Esti Hírlap, 1983. január (28. évfolyam, 1-26. szám)

1983-01-02 / 1. szám

SZIL­VESZTEREST A televízióban és rádióban Hofi és Aznavour A tapasztalt tévénéző már tudja, akkor jár jól, ha semmit nem vár a szilvesz­teri tévéműsortól. Azt ma­radéktalanul megkapja... Meglehet, nem fogható rá, hogy túl igényes, de leg­alább tud örülni, ha ráadást kap. A szilveszteri összeállítás legbiztosabb pontja évek óta a Szuperbola. Profi­munka volt most is. Árkus József elegánsan vezette fel jól poentírozott ötleteit, amelyekhez közismert tévé­műsoroktól vette kölcsön a formákat. A legcsattanó­­sabb a Fele sem igaz-paró­dia volt, amely attól volt több mint jó, hogy nem a nevezetes vetélkedőt paro­dizálta. Árkus, amellett, hogy humora a szilveszteri különkiadásban is megma­radt intelligens humornak, ízléséből sem vesztett. A szép női popsik hatásosan dekorálták az adást. Na­gyon szellemes volt még műsorában a 82-es stúdió és a börtönriport, az előb­biben Gálvölgyi János, az utóbbiban Esztergályos Ce­cília és Paudits Béla játéka volt kiváltképp szemrevaló. Hogy vajon milyen meg­gondolásból került az ösz­­szeá tlításba a Leopárd és társai című angol bűnügyi filmsorozat, azt ne kérdez­ze senki. Nincs ember, aki ezt elfogadható indokkal meg tudná magyarázni. Az elragadó Lilli Palmer fősze­replése sem enyhítette az érdektelenséget, némi válto­zatosságot csupán az jelen­tett, hogy a figurák időn­ként kiscserkészek módjára meghatódtak önmaguk nagyszerűségétől. Az epi­zód középszerűsége és unalma tömény volt és át­hatolhatatlan. Hofi Géza, amikor törté­netesen van, mindig rá­adásnak számít. Akkor is, ha a Mikroszkóp Színpadon már előadott műsorát teszi át képernyőre, mint most tette, Horváth Ádám ren­dező közreműködésével. Fölösleges azon töprengeni, hogy jobb híján lett-e szil­veszteri produkciója a „Ne­vezz csak Cucinak!”, vagy azért, mert az jobb volt ami a szilveszteri műsora lett volna... Tény, hogy vele remekül lehet szóra­kozni akkor is, ha előre is­merjük, mi a poén. Hofi olyan egyszemélyes humor­nagyüzem, amelynek nincs minőségen aluli terméke, s amit fogyasztásra kínál, annak élvezhetőségét nem korlátozza a szavatossági idő. ампааннввв Ezzel szemben a frissen készült magyar—osztrák gálaest láttán, nehéz volt elnyomni a gyanút, hogy itt valami fatális tévedés tör­tént. A szerkesztők egy olyan boltba tévedtek be, ahol a szórakoztatóipar év­tizedek óta raktáron poro­sodó portékáiból rendeztek éppen végkiárusítást. Volt itt naftalinszagú nosztal­giázás, voltak század eleji flaszterfigurák, volt penet­­ráns, alpári humor a nagy testű balerina apró termetű partnerének kontójára és így tovább. A műsorkészí­tők pedig — válogatás nél­kül — besöpörtek mindent a zsákjukba, megrészegülve a ténytől, hogy most min­den bóvli féláron besze­rezhető. Még a monarchia­beli is. A kérdés csak az, miféle igényeket elégítenek ki ezek a programok? Szo­morú vigasz, hogy a bécsiek is csak ezt láthatták. Ebben az árleszállított termékkí­nálatban az egyetlen igazi érték, ami valóban az volt, amit érdemes beszerezni — Aznavour fellépése. Őrizzük meg a vele töltött néhány percet emlékeze­tünkben. Bársony Éva László kitűnő előadásában. Bárdi György ismét reme­kelt. A világ legszegényebb embere című tréfában nemcsak Marton Frigyes ötletét tudta eljátszani, ha­nem hozzáadta ehhez mindazt, ami ezt a leg­szegényebb embert többé és általánosabb érvényűvé emelte. Hacsek és Sajó a Közel-Keletre látogatott, Markos György és Nádas György, a két fiatal humo­rista — ők a jelenet szer­zői is — előadásában. Mint korábban, most is pontos megfigyeléseiket és sajátos humorral párosuló előadóképességüket dicsér­hetjük. Ezután a műsorban nagy-nagy hullámvölgy kö­vetkezett, vagyis egymás után sorakoztak az olyan számok, amelyek inkább csak a szokott patronokból, fel nem­ robbant petárdák­ból, s nem eredeti ötletek­ből álltak. A hullám­völgyből való­­ kilábalást Sinkó Péter Ötödik öreg­ség című paródiája hozta. A rádió egyik műsorát, an­nak munkatársait megcél­zó jelenet, az álfiatalosság, a tenyérbemászó jópofás­­kodás, a gyakorta buta tu­dálékosság és erőszakosko­dás variációit mutatta fel, némiképpen már túllépve a parodizált műsor vilá­gán. Jópofa, itt-ott mé­lyebbre is szántó volt a Markos, Nádas duó Visz­­szaszakadt hazánkfia című jelenete, amelyet igazán Markos remek előadásmód­ja emelt élménnyé, őszin­te öröm volt Angyal János Stúdió ’83 című száma, hi­szen a fiatalon föltűnt és igen tehetséges szerző so­káig válsággal küszködött, az utóbbi időben azonban egyre inkább magára ta­lál, s eredeti megfigyelé­seit kitűnő parodizáló hangvétellel képes előadni. A Sa­jtóvadászat, mint min­den évben, most is telita­lálat volt, s a számomra mindig élménynek számító Gobbi Hilda is, aki ez al­kalommal elsőkötetes író­ként mutatkozott be, szó­rakoztató történeteket idézve a maga egyedülál­ló színészi hangján.. A program a Ki mit tud? előzetes című bóvlival zá­rult, amely talán azért ke­rülhetett, került közvetle­nül a kongatás elé, mert „jövőbe tekintett”. Egyesek szerint a fiatalok nagyon szeretik ezt a fajta humort, s lehet, hogy ez így is van, de talán mégis jobb lett volna, ha a szilvesz­terestét valami olyan blok­kal zárják a szerkesztők, amely nemcsak a 83-as Ki mit tud?-ra, hanem egész új esztendei jövőnkre is tekintett volna. Természetesen humor­ral, zen­ével — utóbbi egyébként is meglehe­tősen hiányzott a prog­ram­ból. A fiatal szer­ző- és előadógárdát ez­úttal is Marton Frigyes irányította, aki immár las­san nemcsak a Kabarészín­ház fődirigense, a Mik­roszkóp Színpad igazgató­ja, hanem tevékenysége miatt bizonyos értelemben tehetségkutató és -nevelő „intézmény” is. Harangozó Márta Fiatal humoristák a mikrofon előtt Az 1945 után született fiatal humoristák műsorát figyelhettük a Rádió Kaba­részínházának szilveszteri adásában. A túlnyomórészt az ő közreműködésükkel készült program gondolko­dásuk eredetiségét éppúgy bizonyította, mint valóság­ismeretüket, arányérzékü­ket. Mert alapjában véve közéleti fogantatású volt ez a rádiós-szilveszterest, mai életünk, fejlődésünk és elakadásaink fonákságai­ról szólt a humor nyelvén. Így segítve abban, hogy a nemegyszer komor kilá­tásokat ígérő jövő arcába éppúgy belenevess­ünk, mint a hátunk mögött ha­gyott esztendőébe, amely, mi tagadás, igen sok meg­lepetést hozott és minden valószínűség szerint jó né­hány, előre nem látható újabb meglepetésnek adta át stafétabotját. Nyilvánvaló, senki sem azért ült le a rádiókészü­lék mellé, hogy politikai szemináriumot hallgasson, sokkal inkább az önfeledt szórakozás öröméért. És a fiatal humoristageneráció akkor is tudott szórakoztat­ni, amikor nem politizált, csupán úgynevezett örök emberi témákról szólt. S mert a műsor — néhány gyengébb tréfától eltekint­ve — kiegyensúlyozott volt, talán érdemes végig­menni az adás főbb vona­lán, s elősorolni azokat a számokat, amelyekre a kri­tikus— a saját szája íze sze­rint is válogatva — külö­nösen felhívja a holnap esti ismétlés hallgatóinak figyelmét. A szóit vesz­tetest összefo­­gás­áinak, konferálásán­ak nehéz feladatát Verebes István kapta. Jóll ellátta ezt a tisztet, kevésbé volt személyeskedő, mint ko­rábban, s végül is tisztes­séggel költötte össze és vit­te tovább a műsort. És itt rögtön hadd síródjak vala­kiről, aki nem szerepelt, nem szerepelhetett, s a­ki — minél több idő múlik el távozása óta — egyre jobban hiányz­ik, s ez a konferanszié: Komlós Já­nos. Éles elméje, szellemes fordulatossága, egyszóval eredeti személyisége egy­elő­re pótolhatatlannak tű­nik. A beköszöntő után Farkasházy Tivadar Mit is ír a hogyishívják? című politikus, ötletekben gaz­dag, igazi humorral meg­írt jelenetét hallhattuk Haurman Péter és Inke A Fővárosi Operettszínház szilveszter estéjén felújította a Vámos László rendezte Strauss-operettet, A denevért. Képünkön: Frosch szerepében Suka Sándor. (MTI Fotó : Tóth István felvétele) AMATŐR EGYÜTTESEK Igen nagy mozgás ta­pasztalható a diákzeneka­rok házatáján. Az elmúlt időszakban az Ifjúsági Ma­gazin és a KISZ Budapes­ti Bizottsága rendkívül so­kat tett, hogy minél több tehetséges együttes bemu­tatkozhasson. Amint Bur­ger András, a KISZ Buda­pesti Bizottságának mun­katársa elmondotta, az el­múlt hónapokban az IRI- és Start-rendezvényeken, valamint a Ki mit tud-ve­­télkedőkön mintegy hetven zenekarra figyeltek föl, ezekkel az együttesekkel folyamatosan kapcsolatot tartanak, s három olyan klubot is létrehoztak, ahol rendszeresen felléphetnek. A színhelyek a következők: Várkonyi György Úttörő-és Ifjúsági Ház (Bp. III., San Marco u. 72.), Ikarus Művelődési Ház (XVI., Bp. Margit u. 2.), Józsefvárosi Klub (Bp. VIII., Somogyi Béla u. 13.). □ CSALÁDI HÉTVÉ­GEKRE várják a szülőket és gyerekeket január 9-én, 16-án, 23-án és 30-án dél­előtt 10 órától a Fővárosi Művelődési Házban. Az el­ső — január 9-i — foglal­kozáson a gyerekeket a Ro­deo együttes, valamint vi­dám zenés báb- és bohóc­műsor szórakoztatja, míg a szülőknek a „Hozza el az anyagát, mi kiszabjuk” program kínál hasznos el­foglaltságot □ BUDÁN VENDÉG­SZEREPEL a József Attila Színház: Jiri Menzel: De jó szeretni! című komé­diáját a Szakszervezetek Fővárosi Művelődési Há­zában (XI., Fehérvári út 47.) ma, 7-én, 8-án, 14-én, 15-én, 21-én, 23-án, 28-án és 29-én este 7 órakor ad­ják elő. Rendező: Barlay Gusztáv és Sigiliódi István. A BALEK Vígszínház a Vígszínházban Tulajdon­képpen előre meg lehetett volna jósolni, hogy ebben a nagy színhá­zi hátrafordulásban előbb­­utóbb a Vígszínház is meg­találja (ismét) a saját „gyö­kereit”. Ha véletlenül akadna olyan néző, aki jó 80 éve, a megnyitás utáni esztendőkben látogatta a fatelepek helyére épült új színházat, az elégedetten ta­pasztalná­ a francia bul­várszínház, ezúttal ismét Feydeau-val képviseltetve magát, változatlanul ott a színpadon. A játékstílus persze vál­tozott, hiszen akkor a meg­testesült hétköznapiság új­donsága hódított; a díszlet­falak között a valódi búto­rok, a székeken, kerevete­­ken valódi selyemből és bársonyból készült, a leg­utolsó divat szerint kreált ruhákban ülő színészek, az ügyvéd urak, kereskedő­nagyságok, kiskapós férjek és zordon guáv kapitányok kissé cirkalmas, de akkor mégis hétköznapinak tetsző nyelvén társalogtak. Lehe­tőleg szellemesen. Itt Fey­­deau-nál még az érintésre megszólaló elektromos csengő is bevonult a kel­léktárba, hogy a matracok alá helyezve jelezze, mikor készülődik a férfi hűség megszegésére a gyanúsított úr, mikor dől mellé a hűt­lenségre csábító asszony. Az már a kor drámatech­­nikájából adódik, hogy az így preparált szállodai ágyon mindenkit tetten ér­nek, csak éppen a gyanúsí­tottakat nem. ♦ ♦ Mindezt a hitelesség olyan igényével eljátszani, mint 80 vagy 100 esztendő­vel ezelőtt, ma már igazán nem lehet. Marton László rendező,se ezért gondosan ügyel arra, hogy a Vígszín­ház ifjabb generációjának „nagy csapatával” úgy ját­szassa el A baleket, hogy az egyszerre emlékeztessen a színház hajdanvolt tár­salgási stílusára, ugyanak­kor, nem túl feltűnő idéző­jelekkel távolságot is tart­son tőle. (A végső tapsrend ugyan már csupa harsány idézőjelből áll, ezzel egy kicsit kérdőjel is került az előadás végére: vajon nem használt volna-e a ma né­zőjének, ha ezek az idéző­jelek az előadás alatt vé­gig ilyen harsányak?) Mindenesetre a színészek biztos fölénnyel igazol­ják, hogy a fiatalabb gene­ráció is mennyire otthonos ebben a műfajban. Talán Hernádi Judit és Bánsági Ildikó tempózik a legtermé­szetesebben a bohózat se­kély vizeiben, de mellettük az izgalmaktól hangját vesztő Tahi Tóth László, a jóképű szeretők fárasztó terheit kissé idegesen ci­pelő Lukács Sándor, az asz­­szonyi erény és a lányos kíváncsiság keverékét nyújtó Halász Judit éppen olyan szórakoztatóan da­gasztják a vizet, mint az atyáskodó inas pompás fi­guráját megteremtő Mik­­lósy György. A kérdés csupán: mire való ma Feydeau-t Labi­ehet és a többi múlt száza­di bulvárszerzőt mindun­talan elővenni? (A tévéné­zők többsége például a kö­zelmúltban láthatta ezt a darabot a kaposvári együt­tes előadásában.) Válaszle­hetőség túlságosan sokféle kínálkozik. Például: játsza­ni kell, mert divat. S jólle­het, a színpadi divatoknak mindig nagy a vonzereje, joggal tételezzük fel, hogy kitűnő­­ rendezőink sora más indokot is talált, ami­ért ismét előszedték a bul­várszínház klasszikusait. Esetleg éppen azért, mert sokáig egyáltalán nem le­hetett, később pedig nem volt divat játszani. Vagy esetleg azért, mert a haj­danvolt színpadi naturaliz­mus irodalmi nyersanya­gaiból — éppen mert any­­nyira eljárt fölötte az idő — abszurdba hajló komé­diát lehet csinálni, kimu­tatva, hogy a két stílus végpontjait milyen könnyű egymás felé hajlítani. Ez persze lehet indok, de ez a vígszínházi előadás nem erre tett kísérletet. ♦ ♦ Nagy a gyanúm, hogy egyszerűen csak arról van szó: a színpadi hatás szem­pontjából oly híresen jól megcsinált darabok ugyan­arra szolgálnak, mint a krimik meg a vadnyugati filmek a moziban: felhőt­len — s persze eléggé üres — kikapcsolódást nyújtani a nézőknek, s ezzel az egy­re fontosabbá váló kassza­­raporton is javítani vala­micskét. Mindezt nem le­het csupán szigorkodva el­utasítani, mint ahogy lelke­sedni is nehéz érte. Színhá­zi törekvése válogatja, ho­vá — és hogyan — illik, s hová kevésbé. A Vígszínház tradíciója — a kasszasiker reményén kívül — elfogad­hatóvá teszi, hogy immár nem is először, felelevenít­se Feydeau hagyományát. A­ kérdés inkább a „ho­gyan”ra vonatkozhat, mert ez a kellemesen szórakozta­tó semmiség — ilyen for­mában — egyelőre nem­igen illeszkedik a Sirály, a Forgatókönyv, meg mind­azok az előadások közé, amelyekkel az elmúlt évek­ben a Vígszínház színpadán találkoztam. Bernáth László ÚJ SZAKMA Zenemű­értékesítők oktatása Szakembereknek tekintik a jövőben a zenemű- és hanglemezboltok szakvizs­­gázott eladóit. Eddig — a kottával és hanglemez­zel foglalkozó eladók is — csak könyvesbolti szakké­pesítést kaptak. A Műve­lődési Minisztérium új, rendeletileg szabályozott döntése alapján, a Könyv­kiadók és Könyvterjesztők Egyesülésének oktatási osztálya beindította az el­ső, ágazati szakmát adó zeneműsorismerreti okta­tást. Az első huszonegy hallgató nemrég kezdte meg tanulmányait. E je­lentős lépés nagymérték­ben elősegítheti a zenemű- és hanglemez-kereskedelem színvonalának emelését, egyszersmind szakmai el­ismerést szerez az ott dol­gozóknak, s így a gondo­kat okozó létszámhiányt is­ enyhítheti.

Next