Esti Hírlap, 1984. május (29. évfolyam, 102-127. szám)

1984-05-02 / 102. szám

Napló gyermekeimnek Mészáros Márta vissza­talált önmagához. A szó sokféle értelmében. Filmes pályafutását az Eltávozott nappal kezdte, amelyben egy elhagyott lány a szü­leit keresi, de csak boldog­talanabb lesz attól, hogy ta­lálkozik anyjával. Az Örökbefogadás egy állami gondozott lány és egy gye­reket örökbe fogadó elvált asszony szép, lírai történe­te. Akárhol közelítünk eh­hez a rendezői pályához, annak még a gyengébb filmjei is ugyanazt bizonyít­ják: az érzelmek mélyén egy szülőre, valódi emberi kapcsolatokra vágyó gye­reklány hol elszánt, hol té­tova kapaszkodási kísérle­teivel találkozunk. Most felszínre kerültek a legmélyebben fekvő okok. Mészáros Márta különös életútjának, eszmélésének kezdetei, amelyek ebben az új filmjében kendőzetlenül, saját gyermekkorának em­lékeiként szólalnak meg, még ha minden pontján nem azonosítható is a filmbéli Juli és a rende­zőnő biográfiája. Minden interjúból kiderül: ez volt élete első játékfilmterve is, megvalósítása azonban majdnem tucatnyi film után következhetett. Kivételesen talán nem ártott a várakozás. Tehet­sége ugyan már első film­jeiben megmutatkozott, mégis, ha ezzel az önélet­rajzi karakterű munkával kezdi, nem bizonyos, hogy annyira kezére állt volna minden kifejezési eszköz, amellyel most biztosan és hatásosan tud élni. S ko­rábban talán hiányzott vol­na belőle a kellő megértés ahhoz, hogy a gyermek- Juli filmbéli ellenlábasáról, a nevelőanya Magdáról vi­szonylag objektíven tudjon szólni. 1947-ben, a Moszkvából érkező repülőgéppel, egy idősebb magyar házaspár­ral együtt jön meg a 14 év körüli Juli, szülőhazájába, Magyarországra. Szülőföld­jét csecsemőként hagyta el annak idején, a szüleivel. Szobrászművész apját azon­ban a személyi kultusz éveiben elhurcolták, és so­ha többé nem látja. Anyja fiatalon, betegségben hal meg. Akikkel együtt a Szovjetunióból most haza­érkezik, azok nem az igazi nagyszülei, mint ahogy az őket Pesten már váró Mag­da sem vér szerinti roko­na. Az előbb tolmácsként, 1949-ben pedig­ börtönpa­rancsnokként dolgozó Mag­da örökbe akarja fogadni a kislányt, aki a jó szán­dék ellenére tüskéket ereszt, mert nem szereti ezt a kemény asszonyt. An­nál inkább vonzódik Mag­da egy régi barátjához, aki­ben kisgyermekként el­vesztett apját látja. Végül oda is költözik a férfihez, s annak nyomorék fiához, akivel akkor is együtt ma­rad, amikor ezt a mérnö­köt — csakúgy, mint egykor apját — letartóztatják. 1953-ban, az első hivata­losan engedélyezett börtön­látogatás komor, mégis re­ményeket keltő képeivel zárul a film. — Szóval megint az öt­venes évek? — kérdezheti a gyanakvó olvasó. Amire azt tudom mondani, hogy — nem. Legalábbis nem egészen. Részben, mert a film cselekménye 1947 és 1949 között játszódik, a bör­tönjelenet 1953-ban inkább csak epilógus. Ami fonto­sabb: itt egy valódi emberi drámáról van szó, s nem a történelem illusztrációjá­ról. Arról, hogy a felnőtt öntudatát keresgélő kamasz milyen rejtett és nyilván­való lelki próbáltatásokon megy át, amíg önállóan dönt, s az életét nem meg­könnyítő, hanem inkább megnehezítő sorsot választ­ja. Mert igazi emberi drá­ma áll a középpontban, s minthogy ennek a lánynak, meg ennek a családnak olyannyira kötetlen módon van kapcsolata a­­történe­lem fordulataival, ezért válhat jelentőssé a filmben a politikai közeg is. Amely árnyalt és hiteles. Elsősor­ban attól, hogy ezt a Mag­dát is valódi emberi ér­zelmek és indulatok moz­gatják. Nem ő a „gonosz”, nem is a „bűnös”, ellenke­zőleg: valóban segíteni akar, csakugyan a lány ja­vát akarja. Úgy, ahogy az ő sziki a keményre kalapált jelleme és természete sze­rint a legjobbnak ítéli. Sze­mélyes vétke csak annyi, amennyi minden emberé, aki elkötelezetten szolgál egy ügyet, hite szerint jó ügyet, s közben nem veszi észre, hogy az eszközök már alkalmatlanok jó ügy szolgálatára. Ennyi Magda „bűne”, amely persze nem csak a koré, a magáé is. Juli szabadulási vágya azonban ettől kap súlyt, így lesz igazsága. Elsősorban e kettős igazság felmutatásá­tól igazán jó film Mészáros Mártáé. Aki most a leghatásosabb filmes eszközöket is meg­találta, hogy a közönséghez szóljon. Például azt, hogy fekete-fehérben készítette el ezt a Naplót. Így sokkal hitelesebben tudja megidéz­ni a negyvenes évek végét. A maguk valódi természe­tességével simulnak az anyagba a korabeli híradó- és játékfilmrészletek is, amelyeknek kiváló drama­turgiai indoka és funkció­ja van, hiszen a kamasz­lány rajong a moziért. Mé­száros Mártának mindig is erőssége volt a részletek aprólékos, hangulatot idéző hitelessége és a színészve­zetés. Most is az. A ka­maszlánnyá cseperedett (azóta anyává is lett) Czin­­kóczi Zsuzsa csatát nyer a rendezőnek Juli szerepé­ben. (Kiváló szinkrontelje­­sít­mény a hang­ját adó Cse­re Ágnesé). Juli tisztaságát, emberségét, az átélt évek ellenére megőrzött gyer­mekségét és felnőtt érzel­meit érett színészi eszkö­zökkel állítja elénk Czin­­kóczi Zsuzsa. Ehhez nagy­szerű partnere volt a Mag­dát alakító Anna Polony (ugyancsak kiváló szink­­ronteljesítménnyel szólal­tatja meg magyarul Földi Teri). Arcának keménysé­ge mögött is megőrzött nőiessége, járásában hor­dozott múltja, minden pil­lanatának ez a kettőssége, a keménysége és szeretet­­éhsége teszi egész ember­ré ezt a figurát, s ez se­gít ahhoz, hogy a film ne legyen féloldalas. Jan No­­wickinek kicsit egysíkú most a szerepe, kellemes meglepetés viszont a Kun Vilmos hangján megszóla­ló, színészként egészen ki­tűnő teljesítményt nyújtó Zolmny Pál filmrendező, aki a „nagyapát” játssza, s öröm látni mozifilmben partnereként Szemes Marit. A részletek korhű hiteles­sége, a szereplők arcán megjelenő indulatok pon­tos megfigyelése, s a feke­te-fehérben is kiválóan ér­vényesülő hangulati elemek bizonyítják, hogy ifjú Jan­­csó Miklós is besorolt az oly kiváló magyar operatőrök nem csekély létszámú csa­patába. A Napló gyermekeimnek valószínűleg az év legjelen­tősebb magyar filmje, s öröm, hogy a tervek sze­rint ebben az évben ez a film képviseli Magyaror­szágot a cannes-i nemzet­közi filmfesztiválon. Bernáth László CSER­ESZEMINÁRIUM Göttingeni egyetemisták Budapesten Egy héten át előadáso­kon, személyes beszélgeté­seken és gyárlátogatáso­kon ismerkedett göttingeni egyetemisták egy csoportja Magyarországgal. Ha futó­lag is, de tanulmányozhat­ták a honi közép- és felső­­oktatás, a gazdaság rend­szerét, a vállalatok felépí­tését. Közgazdászokat láttak vendégül a Pénzügy- és Számviteli Főiskola hall­gatói. Ősszel tőlünk utaz­nak Göttingenbe főiskolá­sok. Mint azt Drégely Mik­lós első éves hallgató el­mondta, a látogatás talán esztendőkön át tartó hasz­nos kapcsolatot teremt a magyar, illetve a nyugat­német hallgatók között. — Honnan az ötlet: is­merkedjünk, tanuljunk egymástól? — Hasonló csereszeminá­riumokat szerte a világon szerveznek. Ehhez keretül az AIESEC, a közgazdász­­hallgatók nemzetközi szö­vetsége szolgál. A szerve­zet szakmai gyakorlatokat is előkészít. A cél az, hogy az egyetemisták, főiskolá­sok mind jobban megis­merjék a különböző orszá­gok gazdaságát, egy-egy nagyobb kereskedelmi cé­gét. Így jutott el az egyik társunk abba a nyugatné­met városba, ahonnan ven­dégeink érkeztek, ő aján­lotta: jöjjenek el onnan néhányan Budapestre. — Mire jutott idő a fő­városban töltött néhány nap alatt? — Először természetesen a főiskolára hívtuk meg a csoportot, beszéltünk a kö­vetelményekről, a felvéte­liről, tanáraink bemutat­ták a gimnáziumok, a szakközépiskolák, a felső­­oktatás rendszerét. Jár­tunk a Gördülőcsapágy Gyárban, előadás hangzott el a KGST-ről, s miután valamennyien először jár­nak Magyarországon, igye­keztünk megkedveltetni velük Budapestet és a Du­­na-kanyart. — Milyen érzésekkel, él­ményekkel érkezik majd haza Dietrich A. Herberg egyetemi hallgató? — Érdekelt Magyaror­szág gazdasága, ezért sok cikket, híradást elolvas­tam. Ezek azonban nem tükrözték hűen a valósá­got. Már csak azért sem, mert nem azok írták, akik cselekvő részesei minden­nek. Izgalmas volt a gyár­­látogatás, az azt követő be­szélgetés. Már más szem­szögből látom az itteni tö­rekvéseket, eredményeket. A képzés, mint kiderült, különbözik a két ország­ban. Hogy a középiskola hol készít fel alaposabban a tanulmányok folytatásá­ra, vagy akár a munkára, ezt nem tudom eldönteni nincs elég információm de hallottam, hogy szigorú felvételi vizsgát kell tenni, ami alapos tudást feltéte­lez. A főiskolát, az egyete­met nem lehet félvállról elvégezni, s halottuk: itt senki sem sétál diplomával a zsebében munka után. Amit Budapesten tapasztal­tam, megpróbálom odahaza minél több embernek el­mesélni. A hozzánk érke­­ző magyar diákoknak pe­dig segítek kellemes és hasznos programokat ösz­­szeállítani. (fazekas) □ UTOLSÓ ÓRA címmel május 4-én bemutatót tart a BME Multimédia Stúdió a planetáriumi lézerszín­házban. □ MAKÓ JUDIT grafi­kusművész és Szabó Tamás szobrászművész kiállítása május 7-ig látogatható a Fórum Galériában. □ VÁNDORGYŰLÉST tart — közös szervezésben Zalaegerszeg tanácsával, a TIT Zala megyei szerveze­tével és a Zala megyei könyvtárral — a Magyar Irodalomtörténeti Társaság május 4., 5. és 6-án, az MSZMP megyei Oktatási Igazgatóságán (Zalaeger­szeg, Landorhegyi út). Né­hány téma: Régi magyar asszonyok — régi magyar műveltség; Irodalmunk és önismeretünk századai; Ré­gi irodalmunk a jelen köl­tészetében; A mindentudó írótól az önkereső íróig; Az Arthur-legenda a világiro­dalomban. A program iro­dalmi kirándulást és szín­házlátogatást is tartalmaz. . Aki ki sem mozdult a négy fal közül, az is képet kapott a délelőttből a dél­utánba nyúló hatórás kap­­csolásos közvetítésből, hogy milyen volt ez a május el­­seje. Ez volt a huszon­ötödik alkalom, hogy a kamerák élőben közvetí­tették a felvonulást. Afféle országos születésnap is zaj­lott tehát a nézők szeme előtt, még ha erről szeré­nyen alig-alig esett is szó. A lényeg valóban nem ez volt, hanem az, hogy az eleven mozgás, az élő pil­lanat került a képernyőre, a különböző helyszínek be­kapcsolásával. A május el­sejei közvetítés színes ri­portjainak megvan már a menetrendje, jó ideje ki­alakultak a tévés szokások. A találékonyság tulajdon­képpen az alapszíneket sokszorozta meg tegnap, életképek, riportok, leírá­sok váltották egymást. Új­donságnak a május elsejei fórum számított, amelyen Budapestre érkeztek, s in­nen mentek a válaszok az ország három pontjába. A hang ugyan olykor elment, vagy az érthetetlenségig za­varta a mikrofonok ma­kacs engedetlensége, bizo­nyítván, hogy ahol techni­ka van, a technika ördöge is ádázul ott várakozik, te­kintet nélkül születésnap­ra, huszonötödik alkalomra, ünnepre. Hát most szóhoz is jutott, de a technika azért csak technika, a ri­portereknek így vagy úgy azért mégis sikerült fölül­kerekedni. (be) FELNŐTT MÚZSA Április 29-ét egy idő óta a tánc világnapjaként tart­ják számon a művészek meg a hagyományok ápo­lói. Azért esett erre a dá­tumra a választás, mert idestova negyed évezreddel ezelőtt, pontosabban 1727- ben, ezen a napon született Párizsban az a Jean-Geor­­ges Nővérré nevű táncos és táncalkotó, akit az angolok legendás színművésze, Da­vid Garrick a tánc Shakes­­peare-je címmel tüntetett ki, aki a több mint évez­redes tilalmaktól a rene­szánszban szabaduló táncot látványos udvari szórako­zásból, dekoratív mozgás­mutatványból drámai kife­jező művészetté emelte, s aki ezzel a törekvésével, hosszú, keservesen dicsősé­ges élete eredményeivel irányt szabott a mai érte­lemben vett balettművé­szet kibontakozásának. A múlt kutatóinak föltá­rásaiból és következtetései­ből mind valószínűbbnek látszik, hogy minden mű­vészet — talán annál még több is, mint amit ma mű­vészetnek tartunk — az emberi képzelet és játék­ösztön egyfajta közös gyö­keréből ered, s hogy ennek a közös ősművészetnek köz­ponti magva a tánc volt. (Millos Aurél szerint: a tánc a művészetek anyja.) Egyes keleti szertartások­ban és primitív-pogánynak tartott kultuszokban máig azonos fogalomnak számít tánc és zene, tánc és isten­­tisztelet, tánc és költészet. Az európai kultúrában a leszakadva önállósult sar­­jak, a műfajok hatalmas fejlődésnek indultak, mi­közben a tánc egyre kevés­bé szalonképesnek ítéltet­ve, hosszú időre kiszorult az elit kultúra területéről. Maurice Béjart szavaival: „A születő keresztény val­lás, mely bámulatos művé­szi központokká fejlesztett katedrálisaiban és zárdái­ban oly aktívan pártfogolta a festészet, a szobrászat, a zene és az építészet fejlő­dését — az emberi test ta­buja nevében, mely hosszú évszázadokon át még a mosdást is tiltotta — szám­űzte a táncot.” A reneszánsz szelleme fe­szegette, majd föloldotta ezeket a tabukat, de az év­ezredes elmaradást sokáig nem lehetett, sokfelé máig nem sikerült pótolni. Ahol a fejlődés soha nem sza­kadt meg: az alsó népréte­gek körében zajló táncolást az elit kultúrába zárkózók valamiféle nem-művészet­nek tekintették, inkább népszokásnak, primitív el­maradottságnak tartották, amiből nincs mit meríteni. Az előítéletek korlátainak tudatos döntögetésére a mi századunk vállalkozott. De hogy a kultúra világában a leglelkesebb forradalmi újításoknak és törekvések­nek is mekkora türelemre van szükségük, mutatja, hogy például azok a hatal­massá terebélyesedett ered­mények, amelyek a népha­gyomány újrafelfedezése, Bartók és Kodály zenei munkássága nyomán szü­lettek, a színpadi tánc- és előadóművészet területén nálunk is csak most kezdik éreztetni hatásukat. A tánc idei világnapján a következő, jövő évi vi­lágnapig terjedő program­ként nem kívánhatunk szebbet, hasznosabbat, mint hogy Györgyfalvay Katalin táncszínháza, s a Nemzeti társulatának olyan kezde­ményezései, mint a minap Rómában elragadtatással fogadott Csíksomlyói pas­sió, meg a legmélyebb ma­gyar klasszikusötvözethez mintát szolgáltató Magyar Electra leljenek folytatók­ra, minél lelkesebb fogad­tatásra, szerezzenek örö­met, élvezetet sokaknak, bontakozzanak ki minél gazdagabban. A magyar táncművészet­nek van mit ünnepelni. Né­pi tánchagyományaink, ami­ket a teljes elsorvadástól és elfelejtéstől Kodályék jog­gal féltettek, a mai magyar falvakban, de a városi fia­talság körében is tudatos ápolók sokaságára leltek, tanult művészek kertész­kednek újabb és újabb fel­virágoztatása körül. Az ide­gen mintákat sokáig halvá­nyan majmoló balettművé­szetünk néhány évtizede alatt — nem kis részben a legjobb szovjet mesterek közreműködésével — bá­mulatosat fejlődött, s Eck, Markó, Seregi révén a ma­gunk modern útkeresését is felsorakoztatja a nemzetkö­zi vállalkozásokhoz. Operabalettünk, a Céd­rus (Hidas—Seregi) föl­frissített szereposztásával köszöntötte a tánc világ­napját. Pécsett a fiatal koreográfusok műsora előtt hangzott el Gri­­gorovics mester, a Bolsoj balettigazgatójának üzene­te a táncosok és táncrajon­gók világához. Bemutatko­zott a Fővárosi Operett­színházban a Néphadsereg Művészegyüttesének sok pályakezdő fiatallal újjá­szervezett együttese. A Te­levízió megemlékezése Molnár István — nyugod­tan mondhatjuk — korsza­kos jelentőségű Magyar ké­peskönyvét idézte fel. Győrött új Markó-bemu­­tató készült erre az alka­lomra. A Totem című kom­pozícióban, amit a koreog­ráfus XX. századi miszté­riumjátéknak nevez — s amelynek méltatására még visszatérünk —, éppen a művészetek eredetének elöljáróban említett,­­ törté­nelem előtti korát sejteti elénk, nem külsőségekben, hanem azoknak a belső em­beri erőknek és indulatok­nak kiszabadításával, ame­lyek a legmagasabb szelle­mi fejlettség fokán is ott munkálkodnak, jó vagy rossz irányba terelve vá­gyainkat — mindannyiunk­ban. „A művészetek anyja, amely — Millos idézetét folytatva — fejlett gyerme­kei mellett, paradox mó­don embrionális állapotban rekedt meg sokáig”, lassan szép, egészséges múzsává érik, méltóvá az évenkénti születésnapi ünneplésre — nálunk is. Fodor Lajos

Next