Esti Hírlap, 1980. július (25. évfolyam, 153-179. szám)

1980-07-01 / 153. szám

Szív küldi... SZIRMAI ALBERT EMLÉKEZETE Szerdán este Szirmai Al­bertinek, a magyar operett Világhírű mesterének em­lékezetére csendülnek fel a Petőfi-rádióban az Ale­xandra melódiái, a zene­szerző születésének 100. év­fordulója alkalmából. Se­bestyén András vezényli a koncertet, amelynek közre­működői Kelen Péter, Ma­ros Gábor, Oszvald Marika, Palcsó Sándor, Pászthy Jú­lia, valamint a rádió zene­kara és kórusa. Dr. Szirmai Albert annak a nagy muzsikusnemzedék­nek a tagja volt, akik Koessler Jánosnál tanultak a régi Zeneakadémián, Bar­tók Bélával, Kodály Zol­tánnal, Weiner Leóval, Ja­cobi Viktorral. Pályafutása elején egy operaházi balett­szvittel jelentkezett, majd dalszerzőként a magyar ka­baré úttörői közé került, és háborúellenes sanzonjaival vonta magára a közönség figyelmét. Mágnás Miska, Mézeskalács (benne a Szív küldi szívnek szívesen című énekszámmal), Alexandra voltak a zenés színpadokat bejárt darabjai. A húszas évek elején a nagy felké­szültségű művész elfogadta egy világcég ajánlatát: ve­zető lektora lett a New York-i Chappel kiadóválla­latnak. Ezen a posztján se­gítette George Gershwint, akihez, igaz barátság fűzte­ Cole Portert, másik jóba­rátját és még több muzsi­kust. Már túl volt a nyolc­vanon, amikor egyik ba­rátjához a következő leve­let küldte New Yorkból Budapestre: „Nem szeretem fitogtatni a koromat, inkább letagadom. Az én koromban az évek számának növeke­dése nem öröm, hanem szo­morúság. Mindamellett ret­tenetesen aktív ember va­gyok. Minél nagyobb az el­foglaltságom, annál jobban tetszik nekem. Nagyon sze­retnék Pestre menni. Oly mélyen van begyökerezve ez a vágy, hogy Budapest gyakran fordul elő álmaim­ban. Éppen ma éjjel a Ger­­beaud-ról álmodtam. Előt­tem voltak a legszebb sü­temények, de nem tudtam hozzájuk nyúlni. Feldúlva ébredtem fel.” A hatvanas évek derekán azonban ha­zalátogatott. Idősen még két daljátékot komponált, s örült kései hazai sikerei­nek. Külön említésre méltó, hogy Szirmai közvetve az amerikai zeneszerzők szö­vetsége (ASCAP) révén se­gítette zseniális iskolatár­­sát, az önkéntes emigráció­ban élő Bartókot. Annak halála után amerikai új­ságban így búcsúztatta el: „Fájdalmas nap ez! Az 52- ik utca sarkán, az első eme­leten, egy temetkezési vál­lalat szertartási termében, virágokkal körülvett kopor­sóban egy nagy géniusz nyugszik, távoli nemzet nagy fia. A padsorokban talán száz ember. Látható néhány amerikai muzsikus is, nem éppen a híresek so­rából. Engem hajlamom és korlátolt tehetségem a könnyűzene felé sodort, de én is abból a zenei Alma Materből kerültem ki, mint Bartók Béla, és ez a körül­mény talán megengedhető­vé teszi, hogy az ő nagysá­gáról beszéljek”. Szirmai Albert melódiái — ha a műfaj elhalványo­dott is — mindmáig nem hervadtak el. Mint zenész és mint ember egyaránt a kiválasztottak közé tarto­zott. Nyolcvanhét évet élt... Kristóf Károly 2 1980. július 1., kedd KÉT KÖNYV A Parlamentről és Markó „Ami a beosztást és cél­szerűséget illeti, nem kor­látozandó pénzügyi tekin­tetek által, hanem az épü­let a jelen, valamint a jö­vőbeni szük­ségleteknek megfelelően is épüljön.” — szögezte le 1881-ben a nagy­tekintélyű országos bizott­ság elvi határozata. Bizo­nyosan ennek a bölcs elő­relátásnak is köszönhetjük, hogy a múlt század végén, e század elején emelt ma­gyar Parlament­, nyugodt, ünnepélyes megjelenésével, arányos belső tereivel ma is megfelel a célnak, amely­nek létrehivatott. Az építész, Steindl Imre élete végéig­­dolgozott fő művén, az Alkotmány I. jeligéjű tervpályázaton, s két évvel annak teljes be­fejezése előtt halt meg. A Képzőművészeti Alap Kiadó Vállalata gondozásá­ban most megjelent A Par­lament című kötet, ha úgy tetszik, hézagpótló munka, hiszen még ha látogató­ként bejut is az ember az épületbe, nem járhatja vé­gig minden egyes termét, folyosóját, így nem nyer­hetett róla átfogó képet. A kötetben közölt nagyszerű felvételek — Markovics Ferenc fotói — hűen tük­rözik a Parlament belső te­reinek gazdag változatossá­gát, díszítését és természe­tesen jelképpé emelkedett, súlyos külső megjelenését. A tanulmány szerzője, Eg­ Károlyról Iy Margit feleleveníti a Parlament építésének kö­rülményeit, külön fejezet­ben szól a díszítésről, s a házról, mint állami életünk központjáról. A kiadó másik albuma a magyar tájképfestészet el­ső, európai rangú, iskolát teremtő mesterének, idős Markó Károlynak munkás­ságát tárgyalja. Az olvas­mányos monográfia átte­kintést ad az 1791—1860 között élt művész pályájá­ról, ismerteti festészetének jellegzetes tulajdonságait, munkásságának szellemisé­gét, s természetesen érzé­kelteti az életmű kötődé­sét korához, az akkori ma­gyar művelődés egészéhez. A szerző, Bodnár Éva ma­ga is végigjárta Markó út­ját Olaszországban, felke­reste azokat a városokat, tájakat, amelyek alkotásra ihlették a mestert. Művé­szetének hatása­— írja — végighullámzott az egész századon, romantikus táj­­festőink műveiben élt to­vább. Új kötetekkel bővült a Mai magyar művészet so­rozat is. Kádár Györgyről Láncz Sándor, Yvürtz Ádámról Bozóky Mária írt tanulmányt. A fiatal mű­­vészgenerációt bemutató sorozatban Jovánovics Györgyről Beke László, Méhes Lászlóról pedig Sin­­kovics Péter közöl esszét. (h. m.) ­ Szerencsétlen flótás Tv-filmet forgatnak egy gimnáziumban A budapesti I. István Gimnázium fizika szertá­rába a minap filmesek költöztek be. Gaál Albert Balázs Béla-díjas tévé­rendező, a MAFILM mun­katársainak közreműkö­désével itt forgatja leg­újabb, Szerencsétlen fló­tás c. tévéfilmjének né­hány jelenetét. A rendező munkatársa, Simon Balázs elindítja a felvétett és Boldizsár Ká­roly operatőr kamerája előtt megjelenik Dunai Ta­más és Horkai János. Le­ülnek. Figyelmük egy szellemes szerkezetre, a „szomjas madárra” irá­nyul. A vörös folyadék­kal megtöltött, két pont­ban felfüggesztett kémcső végén egy madárfej van, amely billegve, időnként bele-beledugja a­ fejét egy vizespohárba. Horkai — most Szi­kora úr, a maszek kegyszergyártó, Dunaira néz. — A tanár úr csak le­­skicceli, hogy mi az el­képzelése, a többi már az én dolgom. Mérnök vagyok, van egy kis kócerájom, iparengedélyem. Nem győ­zök majd eleget gyártani a városoknak ... Dunai, azaz Jankovszky Jenő fizikatanár nem ér­ti az ötletet. — Micsodát? — kérdezi csodálkozva. — A Keresztelő Szent Jánost! — lelkesedik Hor­kai. — Nyúlkál a vízbe, és ott térdel előtte Jézus. A folyóra ráírjuk, hogy „Jordán”. A parasztok úgy veszik majd, mint a cukrot! — De kérem, Szikora úr!... — tiltakozik Du­nai. — Én középiskolai ta­nár vagyok, nem kegyszer­árus!... Nem kívánhatja tőlem, hogy természettudo­mányos elveimmel ellen­tétben szemléltető eszközt készítsek az egyháznak!... — De tanár úr, nem ma­ga készíti, hanem én, és nem az egyháznak, hanem a parasztoknak. Termelő­szövetkezeti dolgozóknak! Na, egye a fene, megcsi­náljuk szocialista válto­zatban is: lavórban mosa­kodó munkásfiú ... Készü­lődik a KISZ-gyűlésre ... A forgatás szünetében Gaál Albert készségesen válaszol a filmmel kapcso­latos kérdésekre: — A forgatókönyvet Mesterházi Lajos írta még 1978-ban, a televízió ál­tal meghirdetett vígjáték­­pályázatra. Ennek a törté­netnek a modellje sajnos szomorú hétköznapi gya­korlatként ismerős szá­munkra. Vállalatainknál, intézményeinknél egy-egy ember esetében gyakran nem a képességei, a ráter­mettsége, a szorgalma a fontos, hanem az, hogy van-e hozzá megfelelő pa­pírja ... Dunai Tamás, aki a sze­rencsétlen f­lót­ássá vált Jankovszky Jenőt alakít­ja, szerepéről a következő­ket mondja: — Ez a Jenő a butasá­gig becsületes ember, aki a többiekről nem tételezi fel, hogy mögöttes szándé­kokkal közelednek hozzá. Szereti meghallgatni a tár­sait, segíteni nekik, embe­ri, humánus, rokonszen­ves alak, akinek figurá­ja nagyon közel áll hoz­zám. Ezt a szerepet azért is élvezem, mert az első igazi főszerepem. Eddig ugyanis legtöbbnyire a főhős barátja voltam, pél­dául most fejeztem be a hatrészes, Petőfiről szóló tv-sorozat forgatását, amelyben Jókait alakítot­ta­m. Jankovszky Jenő szerel­mét, Ági nővért — aki miatt a tanár két évig munkásként dolgozik a kórházban, bár doktori diplomája van — Venczel Vera játssza. — A film főhőse — nyi­latkozik a színésznő — szép emberi vonásokat próbál megőrizni magában még a legnehezebb körül­mények között is. Napja­inkban, számunkra talán ez a legnehezebb. Olyan vi­lágban, ahol mindenki csak önmagával törődik, saját gondjaira gondol, Jenő önzetlenül akar élni, mások hasznára lenni... A forgatókönyv nagyon tet­szik nekem, úgy érzem, hogy ez a történet komoly társadalmi problémákat hordoz. Ezért is vállaltam el ezt a szerepet, bár bő­ven van elfoglaltságom. Igaz, hogy a „Fábián Bá­lint találkozása istennel’ c. Fábri-filmbeli főszere­pem óta még nem kaptam a filmgyártól újabb meg­bízást, de a színházban és a tv-ben sok a munkám. Jelenleg például részt ve­szek Felvidéki Judit „Véd­telen utazó” című tévéjáté­kának utószinkronjában, s rövidesen­­ megkezdődik Gaál Albert következő, „Tessék engem elrabolni!" című tévéfilmjének a for­gatása, amelyben szintén főszerep vár rám. Emellett már most készülök eger­vári vendégszereplésemre : nyáron a Várszínház­ban részt veszek a „Csodá­latos Vargáné” előadásai­ban, amelyet Berek Kati rendez... A „Szerencsétlen flótás” többi szereplői között van Benkő Gyula, Simon Zsu­zsa, Tóth Judit, Hegedűs Erzsi és Fillár István. Antoniewicz Roland József Dunai Tamás és Horkai János CAMBRIDGE-BEN Zenei könyvtárosok Angliában augusztus 3. és 9. között rendezik a nemzetközi zenei könyvtá­rak képviselőinek tanács­kozását. A konferencián, melynek színhelye Cam­bridge, hazánk képviselői is részt vesznek. A Magyar Zeneművészek Szövetsége egymagában huszonkét or­szággal tart fenn informá­ciós cserekapcsolatot. A szövetség küldötte Kókai Rezsőné lesz, a Zeneművé­szeti Főiskola­­világhírű könyvtáráé pedig annak vezetője, Kárpáti János, az intézet tanára. OBRAZCOVA ÉS NYESZTYERENKO DALESTJEI: A SORS LÉPETT ELÉNK Három operaházi fellé­pés, két közös és egy-egy önálló dal­est szerepelt nyolc nap alatt Jelena Ob­razcova és Jevgenyij Nyesz­­tyerenko mostani budapes­ti programján. Nem sok? Nyesztyerenko szerint en­nek nagy részét akkor is vállalták volna, ha közben nappalaikat — a terv sze­rint — Bartók operájának magyar nyelvű lemezfelvé­telével töltik. (Sajnos, Fe­re­n­csik János még csak lábadozik, ez a munka jö­vőre marad.) Nyesztyeren­ko szerint, „ha az ember szabad, mindenfélével fog­lalkozik, zaklatják, sokat beszél , jobb dolgozni”. Obrszkova kilenc-kilenc Csajkovszkij- és Rahma­­nyinov-d­alból állította ösz­­sze pesti dalestjének mű­sorát. Puskin-, Fet-, Tyut­­csev-versek, Goethe-, Heine- és Mussel-fordítá­sok zenévé fokozott köl­­tői­sége, nosztalgikus han­­gulatfoszlányok, merengé­sek, csehovi és festői álló­képek mélyén, szenvedé­lyes érzelmi mozgások és feszültségek kis monodrá­mái bontakoztak ki ezek­ből a dalokból. Hol egy­mást fokozva, a magány, az elhagyatottság fájdal­mát — más és más termé­szetfestő zongoraszólamok felett — végtelenné tágít­va, hol meg ellentéteket keresve, az elvágyódás és álmodozás közé iktatva eg­zotikusnak szánt ritmuso­kat, heves érzelmi kitöré­seket. A két komponista mintha egyetlen nagy, ár­nyalatok sokaságára épü­lő, közös pasztellképet fes­tett volna erre az estére, Obrazcova hangjából va­rázsolva elő a számtalan tónust, bár sokkal valószí­nűbb, hogy ez a hang és Obrazcova személyes ér­zelmi skálája ruházta fel a költők és zeneköltők al­kotásait egyszeri és megis­mételhetetlen színekkel, egymást­­ megvilágító fé­nyekkel ... Aztán a szűn­ni nem akaró ünneplésben külön, egészen másfajta koncert született a ráadá­sok sorából, Bizet, Puccini, Cu­lea, Muszorgszkij operái­nak részleteiből, a világ­szép mezzoszoprán hangot kiterjesztve a drámai és lírai szerepek világára, ámulatból ámulatba ejtve. Nyesztyerenko estéjének négy komponistája (Glin­ka, Dargomizsszkij, Rah­­manyinov, Szviridov) más arculatával tárta elénk az orosz dalköltészetet, annak több mint százévnyi leg­gazdagabb korszakát. A szerelmi líra, a nosztalgia poézise ugyanolyan élet­képekben jelent meg előt­tünk, mint Puskin, Béran­­ger, Shelley és főleg Burns „történetei”, alakjai, drá­mai és komikus helyzetei. Ha Obrazcovánál a hangu­lat közvetítette és diktálta az érzelmek átélését, Nyesztyerenkónál maga a sors lépett elénk döngő léptű ritmusokban és játé­kos párbeszédekben, vagy a magányköltészet halk pillanataiba ágyazva, ben­nük személyes visszhang­jukat keresve. Három nagy operaszerep sem ró akkora feladatot az énekesre, mint ez a percről percre virtuóz lelki átöltözést követelő program, amelynek meg­szólaltatásával a művész mintha magára vette volna az emberiség egész sorsát, összes örömét és kínját. Csodálatos orgánuma, könnyed énektechnikája, s a velük egyenlő színészi adottságok és eszközök, melyek a zene világ csú­csaira emelték,­ mind érzé­keny idegrendszerének en­gedelmes alárendeltjei, tu­datos önfeledtségeinek fel­idézői és mozgatói. A szépségekhez utat ké­szítő és milliókat vezető, folyamatosan ránk ható gépzene, a rádió és a tele­vízió mindennapos művé­szetének egymást feledtető sorában az ilyen esték, egy Nyesztyerenko, egy Obraz­cova élő jelenléte, sőt, in­tim közelsége teremtik meg a művészet ünnepi vará­zsát, a soha nem felejthe­­tőt, a megtisztulást és meg­­igazulást hozót. Fodor Lajos ÍGY IS LEHET DISZKÓZENÉT JÁTSZANI Bravo Eruption! Milyen is valójában az Eruption zenéje? Valami egészen titokzatos, kemény alapokra épülő, cseppet sem fülbemászó, de ugyanak­kor mindenki által köny­­nyen érthető muzsika, amely rövid idő alatt mil­liókat hódított meg. Az Eruptionnak mégis az új énekesnővel, Kim Davissal, mostanában bizonyítania kell. A Kisstadionban meg­fordult már egy-két világ­hírű együttes, az Eruption bármelyikkel felveszi a ver­­senyt. Minden szempontból megfelelt az erősítés, a zene stúdióminőségben szólt. Mi­előtt színre léptek a zené­szek, mennydörgés kísére­tében „földöntúli” hang szólalt meg magnóról: „Hölgyeim, uraim, ma este színpadon az Eruption!” Egymás után jöttek a szí­nes bőrű zenészek, a két hatalmas termetű gitáros, az énekesnő és társai. Ha­mar kiderült, nem fülbe­mászó, Boney M. stílusú zenét játszanak, meglehető­sen egyéni hangú a reper­toárjuk, az ének sokszóla­mú, percek alatt meghódí­tották a Kisstadion közön­ségét. Több stílusban is otthonosan mozognak: funky, soul, rock (!), reggae. Ragyogóan sikerült a jól felépített koncert, kitűnő hangs­zerkezelés, világszá­mok — ez volt a siker zá­loga. I’ cant stand the rain, a régi sláger sikert hozott, a közönség felállt helyéről és vastapssal kí­sérte a számot. Egy villa­nás az új nagylemezről: Eruption reggae-ben és az­után Go Johnny, Go Johnny és természetesen végére maradt a világhírű nóta: One way ticket. A számot több mint tízezer ember táncolta végig, ki­tűnő hangulatban ért vé­get a sikeres este, az Erup­tion meghódította Budapes­tet. Riskó Géza

Next