Esti Hírlap, 1983. február (28. évfolyam, 27-50. szám)

1983-02-01 / 27. szám

ISTEN, CSÁSZÁR, PARASZT Bemutató a Madách Színházban „Ha innen el kell men­nem, nincs megélhetésem.” Zsigmond király, a ma­gyar főurak fogságában mondja ezt a meglepő mon­datot, amikor Ciliéi, Gara meg a többiek a lemondó­levél aláírására akarják kényszeríteni. Persze, azt is sejti, hogy ha aláírja ezt a levelet, akkor a feje sem maradna a helyén. Kivág­ja hát magát a szorult hely­zetből, feleségül veszi Cil­iét rossz erkölcsűnek tar­tott, de éppen hogy nagyon is hozzávaló Borbála lá­nyát. Így ismerkedünk meg Háy Gyula darabjában, az Isten, császár, parasztban Zsigmonddal. Aztán valahol a darab legvégén, Kostanzban, a zsinat idején német-római császárként, hatalma teljé­ben, amikor ígérete ellené­re átadja Husz Jánost a papoknak, akkor ezt meg kell magyaráznia Borbálá­nak, ezért így fogalmaz: „Nem a trónról van itt szó, nem a koronáról. A csupasz darab kenyérről.” Lehet, persze, hogy Zsig­mond a valóságban soha nem ejtett ki száján ilyen profán mondatokat, de valóságos történelmi pálya­futása igazolja a drámaírót. A magyar, s talán az euró­pai história kevés ilyen ki­rályt ismer, aki lyukas zsebbel érkezik Magyaror­szágra, hogy egy királynő férje lehessen, annak halá­la után pedig egyedül ki­rály, akinek a koronával fején is alig van valamije. Kiszolgáltatottja, időnként foglya az oligarcha főurak­nak, de mégis német-ró­mai császár lesz, egy nagy­hatalom feje, miközben egyik adósságát a másikkal fizeti. Főurai ellen a pol­gárságra kezd támaszkod­ni, fölismeri a pénz növek­vő csillagát, hadaival hol győz, hol megverik, miköz­ben pápák és az egyház sor­sába szól bele. Kacérkodik Húsz tanaival, hogy aztán sürgősen szétverje a huszi­tákat. Az erkölcs szobrát ritkán lehetett megformálni kö­zépkori királyokról, Zsig­­mondról különösképpen nem. Ám nagy formátumú egyéniség lehetett. Erre építette darabját Háy Gyu­la 1931—32-ben, amikor megírta az Isten, császár, parasztot. Akkor még elkö­telezetten — s nem szembe­fordulva — a nemzetközi munkásmozgalommal, Zsig­mond figurájával is a wei­­mari köztársaság politiku­saival vitatkozott. A csá­szárok nem léphetnek szö­vetségre a népi erőkkel, még ha rokonszenveznek is velük, a „foglalkozásuk” nem teszi lehetővé. Húsz Jánost a darab — ahogy egyesek fogalmazták — „peremhősként” kezeli (ellentétben Németh László jó másfél évtizeddel későb­bi drámájával, ahol Zsig­mond az epizodista), s ez a megírás, a németországi ős­bemutató idején, a fasizmus győzelmének előestéjén, még lehetett jogos kifogás, de úgy tetszik, mára éppen ez a Zsigmond-figura lett izgalmasan aktuális. Nem véletlen, hogy az előadás viszonylag gyengébben pa­rázsló jelenetei: Zsigmond és Húsz vitája a börtönben, illetve a ma már illusztrá­ciónak ható prágai gyűlés, Zsizska és Borbála szópár­bajával. A reálpolitikus Zsigmond, ez a hős, aki mindenkinél jobban átlát a külsőségek formaságain, is­meri az érdekek szorító vasrugóit, s ezeket nagy­szerűen tudja a maga cél­ja érdekében használni. Ám, mivel elvek és morál nélkül teszi mindezt, a da­rab rezignált befejezésekor rá kell jönnie, hogy végül személyisége is áldozatul esett az örökös manipulá­ciónak, legföljebb csak az­zal vigasztalhatja magát, hogy erre kényszerült: a csupasz darab kenyérért. Ádám Ottó nem félt a tör­ténelmi dráma sokat hasz­nált konvencióitól, s ez al­kalommal igaza volt. A drámai matéria, a helyen­ként csillogóan szellemes dialógusok kerülik az ar­­chaizálást, de nincsenek benne modernkedő anakro­nizmusok sem. Éppen arra jók, hogy mindenekelőtt Zsigmondban a modern ember nyomasztó gondjait, konfliktushelyzeteit ismer­jük fel, anélkül, hogy egy percre is elfeledkeznénk itt a valódi történelem, valódi Zsigmondjáról van szó, már amennyire a színpad meg akarja, meg tudja idézni a történelmet, így hát nem avítt kosztüm, hanem ter­mészetes viselet mindenkin Mialkovszky Erzsébet de­koratív jelmezeinek sora. Szinte Gábor díszleteiben talán több a stilizáltság, mint a kosztümökben, de ez a játékterek praktikus és gyors mozgatását segíti elő, ami viszont a feszültség folyamatos fenntartása miatt igen szerencsés. A lényeg, persze, hogy Ádám Ottó és színészei mi­lyennek látják, érzékeltetik a dráma hőseit, s azok egy­máshoz való viszonyát. Na­gyon fontos a személyisé­geknek ez a hierarchiája, ahogy Zsigmond körül és mellett fölsorakoznak a szereplők. A darab eredeti szándéka szerint két igazi ellenlábasa van. Húsz, il­letve a pápa. A hangsúly — mint fentebb próbáltam je­lezni: elfogadható, a darab­ból s az elmúlt fél évszá­zadból következő okok miatt — mára némileg elto­lódott. S jóllehet Balázso­­vits Lajos igen éretten (olyan kitűnő maszkban, hogy alig lehet fölismerni), de szándékoltan statikusan, mintegy felmondja, fel­mondhatja csupán (a ren­dezés koncepciója szerint) Zsigmond elképzeléseinek elméleti antitéziseit. Ezzel szemben a hangsúlyos el­lenpólus a pápa lesz. Ezt diktálja a darab dramatur­giája is, ezt erősíti Szabó Sándor színészi egyénisége, súlya, aki a Zsigmondéval azonos hideg racionalitást úgy produkálja, hogy — mint az idősebb emberek általában — fáradtsága miatt már nem sokat törő­dik a képmutatás formasá­gaival. Aki a szereposztást végignézi, annak talán meglepetés, hogy Borbálát, a császárnét Schütz fiára osztották ki. Aki viszont az előadást is látta, az teljes mértékben igazoltnak fo­gadja el ezt a rendezői el­képzelést. Ez a Cilléi Bor­bála — Schütz játékában — a korábban férfiakat faló, a parasztlányok természe­tességével, de Zsigmond tehetségét fölismerve, egy császárné biztonságával uralkodik férje mellett. Vonzódása Húszhoz egy ki­csit szégyellt múltjával való szakításának igényét is je­lenti. Schütz­­ a testi vá­gyak és az intellektus sajá­tos keverékéből összegyúr­va formálja ilyenné ezt a császárnét. (A színpadi sze­mélyiségek súlyát azzal is biztosítja Ádám Ottó, hogy a kisebb szerepeket is olyan ismert művészekre osztot­ta, mint Dunai Tamás, Ju­hász Jácint, Cs. Németh Lajos, Gyabronka József, Cseke Péter, Némethy Fe­renc, Horesnyi László.) Persze ez a darab Zsig­mond személyiségéről szól, tehát alapvetően Huszti Péter vállán nyugszik a te­her első perctől az utolsóig, hiszen nagyon rövid perió­dusokat kivéve végig a szí­nen is tartózkodik. Huszti olyan briliánsan indítja az első képet, hogy alig hihe­tő: ilyen intenzitással foly­tatni lehet — pedig folytat­ni tudja. Gesztusaiban és hanghordozásában mai em­ber, aki tudja, hogy gon­dolkodásának sebessége kö­rülbelül háromszor akkora, mint környezetéé, így is vi­selkedik a főurakkal. A képmutatás mestere, ám ezt úgy játssza el, hogy a mai nézőtér partnere legyen, de még hihető a színpadi kor közege számára is. Külse­jével sokat foglalkozik, de mint egy színész a jelenés előtt, aki nem saját maga számára formálja küllemét. Amikor egyszer látványos teatralitásra van szüksége, a pápa ellenében a zsinat előtt, akkor viharos tempó­ban, hátrafelé, a mai nézők­nek és a színpadi benfente­­seknek, túlzó gesztusokkal, a láthatatlan zsinatnak meggyőzően alakít. Huszti csöndjei és hangszínvá­l­­tássai is nagyszerűen ér­telmezik a szöveget. Né­hány perces befelé fordu­lása a zárójelenetben a mo­dern ember katarzisa, amely azonban nem hoz föloldódást. A magyar színházi élet gazdagabb lett egy nagy alakítással. Bernáth László Szabó Sándor és Huszti Péter (MTI Fotó : Ilovszky Béla felvétele) Csövesek és kártyás fene­gyerekek, örömlányok, al­koholisták és egyéb, a saját hibájukból a társadalom perifériájára szorult alakok után — gyanítom: csupán a változatosság kedvéért — tegnap este selyemfiúkat vonultatott fel a Húszas Stúdió műsorában Hegyi Imre. Szinte bámulatos, hogy Hegyi mikrofonja előtt még a selyemfiúk is hogy megnyílnak, milyen gátlástalanul kérkednek ki­­tartottságukkal, ráadásul nem akárhogyan, hanem némelyikük a stilisztika professzorát megszégyenítő modorban és megfogalma­zásban. Az egyik ilyen ál­lítólagos selyemlegény az­zal büszkélkedett, hogy az öröklakást, ahová a ripor­tert föl­vezette, az az éleme­­dettebb korú hölgy vásárol­ta számára, aki tökélete­sen elégedett szolgálatai­val. Fölöttébb szerencsés volt a riporter, hogy épp a „dörzsöltebbjével” találko­zott, s így vonakodás nélkül mikrofonba mondták mind­azokat a közlendőket, ame­lyekről azt állították: nem szeretnék, ha kitudódna ... Vagyis így az egész műsor valahogy mese-mesketének hatott. De föltételezve, hogy mindaz igaz, amiről e rádióprogram szólt, már csak az az elhanyagolható (?) kérdés marad, hogy a köztudomásúan fiatalokhoz szóló Húszas Stúdió mit akart mondani vele népes hallgatóságának. Úgy vélem, a nem kitartott, munká­jukból élő, a mindennapok gondjaival szembenéző fia­talok valamivel nagyobb számban vannak jelen tár­sadalmunkban, mint a csö­vesek, szí­vózók és alkoho­listák. Olybá tűnik: Hegyi Imre érdeklődése jobbára csak az utóbbiakra terjed ki, így nekik szívesebben tudja odatartani fölöttébb érzékeny mikrofonját. Csak sajnáljuk, hogy ez a külön­ben emlékezetes műsorokat is készítő riporter (milyen kitűnő volt például Válla­lom című programja) ener­giája javát olyan egziszten­ciák felkutatására pazarol­ja, akik csupán kuriozitást jelentenek, s nem reprezen­tálnak semmit. E sorok író­ja számára viszont ünnep lenne, ha egyszer a Húszas Stúdió olyan fiatalokról is próbálna műsort készíteni, akik bár gondokkal küzd­ve, de tisztességesen dol­goznak. (harangozó) Készülődés Venezuelába GYORSINTERJÚ RÓZSA PÁLLAL Tavaly megemlékeztünk arról, hogy Rózsa Pál ve­gyészmérnök zeneszerző­ként két nemzetközi díjat nyert. A művek további sorsáról beszélgettünk vele. — Aarhus Concertómat a dán város új zenecentru­mának felavatásán, jelenlé­temben bemutatták. Máso­dik díjnyertes kompozí­ciómat Venezuela számára, a Simon Bolivar születésé­nek 200. évfordulójára ki­írt pályázatra írtam. Címe: Concerto da requiem para Bolivar. Oratórium. Július­ban lett volna az ősbemu­tatója, de az ünnepséget technikai okokból elha­lasztották. Már jártam Ve­nezuelában a zenei beállí­tás technikai megbeszélései céljából, s ha a díszelő­adást kitűzik, sor kerül újabb utazásomra. — Azóta mit komponált? — Két új művemet­ ad­tam be az ISC, vagyis a Nemzetközi Kortársi Ze­netársaság pályázatára, amelynek határideje 1983. február 10. Egy-egy új munkámat benyújtottam a Magyar Rádiónak és az Or­szágos Filharmóniának is. Február 3-án szerzői es­tem színhelye lesz a Fővá­rosi Szabó Ervin Könyvtár zenei gyűjteménye a Fe­hérhajó utcában, Juhász Előd bevezetőjével. A XV. kerületi Zeneiskola diák­jai és tanárai mutatják be néhány kamaraművemet, főleg a számukra kompo­nált darabjaimból. Ezen­felül részletek­­ hangzanak el az Aarhus Concerto be­mutató előadásáról készült rádiófelvételből. K. K. Módszertani napok A Tudományos Ismeret­­terjesztő Társulat Buda­pesti Elnöksége, a TIT Bu­dapesti Módszertani Bi­zottsága és Ifjúsági Isme­retterjesztési Tanácsa bu­dapesti ismeretterjesztési módszertani napokat szer­vez február 8. és 17. kö­zött. Az előadók között fő­iskolai és egyetemi taná­rok, MSZMP KB alosztály­­vezető, TIT megyei titkár, művészeti igazgató, pszi­chológus és a téma más kitűnő ismerői szerepel­nek. Elhunyt Szász Péter Tegnap a késő esti órákban kaptuk a tragikus hírt, hogy Szász Péter filmrendező, újságíró, lapunk kulturá­lis rovatának munkatársa, életének 56. esztendejében, hosszú szenvedés után­ elhunyt. Írnunk kell róla. Ne­künk, barátoknak, kollé­gáknak, akik ismertük, szerettük. De mit lehet ír­ni ilyen képtelen hír hal­latán? Írni kellene róla, hogy valamikor december elején, egy korán sötétedő délutánban kikísért a ka­puig. Fölkelt az ágyából, mert este 7-re a Don Gio­­vannihoz készült, de úgy gondolta, be kell néznie az orvoshoz, mert még min­dig nem érzi elég jól ma­gát. Soha többé nem mehe­tett el a Don Giovannihoz. Attól az estétől kezdve már soha nem hagyta el a kórházakat, írni kellene róla. Hogy elpusztíthatatlan kíván­csisággal mindig valamit nézni, olvasni, látni akart. Kis fehér cédulákon, piros filctollal mondatokat őr­zött a világról, és csinált belőlük cikket, tárcát, kri­tikát, színdarabot, filmet. S csinált belőlük mítoszo­kat, fantasztikusan ka­nyargós, életszagú, mulat­ságos történeteket, élőszó­ban elbeszélve, reggeltől délutánig, estétől másnap reggelig. A szobájában bi­zonyára ott hevernek a vé­gig nem írt, végig nem mesélt cédulák. Írni kellene a filmjeiről, amelyek úgy születtek, mint például a Tizedes ... amelybe „csak” bedolgo­zott. A többiekről, ame­lyekhez gombnyomásra ötletek tucatjait szórta a kisujjából, s a filmjeiről, amelyeket ő rendezett. S amelyekben hiába próbál­ta humorba, öniróniába csomagolni, hogy az any­­nyiszor elviccelt eszmék, annyiszor kigúnyolt érzel­mek hiánya zokog bennük. Írni kellene arról, hogy túl az ötvenen is volt ere­je elcsábulni egy régi-új pályára, s beállni egy na­pilap taposómalmába, hogy hetenként tárcákat tegyen le az asztalra, rég­volt és mai történetekkel, amelyek vele estek vagy eshettek volna meg, de mindenképpen izgalma­sak, fordulatosak voltak, tele lírával, humorral és már leplezetlen érzelmes­­séggel. írni kellene arról, ho­gyan tudott­­ írni. Miféle bűvészcilindere volt, mely­be belerakta kis céduláit, lexikonjait, adatait, s olyan készen húzta elő a mondatfüzérek sorozatát, a lüktető szózuhatagokat, vagy az írás csöndesen lej­tő líráját, mint a mágus a nyulakat és galambokat. S ha valakinek nem volt ínyére a választék, pilla­nat türelmet kért, s ugyan­azon nyersanyagból az is­meretlen, de lehetséges újabb variációk végtelen sorának egy másik darab­ját rántotta elő. Írni kellene arról, ahogy ő írt. De botladozva, gir­­be-gurba sorokba, sántító mondatokba rendeződnek csak a szavak. Mert nincs az a pap, orvos, szülő, ba­rát, akinek a nyilvánosság elé kellene állnia legsze­mélyesebb gyászával — csak nekünk, akiknek az írás gyönyörű-fájdalmas mestersége jutott hivatá­sul. Kedves Olvasók, Film­kedvelők, Pincérek, Színé­szek, Piaci Kofák, Rende­zők, Világosító Munkások, Írók, Labdarúgók, Orvo­sok, Sminkmesterek! Szász Péter nincs többé. Tisztel­jük meg emlékét, hogy gyenge gyászolók módjára nem magunkat sajnáljuk. Azt gyászoljuk, mi min­dent rabolt el tőle az élet. Olyan sokat, hogy arról már írni sem lehet. (bernáth) □ BATSÁNYI JÁNOS költőről, a magyar politikai líra megteremtőjéről írja új könyvét Barabás Tibor. □ TÁRGYALÁSOK FOLYNAK arról, hogy a Budai Parkszínpad nyári programjában öt estén nagyszabású magyar revü­­műsor is kerüljön színre. Főszereplője Medveczky Ilona. A jelmezeket az NDK-ból óhajtják kölcsön­kérni. A produkció közösen készülne a Magyar Televí­zióval. □ EMLÉKTÁBLA-AVA­­TÁS: A Hajnal Anna és Ke­­szi Imre költő—író házaspár egykori lakóházán — a Népstadion út 63. szám alatt — ma délelőtt emlék­táblát avattak. VALLAI Valló — Vallai: két név, amelyet megtanul­tunk jó néhány színházi évad teljesítményei alapján. Mégis előfor­dult — szombati szá­munkban —, hogy fel­cserélve a kettőt, Valló Péter rendezőnek tulaj­donítottunk egy kitűnő alakítást, a szolnoki Vá­­nya bácsiban Vallai Pé­ter által megformált Szerebrjakov profesz­­szort. Reméljük egyik művészt sem bántotta meg a Valló Péternek adományozott és a Val­lai Péternek valóban já­ró méltatás.

Next