Esti Hírlap, 1979. szeptember (24. évfolyam, 205-229. szám)

1979-09-01 / 205. szám

A MŰCSARNOKBAN A MANUÁL munkacsoport Ritka alkalom, hogy a Műcsarnok termeiben ipar­­művészeti kiállítással találkozhat a tárlatlátogató. A mostani, szezonnyitó kiállításon hat fatal iparművész — hat eltérő műfaj képviselői — munkáival ismerked­hetünk meg. J­éreti Zsuzsa, Szilágyi Júlia és Szilasi An­na textileket készítenek, Bán Mariann keramikus, Pé­ter Vladimír ötvös, Horváth Márton pedig üvegékszerek készítésével foglalkozik. Ők hatan csoportot alkottak MANUÁL néven 1975-ben.­ ­ Egy csoportos kiállítás feltételezi a résztvevők szemléletbeni hasonlóságát. Miként nyilvánul meg ez az önök munkáiban? — kérdezzük Péter Vladimírt, a csoport ötvöstagját. — Valamennyien kézmű­ves technikával dolgozunk, s igyekszünk kielégíteni egy olyan valós igényt, melynek során tárgyaink használói közelebbi kontaktusba ke­rülhetnek ezekkel a tár­gyakkal, mivel ezek magu­kon viselik a készítés fo­lyamatának nyomait. A tárgyválasztás során gyak­ran nyúlunk olyan anya­gokhoz, melyek a hagyo­mányos értelmezés szerint nem a mi műfajunkba tar­toznak. Erre viszont azért van szükség, hogy az ered­mény ne egyetlen anyagba kényszerített gondolat le­gyen. Kézi munka — Van-e igény a design, tehát az ipa­r számára for­matervezett tárgyak mellett az önökéhez hasonló kéz­műves technikával készített munkákra? — Úgy gondoljuk vala­mennyien, hogy igen. Bár a szépség fogalma relatív és koronként változó, mégis alapvető igény, hogy az em­ber a saját kezével hozzon létre tárgyakat, melyekre célszerűségük folytán szük­sége van. A design tömeg­igényeket elégít ki tömeg­méretekben. A lassan uni­formizálódó környezetet oldhatjuk föl az egyedileg készített kerámiával, textil­lel, vagy ékszerrel, ötvös­munkával, hogy a mi mun­káinknál maradjunk. Ter­mészetesen itt nem a kis darabszám a döntő, hanem az apró változtatások, eset­legességek, s ha jó, amit csinálunk, akkor minden külön darabba belekerül apró ötlet, gondolat, mely a sokszorosító eljárással gyártott termékeknél hiány­zik. — Mi az, ami mégis a tö­meggyártásra való? — A technológiai lehető­ségeink korlátozottak, s az ilyen körülmények között előállított tárgyak gyak­ran használhatatlanok. Így válik a kávéskészlet drága és felesleges dísztárggyá, mivel könnyen törik és for­mailag sem lehet olyan tö­kéletes, mint a gyárilag ké­szíthető. Ez tipikus példája annak, mikor a design, az ipari formatervezés elsőd­legessége vitathatatlan. Csészék gyártása nagy számban igazán nem meríti ki egy keramikus fantáziá­ját, csak az energiáját köti le fölöslegesen. Nosztalgia ? — Az önök visszatérése az ősi technikákhoz nem a nosztalgiahullám következ­ménye? — A nosztalgiajelenség­nek okai vannak. Valakik nem érzik jól magukat egy adott közegben, legyen az tárgyi, vagy bármi más. Ez tünet. De a reakció lehet negatív és pozitív. Pejora­tív értelemben akkor be­szélhetünk nosztalgiáról, amikor a kiválasztott kort utánozzák, tárgyait, visel­kedési formáit szinte erő­szakosan belehelyezik a mába. Ezek csak imitációk lehetnek. Jó értelemben vett nosztalgiáról viszont akkor beszélhetünk, mikor a kiválasztott kort vizsgál­juk — melyben harmónia volt a tárgyak és használóik között — és az okokat ke­ressük, amiért ez a harmó­nia létrejött. A mi törek­vésünk csak a harmónia átmentése és nem motívu­mok másolása, utánzása. Nem nézegetni — Hol találkozhatunk munkáikkal? — Magyarországon mű­kereskedelemmel a Kép­csarnok, illetve az Iparmű­vészeti Vállalat foglalkoz­hat. Az előzetesen zsűrizett tárgyak közül kereskedők választják ki a forgalma­zandó munkákat, s a pél­dá­nyszámot is ők hatá­rozzák meg a haszon függ­vényében. Ily módon nem születik meg a közvetlen kontaktus a vásárló és a művész között. Két lehető­ség marad, ahol a művészi ambíciók szabadon meg­nyilvánulhatnak. Ezek az állami megrendelések és a kiállítások. Míg az előbbi ritka, a második egy ter­mészetellenes közegbe he­lyezi ezeket a tárgyakat, amelyeket nem nézegetni, hanem használni kellene. Sajnos mégis ez ma a leg­jobb lehetőség az igények föltámasztására. Régebben volt egy ter­vünk, hogy egy műhely-kiállítótermet bé­relnénk, egy úgynevezett Work shop-ot, melyben fölváltva árulhatnánk mun­káinkat, de erről az ér­vényben levő rendelkezések alapján szó sem lehet. Bagota Edit MOSZKVÁBÓL Három nagydíjas film A XI. Moszkvai Nem­zetközi Filmfesztivál há­rom nagydíjas alkotása hamarosan a magyaror­szági mozik műsorára ke­rül. Láthatják a magyar nézők Bartem Hét nap januárban című drámáját, Bősi Krisztus megállt Ebo­­linál és Kristóf Kieslows­ki Amatőrfilmek c­mű munkáját. Bemutatják a fesztiválon­­ szerepelt filmek közül Eizenstein most rekonst­ruált remekművét, az Él­jen Mexikót, a Jevtusen­ko főszereplésével készült Szárnyalást, Danyelija Őszi Maratonját, Andrej Mi­­halkov-Koncsalovszkij Szi­béria című filmjét és Tarkovski önéletrajzi ele­mekkel átszőtt vallomá­sát, a Tükört. (MTI) „Az országos hírű Bátori kávéház a Kálvin tér és a Kecskeméti utca sarkán az 1970-es években épü­lt ház­ban működött. Sohasem volt zenés, zajos kávéház. Régimódi öregurak, nyug­díjas bírák, professzorok pihengettek itt délutánon­ként, miközben Ferenc, a vén főpincér előkereste a pipatóriumból mindenkinek a saját pipáját, még a ma­­tuzsálem-korú plébánosnak is, aki tábori pap volt 1846- ban és negyven évig járt ide mindig ugyanahhoz az asztalhoz. A két kis kü­lön­­szobában kártyáztak, biliár­­doztak, egy sarokasztalnál Thaly Kálmán vezetésével Fülepp főpolgármester és a megyei tisztviselők politi­záltak ...” Találomra idéztem a sok színhely közül az egyik le­írásának részletét, Gundel Imre és Klarmath Judit A vendéglátás emlékei című könyvéből — annak illuszt­rálására, néha szakkönyv is nyújthat szinte szépiro­dalmi jellegű élvezetet. El­tűnt világok mélyrétegei emelkednek ki a föld alól; a fent leírt régi típusú kávé­ház éppúgy Pest egy kor­szakát (a múlt századvégit) ássa elő, mint ahogy egy még régebbi időréteg buk­kan elő egy múlt század­­eleji diákkávéház leírásá­ból (ahol hitelre volt kap­ható a tejeskávé és a ma­zsolás-túrós sütemény, hat krajcárért), vagy egy idő­ben közelebbi réteg a két háború közti időszak tük­rös kávéházainak felidézé­séből. A szerzőknek a hatalmas tárgyismeret, lelkesedés és megelevenítő készség­ mel­lé segítségül sietnek az írók, de művészek, politi­kusok szavai is. ...A kávé­házban fény volt és meleg, s ha környezetünk gyertya­világos sötétségéből oda be­léptünk, akkor úgy érez­tük, hogy mégsem vagyunk annyira elhagyatottak. Ott voltak barátaink és ott volt minden menedékünk." — írta ellágyulva Füst Milán. Szabó Ervin pedig társa­dalmi igazságérzettől fűtve így kiált fel a léhának ítélt intézmény védelmében: „Igenis! A kávéház az egyetlen nagyszabású kul­túrintézménye Budapestnek. Kultúrintézmény! Mert de­mokratikus. Sokaknak hoz­záférhető, kevés pénzért. Olcsó és jó. Két-három ha­tosért: egyenletesen sűtött, jól világított, kényelmesen berendezett helyiségben ta­­lálkozhatom barátaimmal, olvashatom a lapokat, kül­földi folyóiratokat, a Pallas Lexikont és a helységnév­tárát, és a címtárat, telefo­nálhatok, tizenötször is ... ” A kávéházak, s csupán egyetlen fejezet ebben a kultúratörténeti kincses­könyvben, amelynek alcíme imigyen szól: A pesti, bu­dai és óbudai fogadók, ven­déglők, korcsm­ák, sörházak, kávéházak, mulatók, cuk­rászdák és egyéb szórakozó­helyek életéből. Fedőlapján kívül-belül metszetek, öreg fényképek, régi étlap-fak­szimilék. Gerbeaud Emil és Glück Frigyes arcképei idé­zik fel ama bizonyos, ha­gyományokban gazdag honi vendéglátást — mellékle­tében pedig olyan várostör­­téneti csemegéket talál az olvasó, mint a hajdan volt Tabán térképe, bejelölve a szép nevű kis vendéglátó­­helyekkel. Vagy olyan — nemcsak szakmai — érde­kességeket, mint a Gundel- és más vendéglátóiparos famíliák kapcsolatait áb­rázoló családfa Megtudjuk sok egyéb közt, hogy az Angol Ki­rálynő Szállóban —amely­nek tizenöt évig Deák Fe­renc volt az egyik törzsla­kója — úgy sütötték a bé­csi szeletet, hogy a húst csak akkor volt szabad be­dobni a forró zsírba, ami­kor a pincér ott állt már a megrendelt ételért. Meg­tudjuk, hogy a Duna-parti István Főherceg Szállóban Mikszáth Kálmánnak és barátainak külön törzsszo­bát építtetett Gundel János, a szálló bérlője, ahol bará­taival politizálgathatott. Pest-Budán törzsvendég­nek, „stammgass’-nak len­ni, az lehetett ám a jó do­log! Az Arany Sasban tud­ták, kinek mit kell főzni, „egyik a kolozsvári káposz­tát szereti, a másik meg nem eszi a malacpecsenyét melegen, annak egy részt vacsorára tesznek el hide­gen, az a vastag úr az icces pohárból akarja meginni a félmeszely borát...” — idézi a könyv Vas Gere­bent. Az Erdélyi Borozó gazdája, Spiegel Náci ün­neplő ruhában, cilinderben ment el Molnár Ferencet megkövetni, amikor az el­szokott étterméből, mert egy éjjel egy duhaj tiszt dulakodás közben kardot rántott. („Olyan vendéglő­be nem járok — mondta az író —, ahol hajnaltájt csak rántott kardot lehet kap­ni”.) Füry József vendég­lőjében, a vendéglősné ne­­venapján lehúzták a vas­redőnyt, a hosszú pincében két sor hordó között terítet­tek a meghívott törzsvendé­geknek, ingyen ehettek­­ihattak, amennyi csak be­léjük fért. .. Ó, világért sem szeret­ném nosztalgiahullámmal sodortatni magam. De a vendéglátóhelyek pillanat­nyi állapota olyan (jórészt az elhamarkodottan rájuk erőltetett — és sok helyütt már visszacsinált — ha­­szonkulcsemelés miatt), hogy az ember hovatovább már az egy-két év előtti ál­lapotokat is visszasírja; ke­délyes, olcsó kisvendéglők házias ízeit, vagy kávéházá­ban a stabil, ismerős pin­céreket. Élvezetes és intelligens könyvet nyújt át a két szerző mindazoknak, aki­ket az evés-ivás kultúrája, a vendéglátás művészete, az emberi érintkezés formái­nak alakulása érdekel, s akik szívét ennek a város­nak a története közelről érinti. Fencsik Flóra miNDENT TUDTAK AZ ARANY SASBAN KÖNYV A PEST-BUDAI VENDÉGLÁTÁS EMLÉKEIRŐL • Vajon megsértődnek-e a Fiatalok órája készítői, ha műsorukat salátához hasonlítjuk? Olyan salátá­hoz, amelyben mindenféle, látszólag össze nem illő zöldség, savanyúság, mi­egymás van. Az ember ösz­­szekeverve megkóstolja az egészet és ízlik. Miért? Is­ten tudja. A Fiatalok órája nyári szórakoztató „salátá­jában” például Békés Itala­­diszkó címmel vers és pró­zamondás — jóízű volt. Re­mek zongoraszóló, amely minden külön értesítés nél­kül meggyőzött arról, hogy létezik zenei humor és nem is rossz, aztán beszél­getés fiatal népművészek­kel, amin legalább ennyit lehetett nevetni — pedig komolynak szánták. Dob, könnyűzene, népdal, népi­tánc, apró darabokban, jól összekeverve. A jó végered­mény titka talán épp az, hogy egyik rész sem volt a kelleténél hosszabb, így azt is „elfogyasztottuk”, ami nem ízlett. Igaz, a tálalás már nem volt olyan jó. A különböző ifjúsági műso­rokból unalomig ismert kép,­emelvényen, dobogó­kon ücsörgő fiatalok, nem tudni, kik­ arra jártak, be­ugrottak a stúdióba egy ki­csit és kiszórakozták ma­gukat, észre sem véve a lámpákat és kamerákat. Ez az obi­igát körítés akkor sem lesz jobb, ha a műsor elején, végén diszkós sötét­ségbe és villódzásba burko­lódzik, vagy ha az ifjak a cigányzene hallatán felpat­tannak, hogy maguk is ropják a táncot, mert nem tudnak ellenállni, mint az amerikai négerek a dobszó­nak a törzsi táncünnepé­lyen. (tótisz) MINI SZÜLETÉSNAP /TT"V A t­íz év — Nehéz pontosan megfo­galmazni, valójában kinek, mit is jelent a Mini zenéje. Gyakran változnak a divat­­irányzatok, a zenei stílusok, együttesek — zenészek — jöttek, mentek, a Mini min­dig felszínen maradt, ma­napság is ezrek járnak kon­certjeikre. A történet meglehetősen egyszerűen kezdődött. Török Ádám, aki jelenleg is a ze­nekar vezetője, valamint a gitáros Závodi János egy házban laktak, sokat beszél­gettek zenei terveikről, együttest alapítottak, a Mi­ni 1969-ben lépett először színpadra. A Rhytm and Blues állt közel hozzájuk. Jimmy Hendrix és a Cream zenéje nagy hatással volt rájuk. A dzsesszt valamennyien szerették, igyekeztek az ala­pokat rockzenéjükben fel­használni; ma már elmond­hatjuk: hidat képeztek a dzsessz és a rock között. Az érdeklődés nőttet-nőtt irántuk, s a most 10 éves születésnapját ünneplő Mi­ni saját közönséget nevett fel. Ismertek lettek, hiszen a színpadot, a koncertezést a mai napig nagyon szere­­ tíz zenész­ ü­k, minden meghívásnak eleget tesznek, évente több száz koncertet adnak. Zenei időszámításukban mérföldkő volt Papp Gyula (1971) színre lépése, impro­­vizatív billentyűs játékával klasszikus elemeket épített be a Mini zenei világába. Máig is emlékezetes kon­certeket tartottak az Illés­sel, LGT-vel. Talán a vilá­gon is egyedülálló jelenség: az I. kerületi Bem-ral­parti klubjukban tíz éve kezdtek játszani, és azóta is hetente fellépnek ott (az idén októ­ber 7-én kezdenek), idé­nyenként mintegy 19—15 ezer fiatal fordul meg a Mi­ni-esteken. Általában őket tartják az I. kerület együt­tesének, a Budai Ifjúsági Parkban is ők játszottak a legtöbbször, évente kétszer a Tabánban zenélnek. A következő fejezet 1974- ben kezdődött, Németh Ká­roly billentyűsjátéka továb­bi lökést adott a dzsessz irányába. Egy évvel később indult az új ritmusszekció: Németh Alajos basszusgitár, Balogh Jenő dob. Megkezd­ték a külföldi fellépéseket is, főleg Lengyelországban és Csehszlovákiában ked­velik őket. Jelentős fordu­lat: 1978-ban Vissza a vá­rosba címmel megjelent el­ső­ nagylemezük (9 év után!) A magas színvonalú album a boltokból hamar eltűnt, azóta sem kapható. „Sajnos a 10 éves születés­napon sem tudunk se­lhő­nek adni, pedig nagy az ér­deklődés, most éppen 150 lengyel fiatal érdeklődött a lemez iránt. Talán kárpót­lást nyújt majd: a múlt he­tekben elkészült Írton a föld felé című második al­bum teljes zenei anyagát lejátsszák” — mondja Ba­­ráth László, a­z Ifjúsági Park igazgatója. A Mini jelentősége nagy, saját közönséget nevelt — tanított — ennek köszönhe­tően a fiatalok ma már az egész országban értik zené­jüket, s emellett számos ki­tűnő zenész innen indult pályafutására. A 10 év alatt elmentek néhányan, de a békesség mégis megmaradt­ a régi zenészek között, va­sárnap este a születésna­pon valamennyien fellép­nek: Balogh Jenő, Kunu László, Nagy István, Né­meth Alajos, Németh Ká­roly, Németh Tamás, Papp Gyula, Tátrai Tibor, Závo­di János és Török Ádám. A műsorból néhány le­gendás ballada címe: Gőz­hajó, Kereszteslovag, Asz­talhoz leültem. Apák és fiúk. Vissza a városba. Já­tékrock. Kell a barátság. Riskó Géza □ A TIT TERMÉSZET­TUDOMÁNYI STÚDIÓ biológia, fizika, kémia, matematika egyetemi elő­készítőt indít. Az előadá­sok bérlettel és napijegy­gyel is látogathatók lesz­nek. Jelentkezési határidő szeptember 20.

Next