Esti Hírlap, 1983. július (28. évfolyam, 155-180. szám)

1983-07-01 / 155. szám

­ Óvatosan adagolt iz­galmakkal gyakran talál­koztunk már televíziós kri­miben. Különösen sokszor szenvednek ebben a gyer­mekbetegségben a söröző­tök, mintha szerzőik fél­nének, hátha elfogynak az ötletek, s inkább minden részletben megelégszenek a közepes, nem túl izgal­mas, nem is túl unalmas megoldásokkal. A Célpont című angol bűnügyi soro­zat tegnap vetített Ígéretek epizódja is óvatosan ada­golta az áldozatokat, meg a nyomozás izgalmait.­­ Egy bűnöző letartóztatásához keresnek bizonyítékokat, és ez a nem túl leleményes ötlet vezet egy nyomozó véletlen halálához és egy besúgó, volt bűntárs meg­gyilkolásához. Rokon- és ellenszenvünk kivívásáért azonban semmit nem tesz­nek a film alkotói. Nincs igazi hős, akiért­­ szorítani lehetne (még Hackett fő­felügyelő sem ilyen), és az antihős szereplése is jelen­téktelen, csak néhány perc­nyi, ennyi idő alatt még az a meggyőződés sem érle­lődhet meg a nézőben, hogy feltétlen buknia kell. S ha már nincs hős, leg­alább eseményekre szükség lenne. A gyors vágásokkal a film első felében sikerült ugyan a mozgalmasság lát­szatát kelteni, de — miután a zavaros részletek elren­deződtek — vége lett min­den érdeklődésünknek is. Előbb, mint a filmnek. (molnár) □ NÉMETH GÉZA ÉS ORVOS ANDRÁS festőmű­vészek munkáiból látható tárlat 3-án, vasárnap a Bástya Galériában. Az I. kerületi Tanács Művelődési Házának rendezésében be­mutatott kiállítást reggel 9-től délután 6 óráig te­kinthetik meg az érdeklő­dők. ISMÉT LESZ HÁROMGARASOS Szigorúbb mércével • Beszélgetés Malonyay Dezsővel, a Nemzeti Színház igazgatójával Nagy sikerű varsói ven­dégszerepléssel zárta a sze­zont a Nemzeti Színház. A lengyel fővárosban rende­zett színházi fesztiválon két alkalommal adták elő a Csíksomlyói passiót. A kö­zönség mindkétszer zsúfo­lásig megtöltötte az ottani Nemzeti Színház, a Teatr Narodowy nézőterét, és hosszú, lelkes tapssal kö­szönte meg a produkciót. Természetesen számos ren­dező, színész és más szín­házi szakember is látta a darabot, és a baráti beszél­getéseken valamennyien elismeréssel nyilatkoztak az előadásról, Kerényi Imre rendezői munkájáról és a színészekről, akik­­*k közül Kertész Péter, Baranyi László, Czibulás Péter, Ivánka Csaba, Papadimit­­riu At Inna és mások len­gyelül is megszólaltak. Magyar művek Ezzel az örvendetesen szép sikerrel nehéz időszak zárult le a Nemzeti Szín­ház utóbbi években eléggé változatos történetében. — Végül is, hogy sikerült a szezon, mit terveznek 1983—84-re? — ezekről a kérdésekről beszélgettünk Malonyay Dezsővel, a Nem­zeti Színház igazgatójával. — Ami a számokat ille­ti, hadd beszéljek csak a január 1-vel kezdődő má­sodik félévről. Bevételi ter­vünket — időarányosan — 123 százalékra teljesítettük, s a nézőszám is ennek megfelelően növekedett. Előadásaink látogatottságá­val tehát elégedettek lehe­tünk. — S vajon a nézők, akik szorgalmasan látogatták a színházat, előadás után mennyire voltak elégedet­tek? — Bizonyára nem min­dig kellően, mint ahogy elégedetlen volt gyakorta a kritika is. Legutóbb a vi­déki színházak budapesti találkozója alkalmából ren­dezett vitákon bírálták a kritikusok színházunkat amiatt, hogy az általunk bemutatott egyes magyar darabok, illetőleg az elő­adások nem voltak jók. Laodameia — A bírálóknak aligha­nem volt valamelyes iga­zuk. — Kétségtelenül. Mi ma­gunk is ismerjük a művek gyengeségeit, de úgy érez­zük, mindenképpen vállal­nunk kellett ezeknek a drá­máknak a színrehozását, öt magyar darabot — Tiszták, Olympia, Esti műsor, Szem­fényvesztők, Titkos zára­dék — mutattunk be, egy szezon alatt többet, mint az elmúlt öt évadban össze­sen. Ezt nem valamiféle látványos eredménynek szántuk, egyszerűen el kel­lett valahogyan kezdenünk. — Meggyőződésünk ugyanis, hogy a Nemzeti Színház egyik alapfelada­ta a klasszikus és az új magyar drámák bemutatá­sa, illetőleg műsoron tartá­sa. Amikor Vámos László­val átvettük a vezetést, „a fiókok üresek voltak”. Mindenképpen szükségünk volt új magyar darabokra, még azon az áron is, hogy tudtuk, nem remekműve­ket mutatunk be. Ily mó­don azonban felvettük a kapcsolatot az írókkal, s van mihez viszonyítanunk. Az bizonyos: a jövő évad­ban szigorúbb mércével kell mérnünk. Remélem azonban, hogy választási lehetőségeink is jobbak lesznek. — Mit terveznek? — Mind a Nemzeti Szín­házban, mind a Várszín­házban négy-négy darabot mutatunk be. Az évadot szeptember 21-én nyitjuk, Az ember tragédiája pre­mierjével, a Paulay Ede rendezte ősbemutató cente­náriumán. A Tragédiát Vá­mos László rendezi, a dísz­leteket Csányi Árpád, a jel­mezeket Vágó Nelly terve­zi; Ádámot Bubik István, Lucifert — vendégként — Balkay Géza, Évát Tóth Éva játssza. — A következő premie­rünk: Különös nyár éjsza­ka. A darabot Hubay Mik­lós írta, korábban Mintha már megtörtént volna, il­letve Freud címen volt is­meretes; a rendező Sik Ferenc. Egyébként a Tra­gédiát Szegeden, Hubay művét pedig Gyulán — lé­nyegében változatlan sze­reposztással — a nyáron szabadtéren is bemutatjuk. — A Várszínházban Tu­dor Musatescu Titanic ke­ringő című művével nyi­tunk, amelyet román ven­dégművészek közreműkö­désével mutatunk be. A rendező Alexandru Toci­­lescu, a díszlet- és jelmez­­tervező Dan Jitianu, a hí­res Bulandra Színházból. — Ugyancsak a Várszín­házban — Babits Mihály születésének 100. évfordu­lója alkalmából — novem­ber 26-án bemutatjuk a Laodameia című verses Ba­­bits-drámát, Ruszt József rendezésében. Ezt követően színre hozzuk a Magyar Elektrát. Bornemisza Péter művét Kerényi Imre ren­dezi. — Bemutatjuk a lengyel drámairodalom klasszikusa, Zigmund Krasinski Pokoli színjáték című művét, az egyik legismertebb lengyel rendező, Zigmund Hübner rendezésében. Előkészítjük továbbá Albee Nem félünk a farkastól című drámáját is. — Legnagyobb örömünk­re megteremtődött a le­hetősége annak, hogy az év végén a volt püspöki refek­­tóriumban megnyissuk stú­diószínházunkat. Moliére Nők iskolája és Tudós nők című komédiáit mutatjuk b° .Vámos László rendezé­sében, és itt fogjuk játszani Verebes István Üzenet cí­mű szatíráját, amelyet Szurdi Miklós rendezésében Szentendrén mutattunk be. — További terveink, minthogy számos szerzővel tárgyalunk, még nem vég­legesek. A magyar darabok közül azokat fogjuk bemu­tatni, amelyek leginkább színpadkész állapotban lesznek. Készülőben van Módos Péter, Munkácsi Miklós és Veress Miklós egy-egy új darabja, tárgya­lunk Csalog Zsolttal, Si­­monffy Andrással és Mol­dova Györggyel, s ipar­szerződést is kötöttünk Somlyó Györggyel és Maár Gyulával, aki Füst Milánná hozzájárulásával a Felesé­gem története színpadi vál­tozatát készíti. — A Nemzetiben várható még Arthur Miller: Az ügy­nök halála, G. B. Shaw: Tanner John házassága, vagy Edmond Rostand: Cy­rano. Kormegoszlás — Az elmúlt napokban be­széltünk Jurij Petrovics Ljubimovval, aki hozzájá­rult, hogy az általa rende­zett Háromgarasos opera szerepeit átosszuk. Garas Dezső, Udvaros Dorottya és Törőcsik Mari változatlanul tovább játssza szerepét, a többi szerepeket azonban a Nemzeti Színház művé­szei veszik át. Gondolom, a Háromgarasos opera továb­bi műsorontartása azt bi­zonyítja, hogy a szárnyra­­kelt találgatások, feltétele­zések megalapozatlanok voltak. — Az átszervezéssel — mi tagadás — meggyengült a Nemzeti Színház társulata. — Én inkább úgy mon­danám, hogy a színészi erők egyenetlenek,­ tehát az értékek különbözőségén változtatni kell .Nem meg­felelő a férfiak és a nők aránya és a kormegoszlás sem. Ezeket a kérdéseket előbb-utóbb meg kell olda­nunk, s az újonnan jöttek­ből és a régiekből egységes társulatot formálunk. Szép és nehéz feladatokban te­hát nem szűkölködünk. Morvay István AGNETHA ABBA­HAGYTA A világszerte népszerű ABBA együttes széthul­lott és a két A-ból az egyik, azaz Ag­­netha Fältskog, szólóénekesként folytatja pályáját. Május végén nagy­lemeze jelent meg, amelynek egyik számát maga sze­rezte is. Képün­kön Agnetha, a Svéd Televízió Szórakoztatógép című műsorában. (MTI Külföldi Képszolgálat) A DIÓSGYŐRI VÁRBAN Kaláka-folknapok Mindig nagy érdeklődés kíséri a diósgyőri várban a Kaláka nemzetközi folk­­napokat. A Miskolc városi művelődési központ immár negyedik alkalommal ren­dezi meg a találkozót. Je­les résztvevőkben most, jú­lius 2-án és 3-án, szomba­ton és vasárnap sem lesz hiány. Fellép a Kaláka, a Vízöntő, a Kolinda, a Kor­moran, a Gépfolklór, a Ge­reben, a Viola, a Híd és a Muzsikás együttes, vala­mint a Brabants-csoport Belgiumból, Andy Irvine Írországból, Hans Thees­­sink Hollandiából és a Dommelvolk, ugyancsak Hollandiából. Több ezer főnyi közön­séget várnak a találkozóra. Nemcsak zene lesz, hanem vásár és népi iparművészet árusítása is. Pálos Zsuzsa és Dolák-Sally Róbert megzenésített gyermekver­sei, a Kisbojtár együttes gyermektáncháza, vár még a résztvevőkre. Gyerekek a színpadon Ha egy kövér kisfiú önfeledten és könnyedén ug­rándozik a színpadon békaszerepben, s egy szép nyolc­éves kislány hatalmasra fújja fel arcát, hogy minél job­ban hasonlítson a mocsarak dülledt szemű lakójához, már biztosak lehetünk benne, hogy élvezettel játszanak. Ha húszan vannak, s számtalan tárggyal, síppal-ko­­lomppal fölszerelkezve hanggal-mozgással békaéletet élnek, sejthetjük, mennyit dolgoztak, mielőtt színpadra léptek. S ha odafigyelünk e Bag községben dolgozó nap­közis csoport szép beszédére játékkedvére, s látjuk, mi­lyen talpraesetten küzdenek meg a színpadon mindig adódó váratlan eseményekkel — újabb nevetést csalva ki a közönségből — köszönetet kell mondanunk tanító­juknak, aki elvezeti őket a színjáték közös öröméhez. „Szentpéteri hatalmuk” van­ a gyerekcsoportok ve­zetőinek. A kifejezést Keleti Istvántól hallottuk a VIII. pécsi gyermekszínjátszó fesztiválon. Az ő kezükben van­nak a kulcsok, jórészt tőlük függ, csapnivalót, vagy ki­válót produkálnak-e a gyerekek. A csoportok lelkese­dése ugyanis egyforma, bája és tehetsége is, hiszen a felvétel előtt nincsenek szűrők, válogatók. A kicsik leg­jobb tudásuk szerint produkálnak, számukra lehetőség a színpad (legyen az csak egy dobogó, vagy tornatermi emelvény), hogy olyasmit mutassanak meg magukból, ami nem észrevehető, vagy nem értékelendő az iskolai padokban ülve. Felfedezhetik őket — s alkalmas ez a hely tehetségük továbbfejlesztésére is —, és felfedezhe­tik ők is önmagukat. Arra a nyakigláb, fiús arcú kis­lányra gondolok, aki után biztosan nem fordulnak meg a fiúk, de aki erdei varázslóként csodálatos, eksztatikus táncával feledtette a kortársak minden kamaszos moz­gásgátlását. Vagy arra a pantomimesre, aki ugyan testé­vel van hivatva kifejezni mondandóját, mégis a szak­emberek szerint tőle hallottuk a legszebb beszédet, ami­kor csoportja műsorszámainak címét bemondta. Többnyire iskolákban, s ma már egyre inkább az osztály vagy a napközis csoport közösségében működ­nek a gyermekek színjátszó csoportjai. Az iskola tehát képes — és ez kötelessége is — felkarolni a gyermek­színjátszás ügyét. A testtel, hanggal való játékot is ta­nulni kell, és eközben egyre nagyobb a lehetőség arra, hogy iskolai szigor és tanterv nélkül is életre szóló ne­velést kapjon a gyermek. Ismét visszatér azonban a kérdés, hogy kitől. Várhatjuk-e a pedagógustól a dra­maturgiai, színészvezetési, színpadtechnikai, képzőmű­vészeti alapok olyan ismeretét, ami az esztétikailag megformált, élvezhető előadás megteremtésének felté­tele, fő hivatása a tanítás mellett? Ez a fesztivál s a ha­sonló szakmai fórumok bizony elvárják ezt. Az amatőr és profi színjátszás, a közművelődés szakemberei ülnek itt, akik figyelik az írói, rendezői, dramaturgiai, szceni­kai teljesítményt is. Feljogosítja erre őket az a szoros együttműködés, ami iskola és közművelődés között pél­damutatóan valósul meg a gyermekszínjátszás területén. Intézményesített formái, a szakmai felügyelet, a képzés, a tapasztalatcsere, a csoportok vezetői és az amatőr mozgalmat országosan irányító szakemberek között. A közművelődés és az amatőrmozgalom vigyázó szeme azokbal­ nemcsak óvja, zordabb pillantásaival talán sérti is a fáradságos munkája után közönség — sőt szakmai bírálók­­— elé álló pedagógusokat. Az érté­kelések ugyanis itt nem elégszenek meg a „jaj, de édes”, „milyen szép”-felkiáltásokkal, a bírálatokban bizony többször elhangzott a „giccs”, „közhely”, „zagyvaság” kifejezés is. Persze mindez nem annak a pedagógiai je­lentőségű, sokszor társadalmi munkának minősülő tel­jesítménynek szólt, melynek díjazása (mindenféle érte­lemben) inkább az iskolavezetés feladata, kizárólag az esztétikai megformáltságnak Ennek megítélésére hiva­tott egy ilyen rendezőkből, népművelőkből, pszicholó­gusokból álló, valóban szigorú zsűri, mely a jövőben ta­lán dramaturg és szcenikus szakemberekkel is kiegészül. Véleményüket nyugodtan elfogadhatják, és következő előadásaikban hasznosíthatják a csoportok vezetői. Mindezt azért nem árt hangsúlyozni, mert a fesztiválon a szigorú kritikák után közkedvelt lett az „én így is vál­lalom” kicsit patetikus, és ebben az esetben értelmetlen kijelentése. Tovább vállalni ugyanis nem érdemes a már felismert hibákat. Elég azt a munkát — s ezek a pedagógusok egyébként így is tesznek —, amelyet közös­ségben a közös örömért végeznek a gyerekekkel. Ha a végeredményről kiderül — akár szakemberek segítségé­vel is —, hogy az út, amelyen elindultak, nem szándé­kaik felé vezet, nem gerinctelenség másfelé térni. Vál­lalni inkább a változtatást kell. Molnár Gabriella Minden élők útján Szerény kivitelű könyv. A címe: Minden élők útján. Kopré József legújabb ver­seskötete; a költemények­ben őszinte, éppen ezért ro­konszenves, vallomásos és elgondolkoztató megnyilat­kozásokkal. A költő hatvannégy éves. Küzdelmes ifjúság után ma­gyar szakos tanári okleve­let szerzett, dolgozott új­ságíróként, verseskönyveket publikált. Első könyve Nem az én világom címmel 1942-ben jelent meg. Minden élők útján című verseskötetének borítóján, jellemzően, két olyan szín uralkodik, amelyik az em­berélet bizonyos állomásai­ra utal: a fehér és a fekete. Érzéseket és hangulatokat idéző színek. S tisztán, egy­szerűen, egyértelműen mu­­tatkozók, miként a kötet verseiben a gondolatok. □ EGYETEMES MŰVÉ­SZET 1980 UTÁN cím­mel a bécsi Museum Mo­derner Kunst és az auszt­riai Ludwig-alapítvány ki­állítása nyílik 8-án, pénte­ken déli 12 órakor a Mű­csarnokban. Megnyitó be­szédet mond Korcsog And­rás művelődési államtitkár, valamint dr Heinz Fischer egyetemi docens, az oszt­rák szövetségi tudományos és kutatásügyi miniszter, és dr. Hertha Finnberg mi­niszter, az ausztriai mű­vészeti és tudományos Lud­wig-alapítvány elnöke.

Next