Esti Hírlap, 1984. július (29. évfolyam, 154-179. szám)

1984-07-02 / 154. szám

. Nem volt kétséges, ha kalandokban és utazások­ban, szerelmekben és szen­vedélyekben, udvari intri­kákban és házi perpatva­rokban gazdag televíziós sorozatot akarunk látni, középpontjában a történe­lem egy érdekes alakjával, joggal számíthatunk az olasz televízióra. Azt is előre gyaníthattuk, hogy a Marco Polo című sorozat nem tartozik a tévésoroza­tok azon kétségkívül ritka nagyvonulatába, ahová a Forsyte, Saga, meg a Kór­ház a város szélén, hanem a lehető legkommerszebb készítrmény lesz. Amelyből pontosan tizenkettő megy egy tucatra, amelytől sem igazán műveltebbek, sem jottányival okosabbak, sem árnyalattal jobbak nem le­szünk, amely a legősibb dramaturgiai panelekből és giccselemekből építkezik. Ám az is tudnivaló volt jó előre, hogy mindezek elle­nére, vagy esetleg éppen ezek miatt kitágult szemű, karosszékünkhöz bilincselt nézői leszünk e Marco Po­lo sorozatnak mindannyian nyolc héten keresztül, amíg csak tart. Mert az ilyen so­rozatok tömegfogyasztásra készülnek, és nehéz tagad­ni, hogy valamennyiünk­ben él az igény az effajta kalandos, romantikus, sze­relmes történetek iránt, ki­vált ha ráadásul régi ko­rokban, s távoli országok­ban játszódnak. • Vérbeli rétegműsor kö­vetkezett ezután a későn is fennmaradni tudóknak, a hatá­rozottan szellemi érdeklődé­­sűeknek. A Valóság szerkesz­tése, ez volt a címe, a telme­ke­r­je. Rendhagyó portréfilm a főszerkesztőről és a 25 éves fo­lyóiratról. Rendhagyó volt any­­nyiban is, hogy Hanák Gábor rendező, mintha muzsikáló szé­keket játszatott volna a sze­replőivel, hol ezt, hol azt ültet­te a Körösi József főszerkesztő­vel szemben lévő fotelbe, és minden fordulónál hiányzott valaki, mintha már nem jutott volna számára ülőhely. Ez azonban azért nem volt különö­sebben — csak egy kicsikét — zavaró, mert egyébként igazán színvonalas szellemi csemegé­hez jutottunk ezen a vasárnapi éjszakán. A példányszámát szü­letése óta négyszeresére növelő folyóiratról olvasói tudják — s most a tévénézők sokasága is megtudhatta —, hogy egyike az ország legrangosabb, legigénye­sebb és legmozgalmasabb szel­lemi műhelyeinek. A szerkesz­tők észjárásának eredetisége, gondolkodásuk mélysége, ér­deklődésük szélessége és csilla­­píthatatlansága hozza létre a kitűnő eredményt, az ország egyik elit lapját. S hogy ez így van, abból most meggyőző kós­tolót nyújtott e késő esti tévé­műsor. Élvezet volt végignézni. (barabás) MEZZOSZOPRÁN ÉS BARITON Mit ígér az utánpótlás Komlósi Ildikó és Csurja Tamás diplomahangversenye Ősztől az operatársulat ismét két színpadon játszik. Az a társulat, amelynek legjobb tagjai járják a vi­lágot, Európa és Amerika színpadain rendszeresen szerepelnek, tekintélyes művészi sikereket aratnak és — kár lenne szemérme­sen elhallgatni — tekinté­lyes honoráriumokat vesz­nek fel. Elérték, amiért ta­nultak és minden idegszá­lukkal küzdöttek, amiről álmodtak és amiért ma is szigorú lemondásokkal, örök tanulással, testi-lelki készenléttel járó életformát vállalnak. • • Ők azok, akik biztosítják hazai operakultúránk felső színvonalát, az átlagon fe­lüli élményt nyújtó előadá­sokat. Az elmúlt négy év­ben egyetlen színpad mű­sorszervezésének gondját is megnehezítette itthoni sze­repléseik egyeztetése a nemzetközi programjukkal. Két színház esetében ez nem kétszeres, hanem több­szörös gondot jelent. Ebben a helyzetben nem közöm­bös, mit ígér művészi után­pótlásunk. Zenefőiskolánk éppen most mindössze két végzős növendéket tudott diploma­vizsgára bocsátani. Az Er­kel Színházban rendezett előadáson Komlósi Ildikó és Csur­ka Tamás adtak szá­mot a tanulóévekről, az Ónody Márta és Bende Zsolt irányításával kimű­velt képességeikről, tech­nikai és zenei felkészültsé­gükről, művészi érettségük­ről. Komlósi Ildikó már a múlt évadtól rendszeres szereplője a színháznak. Prokofjev vígoperájában (Eljegyzés a kolostorban) hívta fel magára a figyel­met szép­ orgánumával, mu­zikalitásával, játékkészsé­gével. Most két kényes sze­rep egy-egy nehéz, terje­delmes jelenetét kapta vizsgafeladatul: Massenet operájából (Werther) Char­lotte, az Aidából az egyip­tomi királylány, Amneris nagy vívódását szólaltatta meg. Két, egymással na­gyon rokon lelkiállapotot kellett magára öltenie és kivetítenie, szenvedély és morális kötelességtudat üt­közésének gyötrelmeit, egy­szer líraibb, másszor heve­sebb drámaisággal. Ha hozzávesszük Prokofjev-, Wagner- és Mozart-szere­­peit, széles a skála, me­lyen eddig bemutatkozott. Kész művész. Nemcsak a hangja és az énektechniká­ja érett, hanem érzelemvi­lága is. Csak fiatal kora szab korlátot a világnagy­ságokat is minden alka­lommal próba elé állító Amneris lényének, indula­tainak, viharos szenvedé­lyének teljes kizárása elé. Jó lenne, ha sem ő, sem a szerepek osztói nem sür­getnék ezeket a súlyos szó­lamokat, az időt, ami ezen a pályán úgyis kétszeres iramban fut. Van erre a hangra és alkatra a közel­jövő műsorában elég fel­adat, amit­ előreláthatólag szép színvonalon, élményt keltően képes megoldani. Csurja Tamás hangfa­ja (bariton) még több időt igényel a férfias beéréshez. Megvan már ereje is, színe is, csak ki kell egyenlítőd­nie, főleg a középfekvésben. Tehát a szereposztásoknál egyelőre még nagyobb óva­tosságot kíván, mint évfo­lyamtársnője. Mert min­denféle természetellenes túlerőltetés súlyos, életre szóló kockázatot rejt magá­ban. Az emberi test és hangszalagja, ez a csodála­tos hangszer, kényesebb, mint a hegedű húrjai, s ami a legszomorúbb, nem lehet újjal kicserélni, ha elromlik. Csurjának a maga — most bizonyított — muzi­kalitására kell hallgatnia a feladatok vállalásában és a fokozatok betartásában. Mert ez az orgánum gyö­nyörűvé alakulhat, zenei érzéke kifinomult, színész­nek p­edig nemcsak az ope­­raszínpadon megszokott át­lagszínvonalat haladja meg, de akár fantasztikus egyé­ni teljesítményekre is ké­pes lehet. Olyan vonások­kal gazdagíthatja alakjait, amilyeneket mások még föl sem fedeztek bennük. Ér­demes tehát külön gondot fordítania amolyan lelki skálázásokra, lélektani és helyzetelemzésekre, a zenei és játékstílus (valósághű­ség és stilizálás viszonyá­nak) meghatározására, min­den új szerepéhez. Az az alkat és az a tehetség, aki nyugodtan vállalhatja a vi­tákat is az operarendezők­kel, ritka adottságainak ér­vényesítéséért! • • Ó is, Komlósi is, már most otthonosan mozognak a színpadon, de egyelőre még sokat. Mondhatnánk, hogy így jó, mert van mi­ből lefaragni. Ez a fara­gáselmélet azonban ugyan­csak kockázatos: a faragó kése olykor lusta, olykor megbicsaklik. S akkor az eredmény csak durva mo­dorosság lehet. Két új ope­raművészünk fölszabadult érzékében, ha okosan, tu­datosan művelik , rend­kívüli lehetőségek rejle­nek. Fiatalabb évfolyamokból való partnereik fölvillaná­saiban és nemcsak villa­násnyi teljesítményeiben is sok ígéret mutatkozott. De róluk majd a maguk ide­jén. Fodor Lajos MÓR­A-KIAD­VÁNYOK Hősök kalandjai, kalandok hősei „Kováts Mihály ezredes a magyar múlt azon vitézei­nek sorába tartozik, akik­nek életét ismernie kellene minden magyarnak” — írja Fehér Tibor Tűzön-vízen át című regényének utószavá­ban Zachar József. A re­gényből — melyet a Móra kiadó jelentetett meg — nemcsak megismerni lehet a Rákóczi-szabadságharc után az amerikai független­ségi háborúban vitézkedő magyar ezredes életét, ha­nem a kalandokat is átél­hetjük vele, amelyek föld­részeken keresztül kísérték a katonát, s tették híressé nevét az Újvilágban is. Egy másik magyar, Körö­si Csorna Sándor ifjúkoráról ad képet Dávid Antal A szolgadiák című könyvé­ben. Csorna ugyan nem a harctéren küzdött, mégis kevesen hoztak olyan nagy dicsőséget hazájuknak, mint ez a fiatalember. Erdélyi gyermekkoráról, göttingai egyetemi éveiről számol be a könyv, a készülődésről, ami a tudományos teljesít­mények egyik legtisztelet­­reméltóbbikát megelőzte. Az előbbiekhez hasonlóan izgalmas — de nem életraj­zi indíttatású, hanem in­kább regényes — kalando­kat olvashatnak a fiatalok Rónaszegi Miklós A Sánta Bölény című könyvében. Egy indián testvérpár, egy fiú és egy kislány életében történnek meg azok a nagy események, melyek során, férfias küzdelmek után, a gyerekből — Okos Hód fiá­ból — igazi harcos lesz, Sánta Bölény­­mel. □ A FIATAL IPARMŰ­VÉSZEK STÚDIÓJÁNAK textilszakcsoportja — ti­zennyolc művész — mun­káiból kiállítás nyílik jú­lius 5-én, csütörtökön dél­után 5 órakor a Duna Galé­riában (XIII., Rajk László utca 95.). A tárlatot — amely augusztus 5-ig hétfő kivételével naponta 10—18 óra között látogatható — Dvorszky Hedvig művészet­történész nyitja meg. A XIX. SZÁZADI GRA­FIKA címmel nyílik kiállí­tás a Szépművészeti Mú­zeumban július 6-án, dél­után 4 órakor. Az európai grafika ötszáz éve című sorozat negyedik részeként megrendezett tárlatot dr. Németh Lajos egyetemi ta­nár nyitja meg. □ A KISZ MŰVÉSZ EGYÜTTES Moliére: Kény­telen házasság, és Soun­ders: A falon túl című sza­tirikus játékát adja elő jú­lius 7-én, szombaton dél­előtt 11-kor a kőbányai Pa­­taky Művelődési Központ szervezésében, a Zalka Má­té téren. □ FOLKLÓRFESZTI­­VÁL lesz július 4—8. kö­zött a Duna mentén. Nyol­cadszor rendezik meg ezt a programot, ezúttal Baján, Kalocsán, Szekszárdon és Decsen. A hazai publiku­mon kívül sok külföldi ér­deklődőre is számítanak. □ TORNAY ENDRE ANDRÁS munkáiból kiállí­tás nyílik a Műcsarnokban július 6-án, pénteken, dél­után 2 órakor. A tárlatot P. Szabó Ernő művészettörté­nész nyitja meg. VESZPRÉM UTÁN A valóság igénye A veszprémi tévétalálko­zó zsűrijében felvetődött a gondolat, hogy a nagydíjat nem adja ki. Meglepetés azonban nem történt, a konfliktus a viszonylagos­ság értelmében elsimult. Nagydíjra érdemes mű nem volt, nagydíj viszont volt. Ez utóbbi tény bizo­nyult erősebbnek. Tehát ezúttal is, a XIV. veszpré­mi tévétalálkozón minden díj megtalálta a maga pro­dukcióját. ★ A közönség A piac című tévéfilmet ítélte a legjobb­nak a drámai kategóriá­ban. Az egyetlen olyan művet a versenyprogram­ban, amely a mai valóság­ról, mai konfliktusokról, mai sorsokról kísérelt meg hiteles képet adni. Fonto­sat mondani, őszintén. És úgy, hogy a részletek egye­diségén túl, általánosabb értelemben bárki érezhesse — a történet róla is szól. Talán fogunk erre a na­gyon sokat mondó közön­ségszavazatra emlékezni akkor is, amikor az olyan gyakran használt érv leg­közelebb elhangzik: a né­zőt nem érdekli a napi gondok után a napi gondok látványa a képernyőn. És hogy a nézőt ki kell kap­csolni, amikor bekapcsolja a készülékét, mert a néző szórakozni akar. Veszprémben a néző úgy szavazott, hogy igénye van a közvetlen valóság hiteles megjelenítésére. Hogy fel­nőtt. És érdeklik a komoly, igaz pillanatok. Rózsaszín nélkül. ★ A Szent Kristóf kápolná­ja című tévéprodukció ős­bemutatóját követő közön­ségtalálkozón valaki azt kérdezte, nem iszik-e túl sokat a főhősnő. Egy másik beszélgetésen ugyancsak te­rítékre került a téma, már egy másik filmre vonatkoz­tatva, és általában is, mint­ha túl gyakran lépne elő „szereplővé” az alkohol a tévédrámákban. Valóban: sokat isznak-e a tévéhősök? Ha a valósá­got nézzük, az alkoholfo­gyasztás tragikus hazai statisztikáját, akkor maga a kérdés értelmetlen. Az viszont már nagyon jel­lemző, hogy mégis megfo­galmazódik. S ez, a tévé­játékok minőségét érinti már. Ha ugyanis az ivás, csakúgy, mint az extremi­­tások halmozása, valami más helyett van jelen a produkcióban, ha pótlék , akkor azonnal feltűnően soknak látszik, még ha számszerűleg valójában nem is sok. Ha az alkohol vagy a különcség csak mindig, könnyen és olcsón előkapható dramaturgiai „fogyóeszköz”, akkor már „egy pohárral” is túl sok belőle. Ha lett volna Fair play­­díj a találkozón, az Hor­váth Ádám rendezőt illet­né meg. A közönség a ze­nés műfajú produkciók kö­zül az Osztrigás Miért ta­lálta a legjobbnak. A díjat Horváth Ádámnak kellett volna átvennie. A rendező azonban a darab zeneszer­zőjét, Fényes Szabolcsot vitte erővel a színpadra. Amit neki ítéltek, ő maga a zeneszerzőnek ítélte oda. Tiszteletet érdemlő, embe­ri, művészi gesztussal. Volt hat szép pillana­ta is a veszprémi tévéta­lálkozónak. Bársony Éva . ★ A VII. békéscsabai nemzetközi bábfesztiválon Magyar­­ország legjobb bábcsoportjai mellett nyolc külföldi együttes is bemutatja műsorát. Képünkön: jelenet a Há­rom kisgida című bábjátékból, a békéscsabai Napsu­gár együttes előadásában. (MTI Fotó : Ilovszky Béla felvétele) LENGYEL ÉS MAGYAR TÁNCOSOKKAL KILENC VÁROSBAN: A PRÓBA Feltűnést keltett annak idején, amikor kiderült: Bach és Presser Gábor ze­néjére rockbalett készül az Erkel Színházban. A telt házak igazolták Fodor An­tal koreográfus vállalkozá­sát. A próba meghódította a közönséget itthon és kül­földön egyaránt. Zúgott a taps, akkor, amikor a ma­gyar művészek e balettdrá­mát az edinburgi nemzetkö­zi fesztiválon bemutatták, de akkor is, amikor szólis­táink közreműködésével a lódzi Wielki Teaterben ál­lították színpadra. Bibliai történetet dolgo­zott fel modern változatban Fodor Antal. A dráma alap­jául Nikosz Kazantzakisz görög író, Akinek meg kell halnia című regénye szol­gált. Annak idején ebből filmváltozat is készült Me­lina Mercourival a női fő­szerepben. A cím kettős ér­telmet takar. A táncosok próbára készülnek, amikor a színpadon megjelennek az üldözők, s kinek-kinek a valóságban kell vállalnia azt, amit a szerep szerint ráosztottak. Jézus, Mária­ Magdolna és Judás üldözők, valamint az üldözöttek sor­sát. Bach, illetve Presser zenéje segít a múltat, illetve a negyvenes évek fasiszta uralmát nyomon követni. A szintetizátorokkal előállí­tott elektronikus rock töké­letesen kiegészíti a H-moll miséből, a D-moll toccata- és fugából, a János-passió­ból válogatott részleteket. A próba sikersorozata folytatódik tovább. Az Ope­­raház magántáncosai a lódzi kollégákkal együtt ma or­szágos turnéra indulnak. Az első állomás Eger, s az­után kilenc város sport­­csarnokában, illetve a kecs­keméti labdarúgó-stadion­ban 19 alkalommal mutat­ják be ezt az alkotást. Jé­zust Dózsa Imre Lőcsei Je­nővel felváltva, Judást Ke­­veházi Gábor, valamint Szakály György, Mária­ Magdolnát Metzger Márta, Szőnyi Nóra és Bán Teodó­ra alakítja, az üldözők fő­nöke, László Péter lesz. A társulat még ebben az év­ben fellép Ausztriában, a bregenzi ünnepi játékokon, é s ha a tárgyalások ered­ménnyel járnak, akkor Spa­nyolországba és az Egye­sült Államokba is elutaz­nak. (akas) .

Next