennapi életünk és tör­ténelmi múltunk jelképé­vé emelkedett. Beleszólnak ízlésünk fejlődésébe, vál­tozásaiba, műveltségünk, szemléletünk részévé vál­nak. Olyan részévé, mely immár hozzátartozik min­dennapjainkhoz, szocialis­ta művészetünkhöz. (h. m.) BARTOKIANA Vendégjáték Lengyelországban Hazaérkezett Varsóból Sivó Emil, a Thália Szín­ház gazdasági igazgatója, aki előkészítette a színház közelgő lengyelországi vendégszereplését. A Thália Színház együttese március­ban a varsói magyar na­pokra, a lengyel fővárosba utazik vendégszereplésre. Március 15-én a Teatr Polski színpadán az ismét műsorra tűzött Bartókiánál, március 16-án pedig Lász­ló Bencsik Sándor Törté­nelem alulnézetben című, kétrészes színművét mu­tatják be. A varsói előadá­sok után a sziléziai Opole város nemrégiben felavatott új színháza látja vendégül a budapesti művészeket. Rövidfilmek a Kossuth Klubban Februárban folytatódnak a rövidfilmprogramok a Kossuth Klubban. Az alko­tókat bemutató sorozatban az évad hátralevő részében Vagyóczky Tibor operatőr, Lestár János, Hárs Mihály, Borsodi Ervin, Czigány Ta­más és dr. Kárpáthy György filmrendező alkotá­sait láthatják a nézők. A Macskássy Gyula filmklub is új sorozatot indít. En­nek keretében három elő­adás hangzik el a rajzfilm­készítés különböző fázisai­ról: Az ötlettől a kész filmig; A rajzfilm hangvi­­lága és végül A rajzfilm képvilága címmel. Még két előadás lesz ebben az évad­ban, A rajzfilm és a zene, továbbá Grafikusok és a rajzfilm címmel. □ MILANÓBAN nem fir­kálnak a falra címmel mu­tatkozik be első filmjével Raffaele Maiello. A film arról szól, hogy öt fiatal, egy tanítónő, egy munkás­asszony, egy paraszt, egy színész és egy újságíró szembefordul a polgári tár­sadalommal. A „nagy ember” egyik típusának egy napját is­merhettük meg Vészi End­re Kacsasült délelőtt tíz­kor című hangjátékából. A menő gyárigazgatóét, aki­nek vállalati kocsi jár, reprezentáció és külföldi út. Nincs múltja és nincs jövője, csak jelene van, amelyben félretéve hitet, küldetést, csak egyre tud gondolni: mindenáron megtartani azt, ami most, a jelen pillanatban meg­van. Ezt a fajta embert állította szembe az író a gyerekkori baráttal, a ma is munkásként élő-dolgozó „néppel”, mert úgy véli, munkáshősének joga van a volt barátot, a gyárigaz­gatót — akivel alig talál már közös témát — a múltra emlékeztetni. A kissé szimbolikus alap­helyzetből sok érdekes gondolatot szikráztat elő az író, imitt-amott epikus hömpölygéssel, de a két jól megteremtett figurával nemigen tudott mit kezde­ni. Illúzió, hogy a múlt szegénysége vagy nyomo­rúsága bármilyen fellelhe­tő mai visszás helyzetre választ adhatna. A rende­ző, Barlay Gusztáv, jól érezte meg, hogy itt végső soron nem drámai hely­zetről van szó, hanem két érdekesen megírt figurá­ról, s a hangjáték akkor áll a talpára, ha ezt a két alakot izgalmasan játszat­ja el. A két főszereplő — Sinkovits Imre és Szabó Gyula — alakítása erőtel­jes, érzékletes volt, s ha a hangjáték befejezése nem is egészen világos szá­munkra, a színészi játék­nak köszönhetően mégis hiányérzet nélkül zárhat­tuk el készülékünket. (harangozó)

Next