Esti Hírlap, 1978. április (23. évfolyam, 77-100. szám)

1978-04-01 / 77. szám

KITÜNTETETT MŰVÉSZEK Kiemelkedő művészi teljesítmények hosszú sora húzódik meg a nevek mögött, akik ma a Peramenben a kil­in­tejeket átvették, a mű­vészek közül ötöt mutatunk be most olvasóink­nak. VIGH TAMÁS Életfa A szabályos ritmusú év­gyűrűk közepén különös, szinte az emberi csontozat mintájára felépülő, szerve­sen egymásra rakódó cso­dafa áll, a népmesék és a legendák Életfája. E plasztika az új magyar szobrászat egyik legérdeke­sebb, új gondolatokat és eszközöket meghódító alko­tása, Vigh Tamás szobrász­­művész munkásság­ának szinte a jelképe is lehetne. Az 1926-ban született mű­vész — ahogy mondani szokták — alaposan meg­járta az élet iskoláját, mi­re a Képzőművészeti Főis­kola hallgatója lett. Meste­re korszakos jelentőségű alkotó, Ferenczy Béni volt. Amit Vigh tőle tanult, azt eddigi pályáján mindvégig megőrizte, miközben újabb stí­l­ust­örek­vések­et hódított meg, s szobrászata a mo­dern plasztika lehetőségeit keresve mind gazdagabbá, teljesebbé vált.. Vigh Ta­más ahhoz a művésznem­zedékhez tartozik, amely az ötvenes években roman­tikus hevülettel hitt a mű­vészet világot megváltó küldetésében. Ez egyet je­lentett: az emberben való hittel, s az emberi cselekvő szándékkal. Ebben az idő­szakban keletkezett mun­kái a Ferenczy Bénitől ta­nultakat magukban foglal­ták, de viselték azokat a kötelezően előírt formaje­gyeket is, amelyek a legte­hetségesebb művészek leg­jobb munkáit is egymáshoz hasonlatossá, néha alig m­egk­ül­ön­böztethetővé tet­ték. Vigh Tamás is az ötvenes évek legvégén, s különösen a hatvanas években talált magára. Munkái leegysze­rűsödtek, kompozíciói szi­lárddá, kikezdhetetlenné váltak, gondolatilag gaz­daggá, művészileg rendkí­vül kifejező erejűvé (A modern tudomány szimbó­luma, Kürtösök, Partizán­emlékmű, Bartók). Munkásságában mindvé­gig megőrizte az ember szeretetét és tiszteletét. Minden szobrában az a fe­lelősség mutatkozik meg, amely nélkül nem lehet je­lentős, mának szóló művé­szetet létrehozni. Vigh Ta­más művészi fejlődése több állomáson érkezett el a ki­­teljesedésig. De a kitérők, a kudarrcok is beletartoz­nak ebbe az életműbe és hozzájárultak, hogy az eredményeik, a maradandó művek tisztán, érthetően lépjenek elénk. Vagyis olyan ez a művészet, mint a már említett Életfa: ha­talmas, masszív törzs tart­ja, a hagyományok és egy megszenvedett egyéni mű­vészi látásmód, tehetség és céltudatos emberi magatar­tás. (h. m.) Cogol őrültjéért. Erről az immár a nemzetközi szín­háztörténetben is páratla­nul álló remeklésről alig­hanem többet írtat­ már össze, mint Darvas Iván összes többi szerepéről. Pedig, akárcsak az Orfeu­szi pályaindulás, ez is hir­telen született produkcióként indult. Évek óta feküdt a színház fiókjában a darab, másik színésznek szánták, miközben az elkerült a társulattól. Majd az éppen megnyitott Pesti Színház­nak egy gyorsan szívre vi­hető, egyszerű produkcióra volt szüksége. Morvai hu­szonnyolc nap alatt készí­tette el a monodrámát Dar­vas Ivánnal. Huszonnyolc napi örömmunka volt ez; mindketten makacsul hit­tek benne. S azóta tizenegy év és 453 telt ház bizonyít­ja optimizmusukat. Dar­vast — az egykori pétervári színész-rendező-díszlet­tervező unokáját — újra meg újra megkérdezik: nem unja? nem fárasztja? S a válasz mindig újra: nem fárad el az ember at­­tól, amit örömmel csinál. „Nem az a két óra fáraszt, hanem a többi huszonket­tő.” Számára a színpad a valódi élet. (f. f ) DARVAS IVÁN „Nem az a két óra fáraszt „Moment” — szólt bocsá­­natkérően a magas, szőke fiatalember a szovjet és magyar mérnököknek, mi­kor hirtelen félbehagyva a tárgyalás tolmácsolását, ki­sietett. Az ajtóban ugyanis Rátkai Márton állt, ő hívta ki tanítványát az üzleti tár­gyalásról, ahol diákpénzke­resetként tolmácsolást vál­lalt. Rátkai be­tuszkolta egy taxiba és elcipelte a Mű­vész Színházba. Ott már napok óta szüneteltek Anouilh Euridiké-jének próbái, és Orfeuszuk külön­féle okokból nem volt. Rát­­kai már több ízben meg­megpendítette: „volna ne­kem egy növendékem.. De, csak amikor már min­den kötél szakadt, akkor mondta az igazgató, Vártko­­nyi: „A fene egye meg, nem bánom, hozd be azt a fiút.. Ezzel a váratlan szerep­pel, hirtelen előkészített bemutatóval indult az ak­kor húszéves Darvas Iván pályája. „Moment..Ez a bizo­nyos pillanat harminckét éve tart. Az ország egyik legnépszerűbb, leggazda­gabb képzeletű színészének pályája indult el azon a na­pon. A légies, hajlékony, ritka személyi varázzsal színre lépett fiatalember az egykori „magyar Gérard Philipe” alkata, laza moz­gása, bája azóta sem válto­zott, vonzása mit sem csök­kent. Tehetsége csupán mé­lyült az önmegismeréssel, az érzékenyen megélt fáj­dalmakkal és örömökkel, a megszenvedett bölcsesség­gel. „Nem modern az, ami nem fáj... vallja. De nemcsak a modernség, álta­lában a művészet alapkér­­désének tekinti, kinek mi fáj. „A művész az, akinek jobban fáj, és módja van rá, hogy kimondja.” Mert nem arra való, a teátrum, hogy elfelejtesse ami fáj. A teátrum: Darvas ked­veli ezt a régies szót a színházművészet jelölésére. Mint ahogy szereti a teat­ralitást is. Nem a „termé­szetességet” imitáló szín­játszás híve. „Képeket vágni, grimaszokat csinálni, ez a szakmám” — így be­szél, amikor szándékkal meg akarja fosztani a fenn­költségtől művészetét, őszinte pillanataiban be­vallja, azért szereti szíve minden melegével a teát­rumot, mert olyan „retten­tően teátrális”. Ezért is nem szeret filmezni. Ezért te­nyészti ki szándékosan túl­­artikulált beszédét, maga által is kedvvel karikíro­­zott kettőzött mássalhang­zóit. S ezért rajong úgy legkedvesebb, immár tizen­egy éve játszott szerepéért. DÜBRŐ ZSOLT Mózes után hegedűverseny Nagyon fiatalon meg­szokta a kemény és rend­szeres munkát. Tizenhat éves korában heti hatvan­egy órája volt a gimná­ziumban és a konzervató­riumban, s ehhez még hozzá kell számítani a föl­készülést és a napi több órás gyakorlást a zongo­rán. Akkor még azt hitte, pianista lesz belőle, de már vonzotta a zeneszerzés. Néhány nap múlva lesz negyvennégy esztendős, és úgy számítja: eddig negy­ven műve van. Ez a számí­tás azonban nagyon szi­gorú, merthogy zsengének minősít minden 1962 előtt készült kompozíciót, kö­zöttük első pályadíjnyertes alkotását is. Bár nem szá­mozza opusait, első igazi­nak a 11 darab vonósné­gyesre címűt tartja. Tizenhat év alatt negy­ven zenemű — úgy véli, ez nem sok, de nem is kevés. Minden nap komponál: több órát. Sok vázlattal, variánssal dolgozik. Tavaly májusban az Állami Ope­raházban bemutatott Mó­zes című operájához 4000 hangjegyoldalt írt tele, a kész partitúra mindössze 500 oldalnyi. Több mint négy esztendő munkája, Durkó Zsolt zenéje ha­gyományt őriz és folytat. A magyar muzsikának azt a fonalát sodorja tovább,, amely erőteljesen kötődik a népzenéhez, az anya­nyelvhez. Művei mindig al­kalmazkodnak a beszélt nyelv lejtéséhez, a mon­dathangsúlyhoz. Jellegzete­sen magyar zene tehát az övé, de nyitott az európai és más kultúrák zenéjének befogadására. És az egyetemes XX. századi zenekultúra is be­fogadta Durkót. Műveit a szó szoros értelmében az egész világon, öt kontinen­sen játsszák. Nemrég ér­kezett haza az Egyesült Ál­lamokból, ahol Doráti An­tal vezényletével hat kon­certen hangzott el Magyar rapszódiája, kétszer a det­roiti Ford Auditóriumban, négyszer Washingtonban a Kennedy Center hang­versenytermében, Kodály, Prokofjev és Sztravinszkij műveivel együtt. A Mózest közvetítette a montreali BBC, a washingtoni és a Április 3-án eredeti kör­nyezetből, a Fővárosi Nagy­cirkuszból jelentkezik a Rádió Kabarészínháza. A helyszín, mintha szimboli­kus is lenne. A több éven át tartó, a földtől alig-alig elrugaszkodó talajtornáz­­gatás után újabban merész, lélegzetelállító salto marta­­lékat produkál a társulat a kupola legtetején. Kevésbé tapintatosan fogalmazva: a rég elkoptatott Patyolat, HKI, IKV és Gugyerák-vic­­celődések után, Vibráló, ele­venbe vágó, közéleti tölté­sű, politikai fogantatású hu­mort ad. — A változás természe­tesen nekem is feltűnt — mondja csöppnyi iróniával Marton Frigyes, a Rádió Kabarészínházának szer­kesztő-rendezője. — Ha másként nem, a közönség visszhangjából feltétlen le­mérhettem A kabaré ná­lunk ma — közügy. A for­dulat akkor következett be, amikor áttértünk a publi­­cisztikus hangra, vagyis nyíltan vállaltuk, hogy po­litizálunk. Sokszor gondol­tam már rá, ha valamilyen szerencsétlenség folytán az összes könyv, valamennyi leírás megsemmisülne, egyedül csupán a kabarét tartalmazó magnótekercsek maradnának meg, ezek alapján is tökéletesen re­konstruálni lehetne a de­mokratizmus fejlődését, egy szeizmográf pontosságával lemérhetnénk a közhangu­lat alakulását. Egyáltalán, ami ebben az országban történt, s történik. — Ön szerint mi kell a jó politikai kabaréhoz? — Három dolog: a nyelv, amelyet valamennyien be­szélünk, a közeg, amely igényli a gondolati salto mortalét és természetesen a rendszer, amely ezt elbírja. Szerencsémnek tartom, hogy alkotó életem legizmo­sabb, legtevékenyebb sza­kaszában együtt volt e há­rom dolog Tizenhat eszten­deje dolgozom a Rádiónál, tehát átéltem azt a bizonyos „Patyolat-korszakot” is. Te­vékeny résztvevője voltam azonban annak is, hogy a felszabadult vezetéssel ho­gyan lehet feloldani egy or­szág hangulatát, elérkezni a mai szókimondó állapothoz, amikor is — de hiszen ezt jól tudják a rádióhallgatók — miniszterek, államtitká­rok és más politikusok is alanyai lehetnek egy nívó­­sabb kabarénak. Külön öröm, hogy igazi, felszaba­dult, alkotó légkörben dol­gozhatom. Nem kell centiz­­getnem-számítgatnom: va­jon ehhez vagy amahhoz a poénhoz, tréfához mit szól­nak majd a feletteseim, tel­jes mértékben a saját fe­jemmel gondolkodhatom. Egyébként, meggyőződésem, hogy napjainkban kezdenek kialakulni a műfajon belüli kategóriák — Mit ért ezen? — Ha egy férfi parod­ista női hangon Honthy Hannát utánozza — bár önmagá­ban érdekes lehet —, csu­pán természeti jelenség ma­rad. A politikai töltetű tré­fához szükséges az együtt­gondolkodás, a közös él­mény, a kollektív mérgelő­­dés. Az alkotók számára vé­gül is nincs nagyobb elis­merés, mint azt tudni, hogy egy-egy elevenbe vágó talá­lat után együtt horkan fel, s nevet az egész ország. Hadd toldjam meg ezt egy példával. Legközelebbi mű­sorunkban, már csak a hely szelleme miatt is, klasszi­kus bohóctréfát is feleleve­nítünk. A történet szerint egyik bohóc megkéri a má­siktól húszforintos tartozá­sát. Igen ám, de amaz mit tegyen: egyetlen fityingje sincs. Szorult helyzetéből úgy vágja ki magát, hogy kér a közönségtől egy tízest. Ezt — törlesztésül — oda­adja társának, aki szintén tartozik — egy harmadik­nak. És így tovább. Vándor­útra kél a pénz. Látszólag mindenki jól jár, hiszen megkapta az összeg felét. Végül visszakerül a pénz a közönség soraiba, ahonnan elindult Probléma — ahogy mondani szokták — „egy szál se”. Ezt a tréfát egyéb­ként a pénzügyminiszter­nek ajánljuk szerény javas­latul, hogyan törleszthetők a nagyobb adósságok is. A Kabarészínház legkö­zelebbi adása április 3-án, hétfő este 18 óra 15 perckor jelentkezik a Kossuth-adón. Reméljük, a porondmester, a frissen kitüntetett érde­mes művész, Marton Fri­gyes, ha nem is oroszláno­kat, de csípős-harapós poé­nokat küld a manézsba. (harangozó) MARTON frigyes Közhangu lat — hangszalagon RÁDIÓKABARÉ A NAGYCIRKUSZBAN prágai rádió, kilencven­­perces keresztmetszetet su­gárzott belőle a Német De­mokratikus Köztársaság berlini adója. Az operát a tervek szerint az 1979—30- as évadban bemutatják a brémai, a kasseli és a karl-marx-stadti operá­ban, de érdeklődik iránta a New York City Opera is. Legújabban Gyermekze­ne címmel zongoradarab­sorozatot fejezett be. Ha­marosan fölveszi a Magyar Rádió Valerie Tryon an­gol zongoraművésznő köz­reműködésével. Ugyancsak friss munkái a kitűnő tu­baművész, Szabó Vilmos számára írt tuba—zongora­­kompozíciók. Most elővett egy évekkel ezelőtt elkez­dett, majd félbehagyott he­­­gedűversenyt. Ezt szeretné befejezni, pontosabban: új­ra írni. (m­e­g) SÁRA SÁNDOR Súlyosan Amikor Gaál Istvánnal a Sodrásban gyönyörű tisza­­parti képeit, a fák kontúr­jait, a vizen úszó kenyeret, a fehér falon sorakozó­­olklórtárgyakat fényké­pezte, Sára Sándor hamar megkapta a besorolást: a magyar parasztbarokk ope­ratőrét üdvözölték benne sokan. Amikor Kása Ferenccel a Tízezer napot fényképez­te, még igazolni látszott ezt a tetszetős teóriát, hi­szen itt visszatértek a szimmetrikusan szerkesz­tett tájrészek, szobabelsők, barokkosan zsúfolt, de pa­raszti­an leegyszerűsített, tisztaságra törekvő kompo­zíciók. Aztán filmet csi­nált Szabó Istvánnal, az Apát, jellegzetesen váro­si, budapesti filmet egy franciásan könnyed fényké­pezést költői hangulatú filmet, és már kereshettük az újabb skatulyát Sára számára — feleslegesen. Huszárikkal megcsinálta a Szindbádot, s az élet kicsattanó meg szomorú színeiben, s ebben a hal­ványan nosztalgikus, sze­cesszióba hajló képi vi­lágban még Huszárik kép­zőművész „származása” sem volt egyeseknek elég­séges indok, hogy a film elsőrendű értékeit ne Sá­ra képteremtő fantáziájá­ban keressék. Később Ra­­nódyval forgatta az Ár­vácskát, de a puszta, az el­hagyott tanyák látványa he­lyett, ahol — Móriczhoz is hűen — élvezhette volna a „magyar táj magyar ecsettel” minden képi szép­ségét, most ehelyett nyers következetességgel tapadt a kis Czinkóczi Zsuzsi drá­mát termő arcára­ , tisztán közben elkészítette — rendezőként — saját film­jeit is. A Feldobott köböl akár ifjúsága regényét le­hetne kiolvasni, de képi világában ez a műve ta­lán minden korábbinál pu­ritánabb. S ha valaki fel­idézi a Holnap lesz fácánt, annak is legkevésbé a ké­pek különlegessége jut az eszébe. Mert Sára nem a pa­rasztbarokk képfestője, nem a városi hangulatok költője, nem szecessziós és nem do­kumentarista, ha­nem OPERATŐR, így: csupa nagybetűvel. Ami azt jelenti, hogy nem sajátos képi fantáziáját akarja sal­langként, dekorációként rá­aggatni a képekre, hanem filmeket fényképez. Meg­­határozott témájú, műfa­jú és meghatározott ren­­dezőegyén­iségek elképze­lései alapján készült fil­meket, hogy a téma, a mű­faj, a rendező érvényesül­jön. S ehhez adja hozzá a maga nyugodt, mindig tisz­taságra, súlyosságra, de át­láthatóságra törekvő egyé­niségét Ettől nem lesz­nek külsődleges jegyekből felismerhetőek a Sára­­fényképezte filmek, de ettől nem lesznek soha jelentéktelenek azok, ame­lyeknek a stáblistáján az ő neve is szerepel. S ha a világban a ma­gyar filmről — méreteihez, számarányához képest — oly sok szó esik manapság, abban a világszerte emlege­tett magyar operatőriskolá­nak nem kevés szerepe van. S hogy ilyen iskolát emlegethetnek, abban meg a Kossuth-díjas Sára Sán­dornak van meghatározó jelentősége. — bel —

Next