Esti Hírlap, 1982. november (27. évfolyam, 257-282. szám)

1982-11-01 / 257. szám

Mit tehet a noteszíró, ha a Mindenre­ van ma­gyarázat című kabaré egyik mindenre elszánt műsor­vezetője már mindent meg­magyarázott, s ezen való buzgalmában, sommásan, még a kritikusok feltéte­lezett véleményét is előle­gezte, mondván, erre — vagyis a műsorra — nincs magyarázat. Pedig van. Napjainkban, tudjuk, rend­kívül nehéz szórakoztatni, pontosabban szólva, nehéz olyan fő műsoridőben su­gárzott kabarét készíteni, amely mindenkit egyfor­mán tudna mosolyra fa­kasztani. Biztosan voltak, akik elfogadták azokat a humoros jelenetecskéket, magyarázatocskákat, ame­lyet ez az összeállítás igye­kezett adni, s így számuk­ra kellemes időtöltést je­lentett e program. Külön­ben is, Gálvölgyi János és Antal Imre olyan kedve­sen, annyi lelkesedéssel, odaadással tud régi viccet mesélni, hogy időnk­ént már-már hajlamosak va­gyunk a tréfák szakálláról is megfeledkezni. Veres Pál pikantériái is beugra­nak általában, s a színé­szek úgyszintén oly vehe­menciával kezdtek bele egy-egy jelenetbe, mintha az szólt is volna valami­ről... De arra már való­ban nehéz magyarázatot találni, hogy miért kell önjelölt, humor nélküli „humoristákat” foglalkoz­tatni egy olyan program­ban, ahol nem elég jópofás­­kodni, miképp időnként a tévéhíradóban, hanem va­lóban a humor nyelvén kellene megszólalni. Ez esetben azonban csak ön­képzőkörben is nehezen el­adható viccelésre futotta. Azt pedig már csak mélán morfondírozva említem, hogy ki tudja hány olyan szakállas vicc lappang még a világon, ami nem hang­zott el — de bármikor el­hangozhat — a Telepódiu­mon. (harangozó) AMERIKÁBAN Soltész Rezső fesztiválnyertes Első díjat nyert a Kan­sas állambeli Independence város nemzetközi dalfeszti­válján Soltész Rezső tánc­­dalénekes. A fiatal tehetsé­gek évente megrendezett fesztiválján, a „Neewol­­lah” fesztiválon kizárólag külföldi meghívottak vesz­nek részt. Soltész Rezsőt a várnai Arany Orfeusz fesztiválon fedezték fel az amerikai rendezők. Az idei fesztiválon Nagy- Britanniából, Svájcból, Ku­bából, Kanadából, Bulgá­riából és Magyarországról léptek fel énekesek. Soltész Rezső nyerte a fesztivál közönségdíját is, míg a fesztivál nagydíja a bolgár Nelli Rangelováé lett. (MTI) MARICA GRÓFNŐ Felújítás a Kálmán-centenáriumon Az előcsarnok tablóiban egy mélyről indult és káp­rázatossá vált muzsikus­karrier emlékei, érdekes dokumentumok idézik elénk Kálmán Imre sorsát, sike­reit, munkásságát. Az ope­­rettszínpad poétája a Bala­tontól indult el és eljutott minden óceánon túl, hogy végül megtérjen világhíré­nek bázisára, végső pihe­nőre , Bécsbe. Ki tudja, miféle szándék színezi az ilyen karriereket felhőtlen tündöklővé, a ne­hézségeket is valami mese­beli hős legendájaként olt­va a köztudatba. Talán egy régebben hatásos színházi reklámfogás? Mert az em­berek szeretnek a szerencse fiainak árnyékába húzódni? Mert a valóság túlságosan egyszerű? Lehet. Lehet, ha a tehetség egyszerű. Kálmán tehetséges volt, a zene gye­rekként megfogta, s úgy vonzotta, hogy nem kellett noszogatni a zongorához. Megtanulta a mesterséget, nagy kortársak osztálytár­saként a pesti Zeneakadé­mián, zongorázását a csoda­gyerekeknek járó lelkese­déssel fedezték fel, a zené­lésről szóló nézeteit és íté­leteit népszerű napilapban publikálhatta, szerzőként pedig — miután szimfoni­kus próbálkozásaira nem talált kiadót — beállt a színház szolgálatába. A Bachok, Mozartok, Verdik példájából azt ta­nulta meg, ami minden te­hetség dolga: a szakmai lel­kiismeretességet, a „kisipa­ros” szorgalmát, aki mes­terművek alkotására képes. Nem önmaga zsenialitásáról ábrándozott, hanem dolgo­zott; nem áhította és köve­telte a dicsőséget, a sikert, a pénzt, hanem kiküzdötte. Ez a karr­ierkáprázat a való­ságban csupa munka. Ver­senyfutás a határidők be­tartásáért, átdolgozott éj­szakák, jottányit sem en­gedve a mívességből. Hábo­rúk, fasizmus, gazdasági válságok ugyanúgy érintet­ték, mint mindenki mást. Menekült, újrakezdett, mint oly sokan. S közben álmo­dott a küszködőkkel, mese­beli grófokról, hercegnőkről, akik időnként a halan­dók gondjai közé zuhan­nak, de a szerelem megacé­lozza őket, az állhatatosság és hűség, az érzelmek kive­zetnek a bajból. A boldog­ságért érdemes küzdeni, hi­szen csak egy kéznyújtásra van — kell-e ennél vonzóbb művészi kínálat? A Marica grófnő bonvi­­vánja, Szapáry gróf is, ugye, tönkre ment, tiszttartóvá „süllyedt”, nem ragadta meg a gazdag nagynéni csúf mentőajánlatát, az érdek­­házasságot, nem bocsátotta áruba érzelmeit. Ezen a ponton, az érzelmek vilá­gában már nem is fontos, hogy gróf, hogy kizsákmá­nyoló nagybirtokos: a me­sebeli királyfik és Kukorica Jancsik egyenrangúak. Ha a néző azt kívánja, nyerjék vissza birtokukat, az sem­miben sem különbözik at­tól, mint amikor mellettük drukkolunk a sárkönyölő viadalban. Ha azt kívánjuk, hogy Marica grófnő végül is legyen Péter gróf párja, ez ugyanonnan ered, mintha a Kék tóba dobott rózsától azt várjuk, változzék Ilusz­kává. Az operett: tegnapi mese felnőtteknek. Mese pedig kell. Akik elavultnak tart­ják, nos, költsenek helyette jobbat, álmodjanak szebbet, maibbat. De olyan mélyen és őszintén, olyan tiszta naivan, mint Kálmán Imre! Akinek volt érzéke az idők változásának fölfogásához is, először követte a nagy bécsi elődök mintáit, aztán felfedezte a népiesség hang­ját, végül nyitott volt a hangulatzene nemzetközi áramlatainak befogadására is. A mai musical come­­dyk ott gyökereznek az ő későbbi munkáiban. Az Operettszínház méltán emlékezett meg róla némi ünnepélyességgel, kiállítás­sal, múltat idéző füzettel — és a Marica grófnő felújítá­sával. Ez a felújítás nem tarto­zik ugyan a legfényesebb Kálmán-sikerek közé, de hogy a puszta címre hány teltháznyi közönség várha­tó, nem nehéz elképzelni. Mert a premieren bizony irgalmatlan verkliszerű­séggel, kiegyensúlyozatla­nul, színtelenül vagy éppen triviális színekkel hadarta végig szólamait a zenekar. Se stílus, se tónus. A kerin­­gők ritmusából, az „eszta­­mokból” hiányzott minden bécsiesség, a trombiták úgy szóltak, mint egy ringlispil zenéje, az énekeseket vagy ott hagyta a karmesternő vagy várniuk kellett, míg utoléri őket. A primadonna nem bírta hanggal, a bonvi­­ván hangja meg egyenesen csak karikírozni tudta a férfias érzelmek kifejezését, így aztán élvezetet csak a csöppet sem mellékes mellékszereplők szereztek, közülük is elsősorban azok, akik egy régebbi, nagy is­kolán, nagy elődök árnyé­kában nevelkedtek. Minde­nekelőtt Petress Zsuzsa. Briliáns színészi alakítását odasorolhatja primadonna­éveinek leglátványosabb sikerei közé. Vagy elé. Né­meth Sándor akkor is föl­élénkíti a játékot, ha pusz­ta rutinját veti be, sajnos, egyre beszűkültebben: a táncai lassan már csak né­hány gesztusból állnak, mindig ugyanazokból, s a sugárzása is halványabb, fáradtabb. Zsadon Andrea jól énekel, de nem csúcsfor­mában. Az epizódok néme­lyike azonban, hála Ha­­dicsnak, Mednyánszky Ági­nak és Mucsi Sándor kidol­gozott játékának — üdítő. A második szereposztás primadonnája, Kovács Bri­gitta oldódik már a színpa­don, jól énekel, illúziót kelt. De aki ilyen adottsá­gokkal érkezik a műfajba, azt „meg kell csinálni”, speciális gyakorlatokkal, hangképzéssel, tartásbe­idegzéssel, s főleg tökéletes játékmesteri munkával. Ugyanez vonatkozik a jó bonviváns hanggal rendel­kező Jankovits Józsefre. Mert ez a hang nem elég hajlékony, s a jobb játék­hoz mozgás- és beszédgya­korlatok kellenének. Utób­bi azonban nemcsak rá vo­natkozik. A színház legfőbb munkatársa ma egy logopé­dus lehetne! Mert e társu­latban fehér holló az olyan szépen beszélő — de ének­lésben, táncban, átélésben, gesztusban is magasan a társulat fölé növő — kimű­velt tehetség, mint Oszvald Marika. Akinek jó partne­re Farkas Bálint, ahogy Petress után is kitűnő Lot­­ti lett Gallay Judit. Igaz, a második premier szereplőinek könnyebb dol­guk volt azáltal, hogy az előadást Rónai Pál vezé­nyelte. S ha nem is alakít­hatta át a zenekari játékot gyökeresen, fontos árnyala­tokat mentett meg az érzel­mi kifejezés (és nem az ér­zelmeskedés) számára. A rendező, Seregi László, el­nagyolt rutinmunkát vég­zett. De van egy érdeme: Benkóczy Zoltán most is harsány játéka sokkal ízlé­sesebb, mint régi alakítá­saiban. Ezzel hatásosabb is. Hát ennyire futotta a színház mai erejéből az új Maricára. Fodor Lajos Farkas Bálint és Kovács Brigitta (MTI Fotó : Tóth István felvétele) MAI TÁJÉKOZTA­TÓ SZOVJET HANGLEMEZHÉT SZVJESNYIKOVÉK - MAGYARUL Ma délelőtt 11 órakor kezdődött a Zeneművészek Klubjában az 1982. évi szovjet hanglemezhét meg­rendezéséről szóló sajtótá­jékoztató. Erre a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat hívta meg az újságírókat. Bors Jenő igazgató elmond­ta, hogy november első napjaiban, évtizedes ha­gyományként, a szovjet hanglemez ünnepnapjait rendezik hazánkban. Ese­ménnyé különleges szerepe avatja, melyet a kultúrter­­mék közművelődésünkben betöltött, és még ma is be­tölt. Az igényes hanglemez iránt érdeklődő közönsé­günk mindig figyel az olyan kiadványokra, mint az idei szovjet hanglemez­hét során megjelenő „Psal­mus Hungaricus” felvétel. Kodály művében a tenor­szólót Ilosfalvy Róbert, az énekkari részeket a világ­hírű Szvjesnyikov-kórus énekli — magyarul! De ép­pen ilyen különlegesség Berlioz grandiózus „Te Deum”-jának felvétele. Er­ről a korongról a mű olyan részei is felhangza­­nak, amelyeket az egyéb­ként ritka koncertelőadáso­kon általában elhagynak. Az egyetemes művészet­­történet számára vonzó a keleti egyház ősi liturgikus zenéjével történő megis­mertetés, vagy éppen Igor Stravinsky nevezetes 1962. évi moszkvai hangverse­nyéről készült dokumen­tum értékű felvételek meg­hallgatása. Mindezekre az idei szovjet hanglemez­hét újdonságai révén alka­lom nyílik. A piacra kerülő lemezek között van egy Richter-fel­vétel. A zongoraművész négy Chopin-scherzót ját­szik. Az említett Berlioz­­féle Te Deumot az örmény SZSZK kórusa, a jereváni zeneiskola gyermekkara, a Moszkvai Állami Filhar­mónia szimfonikus zeneka­ra tolmácsolja O. Cse­­kidzsjan vezényletével és V. Dolinszkij orgona játéká­val. Bizonyára nagy sikere lesz a Rimszkij-Korszakov népszerű Seherezádé szim­fonikus szvitjének. A Lon­doni Szimfonikus Zenekar adja elő, vezényel I. Szvet­­lanov, hegedűn közremű­ködik I. Georgiadis. A Csajkovszkij-rajongók a Szovjet Rádió és Televízió zenekara révén hallgathat­ják a Csipkerózsika és A hattyúk tava szvitjét. Kar­mester: V. Fedoszejev. Szokásossá vált az utób­bi években e nagyon nép­szerű szovjet lemezek ma­gyar nyelvű ismertető szö­veges tasakban történő for­galmazása. A korszerű hanglemezkiadványnak szerves része a gazdag in­formációs anyagot nyújtó grafikai kivitelezésű lemez­­tasak. A szovjet hangle­mezhét november 2-án kezdődik. Vidéki megnyitó­jára Szolnokon kerül sor. Különböző helyeken kiállí­tásokat is rendeznek a jobb tájékozódás érdekében. A hanglemezhétre kül­döttség érkezett a Szovjet­unióból a Melodia-gyár vezérigazgatójának, G. V. Kangelakinak vezetésével. (Kristóf) A TÍZÉVES MAXIMBAN Porondon a Kesslerek Van ebben az alapállás­ban valami kedvesen pi­masz kihívás: zenei stílu­sok előadó-irányzatok tűn­tek fel, hulltak a feledésbe, de ők mindvégig hűek ma­radtak önmagukhoz, vagy-ч is mindahhoz, ami»­e két nyúlánk, dekoratív megje­lenésű hölgyet a világ sze­mében a Kessler-nővérek­­ké tette. Alice és Ellen produkció­ja — pestiesen szólva — mai pénzben megszámítva is jó. Énektudásuk, drama­­turgi­ailag pontosan meg­komponált, a zenével teljes összhangban lévő mozgá­suk, hangulatteremtő ere­jük, humoruk napjainkban is vonzó, amikor szépségük első varázsa pedig már el­tűnt. Ám ezt valami más­­­sal képes pótolni az im­már huszonöt esztendeje reflektorfényben élő páros, bravúros énektudással. A Kessler-nővérek a ti­zedik születésnapját ün­neplő Maxim varieté jubi­leumi gálaestjein léptek fel, szereplésük sikert hozott, úgy is mondhatnánk, igazi profik módjára éltek a pó­diumon, a Dobsa Sándor vezette Stúdió 11 kíséreté­vel. Negyvenöt perces prog­ramjukat a televízió is rög­zítette. Igazán ők jelentették a nagy attrakciót abban a három és fél órás műsor­ban, amelyet Barna István igazgató pergő, jó ritmus­ban állított színpadra. A sikerben osztozott a kitű­nően táncoló Surányi Zsu­zsa, az elegáns megjelene­­sű énekes, Tátrai Mariann, az amerikai komikuspáros, a milánói árnyjátékmű­­vész és Picard Endréék ar­tista trión­a. Ez a műsor dek­­orativitásával, a most már szép és jó alakú táncoslá­nyokkal (sajnos, még nem mindegyikük nevezhető táncosnőnek, néhányuknak — ahogy mondani szokás — gyakorolniuk kell még) Európa bármelyik revüszín­ház mulatójában megállná a helyét. A Kessler-nővé­rek a hír szerint az év vé­gén ismét föllépnek Buda­pesten. (hm) NÉGYSZEMKÖZT MINDENKIVEL A Reflektor Színpad ötödik évada Bemutatóval kezdte ötö­dik évadát a Reflektor Színpad. A Kulisszatitkok című monodrámát, amelyet Karel Capek elbeszélése alapján Szakonyi Károly írt, Gálvölgyi János adta elő Petrik József rendezé­sében. A játékban közre­működik az Astra Együttes, a bábokat és a díszletet Koós Iván tervezte, a zenét Palásthy Pál állította ösz­­sze. A következő bemutató januárban lesz. Alekszandr Gelman új darabját hoz­zák színre Négyszemközt mindenkivel címmel. Az egy házasság válságáról szóló , de társadalmi ügyeket tárgyaló­­ drá­mát Csomós Mari és An­­dorai Péter játssza Len­gyel György rendezésében. A további tervek között szerepel Arne Skolen mai norvég író Balerina című darabja, amelyet Kőváry Katalin állít színpadra. Az író hazájában nagy siker­rel játszott mű főhőse egy idegileg sérült kislány, aki csak a tánc nyelvén képes érintkezni környezetével. A kislány szerepét két ba­lettintézeti növendék fel­váltva játssza, a további szerepekben Sütő Irént, Káldy Nórát, Kelemen Évát, Bánffy Györgyöt és Sárvári Győzőt láthatjuk. A Reflektor Színpad ko­rábbi előadásai közül to­vábbra is műsoron tartják az Olimpia Filmszínház­ban játszott Micimackót. Az Ámokfutó és a Válto­zatok egy témája a száza­dik előadásához közeledik, a Búcsúvacsora pedig a százötvenedikhez. ( mtg )

Next