Esti Hírlap, 1986. július (31. évfolyam, 152-178. szám)

1986-07-01 / 152. szám

A színész dolga a Játék, gondolom, így felekedünk erről valamennyien,, és ta­lán maguk, a művesnek is, hiszem aligha, ,fiszik magu­kat a közéleti­ szereplésért. Kállai Ferenc sem „profi"’ politikus, s ha az országos listán nem jut be a parla­mentbe, csak igen kevesen tudnák, hogy a kitűnő ka­rakterszínésznek igen ka­rakteres a gondolkodás­módja is. Legutóbb az Egy év után című műsorban szólalt meg, s nem a szak­májáról, hanem a közélet­ről, a társadalom, a gazda­ság gondjairól beszélt. Igen higgadtan, ám mindvégig keményen fogalmazva: nem rejtette véka alá, hogy a jelen gazdasági körülmé­nyek és morális elcsúszások közepette igen nehéz célja­inkat elérni. Jó, hogy ha egy olyan neves és ismert színész, mint Kállai Ferenc, vállalja ezt a fajta szereplést is, mert segíthet vele, hogy mások­ban is megérjen a felisme­rés és a cselekvési szándék, valamennyiünknek lépnünk kell a társadalmi megúju­lás érdekében. A riporter, Pásztor Magdolna remekül kérdezett, partner volt a beszélgetésben, igazi közre­működője a Kállai Ferenc által megfogalmazott jó és fontos gondolatok megszü­letésének. (h. m.) Barokk hanglemezek Lehotka Gábor legújabb hanglemeze Händel négy orgonaversenyét tartalmaz­za. A zenekari kíséretet a Budapesti Vonósok együt­tese látja el. Händel zenéje valahol félúton áll Bach szenvedé­lyes, gyakran gyötrődő vi­lága, valamint az olasz ba­rokk közvetlen, gát nélkül feltörő líraisága között. Hogy ez miképpen jött létre, hogyan épül rá a német alapokra a puritán Anglia valósága, az a ze­netudományra tartozik. Mindenesetre Händel tar­tózkodóbb lelki alkata jól illik az orgona ama jel­legzetességéhez, hogy me­chanikus szerkezetei révén az előadás során az embe­ri izmazat szerepe a hang­­képzésben és az értelmező játékban a leginkább kor­látozott, így a játék fesze­sebb, merevebb. Mivel a zene mindig élő és meleg szervezethez hasonlítható, gondoskodni kell kevésbé mechanikus hangszerek csoportjáról is. Az orgona­­verseny esetében ez vonós kamarazenekar, így míg Lehotka választékosan re­gisztrált orgonája (a váci ferences templomé) játékos nyugalommal csilingel, ad­dig a vonóskar különösen szép, meleg hanggal mond­ja el a dialógus rá eső ré­szét. Különösen a basszus hangszerek remekelnek Ez persze nem véletlen, hisz az együttes művészeti ve­zetője Botvay Károly, aki a Bartók vonósnégyes csel­listája volt. A Capella Sav­aria együt­tes kíséretében egy másik most megjelent lemezen Zádori Mária és Paul Ess­­twood énekli Alessandro Scarlatti Stabat Materét. Ez a zene még zamatosab­bá válik attól, hogy a zenekar korhű hangszere­­­ken játszik. A selyemhu­­rokkal és a lazább vonók­kal olyan­­játékmodor vá­lik lehetővé, mely a be­szédhez és az énekléshez sokkal közelebb áll, mint a mai hangszereké, így az a spontán éneklés, melyet oly jellemzőnek érzünk az olasz zenénél, így közvet­lenül létrejön. Zádori Mária és Paul Esswood éneklésének min­den mozzanata átélt és ih­letett. Ami mögött , ott kell látnunk azt is, hogy a le­mezen hallható produkció­juk komoly, elmélyült munka végeredménye. Ami nem is olyan magától ér­tetődő — sajnos. A kiváló zenekar és a kiváló éne­kesek közös munkája szép hanglemezt eredményezett. Csemegézni szerető le­­mezbarátoknak külön ajánlható a fentebb ismer­tetett hanglemezek egymás utáni hallgatása. Két vo­nós kamarazenekar, két különböző felfogás, mely közül az ún. történeti fel­fogásban játszó együttes — most már nálunk, Magyar­­országon is elérkezett ez az idő — átértelmezni kényszeríti a barokk zené­ről alkotott felfogásunkat. — b. s. — 2 €stTfftn£ui%­0. ISS6. július 1., kedd BEMUTATÓ A VÁRBAN Bombatölcsér — Gyulán Az irodalom m­egan­ny­i raáfaiban, számtalanszor rugaszkodott már neki a háború és hatása, ábrázo­lásának, hogy jobb-rosz­­szabb művekben adjon szá­mot a múlttól szabadulni nem tudó, a békében, helyet nem lelő háborús áldozatok kálváriájáról. Ebből a sor­ból való Gyurkovics Tibor Bombatölcsér című drámá­ja is, amelyet most a Gyu­lai Várszínházban mutatott be a Nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház, Léner Péter rendezésében. Több mint húsz év telt el a mű születése és első bemutatója között. Jogos tehát a kérdés, hogy mi in­dokolja éppen most színre­­vitelét, Léner Péter milyen aktuális mondanivalót lelt benne. Az előadás sajnos nem sok segítséget ad e kérdések megválaszolásá­hoz: a színpadon igen hosz­­szan, egy alapjában véve érdektelen történet szálai bonyolódnak, kissé körül­ményesen, kissé közhelye­sen, különösebb drámai erő nélkül. Kamarás Béla mérnök húsz évvel a háború után abba a presszóba téved, amelynek helyén a vérzi­vataros napokban egy ha­talmas bombatölcsér táton­gott, amelytől nem mesz­­sze, mint ifjú százados, maga is harcolt. Az ott dolgozó, a bákfiskort épp a­hogy elhagyott presszós­­lány persze mit sem­ tud ar­ról, hogy egykori tragédiák földjén tipegve szolgálja fel a kávét és konyakokat­. Ez a darab nyitóképe, amely­ben tulajdonképpen min­denki teszi a maga dolgát: az idősebb ember emléke­zik, a fiatalabb tapasztala­tok híján nem­­ teheti ugyanazt. Egyszerűen csak él és végzi a dolgát. Konfliktus akkor kelet­kezik, amikor az élete egyéb területein is — mun­kában, családban — csődöt mondó kamarás számon­­kéri az emlékek hiányát attól, aki igazán nem tehet arról, hogy néhány évvel lekéste az idézett kort. Ez a konfliktus szinte modellje a darab többi összecsapá­sának. Van, aki emlékezik és szenved, van, aki a mindennapi életet próbálja élni: a karrier, a pénz után rohangál, külföldre utazik a feleségével, és már nem sokat törődik azzal, hol voltak egykor a bombatöl­csérek. Mások emlékeznek ugyan — például a lágere­ket is megjárta Samay —, de feldolgozták az egykori sokkoló élményeket, beil­leszkedtek az új világba. És persze, a háborútól füg­getlenül is, megvan a maga baja minden szereplőnek; munkahelyi konfliktusok, magány, pénztelenség ... bizonytalanná válik az ana­lízis. Csíkos Sándor Kamarás Bélaként szinte mindvégig színen van. Megfogalmazá­sában a főhős hol züllött pojáca, hol meg monomá­niás akarnok, aki képtelen tudomást venni a körülöt­te lévő világról. A valós indulatok hiányát sokszor kénytelen kiabálással, a hi­hető gesztusok érvénytelen­ségét térdepléssel, hason­­csúszással leplezni. Székely László díszlete bonyolult lépcsőivel, dü­börgő, nyikorgó járataival,­­mintha egy áttekinthetet­len, messzire vezető rend­szer jelzései lennének, de a színi valóságban sajnos nem nagyon funkcionál­nak. A színpad előtere min­den szempontból a hagyo­mányos dobozszínházak módján működik, a mögöt­te lévő építmény pedig eh­hez sehogy sem akar kap­csolódni, képtelen a teret kitágítani. Léner Péter sajnos túl­ságosan is tisztelte az írói szöveget. Rövidebben, tö­mörebben, finomabb han­gokra építve, talán élveze­tesebb kamaraelőadás lehe­tett volna a Bombatölcsér, több lehetőséget kínálva a játszó személyeknek is. Pallagi Ferenc Safranek Károly és Csíkos Sándor Ezek között Kamarás minden lelki baja szánal­mas nyavalygásnak látszik csak. Pontosabban: a prob­lémák valahogy folyton egy szintre csúsznak — azonos súlyúakká, vagy azonosan súlytalanná válnak. Gyur­­kovics a háború folytatódá­sának belső, a lélekben ka­nyargó útjait akarja meg­mutatni, de olyan áttekint­hetetlen, tisztázatlan vi­szonyrendszerbe helyezi hő­sét, hogy az végül is elve­szíti hitelét. A közhelyeket is bőven felvonultató figu­rák rendezetlen sorjázásá­­ban elvész a dráma ereje. Színházigazgató­i pisztollyal Belgrád, július 1. Kellemetlen incidenssel végződött tavaly december közepén Zrenjaninban (Becskerek) egy színházi előadás. A társulat sikeres bemutatója után Radojica Tomase­­vics, a színház 57 éves igazgatója a klubból, csőre töl­tött pisztollyal, szétkergette a vendégeket, majd pedig leütötte Blagoto Bratovics titogradi vendégrendezőt. Az incidens oka: az egyik művésznő nem volt haj­landó fogadni Tomasevics gyöngéd közeledését, hanem a vendégrendezővel társalgott a klubban. Az igazgatót, röviddel az eset után, leváltották tisztségéből, tegnap pedig a zrenjanini körzeti bíróság háromhavi elzárásra és fegyverviselési engedélyének megvonására ítélte­ me­gy. Hangok és visszhangok ÚJitOLD ÉVKÖNYV 1986/1 Negyven esztendeje, hogy irat anyagának legalább mustraszerű bemutatását, ám aztán alighanem meg­­békül. Mert a régi szerzők mai munkáival kárpótolják őt, és a múlt is fölidéződik, versben, prózában, vissza­emlékezésben, s a fiatalab­bak — akik számára az Új­ítóid példakép már, s kicsit legenda egyszersmind — méltán vannak jelen a kö­tetben. Nem múlt el nyomtala­nul a négy évtized. Ami­kor Weöres Sándor „az örök, a semmi” nyomasz­tó voltát próbálja kisebbí­teni, Csorba Győző a ,,hinni s köpni egyben” állhatatosságát hirdeti. Or­bán Ottó pedg a „Nem megrohadni, csak a jó közérzetünkért érdemes” életfilozófiájáig jut: harc és csüggedés, elszánás és kiábrándulás szüntelen küzdelmét, helycseréjét idézi föl, közelmúltunkat. Szentkuthy Miklós regény­­részletének eretneke s Or­bán Ottó „pokol appel­­platzán ásató utókor”-a egyaránt az emberiség s az emberi­esség modern kori súlyos próbatételeire utal. Mégsem fakad cinizmus e történelmi leckék nyomán. Szabó Magda szigor és re­formok együttes hatás­rendszerében láttatja a társadalom fejlődését (a Szent Bertalan nappal a drámarészlet­én­ek tanúsága szerint), és végre odáig haladtunk, hogy a front — ma­ nálunk — csak az időjj­árásra von­atkoztatha­tó, mint az utódnemzedékből származó Berták László költeményében. Utód Krasznahorkai László, aki­nek elbeszélésében a jö­vendőt. utód Lengyel Pé­ter, akinek novellájában a múltat bűnhőd­j­ük meg (s átsejlenek a képen a ma­gyarországi törökvilág mai helyszínei) Ilyen szellemben íródtak a kötet művelődés-, gazda­ságtörténeti tanulmányai is (például a Hanák Péte­ré, mely a monarchiabeli Bécs és Budapest kulturá­lis viszonyait hasonlítja össze, vagy a Berend T. Iváné, mely az élelmiszer­­gazdaságpolitika máig le nem rótt adósságait elem­zi). Becses dokumentum­ként villan elénk Kodály jegyzete 1938-ból: „Csak szerzett műveltség van, szerzett magyarság!”. S hogy a magyar: nem faj, hanem: kultúra. Egy-egy kőtömb mindez a hitleriz­­mus ellen emelendő szel­lemi védőbástyához. Számtalan vonatkozását lehetne említeni még a vaskos kötetnek, melyben kevésbé jelentős, olykor vitára ingerlő írások is olvashatók — marxista szakfolyóiratban kellene sort keríteni a szükséges polémiára —­ de méltatlan az Újholdihoz és örökségé­hez — egy sem. Folytatni kell ezt az évkönyvet, ki­adni hasonlókat, hogy mi­nél alaposabban vehess­ük birtokba értékes, eddig számon kívül rekedt ha­gyományainkat. Kőháti Zsolt fiatal írók egy folyóiratot alapítottak Magyarorszá­gon Újhold címmel. A há­ború utáni szellemi újjáépí­téshez akartak hozzájárul­ni a maguk módján. Babits nyomdokain haladva pró­bálták irodalommá szűrni a közelmúlt tanulságait. ..Az előttünk járóktól és majd az utánunk fellépők­től eltért a mi történtelmi oktatásunk. El a közérze­tünk. El — mint hamaro­san kiderült —, a kifejezés­­módunk. Ezért kellett kü­lön folyóiratot csinálnunk” — emlékezik az egykori szerkesztő, Lengyel Balázs. Kik vettek részt ebben a munkában? Hosszú és ran­gos névsor — Nemes Nagy Ágnes, Bába György, Mán­­dy Iván, Szabó Magda, Vi­dor Miklós, Végh György, Pilinszky János, Somlyó György, Karinthy Ferenc, hogy csak néhányukét em­lítsük. Mégis, két esztendő múltán az Újhold áldozatá­ul esett a művészeti élet sokszínűségét (is) fölszá­moló folyamatoknak. Író­gárdájából sokan a perifé­riára szorultak, s csak később, a politikai-eszmei kibontakozás menetében jutottak elismeréshez, meg­becsüléshez. Ilyen — utólagos — elis­merés a Magvető Könyvki­adó Újhold Évkönyve, melynek­ első száma a haj­dani folyóirat munkatársai közül többeket is megszó­laltat, újabb műveikkel szerepeltet, helyet ad az időközben felnőtt nemzedé­kek képviselőinek is. A szerkesztő a régi: Lengyel Balázs, az ,,újholdasok” a szerkesztőtársak is: Laka­tos István, Nemes Nagy Ágnes. A felelős kiadó pe­dig — immár gyászkeret­ben — Kardos György, aki­nek — mint a Magvető Könyvkiadó igazgatójának —, bizonyára oroszlánrésze volt e vállalkozás megvaló­sításában. Izgalmas és szép olvasó­könyv született ily módon. Elsőre tán hiányolja az ol­vasó a ma már nehezen hozzáférhető hajdani folyó­ BALLAG A KATONA, LIVE IS LIFE­R-GO és Opus a Kisstadionban A hazai rockzenészeket hónapok óta foglalkoztat­ja: mi lesz velük? Egymást követik a szuperproduk­ciók, a legnagyobb világ­sztárok is ellátogatnak hoz­zánk, ugyanakkor a legje­lentősebb magyar együtte­sek is gondokkal küzdenek, romlanak a lemezeladási statisztikák, még erőtelje­sebben fogy a közönség. Ma még csak játék: vajon mire lenne képes azonos feltételek mellett például­ az Omega és a Queen vagy Révész Sándor és David Bowie? A legtöbbet egyelőre a magyar közönség kapja: megismerheti a világszín­vonalat. Persze, olyan vé­leményt is hallani: nem kellenek ide ezek a külföl­di zenekarok, learatják a piacot, kényelmessé teszik a közönséget. S ha van is benne igazság, újabb és újabb cégek kérnek bebo­­csáttatást a jelentősnek mondható magyarországi rockpiacra. Itt van például az East-West Concerts, amely nemrég a Heavy Me­tal rendezvényt támogatta, most pedig a Népstadion és intézményeivel közösen az osztrák Opust és az R-GO-t léptette fel. Az elmúlt hét végén e két zenekar dup­lázott, s ha nem is volt telt ház, azért a közönség jól szórakozott. Szikora Róbert és társai tudásuk legjavát mutatták be, dalaik nem okoztak csalódást. Az Opus leghíresebb szá­ma kétségkívül a Live is Life. Kitűnő kompozíció, világsláger, ám ezúttal be­tekintést nyerhettünk a tel­jes repertoárba, s meggyő­ződhettünk róla: a szom­szédos Ausztriában nagyon is fejlett lehet a rockzene. Az Opus tehetséges társa­ság, klasszikus vokálhang­­zás, mesteri hangszerelés, hangszertudás. Kivételes tehetségű előadóművész az énekes, Herwig Rüdisser. A videoclipek láttán jog­gal gondolhattunk arra, ez egy diszkócsapat, pedig a rockműfaj legnagyobbjai közül való. S ne feledjük, évtizedek óta Bécsben is megfordul­nak a világ legnevesebb előadóművészei, akik a je­lek szerint jó hatással van­nak az ottani előadókra ... (sza) INTERPOP­­FESZTIVÁL 86 A Magyar Újságírók Országos Szövetségének Rózsa Ferenc termében ma délelőtt, lapzártánkkal egyidőben, az Országos Rendező Iroda vezetői saj­tótájékoztatón ismertették az Interpop-fesztivál ’86 várható eseményeit.

Next