Esti Hírlap, 1981. december (26. évfolyam, 281-304. szám)

1981-12-01 / 281. szám

Az eszmék faggatása cí­mű sorozatban tegnap este a gyász lélektanáról volt szó. A műsor pszichológus­vendége úgy fogalmazott, hogy nálunk még nem ala­kult ki a gyászolás, a vesz­teségélmény „korszerű kul­túrája”. A gyász az érin­tettnek mindig súlyos meg­próbáltatást jelentett, ám a búcsú kultikus formái, a valamilyen formájú túlvi­lág, s az ottani majdani találkozás lehetősége oldott­­vagy másított valamit ezen a fájdalmon. A mai ember, sokszor még a templom­ba járó is, tisztában van vele, hogy csak evilági lé­tezés van, s így a búcsú, amelyben eljövendő eltá­vozásunknak szinte színpa­di képét látjuk, riasztóbb, kietlenebb és reménytele­nebb. Az elvesztett, tegyük hozzá önáltató világképet, nem­­ látszik helyettesíteni semmi, és így a kultikus, rituális szertartás helyébe a riasztó szokvány lépett. Meg kellene tehát tanul­nunk gyászolni, ám ehhez előbb tudnunk kellene ér­telmesen, eszmét találva élni. Mert mégiscsak ez volna a fontosabb, csupán ezen át vezethetne a meg­­nyugvóbb gyászoláshoz az út. A műsor, miként a so­rozat korábbi részei is, nem szívesen hallgatott, úgy is mondhatnánk, ta­bu témához nyúlt. Zeley László szerkesztő érdeme, hogy az ezekhez a világ­nézettel is összefüggő és az ember helyzetének mai la­bilis állapotába bevilágító problémákhoz összetetten és gondolatgazdagon képes nyúlni. Sokak számára ta­lán fölöslegesnek tűnik az ilyen rádióműsor. De hát nemcsak élni, hanem meg­halni és elgyászolni is szé­pen, emberarányúan kelle­ne. (n. m.) Úton a Piramis... Ma reggel az NSZK-ba, Münchenbe utazott a Pi­ramis rockcsoport. Mint ismeretes, ebben az évben egyszer már jártak Nyu­­gat-Németországban, ak­kor Kasselban léptek fel. Amint Som Lajos, az együttes vezetője elmond­ta, új lemezük anyagát mutatják be és a régi szá­mok közül is eljátszanak néhányat. A Piramis tör­ténetében ez lesz az első eset, hogy valamennyi dalukat angolul adják elő. Müncheniben az Alabama házban mutatkozik be a Piramis. □ JADWIGA JANUS fafaragásainak és érmeinek kiállítása holnap délután 2 órakor nyílik a Lengyel Kultúra helyiségében (VI., Nagymező utca 15.). Meg­nyitja Edward Debicki nagykövetségi tanácsos. □ PICASSO GRAFIKAI címmel kiállítás nyílik de­cember 5-én, szombaton déli 12 órakor a Szépművé­szeti Múzeumban. A meg­nyitó ünnepségen közremű­ködik az Új Zenei Stúdió együttese. □ BAROKK KOR cím­mel előadás hangzik el a Belvárosi Ifjúsági Házban (V., Molnár utca 9.) decem­ber 4-én este 7 órai kez­dettel. Dr. Kicsi Sándor előadássorozatának — Fe­jezetek Erdély művelődés­­történetéből — ez a har­madik része. KISREGÉNY, NAGYREGÉNY, TÉVÉFILM Búcsú a tengertől Beszélgetés Fehér Klárával A Sárgaláz című, most megjelent Fehér Klára kisregény egy ötvenes évei­ben járó házaspárról szól. Ifjúkorukban nem tanul­ták meg az ügyes vagyon­szerzés, életrevalóság for­télyát. Megkésve i­s azért, hogy felnőtt gyere­keiket tán valamiféle la­káshoz segíthessék — tar­tós kiküldetést vállalnak, valahol a harmadik világ­ban. S ott idétlenül, szé­gyenkezve nekifognak a kuporgatás-ügyeskedés mesterségének. S míg nyújtani akarnak valamit három felnőtt lányuknak, közben csak egyre távo­labb kerülnek tőlük. Nemzedékek — Valamiképp mindig önmagáról ír az ember — mondja Fehér Klára. — A maga nemzedékének vágyait, tehetetlenségeit mondja el. Ezúttal a köz­tünk és az utánunk jövő nemzedék közti áthidalha­tatlan szakadékról akar­tam szólni. — Csakugyan úgy véli, hogy a szakadékok a nem­zedékek közt húzódnak? — Igen, és ezt a törté­nelem, az egymástól eltérő élményanyag okozza, szük­ségszerűen. Megváltoztatha­tatlan a múltunk és ez meghatározza alkatunkat. Amikor mi húszévesek vol­tunk, háború dúlt. Én még ma is minden nap őszin­tén megörülök annak, hogy a vízcsapból folyik a víz, mert még a karomban van az udvarról fölcipelt vizes­vödrök emléke. — De hát ezt az emberek nagy része, ha átélte is, régen elfelejtette... — Én nem! És talán épp ezért érzem ilyen nagynak­­a nemzedéki szakadékot, mert ennyire bennem él mindez. Félreértés ne es­sék: senki nem tehet ró­la, hogy nem értjük meg egymást... — Tehát nem kívánja, hogy a mai húszéves is örüljön a csapból folyó víznek? — Nem. De ő se kíván­ja tőlem, hogy örüljek a magnó temérdek decibeljé­nek. Mindazonáltal megér­tem vágyát a legelemibb dolgokra, jogát az önálló lakásra, például. De a Sár­galáznak nem ez az egyet­len mondandója, hanem a Nagy álom közelről, a tar­tós kiküldetéssel járó nagy remények kudarca; azok tragikuma, akikben meg­késve, önmagukhoz hűtle­nül föltámad a vágy, az irigység,­­ a szégyen, ami­ért „nem értek el semmit”. S a végén a rájuk nem il­lő szerepben nevetségessé válnak. Főleg önmaguk előtt. Mindent összevetve nem a nemzedéki ellentét­nek, inkább a nemzedéki harmóniának szeretnék a szószólója lenni. vezi-e hősei sorsának foly­tatását? — Már írom is, Búcsú a tengertől címmel. Úgy kez­dődött, hogy nekiálltam magamban kiszámolni, melyik hősöm hány éves lett azóta; elgondolni, mi lett velük, gyerekeikkel, harminc év után. Elhatá­roztam, megírom, s azt is, érdemes volt-e küzde­niük ... — Hány példányt, hány kiadást ért meg eddig a Tenger? — Most jelenik meg a hetedik kiadás, a példány­szám túl van a százezren, megjelent oroszul, németül, grúzul. Ugyancsak jó fo­gadtatása volt a Vakáció Magyarországon című cse­lekményes útikönyvem­nek, igen nagy példány­számban kelt el, s a Cor­vina németül és angolul is kiadja. — Fehér Klára termé­kenységéről nevezetes író, min, illetve miben dolgo­zik most? — Az induló Telepó­diumnak írok egy vígjáté­kot, Hétfő, kedd, szerda címmel. Jelenleg három kisregény terve van ké­szen bennem. Úgy dolgo­zom, hogy valahányszor impulzus ér, igyekszem azon melegében megírni. Ha az irigységgel, az em­ber megaláztatásával ta­lálkozom, a gyerekverés­ről hallok, megpróbálok el­ső indulatomban reagálni. Öregek — Ilyen azonnali impul­zusokból fakadtak Apró­­cseprő című rovatának rendszeresen megjelenő kis glosszái a Magyar Nemzetben. Igen népszerű volt ez a rovat — miért hagyta abba? — Huszonkét évig írtam, tömérdek időmet, energiá­mat vitte el, s nyomukban aligha változott valami is. — Szép esténk lesz ... címmel föltűnést keltő publicisztikát írt az Élet és Irodalomban az öregkor sokszor megalázó helyzeté­ről. E cikknek mi lett az utóélete ? — Töméntelen sok leve­let kaptam persze, csak sajnos, nem azoktól, akik­től vártam: a segítésre ké­pes illetékesektől... (. f.) Mi lett velük? — Népszerű regényéből, a Tengerből, mint hallot­tuk, folytatásos tévéválto­zat is készült. — Igen, Mészáros Gyula rendezte meg, mintegy százhúsz szereplővel, hat folytatásból áll, egy-egy részlet egyórás. A forgató­­könyvet nem én írtam, ha­nem Semsei Jenő (az író maga sohasem képes úgy „meghúzni” az írását, mint egy másik személy). Amit láttam belőle, annak alap­ján bízom a produkcióban. — A Tenger: nagyre­gény, családregény. Ter­ AZ ELSŐ TALÁLKOZÁS SZÉPIRODALMI KÖNYVKLUB A Liszt Ferenc téren, a könyvesbolt mögötti, alkal­mi rendezvények színhe­lyéül szolgáló helyiségben tartotta első összejövetelét a Szépirodalmi Könyvklub tegnap délután. A meghí­vottak a Szépirodalmi Könyvkiadó megrendelői, a könyvesbolt törzsvevői, és mindazok, akikhez az új fórum hirdetése szóró­lapokon eljutott. A „sze­replő” vendégek pedig Ső­tér István, Vas István és Réz Pál, akik a friss iro­dalmi csemegékkel ismer­tették meg az újdonsült klub tagjait. A könyvkiadó és a bolt közös vállalkozása a klub. Az előbbit az írók, irodal­márok mellett Szalai Anna képviseli, Balogh­ Edit pe­dig a könyvesbolt részéről vezeti a munkát Őket kérdezem arról, milyen tartalommal indul a Szép­­irodalmi könyvklub. — Célunk az irodalmi so­rozatok ismertetése, a ma­gas szintű szakmai bemu­tatás alkalmas arra, hogy olvasóink megértsék, mit kínálunk és kedvet is kap­janak hozzá.­­ A sorozatok szerkesz­tői bemutatása mellett egy­­egy ma élő magyar író kö­tetével ismerkedhetnek meg a klubtagok. A klub és egyben a bolt szolgálta­tása, hogy a klub tagjait rendszeresen értesíti az új könyvekről, s ha ezeket megrendelik, nyolc napig fenntartják számukra. — Ki lehet tagja a klub­nak? — Tulajdonképpen bár­ki, aki eljön egy foglalko­zásra, kitölti kérdőívünket. Az említetteken kívül a rendezvényeken rendsze­resen részt vevők között az év végén jutalomkönyve­ket sorsolunk ki. A klub színészvendégei, Juhász Jácint és Tímár Béla, színesítették az is­mertetést néhány régi, ízes magyar nyelven írt kriti­ka felolvasásával. Jól szer­kesztett, de a rögtönzés minden előnyével is bíró társalgás tetőzte be az es­tet. Réz Pál beszélgetett Vas Istvánnal. Mért vij­jog a saskeselyű? című re­gényének megjelenése al­kalmából. Az emlékezés hitele, a pálya tiszteleté­nek, az eltűnt idő felidé­zésének hangulata magá­val ragadta az alakuló klub közönségét. —molnár— HAVANNÁBAN Korall-díj Havannában december 4 —13. között tartják a la­tin-amerikai filmek III. nemzetközi fesztiválját. Olyan műveket hívtak meg a fesztiválra, melyek a földrész népek­nek önis­meretét erősítik, figyelem­be véve nemzeti hagyomá­nyaikat, sajátos kulturális értékeiket. A nemzetközi versenyen a különböző ka­tegóriákban induló filmek legjobbjai Korall-díjat kap­nak.* Ugyanezzel jutalmaz­zák azokat a Latin-Ameri­kán kívüli alkotókat, akik filmjeikben a földrész je­lenéről, harcairól szólnak. A fesztivál ideje alatt a szakemberek három — a filmkultúrával, a nemzeti és kulturális függetlenség­gel foglalkozó — szeminá­riumon is részt vesznek, és ugyanekkor rendezik meg a filmplakátok versenyét is. 10. SZEGEDI JAZZ NAPOK Volt jobb­­ lesz (?) jobb Amikor egy-egy vá­rosban dzsessznapokat, dzsesszhétvégéket rendez­nek, a fiatalok tódulnak a színhelyre. A fokozott ér­deklődés érthető, hiszen Magyarországon a közön­ség csak elvétve láthat a színpadon nemzetközi hí­rű dzsessz-előadóművésze­­ket. Az 1981-es évről túl­zás lenne még véglegeset mondani, de az egészen biztos, hogy a Debreceni Jazz Napok magas színvo­nalú koncertsorozata ma­radandó élményt jelent mindazoknak, akik beju­tottak valamelyik előadás­ra. Az elmúlt hétvégén szin­te menetrendszerű pontos­sággal, hátizsákkal, pokró­cokkal és más egyéb kel­lékekkel felszerelt fiatalok jelentek meg Szegeden. Három napon át ugyanis ez a város volt Magyaror­szágon a dzsessz főváro­sa... Örömmel írnék ar­ról, hogy milyen kitűnő volt a program, nem volt fennakadás, ám ebben az esetben mindez nem fedné a valóságot. Úgy tűnik, a városban erre az esemény­re nem készültek fel kel­lően. A program összeállí­tása sem járt sikerrel (va­jon mikor kezdődött az oly fontos szervezés?!), s ha egyszer nem sikerül megfelelő színvonalú elő­adókat találni, akkor be kell látni: három nap he­lyett elég kettő is. Emlék­szem, tavaly milyen nagy érdeklődéssel várta min­denki a jó előre beígért koncertfilmek vetítését. Igaz is, ritka csemege mi­felénk „élőben” látni még mozivásznon is egy-egy vi­lághírű együttes koncert­jét. Akkor ez a program elmaradt. Sokan mérgelőd­tek, hiszen nem kis áldo­zat például 170 kilométert utazni egy ilyen film meg­tekintéséért. S most szom­batra ismét meghirdették a dzsesszfilmek vetítését é s újfent elmaradt. Nem vet jó fényt a szervezésre. A nyitónap kínos hangu­latát is nehéz felejteni. Aztán a közönség sem vi­selkedett mindig elfogad­hatóan. (Ne gondoljon az olvasó randalírozásra, tö­résre, zúzásra, mindez a dzsessz-zenétől távol áll, de nem helyénvaló hango­san beszélgetni, nevetgél­ni, vagy éppen bántó mó­don berúgni a koncert idején.) Egy-egy ilyen esemény megszervezése százezres kiadásokat jelent, hiszen a belépőjegyek árai is 80 fo­rint körül mozognak. Pél­dául a három dzsessznap Szegeden belekerülhet akár ezer forintba is egy vendégnek... Mindezért tartalmas programot vár­na a közönség. A 10. Szegedi Jazz Na­pok akár jubileumi ese­mény is lehetett volna. Nem volt az. Valószínűleg csak arra volt elég, hogy 1982-ben meglegyen a 11. fesztivál. Kevés volt a kivétel: például az amerikai phila­delphiai Jerry Ricks, aki dallamos blues-okat éne­kelt, kitűnő stílusban. Nagy közönségsikert ara­tott. Ugyancsak tetszéssel fogadták az NSZK-beli Toto Blanke gitárművészt is. A nyugatnémet fiatal­ember elmondotta, hogy szívesen jár Magyaror­szágra, ez volt a negyedik látogatása nálunk, s éven­te mintegy száz koncertet ad. Most hazautazása után a csehszlovák Rudolf Da­­sekkel lép még fel né­hányszor. „Én úgy érzem, Amerikában a rockzene területén válság uralko­dik, néhány várost leszá­mítva még csak fellépési lehetőség sincs. Uralkodó­vá válik a számomra hi­deg stúdiózene, szinte már csak a lemezfelvételek ■ tartják egyben a zeneka­rokat. Európában egész más a helyzet, Csehszlová­kiában, Magyarországon, az NDK-ban, Lengyelor­szágban, s például nálunk az NSZK-ban bőven akad­nak koncertek, van fellé­pési lehetőség. Természe­tesen az öreg kontinensen is akadnak olyan helyek, mint például Franciaor­szág, Anglia, ahol jelenleg a dzsessz szinte nem is lé­tezik.” — mondotta Toto Blanke. Riskó Géza A philadelphiai blues-énekes, Jerry Ricks (Sugár György felv.) MÁTÓL BRÜSSZELBEN Hat magyar film Brüsszelben, december 1. és 6. között, ezúttal sor­rendben már a tizenegye­dik alkalommal rendezik meg a fiatal filmművészek mindig nagy érdeklődés kísérte nemzetközi feszti­válját. A brüsszeli fesztivál ren­dezői ebben az évben első­sorban a magyar filmmű­vészek itt eddig ismeretlen alkotásait helyezik reflek­torfénybe. A rendezők, elő­zetes sajtótájékoztatójuk alkalmából, így nyilatkoz­tak az újságírók előtt: „A minden öncélú, álművész­kedést elkerülni igyekvő magyar filmművészet, amely témaválasztásában tiszteletreméltó bátorság­ról tett tanúbizonyságot, művészi értékével is kiér­demelte, hogy a Belgium­ban találkozót adott nem­zetközi közönség megis­merkedjen műveivel.” A fesztivál ideje alatt naponta egy-egy, összesen hat magyar film vetítésére kerül sor. A műsoron Ko­vács András, Zsombolyai János, Sándor Pál, Kézdi Kovács Zsolt, Szabó Ist­ván és Schiffer Pál egy­­egy alkotása szerepel. (mécs)

Next