Esti Hírlap, 1982. április (27. évfolyam, 78-101. szám)

1982-04-01 / 78. szám

JANCSÓ-HERNÁDI Titkok a Шт Koprodukciós film Peruval Kasszasikert vagy mű­vészi élményt? Járhat-e együtt a kettő? — a régi vi­tához, meglehet, filmgyár­tásunk hamarosan újabb adalékkal szolgál. Fantasz­tikus film készül, fantaszti­kus minden ízében. Jancsó Miklós, Hernádi Gyula és Kende János magyar—pe­rui koprodukciós forgatás­ba kezd. Már a film születésének története is érdekes. Tanul Budapesten, a Színház- és Filmművészeti Főiskolán egy perui születésű magyar fiú: Jósé András Lackó. A televízió nemrég vetítette első filmjét, amely témájá­val feltűnést keltett. A filmben, az emlékezetes, sok vihart felkavaró, „A jövő emlékei” című fan­tasztikus film egyik epizód­ja nyomán arra vállalko­zott, hogy Zelkó Zoltán tér­képésszel együtt megpró­bálja felderíteni a híres „nazeai rejtélyt”. Doku­mentumfilmjükben arra a következtetésre jutottak, hogy a 12x30 kilométeres Nazca-fennsík titokzatos, eddig megfejthetetlen, más­fél évezredes, több száz mé­teres ábrái voltaképpen ősi térképjelek. A filmről sokat beszéltek az emberek, s ez igazán szép debütálás egy kezdő filmesnek. — Mégsem voltam elége­dett — mondja a perui fia­talember. — Amíg kint for­gattunk, végig úgy érez­tem, hogy Peru e különös titkáról játékfilmet kellene csinálni. Persze, ez nem kis vállalkozás. Nem is annyi­ra a pénz miatt, bár két­ségtelen, hogy az ottani for­gatás nem olcsó mulatság, hanem azért, mert egy ilyen filmet nem tudna megcsinálni akárki. Így álltam elő ötletemmel Jan­csó Miklósnak, Hernádi Gyulának és Kende János­nak, hogy forgassunk kop­rodukciós játékfilmet. Ha valaki, hát ők meg tudják csinálni. — Vállalták? — Igen. — Miről szólna a film? A kérdésre Hernádi Gyu­la, a forgatókönyv írója válaszol. — Az ötletet kissé Jósé barátunk élete, sorsa su­gallta. Tehát: él Limában egy magyar származású, gazdag üzletember. Unoká­ja minden áron filmes sze­retne lenni. A nagyapa el­küldi tanulni őt Budapest­re. Itt éli a diákok életét, s beleszeret egy medikába. Óriási szerelem kezdődik, de tragikusan végződik. A lány, egy kiránduláson víz­be fullad. — Limában éppen ekkor meghal a nagyapa. A fiú hazautazik, dúsgazdag lesz. A pénz azonban nem ír fájdalmára. A halott lány emlékétől nem szabadulhat. Kiköltözik nagyapja nya­ralójába, a Nazca-fennsík­ közelébe, s ott hamarosan titokzatos dolgok történnek vele. Nem akarom részle­tezni, a poént lelőni. Most csak annyit, hogy a fájdal­mával remetemagányban élő fiatalember rengeteget bolyong egyedül a titokza­tos fennsíkon, s egy szép napon szembe találkozik meghalt szerelmével... In­nen kezdve a történet a modern lélektan törvényei szerint elképzelhető, de fantasztikus, olykor ijesztő, megdöbbentő fordulatok ___________________________*4. sorozatával zajlik, részben Peruban, részben Magyar­­országon. Titokzatos átala­kulások, halálesetek, izgal­mak — déja vu-k ... Azt akarjuk, hogy a film lát­ványos, izgalmas, érdekfe­szítő legyen, olyan, amit a világon mindenütt szívesen néznek. — Hol tartanak az előké­születben? — Még a tavasszal Peru­ba utazunk, terepszemlére. Jancsó Miklós lesz a művé­szeti vezető, a filmet Lackó barátommal közösen ren­dezem. Úgy hiszem, ez idén már forgathatunk. — Egyébként teljesen magyar produkció lesz? — Nem. Mint már szóba került, magyar—perui kop­rodukció, mindkét, esetleg harmadik országbeli színé­szekkel- s természetesen dupla egzotikummal. (sk­on) .. Mesélik, / színé­szeket is rendezett már de / az régen volt, talár igaz se volt.” (Radnóti Miklós, 1932.) Április 4-én lenne het­venöt éves. Szenvedélyes alapító volt, az átmenetek világbajnoka, hivatásos ál­modozó. Az utópiák és for­radalmak levelező tagja Amikor minden összedőlt körülötte — és hányszor —, ő mindig megtalálta azt a tizenkét lépcsőt, amely a lényegig vezetett — az ál­maihoz. Mindig utólag de­rült ki, hogy ezek az ál­mok, sajnos, megvalósítha­tók voltak. Nélküle. Mire magához tért, már más csinálta. A csönd és a lár­ma között sohasem ismert átmenetet. Azt mondta egy ember, akire magam is na­gyon hallgatok: „Az em­ber arca legyen ott a tü­körben, ha reggel borotvál­kozik. Ha ez az arc eltű­nik, akkor érdemes elgon­dolkodni önmagunk léte­zésén. Hitén.” Hont Ferenc, aki Szege­den született, 1907-ben áp­rilis 4-én, végig ne­m sejt­ve, milyen nevezetes jel­kép lesz az ő kitervezett, megálmodott forradalmá­nak ez a dátum. Rendező volt. Meg igazgató, szín­házesztéta és mellesleg az irodalomtudományok kan­didátusa. Mindent, ami ma újdonságnak hat,­­ terve­zett meg és ő alapított. 1928-ban, miután hazatért Párizsból, ahol G­armer se­gédrendezője volt, első út­ja Szegedre vezetett, és ott létrehozta a szabad­téri színpadot Az­­ Ember tragédiája volt az első, 1933-ban, a Dóm téren. Bár Radnóti Miklós — jó ba­rátja, a költő — könyör­­gött, ne kezdjen bele. — Benned még­­megbíznék — mondta —, de az időjárás, az valahogy kétséges ne­kem...! Nehézsúlyú álmo­dozó volt, bokszkesztyűvel ke­rget­te az illúziókat, sa­ját fantazmagóriái ütötték ki nemegyszer a ringből. Élete során körülbelül tíz­szer halt meg és tizenöt­ször támadt fel. A Színház Csodálatos mandarinja volt. Mindennel foglalkozott. A Független színpaddal, a színészképzéssel, a színészi képzelet fejlesztésével, az eltűnt magyar színjátékkal és készült, nagyon készült arra a napra, amikor legá­lisan, csillogó vértben ki­léphet a nyilvánosság elé. Amikor 1946-ban Pala­­sovszky Ödöntől átvette a Madách Színházat, már a következő állásokat hal­mozta: ő volt a Színház­as Filmművészeti Főiskola igazgatója, majd az államo­sított filmgyár vezetője... Fölfedezettjei — a többi kö­zött — (tisztelt utókor! kár elvenni tőle ezt a dicsősé­get, kár, mert nem leheti): Soós Imre, Szirtes Ádám, Ferrari Violetta, Horváth Teri, Rozsos István, a Ma­dách Színház első előadá­sain már fölbuk­kan­t egy langaléta szőke fickó, ak­koriban még Darvas Szi­lárdnak hívták, jelenleg Iván a keresztneve. Hatalmas udvara volt. Anélkül nem létezett. So­főr, titkárnő, kutya, tanít­ványok és egy új játék­stílus a kis­ Madáchban. Meg kell hagyni: unta a rendezést. Színpadra vitt valamit, s az ötödik pró­ba után szétfolyt minden a keze között. Akkor jött Bálint György és helyre­rakta például az Egerek és embereket, az Új módszert, A zsugorit, a Holló a hol­lónak című Osztrovszki­j­­darabot, a Titanic-keringőt, a Fiúk, lányok, kutyákat, s ki tudná végigsorolná ... Persze, a halottól könnyű elvenni a dicsőséget és ju­talmul kaphatja a köny­­nyelmű megvetést. Nehéz és gyors élete volt Hont Ferencnek. Alapított­a tönkre ment. Lassan meg­szokta. 1949-­ben hivatta őt Révai József. Sugárzó arc­cal jött ki a párnázott ajtó mögül, s a rá várakozók­nak így kiáltott: „Győz­tünk!” Révai akkor men­tette föl összes állásából. 1951. február 9. Mint az Ifjúsági Színház igazgatója, bemutatta Anatolij Szurov: Sérelem című drámáját. A közönség — ilyen is ritkán van — némán ült helyén az előadás végén, és hosz­­szú percekig nem akarta elhinni, amit látott. Aznap este jelent meg először a konfliktus nélküli dráma Magyarországon. Lobogó hajjal, kitárt karral rohant a társalgóba, ahol a meg­alázott színészek épp azon gondolkodtak, főbe lőjjék-e magukat, vagy leugorjanak egy magas emeletről. „Győztünk!” — kiáltotta megrendítő önáltatással Hont. Ebben ma már sem­mi mulatságosat nem talá­lunk. Túlélni a pofonokat csak azzal a különleges hittel lehet, ami az övé volt. Ezt megelőzően per­sze menedzselte a magyar filmgyártás két alapfilm­­jét, a Talpalatnyi földet és a Valahol Európábant. Az Úttörők című filmbe fé­nyesen belebukott. Kár, hogy egy centiméternyi se maradt ebből a különös kísérletből! Mikor a Köz­ponti Vezetőség vizs­gálatot indított a film al­kotói ellen, mert gyanús volt valami, ne tagadjuk, ő volt az első, aki fölállt eme dramaturgiai rögtön­­ítéletkor, s így kiáltott: „Halljuk a tetteseket!” Így lett Makk Károlyból trak­­torista. Akkoriban vala­hogy más volt az elsőfilme­sek sorsa... Az anekdoták gyilkosak. Most nem ölni készülünk. Álljunk haptákba és tisz­telegjünk az ember előtt, aki mellőztetésében, amúgy mellékesen, megalapította az Országos Színháztörté­neti Múzeumot, a Színház- és Filmtudományi Intéze­tet, szerkesztette a Magyar Színháztörténet kötetét, megírta az Egy rendező jegyzőkönyvéből című, alig hozzáférhető könyvet,­­ mi­közben 1956. november 6- án se szó, se beszéd be­ment a Parlamentbe és föl­támasztotta a félig holt magyar színházi életet. Az­tán lassan elfelejtették. Mostanában halott —, de az arca még mindig ott van a tükörben. Szász Péter : Szigorúan nyilvános!­­ Győztünk • Tegnap kora este su­gározták a Foglalkozzunk a foglalkoztatással! című ri­portműsort. A meglehető­sen szürke cím utáni fel­kiáltójel eleve utalt a téma fontosságára. Be kell ugyan látnunk, nem ez a fajta tévéprogram az, amiért az ember töri magát, hogy mi­nél hamarabb belökje a gombot, de ha történetesen éppen háttértelevíziózott tegnap fél 7-kor, néhány mondatra fel kellett figyel­nie. Például arra a kritikus megjegyzésre, hogy a ná­lunk meggyökeresedett bü­rokratikus munkaszervezési gyakorlat a jelenlétre és nem a teljesítményre nevel. Vagy: a szakmai képzés rendszere egyelőre olyan, hogy bár csak néhány spe­ciális ismeret elsajátítására lenne szükségük valamely új technológia, illetve be­rendezés kiszolgálóinak, mégis mindenre kiterjedő oktatási formában kell pa­pírt szerezniük, ahelyett, hogy a munkahelyen a meg­felelő tematikájú tanfolya­mokon képeznék ki gyorsan és a szükségleteknek meg­felelően a szakembereket. Bár ezek a megjegyzések nem újak, az adás érdeme mégis az, hogy a gyakorlati szakemberek és a gazdaság­­szervezési kérdésekkel el­méletben foglalkozó kutató véleményét hozta össze. Így teljesebb a kép, a rész és az egész egyaránt megmutat­kozott. (be) □ BABOS ÉVA festő­művész kiállítása nyílik áp­rilis 8-án, délután 6 óra­kor a Rátkai Márton Munkás-Művész Klubban. Megnyitja Bráda Tibor festőművész, közreműkö­dik Schmidt Erzsébet. A tárlat április 27-ig látogat­ható. pjától a mozikban A LOVAS LÁNY Film lenne ez is állító­lag, hiszen mozivászonra vetítik, s a magyar forgal­mazók még külön pénzt is fektettek bele azzal, hogy szinkronizálták. Pedig ta­lán átvenni se kellett vol­na, akkor a szinkronizá­lást, az unalmat, a bosz­­szankodást, a fejcsóválást­­, mindent meg lehetett volna spórolni. Lóról szól ez a film? Vagy egy kislányról, aki úgy szereti a lovakat, hogy az iskolába járáson és a leckecsináláson kívül fenn­maradó minden szabad pil­lanatában velük foglalko­zik, őket látja el, ajnároz­­za, neveli? Erről is, arról is — egyforma laposan, ér­dektelenül, tanmeseszerű­­en és édeskésen. Reméljük, Egon Schlegel rendezőnek akad ennél jobb filmje és az is elkerül hozzánk, ne­hogy A lovas lány alapján jegyezzük meg vagy fe­ledjük el örökre a nevét. (bt) SIMONFFY ANDRÁS Harag és elfogultság nélkül Első novelláját az Új Írás közölte, 1962-ben. Azonnal odafigyeltek rá, önálló hangja volt. Mint ahogy ér­deklődést keltett első köte­te is, amely egyébként en­nek a novellának a címét viselte: Lázadás reggelig. Nyolc évre rá jött az újabb novellás kötet, az Egy re­mek nap, majd három év­vel később egy regény, Ide­gen városban címmel. 1977- ben újabb novellás könyv, A világ nagy zsíroskenyér, tavaly pedig az „országos siker”, a mindenütt be­szédtéma, Kompország ka­tonái című dokumentum­­regénye. Közben hangjáté­kok, meg egy színdarab is, A japán szalon. Simonffy András negyvenéves koráig életművet alkotott. Sok író egy jóval hosszabb élet so­rán is büszke lett volna er­re a teljesítményre. Lázadók voltak az ő hő­sei is, mint író-nemzedék­­társaié, csak valahogy más­képp. Nem értelmetlenül lázadók. Egyik legemléke­zetesebb elbeszélésének, A medveölő fia címűnek hő­se elindul apja nyomában fél, de mégis nekivág a he­gyeknek, pedig tudja, hogy a messze csúcsok talán so­ha el nem érhetők. Mégis el kell indulni az úton! Si­monffy valódi konfliktuso­kat ábrázol, átgondoltan,­­ a dolgok közötti összefüg­géseket kutatja. A nagyévi hősének gondolataival vall­ja: „Hiszen semmi sem lé­nyegtelen, ami kihat éle­tünkre, akkor sem, ha m­­agunk nem tulajdonítunk neki jelentőséget”. A Kompország katona új hang volt, pályán belül megújulás. Történelmi családi eseményeket írt meg az író; dokumentumok, té­nyek alapján, a második világháború időszakából­­, akinek apja, Simonffy Tóth Ernő egykori vezérka­ri őrnagy Moszkvába re­pült 1944 novemberében hogy tárgyalásokat kezdjen a fegyverszünetről, cs­ak 1941-ben született, és sajá vallomása szerint 1973-ban tehát 32 éves korában fel­fedezte hajában az első ősz szálakat. S tette, meg­írta ezt „sine ira et studio” azaz harag, elfogultság , részrehajlás nélkül. Emlé­keztetőül és okulásul — ki­nek-kinek. Erről a könyvről írvát fogalmazta meg egy kri­tikus: „A történelmi doku­mentum épp azokat a hely­zeteket ragadja meg — ki­váltképp egy Simonffy-ka­rakterű és tehetségű író ke­zén —, amikor ez az em­be­ri természet a perc kivéte­­lességében változtatja a vi­lágot, változtatva, lehetőleg emelve egyszersmind ön­magát is”. Ez a „Simonffy karakterű” és tehetségű író kapta most, megérdemel­ten, nyolc esztendő után másodszor is a József Atti­la díjat. (m. tolnay) KÖZGÁZ KLUB Művészeti hét Most első ízben rendezi meg a Közgáz Klub a mű­vészeti hetet, amelyen ér­dekesnek ígérkező prog­rammal várják a fiatalo­kat. Április 4-én lesz a filmnap, Fábri-, Szabó-, Kardos- és Sándor-, vala­mint BBS-filmeket vetíte­nek. Másnap a közgáz kí­sérleti stúdió keretében Benkő László (Omega) szintetizátorestet tart, színre lép a 180-as csoport, s lesz Új hullám. Április 6.: pantomimtalálkozó, M. Kecskés András, Marcel Marceau-iskola (Párizs), Dominó. A Pécsi Balett áp­rilis 8-án mutatja be a Sárga tengeralattjárót. Ez­után is egymást követik a programok, folkbemuta­­tók, húsvéti gyermeknap, kirakodó vásár ...

Next