Esti Hírlap, 1977. január (22. évfolyam, 1-25. szám)

1977-01-03 / 1. szám

SZILVESZTERESTE A hangszóró mellett •Nyugodt, amolyan csalá­dias szilveszterestét tölt­hettünk a rádiókészülék mellett. Kezdődött a prog­ram születésnapi kettesben beszélgetéssel, amelyben két Sándor, Petőfi Sándor (mai hangja Timár Béla) és ügyeinek, még a bizalma­saknak is tudója, ismerője, Fekete Sándor vívott szi­porkázó szócsatát. Majd megszólalt a Fenderzongo­­ra és kenderheg­ed­ű, hogy fenekestül felforgasson bús­­magyar akácsorokkal kibé­lelt nótát, bárgyún gügyö­­gő-síró telefonslágert, s e két — Farkasházy Tivadar, Sinkó Péter és Verebes Ist­ván által fabrikált­­ hang­szer már kellő módon rá­hangolhatta a hallgatót a fő attrakció, a B.U.É.K. 1977­ befogadására, am­­iket ez alkalommal a Köz­ponti Fizikai Kutató Inté­zetből közvetítettek Á­dám híradásán. És miköz­ben a tudományos érteke­zésre figyeltünk, egyszer csak azon vettük észre magunkat, hogy néhány számot nem ártott volna egy több millió voltos gyor­sítóberendezésbe helyezni (Pótstatisztika; Szépen, tisztán, érthetően; Szilvesz­teri konferansz), akkor ta­lán célba talált volna, de így meglehetős nehézkesen vánszorgott a felbont­ás pillanatáig. De hát nem le­het minden kabarészám egyformán magastól lésű és időnként szilveszterkor még a kritikusnak is lehet­nek háziasszonyi teendői, amiket az ilyen számok su­gárzása közben végez el. Nagyon elnézőek sem akarunk azonban lenni, mert a számok túlnyomó többsége erre nem szorult rá, s még az ismétlésnél, többszöri meghallgatásnál is eredeti energiájával su­gárzik, mulatságosnak, szó­rakoztatónak hat. Talán ilyen a közel-keleti inter­jú, Szilágyi György Hó­fehérke és a hét elgyö­tört törpe című, a rádió­műsorokat parodizáló szá­ma, valamint Mikes György és Somogyi Pál él­celődései. És egy szám, amelyik valósággal rob­bant: a múlt esztendőben Kern Andrást a taxisok zárták a szívükbe, s most minden valószínűség sze­rint, a Belvárosi Telefon­­központ­ vezetői ölelik majd keblükre. Amit a kitűnő fiatal művész és színtársu­lata (tagjai: Kern András, Kern András... és végül, kilencedikként is Kern András), ritka bravúros, a nevetés könnyeit is előcsa­­logató színészi tel­jesítmény. Igazi radioaktivitás, sugár­zás. (harangozó) Mit keresett a kabarétár­­sulat a KFKI-ban? Saját bevallása szerint azért jött ide, hogy kellő módon ra­dioaktív legyen, s folytatva a sort, hogy megfertőzzön és humorral átsugározzon valamennyiünket. Hogy si­­került-e? Erre igazán min­denki a maga szája íze sze­rint adhat választ, így a kritikus is, aki ,,megfertőz­ve”, azaz feldobott jó han­gulatban hallgatta a mű­sort, s azzal a jó érzéssel koccintott éjfélkor, hogy többnyire „radioaktív” szá­­mokat hallott. Szerencsére a nagy pillanatra, az óév­­búcsúztatóra, a Kabarészín­ház szerkesztői semmiféle különleges bravúrral nem akartak szolgálni. Ami bi­zony adott esetben balul is végződhetett volna. A múlt év adásainak­ legjobb szín­vonalát hozták, a műsor szórakoztató volt és közéle­ti, úgy politikus, hogy nem hajuknál fogva előrángatott problémákon verte el a port. Vagyis: olyan kérdé­sekről volt szó, amelyek bi­zony egész évben, ilyen vagy olyan értelemben, meglehetősen radioaktívvá tettek bennünket. De talán néhány ré­szecskét helyezzünk elekt­ronmikroszkóp alá, hogy lássuk, miből is állt a mű­sor, s esetleg mérjük meg sugárzásának erejét. Kom­­lós János bevezetője sokfelé tekintett, s úgy volt közéleti fogantatása, hogy közben nem ülte meg sen­kinek a gyomrát. Ugyan­csak visszhangra talált, „lebontódott” a Komlós— Kaposy-féle cirkusz, Sas József Pesti közös piac­száma és a múlt esztendő­ről, pontosabban a tavalyi szilveszterről átgurult szel­lemes, ámbár kissé terjen­gőssé növekedett közéleti hólabda. S mert a műsor­szerkesztő fizikusok nem csupán részecskéket, ha­nem — maradjunk stíluso­sak — nyers uránt is, azaz a konkrét valóságból vett humort is feltárták, igen jól szórakozhattunk a Volt egyszer egy olimpia című, a montreali olimpia idején összegyűjtött riporteri ba­darságokon, mellébeszélé­seken, valamint a külföldi tudósítók szilveszteri ii­• A televízió szilveszteri műsora meggyőzően példáz­hatja azt a szédületes pá­lyát, amit a tv életünkben befutott. Alig néhány esz­tendő alatt a korábban sze­rény tréfamesterként meg­tűrt műsor otthonunk fő­szereplőjévé lépett elő az év utolsó napján. Millióan vár­tuk, hogy egymaga legyen a szilveszteri mindenes: tré­fa, dal, kacagás, bor, búza, békesség, kinek, mire volt éppen gusztusa. Ez a felfo­kozott várakozás annak a rendkívüli kapcsolatnak a megnyilvánulása is volt egyben, ami a televízió és közönsége között kialakult, s amit legföljebb csak egy új, nagy szer elemhez lehet hasonlítani; amikor még kellőképpen keveset tudunk a másikról ahhoz, hogy mindent várjunk tőle. De ennek a korszaknak is vége lett. Elérkezett a le­­higgadás ideje. A televízió — mint szilveszteri szóra­koztató szolgálat — beépült hétköznapjainkba. Próbál­junk csak visszaemlékezni, mi is volt egy évvel ez­előtt?! Körülbelül annyira emlékezünk rá, mint arra, hogy a múlt­ karácsonykor is halat ettünk, meg mákos­­gubát. Minden ünnepnek megvannak a maga szer­tartásai, s azt a bizonyos mákosgubát sem az, íze, ha­nem az alkalom különböz­teti meg az év más napjain elfogyasztott, szakasztott olyan ízű mákosgubától ilyen meghitt nyugalom­mal ülünk immár neki a szilveszteri tévéműsornak, ami szertartás lett és ha­gyomány­ elmaradhatatla­­nul hozzá tartozik az év utolsó napjához, és lényegé­­ben csak a dátum külön­bözteti meg az egyébkor lá­tott szórakoztató összeállí­tásoktól. Úgy is jellemez­hető új viszonyunk a tv szilveszteri műsorához, hogy érvényesült a dialek­tika egyik törvénye, a ta­gadás tagadása, magasabb szinten eljutottunk a tévé­nézői tudat kiinduló álla­potához, felismertük, hogy a szilveszteri tévéműsor nem kizárólagosan egyenlő a szilveszteri össz-szórako­­zással. E felismerés birtokában ülünk le, nézzük végig, és felejtjük el az erre az al­kalomra szánt néhány órát. L­egföljebb olykor, egy-egy balsikerű trükk láttán jut eszünkbe kellemes emlék­ként, hogy milyen ötlete­sen nevettette ki velünk némely elektronikus fogás nagyralátó gyermetegségét Bodrogi Gyul és Agárdi Gábor, két remekül tájéko­zódó és cinkos útitársunk, vezetőnk, e szilveszteri mű­sor hegyein-völgyein. És alighanem Márkus László hangsúlya is visszacseng a fülünkben még egy ideig, olyan hiteles és ismerős volt benne az értetlenség, hogy vajon mi kerül egy fotelen hétezerkétszáz forintba?! Feltéve, hogy az új évben fotelt akarunk vásárolni. És ha valakinek ennyi sem jut eszébe erről a Szil­veszterről, azt sem érdemes zokon venni. Végül is ki ha­ragszik meg a barátjára, hogy a viccet, amit ma me­sélt neki, holnapra elfelej­ti?! (bársony) A képernyő előtt ősszel arő elektronikus zenei kísérleteket és a Strasbourg! ütőhangszere­seket hallgatta ez a szép­számú fiatalabb közönség, amely most Kurtág két kompozíciójára, meg a zon­gorista Kocsis Zoltán szer­zői kísérletére volt kíván­csi. A pulóveres, farmeres fiatalokat egy időben ki­nézték, megjegyzésekkel kísérték a koncerteken, az Operában; ma a szmokin­gok és estélyik között egy másfajta „eleganciát” kép­viselnek. Nem nézik ki őket. ők sem nézik ki a nyakkendőröket azokról az •■estekről, amelyeken ők, a konvenciókra fütyülök vannak többségben. S ahol az előadók is többnyire farmerban, pulóverben lép­nek dobogóra. Ez is kon­vencióvá válik lassan. A pulóveres koncertek a beatlázadás korában születtek. Gyanakszom, hogy a törzsközönség ma ugyanaz. Vagyis: már nem is olyan nagyon fiatal, és nem is olyan nagyon láza­dó. Könnyen vegyül a nyakkendőrökkel. Egy­szerű lenne ezt azzal ma­gyarázni, hogy a korkü­lönbség az évek számának emelkedésével csökken. Mert hol vannak akkor az új „lázadók”? Ma is van­nak tizen-huszon évesek, a beat mégis nosztalgiává szelídült. A neve szerint ütést, csapást (beat) je­lentő gesztus, ha nem áll elő semmi, a levegőben hal el, merőben absztrakt tag­lejtéssé válik, mint egyes táncmozdulatok. A feszítő erő, ha nincs mit szétfeszí­tenie, már nem erő. A beatnemzedék kilépett a korlátok közül ... A puló­ver nem ismertetőjel, ha­nem divat. A zeneakadémiai pódium úgy festett, mint egy tele­víziós vagy lemezstúdió. Ez is gyakori kép. S mert a látvány nem közömbös az esztétikai élménynél, tekinthetjük modern objet trouvének, használati tár­gyak — szecessziós keret­be foglalt — véletlenszerű montázsának. Vagy mű­­helynek, ahol az alkotások születésének technikai hű­vössége és csodálatos gör­csei a képzeletet műtermi csendéletekhez hasonlóan foglalkoztatják. Először két fiatalember lépett a képbe — termé­szetesen pulóverben —, trombitával. Jeney Zoltán Tropi (trópusok) című rö­vid darabja egyszerre em­lékeztetett a középkori misedallamok önálló rang­ra emelt díszítőhangjaira és az egymást értelmező költői szókép­párokra. Az est rítusában a nyitó fan­fár szerepét is betöltötte: ráhangolt a következőkre. Furcsa ünnepélyességgel. Kurtág György hét rövid dalt komponált Tandori Dezső verseire. Amikor a zeneszerző felolvasta az alig pár szónyi szövegeket, jót mosolyogtunk az ön­magukat gúnyoló szava­kon, szóképeken, a költé­szetet magát kikezdő költői „hecceken”. De Kurtáyban nyoma sincs cinizmusnak, meg kellett éreznünk, míg sorolta a „kötőszavak, névelők, a töltelék- és mel­lékmondatok törmelékei” (Vas István), hogy nem merő szellemeskedésből vá­lasztotta ezeket a maguk­ban is muzsikáló banalitá­sokat, hanem hogy fel­mutassa bennük a költői szándékot. Ahogy újra meg újra elmeséljük , a mindig „új” „ugyanazt” s újra­ viccnek­­ nem tudni, a tá­volság szelídít meg­­ egyet­­mást, vagy az, hogy újra megéljük... (s ezért: el­­mondhattóságra cseréljük, sőt elcsereberéljük) v­a­­l­a m­i­n­k­e­t. Ez az ars poétika teszi világossá a szavak mögötti indulatok zenei megfogalmazását: a közhelyek minden betűjét, a vokálisok minden színét átvilágító, s a költészet szférájába — Pászthy Júlia finom énekével és Ligeti András minuciózus hege­­dűjátékával — mélyen beágyazó kompozíciót. — Kurtágnak ugyanez a poé­­tikus alkata szólalt meg. Kocsis Zoltán hitelesítő ujjai alatt, a lelki mozgá­sok mikroszerkezetén vi­lágképet éreztető kis zon­goradarabokban. Kocsis Zoltán pályafu­tása kezdettől éppen eléggé jelezte, hogy nem egyszerűen állagon felüli zongorázó tehetség. Érzé­keny membránján az élet, az ember külső és belső vi­lágának kavargása sajá­tos visszhangrezgéseket kelt. Mindent sokszoro­san átél, elraktároz, s újra felidéz. Magától értetődő­nek tűnik, hogy eb­ben a megszakítás nélküli érzelmi és intellektuális folyamatban sok minden akad, amit nem tud kész művekkel kifejezni. Akkor pedig komponálni kell. Most szólalt meg első nagyobb terjedelmű kom­pozíciója, amiről semmit nem mond, hogy a Fészek klub jubileumára, felkérés­re készítette. Az sem, hogy hatalmas apparátuson szólal meg: régi és új hangszerek, magnóra vett utca- és életzajok, karza­tokról visszhangzó fúv­ós­­hang­szerek közvetítésével. O — Tandori költészetének analógiájára — a zene ré­gi és új közhelyeinek meg­semmisítő kigúnyolásával, a zeneépítés klasszikus oszlopainak és­­ műanyag kábeleinek bontási anyagá­ból teremt új zenét. S ke­serű gesztussal beleful­­lasztja a zajártalmak, a ro­hanás, a gyilkolás, a fel­fújt iszonyatok káoszába... Magára veszi a zenébe óvatos figyelemmel kapasz­kodó pulóveresek — e jó­részt se polgár, se­ proletár szerepre nem vágyók — szorongásait, fojtott lázadá­sait, létezési és morális gondjait, de egyelőre nem tudhatjuk, talál-e a mostani kezdőlépések nyomán kiutat a humánus kibontakozás művészi modelljeihez. Fodor Lajos PULÓVERES KONCERT Dohnányi emlékezetére 1877-ben, kereken egy év­századdal ezelőtt született Dohnányi Ernő zeneszerző, zongoraművész, karmester és pedagógus, a Zeneművé­szeti Főiskola volt főigazga­tója. Centenáriuma alkal­mából zenei ünnepségeket készülnek rendezni Buda­pesten és néhány vidéki városban. Dohnányi 1960-ban hunyt el az Egyesült Államokban, és haláláig dolgozott. Utol­só éveinek teljes levelezése, a család ajándékaként, nemrég hazakerült. A Ma­gyar Zeneművészek Szövet­sége nagyszabású kiállítást tervez Dohnányi emlékeze­tére. Olyan hangversenyek is lesznek, amelyeken volt növendékei is zongoráznak majd, így Fischer Annie. □ SZÍMÉSZETTÖRTÉ­­NET. A debreceni városi tanács művelődésügyi osz­tálya A debreceni színészet története címmel 500 olda­las könyvet jelentetett meg, amely a város színjátszását dolgozza fel az első bemu­tatótól 1974-ig. A könyv öt részből áll. Szoros szálak fűzik Ajkához R. Kiss Lenke Egry-díjas szobrászművészt. Alkotásait rendszeresen bemutatja a városban, s több szobra díszíti a hangulatos település tereit és középületein. Képünkön a kiállítás egyik rész­lete. (MTI Fotó : Rózsás Sándor felv.) HÁZFAL FÉRFIÖLTÖNYÖKBŐL Premier a párizsi Operában fogadta a rendezést és taps­vihar a zenei produkciót. A tetralógia második da­rabját ismét német rende­ző, Klaus Michael Gruber, és új díszlettervező, E­duar­­do Arroyo állította színre. A közönség elhűlve láthatta például, hogy Handing há­zának fala több száz fel­függesztett férfiöltönyből áll, a második felvonás he­gyeit homokzsákokból épí­tette fel a rendező, a har­madikban élő lovak viszik a halott harcosokat. A kö­zönséget a szcenikai megle­petésekért Solti György nagyszerű vezénylése és az előadás magas zenei szín­vonala kárpótolja. Rolf Liebermann, az ope­raház igazgatója különben bejelentette, hogy pénzügyi nehézségek miatt a tetraló­gia következő operáit nem tudja az eredeti terv szerint színre állítani az 1977—73- as szezonban. *Ha a Rajna kincsének premierjén a párizsi Opera közönsége még tétovázott, hogy tapsoljon vagy fütyül­jön-e a Walkür bemutató­ján, tíz nappal később már nem habozott. füttykoncert Az év főszínésznője, Liv Ullman Liv Ullmannt, a norvég származású, de általában svéd fil­mekben szereplő művésznőt választotta az év színésznőjévé az amerikai nemzeti filmszemle-bizottság. Ullmann a Szemtől­­szembe című­ Ingmar Bergman filmben nyújtott alakításáért nyerte el az elismerést. Az amerikai bizottság a legjobb férf­is­zín­észnek járó díjat a Magyarországon ismeretlen David Carradine-nek ítélte. Az­ an­gol nyelvű filmek kategóriájában az első helyet Alan J. Pa­­kulának, a Watergate-botrányt feldolgozó Az elnök emberei című filmje szerezte meg. A legjobb külföldi film címet Eric Rohmer Ö, márkinő című filmje kapta, míg a második helyen a Sze­mtől­ szembe végzett. Alan J. Pakula egyébként ,,aratott*’,­­ mert neki ítélték az év legjobb rendezője címet fes.

Next