Esti Hírlap, 1975. augusztus (20. évfolyam, 179-203. szám)

1975-08-01 / 179. szám

• Két tehetséges, ro­konszenves fiatalt — egy ötvösművészt és egy épí­tészmérnököt — mutatott be a tegnap esti Kezdőkör. Ennek a műsorsorozatnak minden bizonnyal az a cél­­ja, hogy elsősorban a fia­tal nézőknek, és persze másoknak is, képet adjon arról, miként élnek, gon­dolkodnak az alkotásban, teremtésben első lépéseket tevő, de már eredménye­ket felmutató pályakezdők. Bartha Zsuzsa ötvösmű­vész és Józsa Mária épí­tészmérnök tehetséges em­berek, ezt észrevehettük bemutatott munkáikból. És minden bizonnyal színe­sebb emberek is. Erről vi­szont már meglehetősen keveset tudtunk meg a tegnap esti, az eddigi kez­dőkör-adásoknál jóval hal­ványabbra sikerült prog­ramból. Mintha a riporter nem megszerettetni akarta volna velünk ezt a két fia­talt, csupán megismertet­ni. Pedig ahhoz, hogy egy ilyen műsor kapcsán a be­mutatottak iránt fokozot­tabb érdeklődés támadjon bennünk, szükséges volna az is, hogy a riportert is érdekeljék beszélgető part­nerei. Mert az érdeklődés bizonyára kíváncsiskodóbb, és így lényegi kérdéseket fogalmaztathatna meg ve­le az általánosságok, a sablonok helyett. Igaz, a sokoldalúság szándéka ösz­tönözte a műsorvezetőt; a filmbetétek tanúsága sze­rint keresztül-kasul utaz­ta az országot, megszólal­tatott másokat is, hogyan vélekednek az építésznő­ről, de sehol sem mélyedt el, nem vitatkozott, nem ér­velt, csupán odanyújtotta a mikrofont. Márpedig a riporter feladata, mint tud­juk, ennél jóval több. Ki­váltképp az olyan műso­roknál, amelyeket nem könnyű izgalmasan tálalni. (harangozó) A német dráma kétszáz éve A német dráma majd kétszáz évét fogja át az a bemutatósorozat, amellyel a hamburgi Német Színház fennállásának 75. évfordu­lóját ünnepli. Az új évadot egy Schiller-dráma nyitja, majd Gerhart Hauptmann Magányos emberek című művét állítják színpadra, ezt követi Friedrich Heb­bels Mária Magdolna című színdarabja, majd Bert Brecht Szent Johannája, s végül Martin Walsers Szín­mű című munkájának be­mutatója. Sorállás a múzeum előtt Több mint 400 ezer le­­ningrádi látta azt a kiállí­tást, amely Száz mester mű a New York-i Metropoli­­tan-ból címmel két hóna­pig az Ermitázsban volt látható A leningrádiak ér­deklődése olyan nagy volt, hogy a közönség számára várakozólistákat vezettek be és két-három hetes lá­togatási terminusokat je­löltek meg. A Téli Palotán át külön bejáratot is kel­lett nyitni a bel- és kül­földi látogatók hatalmas folyama áramlásának meg­könnyítésére. E hónap­ban a festmények a moszk­vai Puskin-múzeumban lesznek láthatók. Viszon­zásképpen Washingtonban néhány napon belül meg­nyílik egy kiállítás az Er­­mitázs képeinek Remit­­randtól Picassóiff terjedő összeállításából. MÁTÓL A KÉPERNYŐN Riporter kerestetik Mérnökök sikere • Közösségi szellem Ma délután megkezdődik a Riporter kerestetik­ több héten át tartó vetélkedője — immár a tévé nyilvános­sága előtt. A televízióúj­ságban közölt képekről már ismerkedhettünk az arcokkal, Pomezanski Györgytől, a vetélkedő szerkesztőjétől előlegben szeretnénk közelebbit is megtudni róluk. Mindenek­előtt: hogyan választották ki a jelentkezők közül leen­dő ismerőseinket, a 12 ri­­porterjelöltet? — Több lépcsős módszer­rel. A 850 jelentkezőnek tetszés szerinti témáról iro­dalmi riportot kellett ké­szítenie, majd a politikai tájékozottság felmérése kö­vetkezett. Így a szóbeli elő­­zsűrizésre már csak két­száznegyvenen jutottak. A különböző rádiós és televí­ziós riporteri feladatok megoldása után versenyben maradt az a húsz jelölt, akik közül a legjobb tizen­kettő indul a mai rajtnál. — És mi lesz azokkal, akik végül is a vetélkedő legrátermettebb riporterei­nek bizonyulnak? — A Riporter kerestetik! az utánpótlás kiválasztásá­nak egyik módja, tehát akárcsak eddig, a legtehet­ségesebbek a televízió munkatársai lehetnek. Ami egyúttal azt is jelenti szá­mukra, hogy megkezdődik a szervezett felkészülés a pályára, a szakma rendsze­res tanulása. A vetélkedő jellege olyan, hogy sajátos versenyzői készséget kíván, s ha ez nincs is meg a leg­nagyobb mértékben valaki­ben, az attól még lehet rá­termett a televíziós munká­ra; ezt az a gyakorlat is bizonyítja, hogy a mai adásban már nem szereplő, de tehetséges fiatalok vesz­nek részt máris a Riporter kerestetik sokrétű és szer­teágazó szerkesztői munká­jában. (be) Bálnavadász lánya — Érdekes, hogy a ver­senyzők között feltűnően magas a mérnökök aránya: hatan vannak a tizenkettő közül... — Ennek semmi más oka nincs, minthogy ráter­metteknek bizonyultak, és történetesen mérnökök. Legtöbben egyébként jogá­szok jelentkeztek, de érde­kes, hogy viszonylag kevés volt a bölcsész. Indultak érettségizett szakmunkás­­tanulók is, és a különleges­ség kedvéért hadd említ­sem, hogy akadt a mezőny­ben bálnavadász lánya és sinológus. — A vetélkedő gazdái a televízió ifjúsági osztályán már hónapok óta foglal­koznak a leendő verseny­zőkkel. Milyennek ismerték meg őket? — A legjellemzőbbnek érzem bennük a nagyon rokonszenves összetartást. Nyoma sem volt a rosszízű rivalizálásnak, feltűnően kollegiális hangulat uralko­dott mindvégig. Amiben tudtak, mindig segítettek egymásnak. — Miben különbözik ez a mostani az előző riporter­vetélkedőtől? — A leglényegesebb az, hogy ezúttal csakis a tele­vízióban folyik a Riporter kerestetik, tehát nem osz­lik meg a sorozat a rádió és a képernyő között, ezen­kívül pedig most az első három adásban kiesés nél­kül mind a tizenkét ver­senyző részt vesz. Ezután dől el a zsűri pontozása, valamint két versenyző to­­vábbjuttatásának lehetősé­gével a nézők szavazatai alapján, hogy kik lesznek a nyolcas középdöntő indulói. Három fordulóban együtt — Milyen feladatokat kell megoldaniuk a jelöl­teknek? — Már mától, tehát mindjárt az első három for­duló egyenként másfél órá­jában a legmélyebb vízbe kell ugraniuk, azaz, egy té­vériporter összes lehetséges feladatában be kell mutat­niuk képességeiket, az élő adástól a filmriporton át a stúdióműsorig. Zebegényben minden évben megrendezik az amatőr képzőművészek nyári szabadiskoláját, ahol a résztvevők szakmai ismereteiket gyarapíthatják. Képünkön, mun­kában a keramikuscsoport egyik fiatal tagja. (MTI Fotó : Király Krisztina felv.) FŐISKOLÁSOK ÉS A ROBOTOK A robotok irányító rend­szereiről a Szovjetunió Tudományos Akadémiá­ja szimpóziumot rendezett Leningrádban. Szakértők véleménye szerint a legfi­­gyelemre méltóbb előadá­sokat a ,,Bauman” moszk­vai műszaki főiskola hallga­tói tartották. A leendő mérnökök tu­dományos tervezőirodákban folytatnak kutatásokat. A szovjet főiskolások közül több mint 25 ezer hallgató dolgozik ilyen irodákban, amelyek a múlt évben vál­lalatok, tudományos intéz­mények megrendelésére több mint 8 millió rubel értékű munkát végeztek. A diák-tervezőirodákon kívül a szovjet fiatalok más formák között is részt­vevői — hazájuk tudomá­nyos-technikai fejlesztésé­nek. A dolgozó fiatalok kö­rében, az üzemekben szer­vezett, úgynevezett tudo­mányos-technikai komp­lex alkotó brigádok a leg­népszerűbbek. A cél — a fiatalok által kidolgozott találmányok és az újítási javaslatok minél gyorsabb bevezetése. A kollektív al­kotótevékenység másik le­hetőségét a társadalmi ter­vezőirodák képezik. Itt az újítók mérnökökkel, terve­zőkkel, tudósokkal működ­nek együtt. A Komszomol Központi Bizottsága is nagy figyel­met szentel a tudományos­technikai munkának. A központi bizottság mellett ifjú tudós és szakértő ta­nácsot szerveztek. Nagy te­kintélynek örvendenek a Komszomol által kiosztott tudományos, technikai és termelési díjak is. A szovjet ifjúsági tömeg­szervezet már több mint 8 éve szervez országos tudo­mányos-technikai bemu­tatókat és az ifjú újítók és feltalálók iskoláját is lét­rehozták. Szvjatoszlav Csumakov (APN) Keaton a létrán A nyáresti nyitott abla­kokon innen is, onnan is dőlt a sikongó kacagás. A képernyőn látható Buster Keatont egy egész város rendőrsége üldözi. Ő ép­pen egy kerítésnek támasz­tott hosszú létrára mászik fel, a létra átlendül a pa­lánkon és libikóka gyanánt ide-oda billeg, aszerint merről jönnek az üldözők. És Buster Keaton valóban egy akrobata ügyességével és egy bohóc humorával vé­gigcsinál mindent, amit egy létrával lehet és amit nem, ötletei kifogyhatatlanok arcizma nem rezzen. Másnap reggel a villamo­son és a munkahelyeken még mindig hallani: ......és amikor a fagylalttal mindig valami malőr történt...” „... és amikor szegény Stan és Pannak szétverték az autóját”, „... meg amikor a kiskutya mentette meg a tengeren hányódó szerel­meseket ...” Valaki mámo­rosan ismert fel egy film­részletet, amelyet 11 éves korában látott, minden koc­kájára élesen emlékezett — azóta szerelmes a moziba —, most viszontlátta és meggyőződhetett róla, hogy mindaz, amire ő emlékezett, vadban létezett és nem képzelete játéka csupán. Így örvertdeztünk vala­mennyien a „régi idők mo­zijának”, amelyből kedden adott ízelítőt a televízió, a Filmkomédia diadalútja című amerikai összeállítás­ban. A kísérőszöveg sem za­vart ezúttal: rá-rányitotta a szemet valami sajátságra, jellegzetességre. Arra, hogy ezek az ősfilmek olyasmire láttak rá a világból, aminek észrevételére semmilyen más művészet sem képes. Már pusztán a szórakoz­tatás is óriási dolog. Az agyak túltelítettek, nem tudással-ismeret­tel — saj­nos —, hanem benyomással, ömlesztve kapott, s gyakran erőltetett, de nyomot nem hagyó képi impulzusáradat­tal, így hát aki elszórakoz­tat, vagy ami megenevettet (vagy megríkat) már nagy jót tett velünk. Hát még ha szinte a föld alól, ötven­hatvan év távolából teszi ezt! De, itt a szórakoztatáson kívül még valamit kaptunk. Olyasmit, amivel eléggé gyengén vagyunk elereszt­ve: filmtörténeti-filmeszté­tikai mutatványt. És a leg­szélesebb hatósugárral: a tv nagy nyilvánossága előtt. Olvasom irigykedve, hogy Párizsban csupán le kell menni az utcára s a mozik seregében mindig akad néhány, amelyben megnézheti az ember egy régi filmélményét, vagy a fiatal közönség azt a fil­met, amelyet koránál fogva nem láthatott, de látni érde­mes. Ezzel a lehetőséggel nyilván összefügg, hogy a modern filmnyelvet ott jobban , többen értik, szakszerűbben közelítenek hozzá. Sok más külföldi nagyvárosban van ez ha­sonlóképp; a néző bármikor újra láthatja a Patyomkin páncélost, vagy a Biciklitol­­vajokat, az Országútont, vagy akár a Szelíd motoro­sokat. S a tv valamelyik csatornáján is lehet mindig régi filmeket látni. Évekkel ezelőtt sok szó esett az iskolai filmesztéti­kai iktatásról. Ma már egy­re kevesebb. Szűkében vannak az időnek, még in­kább az illusztráció- anyag­nak. Azt mindenki termé­szetesnek tartja, hogy Arany versei mindig hoz­záférhetők a könyvesbolt­ban, hogy a múzeumokban bármikor megnézhetők az elmúlt századok képei, szobrai, hogy a színházak­ban valahol mindig látha­tók Szophoklész vagy Shakespeare darabjai. A muzsikáról nem is beszél­ve, ahol szinte előbb a klasszikus, mint a modern zene. Köztudott: nálunk kevés a mozi, s drága a régi fil­mek kópiája. Ismert az is, hogy vannak törekvések a mozik arculatának megkü­lönböztetésére, van már Stúdiómozi és Magyar­ Fil­mek Mozija, meg egy (egy) felemás Filmmúzeum is működik Pesten. Mindez azonban oly kevés, mint­ha az egész csupán néhány száz speciális ér­deklődésű egyetemista, avagy nagy igényű ér­telmiségi ügye lenne. Pe­dig éppenséggel a moziba járó nagy tömegekről van szó. Azokról, akik hónapo­kon át dugig töltötték az Uránia nézőterét, a nagy Chaplin-filmek felújítása­kor. És elsősorban a mozi­közönség zömét kitevő fia­talok tömegéről van szó, akik néha zajongva, nyerít­ve, idétlenkedve, jót és rosszat megkülönböztetni nem tudva, ócska fércmű­vet és príma profimunkát, giccset és művészetet egybe­kavarva ütik agyon az időt a mozikban, s csak „sztorit” látnak — élveznek vagy unnak — ott, ahol képi-filmi értékek vagy hitványságok vannak. „Hiányos a vizuális művelt­ségük” — mondják rájuk ilyenkor nagyképűen. De hát mitől is legyen tartal­masabb? Ezért élveztük kétszere­sen is a Keystone-stúdió ős­kori kis remekeit. Élveztük, mert túl a nosztalgián, s túl az időt kiálló humor él­vezetén, túl a kacagáson — értéket kaptunk, ismeretet kaptunk, egy darabka mű­vészettörténetet. Ha már moziktól hiába, legalább a televíziótól — várjuk a folytatást! Fencsik Flóra HELYSZÍNI KÖZVETÍTÉSEK VILÁGHÍRŰ fesztiválokról A Magyar Rádió, az el­múlt évekhez hasonlóan, az idén nyáron is egyenes adásban közvetít néhány különösen értékes hang­versenyt és operaelőadást rangos európai fesztiválok­ról. Augusztus 3-án Bay­­reuthból, Wagner az Iste­nek alkonya című operáját sugározzák. Az előadás két főszereplője Gwyneth Jo­nes és Kari Ridderbusch. Salzburgból első alkalom­mal augusztus 10-én a Londoni Szimfonikusok műsorát hallgathatják a ze­ne iránt érdeklődők. Az est szólistája Emil Gilelsz, kar­mestere Kari Böhm. Az augusztus 11-i kapcsolás színhelye ismét Salzburg. Műsora: Verdi Don Carlos című operája. Ezt az elő­adást Herbert von Kara­jan neve fémjelzi. Érdekes­sége az eseménynek, hogy a nagy karmester nem csu­pán vezényel, hanem a rendezés is az ő munkája. Az opera szerepeiben a legkiválóbb énekesek lép­nek fel: Mirella Freni, Christa Ludwig, Placido Domingo, Nikolaj Gryaurov. Augusztus 13-án a lu­zerni ünnepi játékokból ad közvetítést a rádió. Ezen a napon Ferencsik János vezényli a svájci ünnepi játékok zenekarát. A mű­sorban elhangzik: Bartók táncszvitje, Beethoven VIII. szimfóniája, Liszt Koroná­zási miséje. Salzburgból közvetíti a rádió augusztus 20-án a Johann Strauss születésé­nek 150. évfordulója tisz­teletére rendezett hangver­senyt. Ez alkalommal a Bé­csi Filharmonikus Zenekart Wik­i Boskovsk­y vezényli. A rádió salzburgi adásai augusztus 24-én érnek vé­get, amikor Verdi Requiem című műve hangzik el Ka­rajan vezényletével. Kocsis Zoltán és Ránki Dezső képviseli hazánkat azon az augusztus 26-i, Lu­­zernben megrendezésre ke­rülő hangversenyen, ame­lyen a baden-badeni szimfonikus zenekart Ko­­bayashi Ken-Ichiro vezény­li. Az est programja: Mo­zart: Esz-dúr kétzongorás versenyműve, Men­delssohn: E-moll hegedű­­versenye, Bartók: Zongora­­versenye, R. Strauss: Till Eulenspiegel vidám csíny­­jei című kompozíciója. □ KUBAI GRAFIKAI KIÁLLÍTÁS nyílik augusz­tus 8-án, pénteken, délután 3 órakor az Ernst Múzeum­ban. □ TIZENHATEZER STA­TISZTA és 2500 válogatott la vett részt a Paraszthá­ború 1573 című jugoszláv film forgatásában. A be­mutatót őszre tervezik Zágrábban.

Next