Esti Hírlap, 1986. március (31. évfolyam, 51-75. szám)

1986-03-01 / 51. szám

• Igazán kedves ötlet, hogy egy drabális, bajszos férfiú mindenáron szoba­lány akar lenni egy gazdag amerikai családnál. Rá­adásul egy olyan családnál, amelynek vezéregyénisége, az elvált asszony, magát az emberi jogok élharcosának tartja. Nem csoda hát, hogy amikor a hímnemű szoba­lányt vonakodik fölvenni, akkor ügyvéd ellenfele szexuális diszkrimináció címén perbe fogja, és kény­szeríti a férfiú alkalmazá­sára. Mindez persze néhány szellemes, mulatságos je­lenetet is jelent, különösen, hogy Harsányi Gábor na­gyon kedvesen szinkroni­zálja a házi mindenesférfi­út. A magyar nézőnek azon­ban minden mulatság el­lenére, s annak ellenére is, hogy ilyenfajta vígjátéko­kat igazán nem illik na­gyon komolyan venni, mégiscsak marad valami kesernyés szájaíze, amikor azt kell látnia, hogy mi­lyen bűbájos, aranyos, iga­zában a társadalom terheit a vállán hordozó, nagysze­rű család ez a gazdagok fa­míliája. Kám, nemcsak jó képet tud vágni e fura kényszerhelyzethez — meg ahhoz, hogy a néger szoba­lányuk hisztériás, s ezért pszichiáterhez járatják —, hanem felül is kerekedik rajta, alkalmazkodik, föl­ismeri az „alsóbb néposz­tályok” természetes erénye­it, no meg a főztjét is meg­kedveli. Persze, az a sejte­­tés csak a sótét nézői lelkek szívében ver gyökeret, hogy esetleg ez a derék férfiú és a gazdag ügyvédnő még a végén egymásra is találhat,­­ hiszen milyen jó lenne ez mindkettejüknek, meg a gyerekeknek. Szóval, a fel­nőtt nézőket nem nagyon kell félteni az ilyen mel­lékízektől, de nem biztos, hogy mindig, mindannyian felnőttek vagyunk. — bel — □ SCHUMANN-ESTET ed Katona Ágnes zongora­m­­űvész 11-én, kedden fél 8-kor a Pesti Vigadóban. Ezúttal a múlt év novem­ber 13-ról halasztott elő­adást rendezik meg. BEMUTATÓ ELŐTT A II. Richárd A szürke hajópadló, a díszlet, a zene ismerős a János király előadásából. Pedig most egy másik ki­rályt próbálnak a Várszín­házban, Shakespeare II. Richárdját. Az utalás a ko­rábbi nagy sikerű bemuta­tóra azt jelzi, hogy ezúttal is a hatalomról és a ura­a­lomra kerülés következmé­nyeiről lesz szó. Izgalmas előadás készülődik. A pró­bák azt sejtetik, hogy talán a siker sem lesz kisebb a János királyénál. Már a szereposztás is meglepő, el­ső pillantásra fordítottnak látszik. A gyenge, vesztes Richárd királyt Bubik Ist­ván, a határozott, akaratát véghez vivő Bolingbroke Henriket Hirtling István játssza. — Nincs itt semmi trükk­­— mondja Kerényi Imre rendező. — Azt gondolom, hogy a „papírforma” csak rossz beidegződés. Valaki egyszer úgy vitte színre a darabot, hogy Richárd erőt­len volt, Bolingbroke pedig robusztus, s ehhez szok­tunk hozzá. Így maradt ránk. Holott Richárd nem akármilyen figura, s nem alkatilag alkalmatlan az uralkodásra. Festett király, virtuskodó, parádézó, bo­hóc lelkű ember. Csupasz emberi mivoltában csak ak­kor jelenik meg előttünk, amikor megfosztják trón­jától. Ekkor néz először a szemünkbe, és kiderül, hogy világos, tiszta a sze­me, gyermeki tekintete van. Hirtelen felnő, méltó­vá válik a koronára, de már késő. Csakhogy a vál­tás nem természetes úton történt (leváltó, leváltott, hívek és ellenhívek rok­kantak bele), s ezért Bo­­lingbroke-nak — mint azt a IV. Henrikből tudjuk — élete végéig lelkiismeret­­furdalása lesz. Joggal. Er­kölcsi alapot vesztve kezd egy új, másképp rossz po­litikába, így aztán várha­tunk az ideális királyra, egészen V. Henrikig. A II. Richárd bemutató­ja holnap lesz a Várszín­házban. A szereplők között: Fonyó István, Ferenczy Csongor, Nagy Zoltán, Pe­­remartoni Krisztina, Kohut Magda, Mácsai Pál és Ba­gó Bertalan, Téri Sándor, Trokán Péter, Zolnay Zsu­zsa található. Stuber Andrea Gondosság, szakértelem, szinkronírás Maráéitól a Hűtlenekig — öreg szinkronos nem vén szinkronos — formálja a mondást Szalóky József, a Pannónia Filmstúdió jól is­mert szövegírója. Szívesen nevezi magát régi bútorda­rabnak is, és mindig meg­említi, hogy magánszámí­tásai szerint ezerháromszáz külföldi filmet látott el magyar mondókával. Tisz­teletet parancsoló és érdek­lődést kiváltó szám ez, már csak azért is, mert — bár már nyugdíjas — továbbra is termel. A „termelek” ki-­­­fejezés sajátja, és így ma­gyarázza is: — Sokszor megkérdezték már tőlem, hogy a szink­ronszövegek készítése favá­gás, vagy azért több annál, mivel sajátos iparrá vált. Nagyon könnyű a válasz. Magamból indulok ki, eny­­nyi év után igazán megte­hetem. Úgy készülődöm egy-egy film átültetésére, hogy természetes számomra az igényesség. — Ezerháromszázszor így készült? — Pontos a szám. Elta­lálta. Nem sértődött meg a kérdésen, sőt: feldobta. S nyomban azt kezdte fejte­getni, hogy igenis művé­szetnek tekinti a szakmá­ját, mert folyamatos, futó­szalagszerű munkát is lehet örömmel, lelkesedéssel, gondosan és változatosan végezni és készíteni, pél­dául egy nyersfordítás felhasználásával alkotást létrehozni. Persze, sokat számít a nyelvtudás. De emellett a jó értelemben vett rutin is. Különösen oroszból, angolból, olasz­ból és franciából szeret „termelni”. Ehhez, sok más mellett, persze tudni kell a nyelvek kifejezésének tö­mörségét, a beszédmódok sebességét — éppen azért, hogy a magyarra való át­ültetés minél hitelesebb le­gyen. — És mi a helyzet a spe­ciális témájú filmeknél? — A legügyesebb szöveg­író se nélküle v­eti alkal­manként a szakértőket. Például természettudomá­nyos, katonai vagy ipari különlegességeket is bemu­tató, tárgyaló filmeknél. Legfontosabb: a hűség. En­nek figyelembevételével kell tömöríteni, összevonni, vagy éppen bővíteni. Mert nagyon furcsán hatna egy szinkron, ha nem stimmel­ne a szereplő szájmozgása a szöveg elhangzásával. Kedvenc témája a gon­dosság és a szakértelem. Feszélyezi a gondatlan munkavégzés, amit slend­­riánságnak vagy slampos­­ságnak nevezett. A Bom­bajó bokszoló nyersfordítá­sát úgy kapta például, hogy a nápolyi félisten-főnök vé­gig birkózó­ szakkifejezése­ket szavalt... De nem jött zavarba például azoknál a filmeknél, ahol szlenget, argót, aszfaltszöveget kel­lett alkalmazni. Nagy ta­lálmányának érzi, hogy az udvarlás, széptevés, kurizá­­lás, a csapja a szelet meg­oldások helyett igazán pes­ties, nagyon kifejező, és so­kak által remeknek minő­sített ,,pedálozás” kifeje­zést alkalmazta. Büszke még egy kutyanévre is. Egy rajzfilmben a gonosz lelki­­világú, harapós, tolvaj, mindent eldugó „blökit” Mardelnek nevezte ... Bár a színészválasztás nem feladata, vannak ked­venc szinkronhangjai, így például Képessy József és Mécs Károly. S persze akadnak kedvenc színészei is. Szmoktunovszkij, Bud Spencer, Alain Delon, So­phia Loren, Csurkina, An­na Magnani, Oleg Sztrizse­­nov, Jean Gabin. — Adna egy kis váloga­tást filmjeiből? — Nehéz a választás. Persze, azért, mert szeren­csére a bőség zavarával küszködöm. Tehát A tavasz 17 pillanata, Hétköznapi fasizmus, Makrancos holmi, Egy nyáron át táncolt, Hűt­len asszonyok, Csendesek a hajnalok ... Ez hat film. További kedvenceim: a fel nem sorolt 1294 alkotás . . Szabó Ferenc KÉT KONCERT Hangszálak, húrok Kórushangverseny szín­helye volt a Zeneakadémia Kisterme. A Dobra János vezette Tomkins Ének­­együttes lépett föl. Az éneklés olyan tevékenység a kórustagok és a karnagy számára, amelyhez csak áhítattal és tisztelettel tud­nak közeledni, s aminek az a következménye, hogy a kamarakórusnak légköre van, ami már a pódiumra való felvonulásuktól kezd­ve fogva tartja a közönsé­get. Ebben a lélektani szi­tuációban aztán magától értetődő természetességgel döbben rá a hallgató, hogy mégis az emberi hang a legtökéletesebb hangszer. E nagyon muzikális együt­tes úgynevezett hatásos, harsány elemeket nem al­kalmaz. Ez a tény Lassus és Monteverdi munkáinak előadását kifogástalanná tette. Mégsem ártott volna talán a második rész an­gol szerzőinél, továbbá Rachmaninovnál és a spi­rituáléknál föllelhető ra­vaszabb harmónia és rit­musmenetek „hatásosabb” kiéneklése, a szónak elő­nyösebb értelmében termé­szetesen. A kórushangversenyt kö­vetően a napokban — ugyancsak a Kisteremben — Fábián Márta és Sza­kály Ágnes cimbalomestjét hallhattuk, a Rácz Aladár századik születésnapja al­kalmából rendezett sorozat nyitókoncertjeként. (Ők maguk nem Rácz-tanítvá­­nyok tanítványai, mint egy hírben szerepelt.) A két előadó J. S. Bach csembalóra írt Goldberg­­variációit játszotta el. Az est nem sikerült valami fé­nyesen. Maga az átirat — egyetlen játszó személy által előadandó zeneművet két előadóra szétosztani, is­tenkísértés számba megy — ez alkalommal sikerültnek mondható. Az ellen sem le­het kifogásunk, hogy egy­általán az európai zene­­történet e kulcsdarabjához hozzányúltak. Átiratok ké­szítése mindenkor teljesen természetes dolog. A kisebb hatás — úgy tetszett — ezúttal az elő­adóművészekben rejlett, akik mintha ezen az estén indiszponáltak lettek volna A lassúbb tempójú, éneklő jellegű változatokban hangdarabokká hullottak az ívek, a gyors változa­tokban fontos harmóniai fordulatok maradtak értel­­mezetlenül. Kiváltképp a „jobbkezet” játszó Fábián Márta játékán érződött szétesettség, olykor ideges kapkodás. Sokszor pedig a „két kéz” összjátéka sem volt zavartalan. Ezen az estén mintha szellemileg nem találkozott volna a két cimbalomművész. A cimbalomestet és ma­gát a sorozatot is Kroó György Rácz Aladárról szóló megemlékezése nyi­totta meg.­ ­ Büki Mátyás HÁRS GYÖRGY: LIBÁN­US (Alvásom a minapi Nép­­szabadságban Tamás István havi sorozatnapló­­já­ból a februárit — aho­gyan valamennyit is mos­tanáig: a próza-álöltözetű, böl­selmes költészetet ille­tő tisztelettel. Az első jegy­zet — évfordulója örvén — Simon Istvánról beszél Tamással valamikor majdhogy asztalszomszédok voltunk, kollégák egyazon szerkesztőségben és rovat­nál. Most elgondolom, hogy nem számítva egy, a leg­­alkalmatlanabbkor történt bejelentetlen látogatás bal­sikerű kísérletének pár kí­nos percét , vagy húsz esztendeje találkoztunk utoljára. Ám akkor éppen Simon jegyében. A hatvanas évek köze­pén, mint a B. N. E vezet­­te kétszemélyes kulturális különítmény kisebbik fele, a Szabad Föld munkatár­saként ültem föl hetente az országutak hátára, ri­portért rendszerint. Egy lapindí­tó keddi napon rám­szólt jól ismert tettetett szigorával főszerkesztőm, a derűs és bölcs emlékezetű Szentkirályi János: „Hárs! Holnap viszed magaddal a Simont is. Csak aztán ho­zod is vissza, ne feledd!” Badacsony volt a cél, ahol akkoriban nemrég telepe­dett meg Udvardi Erzsébet festőművész ((Tamás Ist­vánná egyébként). Az in­telem pedig egy csöppet sem látszott fölöslegesnek: Si­mon Istvánnal akárhová is megérkezni nem volt egy­szerű. Keresztül kellett kel­nünk Veszprém körzetén, amelynek országgyűlési képviselőjeként illett be­térnie ide is, oda is és ter­mészetesen mindenütt ma­rasztalták volna. Megáll­tunk Veszprémben. Simon elment, röpkének remélt vi­zitre a Balatoni Intéző Bi­zottsághoz. Engem ottha­gyott a Vár presszóban. Az elnevezés ómennek bizo­nyult: vártam, különbet nem tehetvén. Amikorra Pista végül rangbéli kitérő­jéből megtért — órák múlva — engem már virágos isme­retségben talált egy har­­csabajuszos öregemberrel, akinek csődörös volt a hi­vatása. Simon István pe­dig részt igényelt ebből a ritka barátkozásból. Sűrű este lett, amikorára megér­keztünk Udvardi Erzsiké­­ékhez (Tamásékhoz), képe­ket kóstolni talán hajna­lig és „fölvenni az anya­got” a műtermi riportra, amely aztán a következő lapszámban megjelent. Attól fogva, ha találkoz­tunk néha és nem voltunk csak magunkban, a jelen­­lévő mások ugyancsak ér­tetlen készséggel mosolyog­tak, amikor Simon, mellőz­ve az előzményt és magya­rázatot, felém bökött az ujjáral és annyit mondott: „csődörös”. Ez volt köz­tünk az első rejtjel. Majd még kettő következett, jó­val később. Egyoldalú megismerke­désünk mezőgazdász-tanuló koromban történt, kamasz­kori eszmélkedésem esz­tendeiben. A tatai techni­kumban naprakész preci­zitással folyt a mafír iro­dalom oktatása — a kor­­társ líra nagy, hármas csil­­lagrobbanása: Juhász Fe­renc, Nagy László és Si­mon István közel egyidejű feltűnése elj­átszott hoz­zánk, Tatáig. Kollégiumi szekrényemben ott volt az Apám, A tüzér és a rozs, és ott volt a Csillagnak az a száma amely Simon­­12 versét hozta. Simon István volt a háromságból, akit a legszemélyesebbet szeret­tem. Évekkel utóbb is, a vele való kettesben­­ vagy társaságbeli együttlét so­hasem viselte . feszélye­­zettség akaratlan légkörét, amely oly jellemző volt például Nagy László min­denkori jelenlétére, aki­nek a zsenialitása, úgy gondolom, az Adyéhoz le­hetett hasonló zsánerű: asztalánál a fenségesség állt a levegőben, valami, a maga elengedettséget tiltó, kimondatlan szigorúság. Simon István viszont báto­rítóan barátságos volt és játékos Tartozom neki, most már végérvényesen, ötszáz forintjával. I N nagy pénz volt ez 1956­­ koraőszén, mint az sem volt kevéssé feltűnő vállal­kozó ötlet, hogy Szabó Ist­vánnal ketten magán­kirán­­du­lásra készülünk Albá­niába. Hogy miért oda? Meg nem mondanám már. Talán, mert az ábécé rend­jében ez a baráti ország BALÁZS BÉLA STUDIO Díjak filmeknek A Balázs Béla Stúdió ve­zetősége a filmes műhely­ben 1985-ben készített leg­jobb produkciók alkotóinak díjat ítélt oda. Elismerés­ben részesült Erdély Mik­lós, a „Tavaszi kivégzés” című filmjéért, valamint a stúdióban kifejtett elméleti és gyakorlati munkássá­gáért; Jeles András, a „Szélvihar” című video­­produkciójának magas mű­vészi színvonalú megvaló­sításáért; Peter Hutton az „Emlékek egy városról” című filmben megteremtett sajátos Budapest-kép kiala­kításáért. Ugyancsak díjjal jutalmazták a „Bebukot­­tak” című film alkotó kol­lektíváját a megrázó erejű dokumentumanyag létre­hozásáért. A produkció rendezője Mész András. A Balázs Béla Stúdió dí­ját post mortem ítélték oda Bódy Gábornak, a stú­dióban kifejtett tevékeny­ségéért, s a magyar film­­művészetért tett munkássá­gáért. (MTI) A Kakukk­fészek bemutatója Székesfehérvá­rott a Vörösmarty Színház rendszerint budapesti és vidéki színházi együttese­ket fogad. Időnként azonban önálló pro­dukciókat is létre­hoz, mint most pél­dául a Komárom Megyei Játékszín­nel együtt mutat­ták be Dale Was­sermann Kakukk­fészek című művét, Bujtor István ren­dezésében. Képün­kön a főszerepben Eperjes Károly. (MTI Fotó : Ra­­báczy Szilárd fel­vétele. □ PILLANTÁSOK TÉR­­BEN ÉS IDŐBEN címmel előadás-sorozatot rendez a Hazafias Népfront I. Kerü­­leti Kulturális Bizottsága és az I. kerületi Művelő­dési Ház. □ FIATAL DALOSOK TALÁLKOZÓJÁT rende­zik meg Székesfehérváron július 3—5 között. A neve­zéseket április 30-ig kell eljuttatni a Népművelési Intézet tánc- és zenei osz­tályára. □ HÚSVÉTI FOLKLÓR centrumra készülnek a Szakszervezetek Művelő­dési Házában. Március 28-án, 29-én, 30-án és 31-én este 3/4 9-kor a Hungária Kamara Táncegyüttes mű­sorát láthatja a közönség.

Next