Esti Hírlap, 1986. október (31. évfolyam, 230-256. szám)

1986-10-01 / 230. szám

­ A vadak akik közé hősnőjét viszi a 2-es prog­ramban bemutatott spa­nyol tévéfilm, egyáltalán nem vadak, sőt, nem is el­vadultak.­­ Csak a körül­ményeik roppant mostohák. És még reményük sincs ar­ra, hogy valaha is könnyebb lesz az életük a mindentől távol eső kis hegyi telepü­lésen. Vadaknak legfeljebb a városból érkezett fiatal tanítónő láthatja a zord körülményeikkel küszködő falusiakat. Ez a szituáció lehetett volna egy figye­lemre érdemes film alap­­konfliktusa, vagy egysze­rűen csak a tisztességes szociális híradás apropója. Ám csak csapda lett. Dra­maturgiai csapda, amelyet nem kerültek el a szerzők, s így szimpla lelkiállapot­jelentéssé lett a több mint egyórás spanyol film. An­nak viszont nem eléggé meggyőző, tehát nem iga­zán érdekes. A tanítónő nagy lelkesedéssel, szociá­lis jobbító szándékkal fog hozzá a munkához. Férje, aki követi ugyan feleségét a távoli hegyi faluba, de nincs igazán feladata, mert ő nem kapott állást, elein­te idegenül mozog a szá­mára idegen környezetben. A film szándéka szerint kettős folyamatot kellene látnunk. Azt, ahogyan a tanítónő lelkesedése foko­zatosan elapad, szertefosz­lik, és azt, ahogyan férje érdeklődése, a falusiak iránti felelősségérzete egy­re nő, minél jobban meg­ismeri sorsukat, gondolko­dásmódjukat. Az egymás­sal ellentétes irányú folya­matban a lépcsőfokok az érdekesek, az azonos élmé­nyek és tapasztalatok két­féle lereagálása, a két em­ber belső átalakulása. De itt ezeket a lépcsőfokokat sajnos nem járhatjuk vé­gig. Csak a végeredményt kapjuk, elég váratlanul. Üan, hogy a Vadak között című spanyol film végén a néző éppoly értetlenül bá­mul a feleséggel távolodó busz után, mint a maradás mellett döntő ifjú és im­már magányos férj. (bársony) □ AKTFOTÓ-KIÁLLÍ­TÁS látható október 3—9. között a Postás Művelődé­si Központban. A tárlaton a III. országos aktfotó-ki­­állítás anyagát mutatják be. FILM­BEMUTATÓ Macskafogó Mit csinál a filmgyártás, ha nincs pénze szuperpro­dukciókra? Nem tud heli­kopteres kalandokat be­mutatni világvárosok fö­lött, nem lehet kiküldeni a stábot dzsungelfelvételeket készíteni, igazi kajmánok­kal és óriáskígyóval, kép­telen igazi tengeralattjárók és tankhajók kalandjait megeleveníteni, repülőgép-, eltérítést és földet érést filmezni. Ahol nincs ha­gyománya sem az ilyen monstre produkcióknak, ott mit tehet a filmművé­szet az alkotókba szorult kiaknázatlan fantázia­mennyiséggel? A válasz — látszólag — nagyon egyszerű: nem kell elutazni a világvárosok, óceánok fölé, nem kell fel­keresni a dzsungeleket, ki sem kell lépni a nagyképű­en műteremnek nevezett aprócska szobákból. Csu­pán mindent meg kell raj­zolni. S ha már a földi világ többé-kevésbé natu­rálisan megfestett háttere­ken elevenedik meg, akkor azt is lehet, hogy nem iga­zi emberhősöket, hanem egereket, macskákat, pat­kányokat, denevéreket kell megeleveníteni a rajzolt hátterek előtt. Pontosan ez történt a Macskafogóban, ahol egy nagyszabású szuperkaland­­film sork szálon futó cse­lekménye bonyolódik egér, macska, patkány, meg vám­pír hősökkel. A karakte­rek persze éppen annyira emberiek és sematikusak, mint az ilyen kalandfil­mekben szokás. A kegyet­len, ámde elegáns macska­menedzser, aki a szó szo­ros értelmében vaskézzel tartja marokban beosz­tottjait, intézi az egérvilá­got pusztulással fenyegető macskamaffia ügyeit. Vagy a buta patkánygengszterek (azelőtt sima balettpatká­­nyok), meg Grabowsky, a Supermaus, azaz a Szuper­egér, aki — mondjuk — farkából képzett propeller­rel szeli át az óceánt, a ke­délyes, angolos öregúr, az Inter Maus főnöke, a vér­­szívó, ám zenekedvelő la­tin-amerikai vámpírdene­vérek, akik a lövöldözés­nél jobban csak a muzsi­kát szeretik és így tovább, és így tovább. Ám éppen azért, mert­hogy a patkányok itt va­­lóban­ rajzolt patkányok, az egerek rajzolt egerek, a terrorista macskák való­ban rajzmacskák, ettől minden humorossá, ked­vessé, önironikussá, a hasonló típusú filmek pompás paródiájává vá­lik. Már az elején a csil­lagos égre íródó, úgyneve­zett húzós inzert, tehát a szöveg, amely tájékoztat az egérvilág nyomorúságá­ról, mindenki számára is­merős, aki űrrandevúkat, szupermeneket bemutató filmeket látott már a mo­zivásznon. A figurák, a helyzeteik, a fordulatok tu­catnyi világsikerből isme­rősek, csak éppen itt min­den, ha nem is a visszájá­ra fordul, de önmaga paró­diájává válik. Nepp József rendkívül szellemes dialó­gusai, Deák Tamás zenei paródiaként is élvezetes muzsikája, legfőként a fi­guratervek, az „állatian sokszínű” karakterek pa­lettája, amely még a nemzetiségi hovatartozást is jelzi. (Köztük olyan szenzációs rajzi ötletek, mint a sombreróval és a denevérszárnyakat helyet­tesítő poncsókkal ábrázolt bőregerek.) Mindez pom­pás mulatsággá avatja Ternovszky Béla rendező Macskafogóját. S most még nem is esett szó részletesen olyan kitűnő, zenés beté­tekről, mint amilyen pél­dául a négy patkány „refe­­rencia-videoanyaga”, vagy Lusta Dick, a kedves kis közrendőr , trombitahang­versenye az inka templo­mokat idéző épületben és a végén a maffiózó macskák nagy partyján a cicaszóló — a kemény rock stílusában A másfél órás filmben a gagek tömkelegéről már egyáltalán nem is lehet számot adni, majd olyan sűrűn pattognak, mint egy ötperces rövidfilmen, pe­dig azt jószerivel csak a gagek pörgetik előre, itt­­meg a cselekmény fordula­tai is fenntartják a „mi fog most történni” feszültségét. Kiválóak a színészi telje­sítmények is. Benedek Miklós és Haumann Péter főnök­ beosztott párosa ta­lán még látvány nélkül is szórakoztatnának. Kállai Ferenc öreg, elhárítós ege­re az Inter Mausnál, Mikó István Lusta Dicikje, Kern András, Pálos Zsuzsa a patkánycsapatban, Bodrogi Gyula a bőregérfőnök, egé­szen nagyszerűek. A ka­rakterek szükséges plaszti­­citását éppen ezek a szí­nészhangok teremtik meg. (Talán csak a macsikakis­­lány és az egérfiú játsza­dozása fölösleges, mert folytatás nélkül való, ezért akár ki is maradhat a filmből.) A Macskafogó nem újít­ja meg a rajzfilm nyelvét. Nincsenek filozófiai mély­ségei, mint némely 50 má­sodperces munkának. „Csak” éppen egy rendkí­vül jó, szórakoztató ka­landfilm, amelyhez a ma­gyar rajzfilmművészet minden eddigi eredményét felhasználták, hogy így a műfaj nagyon mulatságos paródiája is legyen. A hár­mas koprodukcióban ké­szült munkánál jobbat (kanadai és nyugatnémet pénz is hozzájárult a film megszületéséhez, az alkotó­gárda azonban magyar), ebben a műfajban ma alig készítenek a világon. Bernáth László A macskafőnök és beosztottja Díjak Karlovy Varyból A múlt héten rendez­ték meg Karlovy Varyban az idegenforgalmi filmek XIX. fesztiválját. — A nagyszabású esemé­nyen huszonkét ország in­dult, Kínából és az USA- ból, Pakisztánból és Kana­dából, Indiából és Török­országból — mondta haza­érkezése után László Zsu­zsa, az IPV filmstúdió ve­zetője, aki komoly magyar sikerekről is beszámolhat. — Sokak meglepetésére három díjat hoztunk el. A filmes kategóriában a Téli Magyarország című alko­tással, amelynek rendező­je és operatőre egyaránt Ragályi Elemér, aki Ezüst Rózsa díjat kapott. Talán azért e megtisztelő helye­zés, mert bár mifelénk nem éppen a legideálisab­­bak a téli hóviszonyok, a fehér sport lehetőségei, ám a szöveg nélküli, zenével színesített filmben komoly szerepet kapott a család, a karácsony, a Télapó, s gyönyörű tájképek is fo­kozzák a hangulatot. Ugyancsak ez az alkotás az Infor Film fődíját is el­nyerte, amely azt jelenti, hogy a szervezet vélemé­nye szerint ez a legjobban terjeszthető produkció a világban. — Úgy tudom, a videó­­kategóriában is rendeztek versenyt... — Így igaz, ebben a mű­vészeti első díjat a Tiger Rag érdemelte ki, ez a Benkó Dixieland Band clipje. Rendezője Böször­ményi Géza, operatőre Márk Iván és Szabó Gábor. A méltán népszerű együt­tesnek ez már a negyedik videója, az előzőek az IPV, az MTV és a norvég televízió produkciójában készültek, és számos euró­pai országban vetítették. A tervek szerint a díj­nyertes alkotásokból rész­leteket mutatnak be pénte­ken a Televízió Ablak cí­mű adásában. (riskó) ECCE HOMO A zene világnapján a mu­zsika barátai mindenek­előtt a zene szerzőire gon­dolnak, akik műveikkel megharmonizálják körülöt­tünk a hangzó világot. Szo­­kolay Sándorra például, aki Kazandzakisz Akinek meg kell halnia című regénye alapján, Ecce homo cím­mel szerzett operát, amit a főváros dalszínháza készül bemutatni. Képünkön: Szo­­kolay Sándor otthonában, a zongora mellett. (MTI Fotó : Molnár Edit felv.) NDK-CENTRUM Liszt és Weimar Ma este 6 órai kezdettel a Német Demokratikus Köztársaság Kulturális és Tájékoztató Központjának kamaratermében újra in­dsul a lemezhallgató estek sorozata. Az összejövetele­ket Zsoldos Péter vezeti, ő mondja: . — Hat esztendővel ez­előtt kezdtük el ezeket a zenés beszélgetéseket. Fi­­gyelmezve a „hely szelle­mére”, elsősorban a német és osztrák zeneirodalom csodálatosan gazdag anya­gából válogatunk. Az idén az első két összejövetel a kettős évforduló alkalmá­ból, Liszt Ferenc munkássá­gával foglalkozik. Ma és november 26-án Liszt és Weimar lesz a témánk. Weimarnak rendkívüli sze­repe van Liszt pályájának alakulásában. Egy kis köl­tői túlzással azt mondhat­juk: a zeneszerző Liszt szü­lőhelye Weimar. A város­ban eltöltött mintegy tíz esztendő alatt alkotta legje­lentősebb zenekari műveit, köztük tizenkét szimfoni­kus költeményét. Természe­tesen nemcsak a Goethe, Schiller, illetve Bach és Hummel szellemét sugárzó Weimar hatott Lisztre, ha­nem Liszt is Weimarra, hi­szen mint a városi színház karmestere és mint zene­pedagógus egyaránt jelen­tős szerepet töltött be. — Ezeknek az összejö­veteleknek a vezetése jól illeszkedik az ön zenei is­meretterjesztői munkássá­gába. Hallhatnánk valamit írói munkájáról is? — Eddig hat könyvem jelent meg. Ezek közül öt tudományos-fantasztikus regény. Most dolgozom he­tedik nagyobb lélegzetű munkámon, amely szintén ehhez a műfajhoz tartozik. A jövőben azonban — bár nem kívánok hűtlen lenni a sci-fihez — szeretnék is­mét egy zenei tárgyú re­gényt írni. Portré négy ülésben című, Muszorgsz­kijról szóló könyvemnek kedvező volt a fogadtatá­sa, s ezért valami hasonlót tervezek Liszt Ferencről. A mester életének azt a sza­kaszát dolgoznám föl regé­nyes formában, amelyről Szabolcsi Bence kitűnő ta­nulmánya, a Liszt Ferenc estéje szól. Azt hiszem, a zeneszerzőkről szóló szép­­irodalmi műveknek nagy szerepük lehet a muzsika megszerettetésében. Ezért az ilyen tárgyú könyvek írását is a zenei ismeret­­terjesztés egy formájának tekintem. (morvay) PÁRHUZAMOS TÁRLATOK Bill és Gyarmathy a Műcsarnokban A lényeget tekintve két hasonló látásmódú művész munkái tekinthetők meg a Műcsarnokban. Az 1908-as születésű Max Bill világ­hírnévvel bíró európai nagyság, a modern képző­művészet egyik utolsó mo­hikánja. Olyan alkotó, aki jelen volt az avantgarde művészetek születésénél. A svájci festő, szobrász, épí­tész, ipari formatervező és művészeti író jelentős anyaggal mutatkozik be hazánkban. (Hogy ponto­san hány kompozícióval, azt nem tudom, hiszen mint hírlik, legalább is a teremőrtől ezt az értesü­lést kaptam; csak néhány katalógus készült el határ­időre.) Az 1915-ben született Gyarmathy Tihamér mun­káin alapvetően ugyancsak a geometrikus „helyzetek” dominálnak, de a hideg mértani pontosságot, amely olyannyira jellemzi a vi­lághírű svájci mestert, Gyarmathy igyekszik lírai­vá oldani, vagyis összetet­tebb és bonyolultabb lát­ványélményt óhajt nyújta­ni. Nem vagyok benne biz­tos, hogy ez a szándék mű­vészileg is mindig testet ölt, bár munkái a maguk módján jól megoldottak, precízek. Lehet, hogy Gyarmathy Tihamér nem merített köz­vetlenül Max Bill művé­szetéből, ám az az egész festői látásmód és gyakor­lat, amit a svájci mester és még oly sokan képviselnek, hatással volt a hazai alko­tóra, miként jó néhány más, itthon dolgozó mű­vészre is. Max Bill, a matematikai és geometriai festészet és szobrászat egyik — nevez­zük így — apostola. Ember és tér című munkájában írja: „...összes művemre — legyen az épület, szobor vagy festmény — rendkí­vül jellemző, hogy elemi eljárásokat, primér formá­kat, egyszerű számokat, azonos méretű elemeket és azonos hosszúságú vonala­kat használok ...” Festé­szete lényegileg a különbö­ző nagyságú, formájú és színű csíkok összhatást ki­alakító ritmusára épül. Meggyőződésem, hogy nem annyi ötlettel és eredeti in­vencióval teszi mindezt, mint mondjuk világhírű idegenbe szakadt hazánk­fia, Victor Vasarely. Még­is, ezek a képek és három­­dimenziós testet öltésük, a kiállított plasztikák, a vál­lalt feladatkörön belül mí­vesen kidolgozottak, szín­vonalasak. Max Bill min­dig tudja, szinte mint egy computer, előre kiszámí­­tottan, hogy miből mennyit és hogyan rakjon fel. Bizo­nyára vannak, akik ebben a fajta festői magatartás­ban a képzőművészet új útjait és lehetőségeit lát­ják meg. Én — világhír ide vagy oda — csupán üdítő színfoltoknak érzem ezeket a képeket és szobrokat. Já­téknak, amely megfér a képzőművészet fogalmával, de alig többnek vagy más­nak. Gyarmathy Tihamér vál­lalkozásában ugyancsak a térnek valamiféle festői megfogalmazása sejthető. Sőt, némi belemagyarázás­­sal, a térnek és az időnek úgynevezett mély összefüg­géseit is föl lehetne fedez­ni. Tény, hogy Gyarmathy is szeret játszani, bonyolult rácsozatai mögött a színek furcsa kavalkádja hömpö­lyög, lehet, hogy a festői játéknak ez a módja csak rá jellemző, ám a já­ték szabálya meglehe­tősen régi, jó néhány évti­zedes. A kora ősznek és a Mű­csarnoknak ez a két, egy­más melletti teremben lát­ható tárlata, azt hiszem el­sősorban olyanokat csábít, akik nagy képzelőerővel és művészettörténeti érdeklő­déssel vannak megáldva. Mert ahhoz, hogy az emlí­tetteknél valamivel többet és mást fölfedezzen valaki a két művészben, mind­ezekre okvetlen szükség van. Harangozó Márta

Next