Esti Hírlap, 1986. augusztus (31. évfolyam, 179-203. szám)

1986-08-01 / 179. szám

• Egyre több műsoridőt kap a televízióban a pop­zene, csak éppen az az el­lentmondás, hogy a ma­gyar rockzene soha nem volt ilyen mély hullám­völgyben, mint most. A né­zők elmaradtak a koncer­tekről, a zenekarok túlnyo­mó többsége pedig eltűnt a színpadokról. Tegnap dél­után az 1-es csatornán a Sárga tengeralattjáró pop­zenei magazin premierjé­nek lehettünk tanúi. A díszlet suta, ötlettelen, s meglehet Kristóf Gábor — akit a rádióból ismerünk — tehetséges műsorvezető, orgánuma kiváló, de hajós­­kapitányi egyenruhában, kormánykereket tekerget­ve, villogó, újhullámzós, ke­retes, feltehetően búvár­szemüveget viselve, nehéz lenne komoly jövőt jósolni neki, szabadabb teret kell engedni, s akkor megvil­lanthatja képességeit. A Sárga tengeralattjáró ked­ves Beatles-dal volt, de hogy miért kellett 1986-ban popzenei műsor keret játé­kának adni, ki tudja? Lie­­ner Márta kezdő műsorve­zető, csak a jövő igazolhat­ja, hogy kiválasztása helyes volt vagy sem. ötven perc sok idő a Magyar Televí­zióban, rendkívüli lehető­séget rejt magában. Tegnap például a felszínes megol­dás helyett körbe lehetett volna alaposan járni egy izgalmas témakört: a kül­földi rockzenekarok ma­gyarországi fellépései mi­lyen hatással vannak a ha­zai előadókra. Szerkesztési hiba volt Zoránt a Balaton hűs habjaiban megszólaltat­ni, vagy az MHV egyik ve­zetőjét vízibicikli-pedál te­kerése közben kérdezni e nagyon is fontos témáról. Elindult hát a Sárga ten­geralattjáró, s az első adás után, remélhetőleg feljebb emelkedik majd. (riskó) □ LEV VLASZENKO szovjetunióbeli vendégmű­vész zongoraestje lesz au­gusztus 12-én, kedden 8 órakor a Zenélő Udvar­ban. (Esőnap augusztus 13-án.) Az „Esti muzsika a Várban” sorozatban ezút­tal Beethoven, Rachmani­nov és Prokofjev zenéje szerepel a műsoron. □ PESKÓ ZOLTÁN ve­zényli a Magyar Állami Hangversenyzenekart au­gusztus 14-én, csütörtökön este 8 órakor a Kongresz­­szusi Központban. A kon­certen közreműködik Laky Krisztina, Hamari Júlia, Molnár András és Bátor Tamás (ének), valamint a Magyar Állami Énekkar, kar igazgató Pászli Miklós. MOZI-CSIP Ellenállhatatlan ajánlat Beszélgetés Tímár Péterrel A Szikra moziban, majd­nem telt ház, a közönség 98 százaléka tizen- és hu­szonéves, alig néhány em­ber ennél idősebb. A film, az Egészséges erotika sike­resnek bizonyul. Latinovits­kávéház A filmgyárban beszél­gettem Tanár Péterrel. A szépen berendezett, új, fa­burkolatos büfében, ame­lyet La­tinov­its-kávé­háznak neveznek, miként a mel­lette levő épület a Ranódy­­stúdió nevet viseli. Igen helyesen: hadd maradjon fenn ily módon is azok neve, s emléke, akik any­­nyit tettek a magyar fil­mek­­híréért-nevéért. Első kérdésem: milyen vissza­jelzései vannak az Egész­séges erotikáról? — Jók. Telefonáltam azokba a mozikba, ame­lyek vetítik, azt mondták, a film­ jó házakkal megy, Budapesten az első két na­pon húszezren látták. S ha belehallgatóznak a vetítés­ről kifelé tartók beszélge­tésébe, jókat hallanak. — Mit szól a film kriti­kai visszhangjához? — Valamennyi­­napi- és hetilap,­­meg folyóirat kri­tikáját elolvastam, a bírá­latok többsége pozitív, de akadtak kritikusok, akik­nek nem tetszett a filmem. Ez nem esik jól, mégis örülök ennek is, mert szá­momra semmi se­ fonto­sabb, mint az, hogy az em­bereket kimozdítsam nyu­galmi állapotukból, indula­tokat keltsek fel bennük, még ha azok a filmem iránti nem tetszés indula­tai is. — Tizenegy éve dolgozik a filmgyárban, javarészt vágóként. És trükkfelvéte­lek szakembereként. Szere­ti ezt a feladatkört? — A filmcsinálás folya­matának minden fázisáért rajongok. S első önálló rendezésem, az Egészséges erotika elkészülte után még­ mindig a vágást tartom a folyamat legfontosabb moz­zanatának. Valójában ott, a vágóasztalon dől el min­den, az az igazság pillana­ta. Fellinitől Máriássy Fé­­lixen át Steven Spielber­gig, minden jeles ren­dező vágó is volt. Csak a vágószobában lehet igazán ellenőrizni, hogy a rögzí­tett kép megfelel-e annak, amit rendezőként és forga­tókönyvíróként előre elkép­zeltem. A vágókat nálunk sajnos sem erkölcsileg, sem anyagilag nem becsülik meg eléggé. — Az Egészséges eroti­ka sokáig „jött össze ’? — Nem. Korábban sok forgatókönyvemet nem fo­gadták el, de az Egészséges erotika mindjárt megtet­szett Bacsó Péternek, a Dialóg Stúdió vezetőjének, akinek jó érzéke van a politikai szatíra és gro­teszk iránt. A forgató­­könyv elolvasása után azonnal azt kérdezte: mennyiből tudnám megva­lósítani? Erre, ahogy Mar­ion Brando mondta több­ször a Keresztapában, tet­tem­­neki egy olyan aján­latot, amire nem lehetett nemet mondani. Kivágtam: 8 millióból! Ehhez tudni kell, hogy ma, illetve ta­valy, amikor ezt a számot megneveztem, ennek a két­szerese. 12-13 millió forint volt egy-egy magyar film átlagos költségvetése, így aztán Bacsó ’85 márciusá­ban jelt adott, hogy indul­hatok, az év novemberé­ben pedig már letettem a kész fil­met az asztalra, és 1983 elején, a játékfilm­­szemlén elnyertem vele a szakmai zsűri rendezői dí­ját. ■— Ezek szerint ez köny­­nyű, legalábbis annak lát­szó indulás volt. — Igen. Pedig Bacsóék elég nagy rizikót vállaltak és volt a filmnek sok el­­lendrukkere is, akiknek nem tetszettek például ezek a rövidített mondatokban folyó dialógusok, meg sok minden egyéb sem. Mégis, úgy gondolom, az Egészsé­ges erotikának köszönhe­tem, hogy hozzákezdhettem és már hozzá is kezdtem új munkámhoz. A szöveg szól valamiről — Mi lesz az? — Ideiglenes munkací­me: Mozi-csip. A képer­nyőn mindenki látott már zenés video­clipeket, pél­dául a Zenebutik műsorai­ban. Ezt most nagy mozi­vászonra elképzelve sze­retném megcsinálni, csupa olyan új zeneszámmal, amelynek nemcsak a mu­zsikája korszerű és jó, de a szövegei is tartalmasak, szólnak valamiről, társa­dalmi lökésnek, mai élet­érzéseket, életviteli problé­mákat fejeznek ki. — Sínen van már az új film? — Először próbaként meg kellett csinálnom két csipet. Ez tetszett a stúdió­vezetésnek, annyira, hogy zöld utat kaptam tőlük a további részek elkészítésé­re, szóval, az egész filmre. A zene, s nemcsak a pop­zene, hanem legalább úgy a komoly muzsika is, min­dig fonto­s szerepet játszott az életemben, jelentős le­mezgyűjteményem van, nem véletlen, hogy most éppen egy, remélem, rend­hagyóan sikerülő, zenei film forgatásán dolgozom. Szegeden, a Városháza udvarán mutatták be Donizetti A házitanító a pácban című kisoperáját. Képünkön: jelenet az előadásból: Vajda Júlia, Lengyel Gábor és Szilágyi Béla. (MTI fotó : Stekovics János) RÓMAI TELEPÜLÉS Leletek Murselából A győri Xantus János Múzeum régészei megkezd­ték a kora római település feltárásának idei munkáit Árpáson, a Rába és a Mar­cal folyó által határolt te­rületen. Az egykori Mur­­sella nevű városban a mostani a tizenegyedik ása­tási szezon. Eddig találtak egy 3. század közepéről származó kőépületet, amelynek kisebb-nagyobb helyiségei a központi ud­var mentén futó folyosó körül helyezkedtek el. A folyosó a középkori kolos­torok kerengőjéhez hason­lóan oszlopos, árkádos le­hetett. Rábukkantak pad­lófűtésnél használatos tég­lákra és a tubustöredékek­re, amelyek a meleg leve­gőt vezették Felszínre hoztak piros, zöld és fehér színű, geometrikus mintá­zatú mennyezetfreskó-tö­redékeket; ezek az egyik épületszárny helyiségeit dí­szítették. Az épület korá­nak meghatározását segí­tették a ház alatt meghú­zódó veremben és az épü­let folyosóján lelt 3. század közepéről való pénzérmék. A kutatási terület gaz­dag leletanyagának legko­rábbi darabjai az első szá­zad elejéről származó pén­zek, továbbá bronzkap­csok, elefántcsont haj­tűk, mécses- és kerámiatöredé­kek. A több hétig tartó ásatá­son tovább kutatják a ko­ra római település szerke­zetét, keresik az egykori városlakók életmódjáról tájékoztató tárgyi emléke­ket, amelyek a restaurálás után a győri Xantus János Múzeum régészeti anyagát gazdagítják. (MTI) Terven felüli mozi — Ez sem lesz drága? — Az előbbi filmemnél drágább, a mai átlagnál olcsóbb. És úgynevezett terven felüli mozi, a Dia­lóg Stúdió csak eszmeileg gondozza, de egyetlen ot­tani rendező rovására sem, a filmbe ugyanis a Mokép nemcsak „beszáll”, ahogy sok filmmel, eddig tette, hanem teljes egészében fi­nanszírozza. És szeretném, ha a kész filmet kará­csonyra sikerülne bemutat­ni. — Hallottam valamit az Egészséges erotika nemzet­közi utóéletéről is? — Valóban. Közölték ve­lem, hogy a nyár végi ve­lencei biennálén, az első­filmes rendezők külön ver­senyében indítják a filme­met. Barabás Tamás Liszt mai tanítása Tegnap este a Budapest Kongresszusi Központ hang­versenytermében emlékezett zeneéletünk Liszt Ferenc halálának 100. évfordulójára. Megemlékeztek róla szer­te a világban, Bayreuthban felsősorban, ahol lánya, Wag­ner özvegye volt mellette, mikor a halandó életből átlé­pett a halhatatlanságba, s ahol végakarata szerint nyug­szik. Hetvenöt évet élt. Októberben ünnepeljük 175. szü­letésnapját. Bizonyára igazuk van azoknak, akik szerint, szellemének megidézését hangsúllyal az őszi évfordulóra helyesebb összpontosítani. Azt vésni nyomatékkal a mai utódokba, hogy lángelméjével számunkra, a világ embe­risége és benne a mi kis magyar világunk számára min­denekelőtt megszületett. Kivételes elhivatással és zseniá­lis képességgel, hogy bennünket — a kortársaiból a késő utódokig —, mélyebb önismeretre és a­ mindenség telje­sebb fölfogására vezessen; e kettő, magunk és a világ összetartozásának, lényünk lényegének olyan átéléséhez, amely parányi és múlandó életünk értelmére döbbent. Mai ismereteinkkel nem lehet lemérni, hogy amit sokszor túlbecsült, racionális tudásunk csak egy évszá­zaddal később kezd felismerni: a mindenség dimenzióit és életünk, tetteink mozgató erőit szelleme milyen ha­talmas erővel és világossággal ragadta meg, tárta fel és sugározza ma is ránk. Életművének ezernyi tanítása közt bizonyára a legfontosabbak közé tartozik, hogy a zene révén mennyivel teljesebb, élményhitelű felfogásunk le­het életünkről és a világról. Ha ma meggyőződésünk, hogy századunk az emberiség történetének forradalmi megváltoztatója, legalábbis ugrásszerű előrelendítője, akkor biztosak lehetünk benne, hogy a változtatások­­ösztönző erőinek mozgósításában és a minőségi ugrás irányának feltárásában sorsdöntő szerepet kellett játsza­nia azoknak a sej­tetéseknek, amelyekkel zenéje bepász­­tázta a lehetséges távlatokat, hajlamaink, vágyaink, út­kereséseink számára. Emellett a forradalmisága mellett csak másodsor­ban lehet fontos, hogy a zene eszköztárát a modern fejlődés irányába mi mindennel gazdagította. Hogy ko­rát megelőzve mi "mindent kínált fel utódainak — a Bartók-nagyságú zseniknek éppúgy, mint a morzsáiból élő epigonoknak — a hangzó világ anyagának korsze­rű gazdagításához. Nagy szavak. De hát van-e ennél emberibb nagy­ság?! Éppen amikor fajtánk szinte kóvályog szellemi produktumainak elbizonytala­­ító csodái közt, van-e fontosabb annál az eligazító, kapaszkodót kínáló sugal­latnál, mellyel zenéje az anyagi és szellemi létérdekek, az értelem és érzelem, az indulat és józanság, meg a többi, bennünk és körülöttünk ható ellentétpár egysé­gére irányítja érzékszervein­ket ? Nemcsak gyarló ér­telműinket, nemcsak csapongó vágyainkat, de egész léte­zésünket. Mindannyiunkét egyénileg és valamennyiün­két együtt. Az ő száz éve megpecsételődött, halhatatlansága ezért mutat túl művészi zsenialitásán, ezért jelent fel­mérhetetlenül többet számunkra annál a büszkeségnél, hogy íme, ő is magyar volt, egy közülünk, s ezért dics­fényéből ránk is tükröződhet valamicske. Ezért kell az elmúlt száz­ évinél ezerszer jobban fölfigyelnünk zené­jére, arra, amit általa megtudhatunk és megérthetünk, mert ennek a magyar világpolgárnak a halhatatlansá­gából magunknak meríthetünk egy-egy cseppnyi részt. Legalább annyit, amennyi az értelmesebb élet alakí­táséhoz nekünk és utódainknak épphogy kell. A tegnap este ihletettségével elragadó, hangzó anyagának — az előadók által érzékletessé tett — szer­kezetével elámító Szent Erzsébet legendája kevésbé vezet elmélyült révülethez, mint például egyes öre­gebb kori alkotásai, sokkal inkább drámai élménybe ragad. De képsorokat idéző drámaiságánál, látomásos­ságánál ezerszer drámaibb, ahogy jó és rossz, élet és halál, önzés és lemondás, földhöz ragadtság és emelke­dettség, meg a többi kettősség élményvilágában ereden­dő hajlamainknak és kigondolt szándékainknak emberi irányt szab. Szép hangzatokba hallgatva merülni — kellemes. A szép hangzatok felidézésének ezt a semmivel nem pótolható, az emberi utat előre bevilágító, ezzel ereden­dő célját betöltő szuggesztióját csak a halhatatlan zse­niktől remélhetjük. Ezért nincsenek elég nagy szavaink a száz éve elnémult Lisztnek, ennek a véletlen szeren-­ csénkre magyar lángelmének méltatására és lelkünkben ébresztésére. Fodor Lajos Viccmagazin „Asszonyom — mondja az orvos —, önnek min­denekelőtt kikapcsolódásra volna szüksége. Az nem megy doktor úr. Ahhoz a férjem túlságosan féltékeny.” Ez a vicc, s talán száz­nál is több másik, szóról szóra így olvasható a Kossuth Kiadó szokatlan vállalkozásában. Viccmaga­zin címmel ugyanis kötetet jelentettek meg, N. Varga György gyűjtése alapján. A szokatlan nem is az, hogy éppen a Kossuth Ki­adó vállalkozott erre ha­nem hogy a könyvnek nincs előszava,, utószava, láthatólag koncepciója sem, egyszerűen viccek vannak benne (Endrődi István bo­rítójával és illusztrációi­val), méghozzá olyanok, amelyek ma és a közel­múltban közszájon forog­tak. Épp ezért a „viccgaz­dák” elég sok ismerős po­énnal találkoznak mrajd. De bizonyára még szá­mukra is akad új, megle­pő a kötet tréfái között. Zárásul idé­zük a kötet utolsó viccét, amelyben három férfi beszélget ar­ról, kinek a felesége be­szél a legtöbbet. — Az enyém annyira győzi szóval — így az el­ső —, hogy nem is vet­tünk tévét. Minek. Úgyse tudnánk figyelni rá!... — Az semmi! — mond­ja a másik. — Az enyém annyit beszél, hogy a múltkoriban súlyos hallás­károsodással küldött be­tegállományba az orvos! A harmadik hallgat. — Na, és a tied? — Most voltunk a Ba­latonnál. — És? — Hogy-hogy és? Néz­zétek meg a feleségemet, le van barnulva a nyelve.

Next