Esti Hírlap, 1985. augusztus (30. évfolyam, 179-204. szám)

1985-08-01 / 179. szám

Idén: művészettörténet és restaurálás is Szabadiskola a Dunakanyarban Még kevés az érdeklődő az Júliusban tizennyolcadik évfolyamát nyitotta meg Zebegényben a Nyári Kép­zőművészeti Szabadiskola. A Dunakanyarnak e festői táján, Szőnyi István szelle­mében, az emlékháza mö­götti területen működik ez ez intézmény, de a szabad­iskolások belakják az egész községet, vannak a könyv­tárban, az általános iskola termeiben is, délutánon­ként mindenfelé találkoz­ni festőállványosokkal: a parton, a hegyoldalon, a temetőben keresik a témát. — Idén a hagyományos osztályok mellé — festő, plein air festő, sokszorosító grafikai, kerámia, rajz és tűzzománc — két újat is indítottunk — mondja Dá­niel Kornél festőművész, a Szabadiskola igazgatója. — A művészet elmélete és gyakorlata című kísérleti szekció tantervét a két vezető, dr. Hahn Ferenc és Golovits Lajos készítette. — Kiknek szánják ezt az osztályt? — A mostani kurzuson két lány és egy fiú vesz részt, akik bölcsészkari elő­tanulmánynak szánják ezt a tanfolyamot. Mi azonban népművelőket, művészeti kérdésekkel foglalkozó fia­tal szakembereket szeret­nénk megnyerni az osztály­ba. (Sok intézménynél, mű­­velődési központban, taná­csoknál dolgoznak olyanok, akiknek művelődési-művé­szeti ügyekben döntési jo­guk van.) A növendékek belekóstolnak minden mű­vészettörténeti korszakba, de főként gyakorlati kér­désekkel foglalkoznak, az osztályokat végigjárva megismerkednek a külön­féle technikákkal, tapasz­talatokat gyűjtenek a mű­vész-tanárok korrektúrái­ból. Még látható a váci Madách Imre Művelődési Központban az a kiállítás, amelyet a szabadiskolások munkáiból ők is segítettek megrendezni. — Az osztályon most még csak négyen vannak — mondja Franta Dezső —, hárman korábban res­­taurátortanfolyamot végez­tek és egy ötvös. A két hét alatt kapnak annyi, főleg gyakorlati előképzést, hogy nagyjából mindent tudnak, ezért ajánlanánk azoknak az érdeklődőknek az osztályt, akik erre a hiányszakmára készülnek. — Hogyan tudhatják meg az iskola programját? — Minden művelődési intézmény időben kap is­mertetőt. Különben száj­ról szájra is terjed ... — veszi át a szót Dániel Kor­nél. — Benne voltunk a Magyarok Világszövetsége tájékoztató füzetében is. Két kanadai lány jár most új szakokra a Korga György vezette plein air­­estőosztályra; egy volt tanítványom nö­vendékei, s hazájukban is hírt adnak rólunk az újsá­gok. Fémszögek elektrolízise — A másik kísérleti szekció a kerámia és fém­restaurálás nevet viseli. Tanáruk, Franta Dezső restaurátor raktáron tartott törmelékeket, újjászületés­re váró tárgyakat hozott magával a Szentendrei Múzeumból, amin a hall­gatók dolgozhatnak. Fel­ügyelettel — igazi munka folyik. Például bronzkori edények cserepei állnak össze, római lakóház fém­­szögeit tisztítják elektrolí­zissel és egy török­­ kard múlt századi másolata is várja a gondozást. / Sződligeti napok A hagyományoknak meg­felelően az idén is meg­­rendezik augusztus 18. és 20. között a sződligeti na­pokat. Az eseménysorozat 2 SstFff 1983. augusztus 1., csütörtök a P-Mobil együttes műso­rával kezdődik, majd tá­bortűzzel folytatódik. Az al­kotmány napján a Tápió­­scsecsői Népi Együttes, vi­deó-diszkó, sportversenyek, ügyességi, MHSZ- és kara­­tebemutatók, valamint hor­gászverseny és iparművé­szeti vásár teszi színessé" a sződligeti napok esemény­sorozatát. FILM BEMUTATÓ A közlegény Ez nem katonai film, mégha a címből arra le­hetne is következtetni. A főhős közlegény ugyan, de nem a hadsereg, hanem a mozgalom közlegénye. En­nél többet sajnos alig tu­dunk meg róla, ez pedig kevés ahhoz, hogy elnyerje együttérzésünket. A fiatal­ember majdnem végig egy jómódú, de a mozgalom­mal rokonszenvező elvált asszony kényelmes laká­sán tartózkodik. Ott búj­­kál. Ugyanis szökött terro­rista, akit üldöznek. De hogy voltaképpen milyen terrorcselekményt követett el, arról nem szerzünk megbízható tájékoztatást. Az sem világlik ki a filmből, milyen kapcsolat van a (terrort mindig el­ítélő) kommunista párt és terrorista hősünk között, hiszen tudomásunk szerint Indiában a KP legális, az volt 1973-ban, e film for­gatásakor is, akkor hát miért kell itt egyik tagjá­nak, „közlegényének” búj­­kálnia? A játékfilmrészeket időn­ként dokumentumfelvé­­tek váltják fel. Utcai tün­tetéseket és az indiai nyo­morról, sztrájkokról, za­vargásokról, terrorról szó­ló híreket közölnek a do­kumentumrészletek, főként rotációs gépekből kigördü­lő újságok főcímeinek be­mutatásával. A játékfilm­részletek pedig — bár ezek csak nagy jóindulattal ne­vezhetők játékfilmrészle­teknek — javarészt beszél­getésekből állnak. Hősünk és (igen szép) szállásadó­nője társalognak. Szeminá­riumi színvonalon. Persze az is lehetne magas — ez itt azonban alacsony nívó­jú, szájbarágós, unalmas szeminárium. Tudjuk, hogy Indiában rengeteg mozifilm készül, több mint a világon bár­hol. A nagy számok törvé­nye alapján szükségszerű, hogy ezek között, néha, akadjanak jók is. Talán nem tudunk hozzájuk fér­kőzni? Mert Mrinal Sen filmje — akkor is, ha Pes­ten most csupán egy csöpp stúdiómozi tűzte műsorára, napi egy előadásban­­ még gyenge közepesnek sem nevezhető. Előképzettség nélkül — Ki vehet részt az is­kola munkájában? És mennyibe kerül egy kur­zus? — Bárki — előképzettség nélkül is. A jelentkezési la­pokat május elsejéig kell beküldeni. A részvételi díj két hétre 800 forint, szál­lással, étkezéssel együtt pe­dig körülbelül 2200 forint Szepesi Dóra A­kár mint kedves kollé­gát, vagyis mint hír­lapírót is köszönthetnénk most, nyolcvanadik szüle­tésnapján Gáspár Margi­­tot, mert volt idő, amikor leginkább újságot írt. Saj­tófőnök is volt Vas Zoltán mellett, a Közellátási Kor­mánybiztosságon és a Vá­rosházán lapot szerkesztett, a Városházi Naplót. De ott északkor, tisztviselő korá­ban is a színház, az iroda­lom , a művészet elköte­lezettje volt elsősorban, an­nak felvirágoztatására irá­nyult hivatali tevékenysé­ge. A felszabadulás utáni év legna­gyobb magyar színhá­zi sikere a nevéhez fűző­dik: az Új Isten Thébában, amely a Belvárosi Színház­ban csaknem háromszáz­­szor került színre. Éles és mulatságos politikai szatíra volt a 44-es és a 45-ös Ma­gyarországról. Mindenki ér­tette, miiről van szó, még ha ókori tógokba öltözve jártak is a színpadon a szí­nészek, köztük a remek Greguss Zoltán, az elegáns Dénes György, a világszép Déry Sári, a pályakezdő Kállai Ferenc. Nem egyszeri közeledése volt ez Gáspár Margitnak a politikához. Az elsők egyike volt, hogy újabb példát mondjak, aki a sze­mélyi kultusz korszakáról feszültséget elet teli, izzóan őszinte drámát írt. A Víg­színház mutatta be 62-ben, Hamletnek nincs igaza címmel, jóval megelőzve a korszakról később esőstől készülő regényeket, filme­ket, darabokat, tévéjátéko­kat , s mellesleg nagy színészi kiugrást biztosítva Tordy Gézának, Tábori Nó­rának. A Belvárosi Színház már 1933-ban színpadi szerzővé avatta, bemutatva Rendkí­vüli kiadás című első da­rabját. Nem sorolom fel részletesen, mert hasábo­kat töltene meg, az írónő valamennyi regényét, no­velláját, színdarabját és szépirodalmi fordításainak sokaságát. Könyvei közül azért érdemes mégis külön kiemelést A múzsák neve­letlen gyermeke, mert — izgalmasan, színesen,­­ ta­nulságosan — az operett történetét ismerjük meg belőle. Az operett világá­ban pedig szinte korszakot jelentett e könyv szerzőjé­nek neve. 1949 nyarán, amikor a színházakat államosították, a Fővárosi Operettszínház igazgatójává Gáspár Mar­gitot nevezték ki. Nagysze­rű gárdája volt: Honthy Hanna, Latabár Kálmán, Feleki Kamill, Bilicsi Tiva­dar, Fejes Teri mellett ak­kori fiatalok, mint Németh Marika, Petress Zsuzsa, Rátonyi Róbert, Zentay Anna és olyan, addig job­bára prózát játszó színész­­fejedelmek, mint Mezei Má­ria, Ajtay Andor, Sennyei Vera. „Felül” is, „alul” is na­gyon sokat vártak akkori­ban az operettől. Gáspár Margit meg tudott felelni a legnagyobb igényeknek is, harcolt a műfajáért és küzdött művészeiért. Sze­rette a színészeit, akik bi­zonyára elsősorban ezért szerették őt. Színpadi szer­zőként olyan kitűnő tollú írókat tudott megmozgatni operett írására, mint Ho­rnos György, Darvas Szi­lárd, Gádor Béla, Mester­házi Lajos, Boros Elemér. Hasonlóképpen széles és igényes választékot kínált zeneszerzőkben. Alighanem Gáspár Margit igazgatása alatt kezdődött az Operett­­színháznak az a — lénye­gében máig tartó — kor­szaka, amelynek fő jellem­zője az állandó táblás ház. Operett című könyvében Rátonyi Róbert így fogal­maz: „Szerencsére a szín­házak államosításával olyan igazgató került a Fővárosi Operettszínház élére, aki­nek igazgatása alatt ez a műfaj, az operettek írói, zeneszerzői, színészei és minden rendű és rangú munkásai megérhették a színház aranykorát...N­yolcvanadi­k születés­napját is munkában tölti ez a derűs természe­tű, kedves egyéniségű, kel­lemes írónő. Nemrég fejez­te be új darabját, és írja, Láthatatlan királyság cím­mel, életrajzát, emlékezé­seit. Részleteket olvashat­tunk belőle a Magyar Nem­zetben, az ízelítőibő­l is világosan kiderült: ez az önéletírás egy egész kor­szaknak is izgalmas, őszin­te és olvasmányos ábrá­zolata lesz. Jó egészséget, sok boldog születésnapot, jóízű munkában eltöltött évek hosszú sorát kívánjuk Gáspár Margitnak most, a nyolcvanadikon. Barabás Tamás­ék Az Elnöki Tanács Gáspár Margit Kossuth-díjas írónak, műfordítónak több évtizedes eredményes írói és közéleti munkássága elismeréseként a Magyar Népköztársaság Zászló­­rendje kitüntetést adományoz­ta. Gáspár Margit köszöntése • Korunkban alig akad edzettebb ember a rend­szeres tévénézőnél. Aki egyenes adásban látta, amint egy Ruby nevű bár­­tulajdonos lelőtte Kennedy elnök feltételezett gyilko­sát, a két rendőr kísérte, megbilincselt Lee Harvey Oswaldot, látta egy tévé­operatőr utolsó felvételeit, amelyet önnön halála kö­vetett, ugyancsak egyenes adásban látta, amint Sza­dat elnök véres merénylet áldozataként meghal a dísztribünön — fantasz­tikus eseményeket, törté­­■nelmi tragédiákat látott már karosszékében ülve korunk tévénézője. Egy nyugatnémet televíziós film tegnap este, Halál a stúdióban címmel, valami hasonló történetet kívánt elmondani. Hogy egy poli­tikai gyűlés egyenes, élő közvetítését figyelve min­den néző láthatja, amint a szónok, egy tartományi miniszter beszéd közben esik össze, mert halálos merényletet követnek el el­lene. A tévéfilmből nem derült ki igazán: megvet­nünk kell-e most azt a (tévéfilmbeli) tv-szerkesz­­tőséget, amely végig követ­ni akarja egyenesben az eseményeket. Vagy el­lenkezőleg, ünnepelnünk kell-e, amiért nyers eszkö­zökkel bár, de a tiszta igazságot kívánja felderí­teni? (S ezzel, mellesleg, előnyt szerezni a többi tv­­társasággal vívott konkur­­renciaharcában.) Az sem derül ki igazán, sajnál­juk-e a merénylet áldoza­tát, hiszen a terrorizmus végzett vele és a terroriz­mus az, amely mind tűr­­hetetlenebbül fenyegeti az emberiséget, tehát le kell számolnunk vele. Vagy in­kább álljunk a merénylő oldalára, hiszen közben ki­derül: őt tönkretette a mi­niszter, aki önző, kapzsi, gonosz ember volt, máso­kat is tönkretett, ha önös érdeke úgy kívánta, tehát „meghalt a cselszövő”, nem kell­­ sajnálnunk. Efféle kétségek mardoshatták a nézőt mindvégig, a tévé­film végül nem adott meg­felelő feleleteket a külön­böző kérdésekre. (í­dás) Offen­bach- vígoperá­k a Hiltonban A Budai Vár egykori Dominikánus templomának romjai, modern elemekkel aplikálva, ma a Hilton Szálló legszebb zugát öve­zik, mely ideális játékteret nyújt zenés kamaraestek­hez. Évek tapogatózásai után, az idei nyár prog­ramja a legjobb lehetősé­gek fölismerését mutatja. Tavaly külföldi lapokban néhány napos budapesti ki­rándulásokat hirdetett a Hilton-hálózat ezekre az estekre, de a magyar nyel­vű prózai komédiák alig­ha jelentettek érthető él­vezetet az idegeneknek. Legföljebb a hazai közön­ség reagálásán érezhették, hogy valami mulatságos zajlik előttük. Most sok a tánc, a némajáték és a ré­gi muzsika. Jobban kielé­gíti az idegenforgalmi igé­nyeket. Offenbach két kisoperá­ja azonban kettős arculatot mutat. A két vak című ko­média, az eléje iktatott énekes rivalizálással, túl­ságosan a szöveg fordula­taira épül ahhoz, hogy ide­genek élvezhessék. Ahhoz viszont, hogy hazai nézők töltsék meg a nézőteret, valljuk be, a színvonalához képest túlságosan drága. Ahogy a koncertek is, ugyanezek az együttesek máskor és másutt jóval szerényebb helyárért meg­hallgathatók. A két vak a 130 évvel ezelőtti párizsi világkiállí­tásra készült rövid komé­dia. Alvak koldusok riva­lizálása. Romantikus, vic­ces pillantás az akkori vi­lágváros alvilágára. Ma ta­lán akkor élveznénk, ha két, énekesnek is, színész­nek is zser­iális adottságú szereplő lehelne bele éle­tet — chaplini humorral és énekes bravúrokkal. Vagy ha förgeteges bohóctréfá­nak fognák fel. A mostani megoldás, a rossz zenekari hangzással, bágyadt mu­zikális és játéktempókkal, egyszerűen unalmas. Sokkal derűsebb szóra­kozást nyújt a másik Offenbach-darab, a Pitzel­­berger úr szalonja. Ennek a hangszerelése is jobb, a látványa — Szegő György és Kemenes Fanny jóvoltá­ból — egyenesen élvezetes, és Csonka Zsuzsa énekes­­bravúrjai magas színvonal­ra emelik. Temperamentu­mos játéka pedig egyene­sen­­felpezsdíti az addig unatkozó közönséget. Szüle Tamás és Spindler Béla, a koldusjáték két szereplője, itt képességeik és lehetőségeik határán be­lül mozoghatnak, tehát szintén maradéktalanabb alakítást nyújtanak. Cson­ka még megnyerő énekes­társat is kapott Molnár Gábor játékos alkatában, s főleg kellemes, lírai tenor­jában. A pesti közönség számá­ra azonban Offenbach tol­mácsolása még mindig — a Gerolsteini óta — kitalá­lásra vár. A mi operettját­szó sémáink éppúgy lepe­regnek a műfaj ősdarab­jairól, mint a legtöbb ak­tualizáló kísérletünk. A megoldás eddig még nem lett — a most rendező Ba­­barczy László által nem is nagyon keresett — kulcsa, természetesen, a muzsiká­ban rejlik... A karmester, Hevesi András pedig nem tölt be meghatározó szere­pet. A Hilton-programok szervezőinek azonban nem lenne szabad föladniuk a kísérletet Offenbachhal. Nagyon jól illik a nyári játékokba. Fodor Lajos □ REJTŐZKÖDŐ címmel új film forgatását kezdte meg a napokban Kézdi Ko­vács Zsolt. A főbb szerepe­ket Breznyik Péter, Törő­­csik Mari, Pap Vera és Mon­ori Lili játssza, az operatőr Kende János. □ SZABÓ TAMÁS szob­rászművész kiállítása au­gusztus 17-ig látható a Mű­csarnok Dorottya utcai Ki­állítótermében. □ SZÉKELY JÁNOS Dózsa című monodrámáját rendezte tévére Sára Sán­dor. Dózsát Madaras Jó­zsef alakítja.

Next