Esti Hírlap, 1977. szeptember (22. évfolyam, 205-230. szám)

1977-09-01 / 205. szám

§ ÉLETMÓD ÉS MŰVELŐDÉS Metró és morál — Az életmód és a kör­nyezet kölcsönhatására pél­da a metró — kezdte hoz­zászólását az Életmód és művelődés című nemzetkö­zi konferencia egyik magyar részvevője. — Hasonlítsuk össze: amikor csúcsforga­lom van, tömöttek a bu­szok, a villamosok... El­akadnak a sok tízezer utast szállító tömegközlekedési eszközök a kocsitengerben, akadozik a forgalom. A megállókban sokáig kell várakozni, az emberek fá­radtak, türelmetlenek, s ha megérkezik a jármű , egy­mást taposva, modortalan megjegyzésekkel kísérve szállnak le és fel. A metró: sűrű és gyors járat. Tiszta, jó levegőjű aluljárókban, folyosókon mindössze egy­két percig kell csak várni rá. Itt nem ingerültek az emberek. A legfáradtabb, a legtörődöttebb utasok is ud­variasak. A kellemes utazá­si körülmények jó közleke­dési morált eredményeznek. 46 százalék alig vitathatatlan, a szemlé­letes példát hozó felszólaló­nak igaza van. Az életkö­rülmények, a jövedelem alakulása, a fogyasztási vi­szonyok, az egészségügyi helyzet, az oktatás színvo­nala, mind-mind befolyásol­ja, meghatározza az életmó­dot. S természetesen az élet­mód is — amely mindig az adott társadalomhoz, kor­hoz kötődik, s függ az osztá­lyok, rétegek, csoportok ér­tékrendszerétől — visszahat a környező tárgyi világra. A konferencia bevezető előadásán elhangzott: Ma­gyarországon az emberek 18 százaléka művelődik erő­sebben, 36 százalékuk köze­pesen, és 46 százalékuk alig Az életmód nem választha­tó el a kultúrától és a mű­velődéstől, amely nemcsak olvasást, és művészetek be­fogadását, illetve művelését jelenti. „— Amikor szellemi kul­túráról szólunk — mondta Köpeczi Béla akadémikus — ez alatt az irodalomra és a művészetekre, a tudo­mányra való társadalmi ref­lexiót és visszahatást is értjük, amelyek bizonyos intézmények közvetítésé­vel érvényesülnek.” A népességnek csaknem a fele alig művelődik, pe­dig a lehetősége megvan rá. Kimutatható: a műve­lődésre a 30 éven aluli fiataloknak van a legna­gyobb igényük, azoknak, akik legalább az általános iskola 8 osztályát elvégez­ték. Az iskolának, az utób­bi években számszerűen nagyon megnövekedett mű­velődési központoknak, mú­zeumoknak, a könyvtárak­nak igen nagy a felelőssé­gük, fel kell ébreszteniük a művelődés iránti igényt, amelyet, aztán ki is kell elé­gíteni. Brigádok Nagyon sok érdekes hoz­zászólás hangzott el a kon­ferencia második és tegna­pi harmadik, utolsó nap­ján , a négy témakörben megtartott szekcióüléseken. Sokan hangoztatták: az is­kola az első intézmény, amely, ha jól szolgálja a közösségek megteremtését , egész életre megalapoz­za a kulturált életmódra tö­rekvést, felébreszti a tudás­vágyat, utakat jelöl ki a továbbtanulásra, a tovább­­művelődésre. Vitatkoztak a szocialista brigádok műve­lődéséről, a kialakult szo­kásokról. A kultúra tartal­mai nem választhatók el a formától: ahol merev ke­retek közé szorítják, „elszá­moltatják” a brigádokat kulturális életükről, ott ez előbb-utóbb kényszerré vá­lik; az igény nemhogy fel­támad, de elsorvad. Nem lehet azt sem kívánni, hogy mindenki egyformán, egy­forma érdeklődéssel for­duljon a könyv, a színház, a mozi, a tudományos isme­retek megszerzése, vagy a sport felé. A jó kulturális nevelőmunka, a népművelés akkor hasznos, ha sokféle lehetőséget mutat be, von­zóvá teszi a műveltséget, amely sokaknak ma még nem jelent értéket. Intézményekkel, törvény­nyel azonban nem oldható meg a műveltségi szint emelése, a kulturált élet­mód kialakítása. Ezek csak a keretek, az emberek, az emberi kapcsolatok töltik meg tartalommal. A TIT által rendezett háromnapos konferencia nagyszerű alkalom volt az érdekes elméleti, tudomá­nyos vitákra. A teljes éle­tet élés lehetőségeiről, a musika és a szabad idő el­töltésének kialakult szoká­sairól folyó beszélgetések hasznos útravalóul szolgál­nak minden részvevőnek. Pálffy Judit • Igazi színészdarab Mé­­rimée egyfelvonásosa, Az Oltári Szentség hintája. Nem a gondolat mélysége, még csak nem is a drama­turgiai ötletek miatt nyúl hozzá a színház és televízió nálunk és másutt, hanem mert van benne két és fél olyan szerep, amelyben a színészek felcsillogtathat­ják játékos énjüket, egyé­niségük máskor fegyelem­mel fogva tartott, könnyed színeivel szabadon tölthe­tik ki a szerző által felraj­zolt sémát. Ez az orránál fogva vezetett, szerelemtől vak hatalmasság és a diadalmas „félvilági’’ nő közismert sémája alig több, mint egy vígoperai librettó; nem a jellemek, nem is a helyzetek tartalma az érde­kes, hanem az adott felál­lásban a gyors és furfangos szerepváltások sora. Bár elképzelhető lett volna, hogy mindebből Ádám Ot­tó rendezőt a látottnál job­ban érdekli egy önmagát minden ízében szabadnak teremtő egyéniség, a hely­zeténél fogva kiszolgálta­tott, de a művészet és a bel­ső szabadság nemességével a vérében tökéletesen füg­getlen kis Perichéle csú­­fondáros diadala, az előíté­letek, az ostobaság meg a haszonlesés rácsai mögül ácsingózó, kicsinyes kör­nyezete fölött. Mindeneset­re ez a könnyű kis darab több lett volna korrektül kellemes egyórai időtöltés­nél, ha a rendezés áthallást enged Mérimée híres nő­alakjának, a Carmennek karakteresebb hangjaiból. A szereposztás szinte csupa meglepetés volt. Piros Ildi­kó Pericholéja nem igyeke­zett mindenáron csupatűz, robbanó temperamentuma spanyol nő lenni, s éppen ennek az érzékeny tartóz­kodásnak köszönhetően pontosan annyira volt spa­nyol, amennyire mesterkélt rájátszás nélkül az lehetett. Ennek a Pericholénak a vonzereje egyéniségéből fa­kadt. Az alkirály viszont erősen hasonlított egy me­sebelien ostoba mesebeli királyra, a tehetséges Vaj­da László képességei alig­hanem e szereptől merőben elütő jellegűek. Lőte Attila kötelességtudó bajkeverő volt, és Paudits Béla talán eddigi legjobb tévéalakítá­saként jegyezhetjük fel él­veteg, sunyi és cinkos kis papját. Mellékszerepéből re­mekbe formált jellemta­nulmányt mutatott be. (de) SZEPTEMBER 3-ÁN 23 ÓRAKOR ALFA—POP—BÁZIS (VIII., Kun Béla tér 6.) RÖVIDFILMEK Elvis Presley emlékműsor Közreműködik: a Sprint és a Generál együttes, valamint a magyar ROCK-zene kiemelkedő alakjai. Műsorvezetők: DÉVÉNYI TIBOR SZERVÁNSZKY ATTILA DANYI ATTILA Az előadás végén különbuszok állnak vendégeink rendelkezésére. Román néprajzi kiállítás nyílt a Budapesti Néprajzi Mú­zeumban. Csaknem hatszáz színes ruha, szőttes, szőnyeg és népi kerámia látható a Román Szocialista Köztársaság Népművészeti Múzeumának anyagából. Képünkön­ a tár­lat egyik hangulatos részlete. (MTI Fotó : Fényes Tamás ferv.) Szemben a bíróval „Sinkó Ervin korai esz­mélése óta a világ gyakor­lati átalakítását gondolta el létezése alapvető céljául, s haláláig ennek a forra­dalmi tevékenységnek, az értelmiségi közkatonája maradt.” — írja Sükösd Mi­hály, a Gondolat Kiadónál most megjelent kötet ta­nulmányában. A könyv Szemben a bíróval címmel Sinkó Ervin válogatott esszéit, tanulmányait tar­talmazza. „Sinkó Ervin úgy írt, ahogyan élt, ahogyan beszélt. Akármit gondolt és tett, akárhová került, akár­mi történt vele, minden azonnal írásba kívánkozott”, olvassuk a magyar és nem­zetközi munkásmozgalom jelentős alakjának izgal­mas közéleti-írói pályájáról az előszóban. A Sinkó-élet­­mű feldolgozása, elemzése még várat magára. A most megjelent kötet érdekes be­tekintést ad filozófiájába, politikai felfogásába, mindig egyéni nézeteibe. Sinkó Er­vin tanulmányai között pél­dául olvasható a Doszto­jevszkijről írt elemzés, Ba­bel- és Ady-esszé, Krlera­­tanulmányvázlat. A köny­vet egy készülő Sinkó-bib­­liográfia kivonata egészíti ki. KANADÁSOK ígéretet tettem egy kanadai magyarnak, hogy kéré­sét teljesítem. Az anyanyelvi konferencia vendégei vol­tunk, és amikor a Fehérvári úton, a Művelődési Ház kór­termében a fekete cserepek, meg hímzett térítők között még egy pohár bort is utánunk hoztak, akkor kért meg, írjak arról, hogy többé ne menjenek ki magyarok. Mert rossz lesz a soruk, Kanada sem tejjel-mézzel folyó Ká­naán, és ha sikerül is valamit elérni, rengeteget kell dol­gozni. Később kiderült, hogy ebben a harcosságában va­lószínűleg személyes érdekei is megszólaltak, mert mint elmondotta, nekik illik gondoskodniuk egy ideig a kike­rülő magyarokról, és ez már egyre kényelmetlenebb. Nem szeretném frissen szerzett kedves ismerősömet lejáratni, már csak azért sem, mert személyes bátorsá­gára is szükség volt, hogy ezt a budapesti utat vállalja. Az egyesület, amelynek a vezetője, korábban nem na­gyon akart kapcsolatot tartani a szocialista Magyaror­szággal, s régebben még az is vita tárgya volt: este, sö­tétben menjen-e be a magyar követségre kottákért, mű­soranyagért, vagy nappali világosságban. 15 nappal ment be, s eljött az anyanyelvi konferenciára is, pedig tudja: nagy vihar lesz ebből, ha hazamegy. Vállalta. Mint ahogy a Kanadában élők egyre töb­ben vállalják a kapcsolatot, nemcsak a rokoni, hanem a szellemi, a társadalmi kapcsolatot a szocialista Magyar­­országgal. S a változás nem itthon, nem a mi magatartá­sunkban történt, hanem náluk. (Ez még akkor is igaz, ha néhány megkövesülten reakciós, csendőrbálozó egyesület kitart a maga nótája mellett). Volt még hasonló, sok más fontos tanulsága is annak a nagyon érdekes kétrészes dokumentumfilmnek, ame­lyet a Magyar Televízió Kanadában forgatott. (Egyebek között olyan is, hogy közhelyeket nem szabad kérdezni, mert arra csak közhelyekkel lehet válaszolni vagy se­hogy.) Legfőbb érdeme talán mégis az volt, hogy széles körből válogatott és alapos volt az információ, amit nyúj­tott. Szerencsésebb lett volna persze, ha egy kis műsor­szerkesztési rugalmassággal akkor vetítik, amikor a meg­­szólaltatottak egy része éppen Budapesten volt az anya­nyelvi konferencián. Számomra, idehaza élő magyar számára, akit csak a módjával érdekel, hogy valóban szívet cserél-e, aki ha­­­­zát cserél, a felvillanó emberi drámák töredékein túl egy­­ dolog volt érdekes igazán: a gyerekek. A második, a har­­­­madik, a kint született generációk viszonya hozzánk. Jó­­ volt hallani azt a néhány okos megjegyzést, amit a ker­­t­tész mondott a fiairól. Kedves volt az üveges táncot járó­­ lányok tört magyarsága, és megható, hogy a kisdiákok , É-t, meg ö-t próbáltak formázni a szombati iskolában. De magunknak is szól a figyelmeztetés: újabb húsz esztendő és azoknak a hazai meccseredményeket is fel­szolgáló butikoknak a sora, mint ahogy az egyesületeké is, a lapoké is — nagyon megritkul majd. Az igazi kérdés már ma is az: mi lesz a kint született generációkkal? Si­kerül-e világba szökkenteni azt a mindkét oldalon csírá­zó vágyat, hogy ők képezzék majd a valódi hidat egy ősi, nemzeti kultúra, egy európai kultúra és egy születő, ki­alakuló, más új kultúra között. Ez a híd azért olyan fon­tos, mert rajta nemcsak írók, muzsikusok, történelmek és nyelvek közlekedhetnek majd minden korábbinál za­­vartalanabbul, hanem azért is, mert ezen a hídon az el­jövendő generációk talán együtt indulhatnak majd egy társadalmilag is közösebb jövő felé. — ■flWim Ha hinni lehet azoknak az apró jeleknek, amelyekről ma még inkább az apák beszéltek a filmben, akkor ez talán nem is csak rózsaszínű utópia, hanem valami csöppnyi rés, amelyen át a valódi jövőbe vethettünk egy tétova pillantást. Bernáth László ÜVEGFÚVÁSBÓL ÉRETTSÉGIZNEK Színváltó üvegek csodavilága Arab utazó, bizonyos Ib­rahim Ibn Jakub járt az 1100-as évek derekán Ró­mában, és beszámolt a pá­pának arról, hogy észak­ra, a csehek országában, a kőből emelt várakban és házakban üvegablakokat látott. A cseh üvegipar tu­lajdonképpen ebből az idő­ből veszi kezdetét. Pár száz év után a sázavai ko­lostor priorja, Reginald apát már az üveg művé­szeinek patrónusa. És ami­kor a XVIII. században a németek feltalálják az „arany rubintot”, súlyos sebet ejtvén ezzel a cseh üvegiparon — a most 200 éve született Bedrich Eger­­mann rájön a versenyké­pes, praktikusabb, fino­mabb színes üveg gyártá­sának titkára. A bicentenárium alkal­mából jött el Budapestre az észak-csehországi kis­városból, Novy Borból az üvegipari szakközépisko­la kiállítása. — Iskolánk — mondja Oldrich Lipsky szobrász, iskolaigazgató . 1870 óta önálló üvegipariskola, de Egermann voltaképpen mégis nekünk találta fel az üveglazúrt, mert köz­vetlen elődünk a piaristák által 1763-ban alapított is­kola volt, ahol az üveg­gyártásra tanították a gye­rekeket. Mai diákjainkat a festett, a maratott, a csi­szolt és a metszett üveg készítésének fortélyaira tanítjuk. Nálunk az üveg­fúvás érettségi tárgy és a gyerekek műszaki üveg­gyártásból is vizsgáznak. Azt a tapasztalatot pró­báljuk pótolni, amit régen az üvegfúvók, üveggyár­tók Európa-szerte vándor­lással szedtek össze ma­guknak. A tanítás nyilván ered­ményes és méltó a cseh üvegipari művészet nagy múltjához — erről győz meg a Novy Bor-i iskola számtalan sikere Európá­tól Kanadáig. És erről ad meggyőző képet a Cseh­szlovák Kultúra termében kiállított mintegy ötven ki­­sebb-nagyobb váza, a szín­váltó üvegek csodavilága. Az üvegfúvók városából érkezett, szokatlan kidol­gozású üvegtárgyak kiál­lítását ma délben nyitot­ták meg. A Népköztársaság útja 21. alatt hétközna­ponként megtekinthető bemutatót árusítással kö­tik egybe. (fk­on)

Next