Esti Hírlap, 1988. január (33. évfolyam, 1-25. szám)

1988-01-02 / 1. szám

SZILVESZTER - SZILVESZTER - SZILVESZTER A RÁDIÓBAN Bízzuk a humoristákra ? Lehet, hogy ma sokkal jobban állnánk, ha hat év­vel ezelőtt a Kabarészín­ház szilveszteri adásában elhangzik Farkasházy Ti­vadar ma is nagyon ak­tuális Ki a felelős? című jelenete. De hát az írás nyilvánosságra kerüléséhez szükség volt a glasznoszty­­ra, a peresztrojkára, va­lamint a hat évvel ezelőt­tinél lényegesen rosszabb gazdasági helyzetre. Far­­kasházy kérdései olyany­­nyira aktuálisak, hogy je­lenetén egyáltalán nem ér­ződik az idő múlása, de azt is mondhatnám, olybá tűnik, az elmúlt hat év során, amióta ez a felvé­tel a szalagtárban várta feltámadását, semmi sem változott, vagy ha mégis, hát annak nem örülhetünk. A szellemes, remek poé­nokkal teli jelenet a Rádió Kabarészínháza szilveszteri adásának emlékezetes per­ceit hozta. Ket három társadalomtu­dóst hívott segítségül, az idei kabaré egyik legki­emelkedőbb produkciója lett. Sándor György Parla­menti hozzászólás cím­mel mondta el monológ­ját. Úgy érzem, ez alka­lommal eredetit, különle­ges értékűt produkált, s valóban azt a fajta egyedi hangvételű humort villan­totta fel, amelyre rajongói, avagy imádói mindig is es­küdtek. Most sem tetszett külö­nösebben Moldova György humorizálgatása. Rendőr­ségi előzetes című tréfál­­­ kozása alapvetően arra az összes rendőrviccben föl­lelhető „szellemiségre” épült, hogy természetsze­rűen minden „biztos úr” hülye. Erzsébet-nap után nyilatkozott Mester Ákos a műsorvezetőnek, koránt­sem olyan szellemesen, mint ahogyan politikai műsoraiban szerepel. Pe­­terdi Pál sajtóvadászata a megszokott volt, Böröczky József Rádió Danubiusa pedig szokványos. Azt hiszem, hogy Illeté­kes Elvtárs — a kedves Koltai Róbert — jó pilla­natot választott fontos be­jelentésére, akkor távozott, amikor még egyáltalán tu­dott mit mondani. Azután már csak a hanyatlás kö­vetkezett volna, s ettől időben megmentette az or­szág hallgatóságát... Hogy pontosan milyen év jön, ma még nem tudjuk fölmérni, egyet viszont elő­re láthatunk: ha megma­rad legalább az a fajta demokratikus nyitottság, amely jelenleg a minden­napokat jellemzi, akkor ’88 szilveszterén — ha keserű szájízzel is — lesz min él­­celődni a Kabarészínház humoristáinak. A szerkesz­tői triumvirátus: Farkashá­zy Tivadar, Kaposy Miklós és Sinkó Péter minden el­ismerést megérdemel. Harangozó Márta A műsort hallgatva az az ember érzése, hogy való­jában a humoristákra kel­lene bízni a dolgok irányí­tását, mert hiszen ponto­san és világosan látják gazdasági helyzetünket, politikai körülményeinket, egyszóval mindazon prob­lémákat, amelyek körbe­vettek bennünket az igen sok megpróbáltatással járó múlt évben, s előrevetítik árnyékukat az ideiben. De ahogy mondani szo­kás: félre a tréfával! Úgy vélem, hogy — a zeneszá­mokat kivéve — a Rádió Kabarészínháza ezen a nem éppen gondtalan szil­veszteren is megtalálta Elnézést, leltározunk! cí­mű műsorában azt a han­got, amely múlhatatlanul szükséges a sírva vigadás­­hoz, de bátran mondha­tom, még a nevetéshez is. Verebes István bevezető konferansza — Amíg nem kezdődik ... címmel — nemcsak szellemes és csí­pős volt, hanem tartalma­san szórakoztató is, s a szerző legjobb napjaira emlékeztető formában ad­ta elő írását, és vállalta ezzel a műsorvezető nem könnyű munkáját. Boncz Géza és Nyilas János Az év hírei című írása re­mek­ poénokat adott, s va­lóban az év legfontosabb pillanatait idézte föl. Ka­posy Miklós és Závoda Endre Poltarisznya című összeállítása az ötlet szel­lemességével ragadott el. Bizonyos varázsszavakat a múlt évben a vezetésben mindenki annyiszor elmon­dott, hogy így, egymás mellé vágva azokat, az iró­nia és a nevettetés, sőt bátran mondhatom, hogy a kinevettetés szándéka együtt és egyszerre volt je­len bennük. Úgy vélem, Nagy Bandó András jelenleg az egyik legkiforrottabb humoris­tánk. Láthatatlan jövede­lem és 42 év című, a Já­tékszínből már ismerős monológjai remekül sike­rültek. Őszintén meg­mondhatom, hogy Déri Jánost viszont nem tartom nagy humoristának, most mégis, Ideológiai gyakor­lat című jelenete, amely- 2 CstTfHrZ Bp. 1988. január 2., szombat A TELEVÍZIÓBAN Sokból is megárt a sok A nagy számok törvénye szerint nyilvánvalóan ke­vesebb hiba akad egy két és háromnegyed órás mű­sorban, mint egy tizenkét órásban. Ismétléskor hall­gatom csak meg a rádió szilveszteri programját, de már ránézésre kitűnik, hogy (megint) bölcsebb volt a rádió, mint a televí­zió: rövidebb (egyébként: normális időtartamú) mű­sorával jóval kisebb táma­dási felületet adott, mint a Szabadság tériek a maguk délután 3-tól hajnali 3-ig tartó monstre programjuk­kal. Nincs olyan vendégség, amely 3-tól 3-ig tart. Miért képzelte azt, egyáltalán nem végiggondolva a tele­vízió, hogy neki törik-sza­­kad, „velünk kell marad­nia” kora délutántól kora hajnalig? Hogy a sok mil­lió nézőnek nem elég né­hány órás, két vagy három blokkból álló szórakoztató műsor? • • Legalább tízszer jelent­kezett az Év­forduló című nívótlan keretjáték, és ép­pen ez tette oly nehezen elviselhetővé az egészet. Csak irigyelni tudtam a különben tiszteletre mél­tóan sokat dolgozó Déri Já­nost­­és két megnyerő segí­tőtársát, amikor a végén elégedetten tudtunkra adta, hogy ők a stúdióban mi­lyen jól érezték magukat. Milyen kár, hogy éppen ezt nem tudták átsugároz­ni ránk. Egy ideje csupa hirdetés meg reklám a szobánk, mi­lyen jólesett volna, ha legalább szilveszterkor megkímélnek minket tőle. Ám épp ellenkezőleg: leg­alább tizenháromszor nyomták, hogy a Hungária eztán minden hó tizenhar­madikán, hogy mi a Müszi, hogy az ÁB hány újévi újszülöttnek, milyen megoszlásban, hogy a Vo­lántaxi meg a Citytaxi (nevük akár egyszeri meg­említése is már hirdetési), s aztán még jött a két fu­varozócég mérhetetlenül színvonaltalan vetélkedője. Egyáltalán: a vetélkedők! Ha ugyan annak lehet ne­vezni, hogy colos lányokat és mázsás férfiakat mér­legre állítanak, s megaláz­tatásuk egy zsák aprópénz elcipelésével végződjék. Ez népszórakoztatás? Meg a flipperezés, hát az volt mindennek a teteje, ennél unalmasabbat nem lehetett volna kitalálni. Ebben a sivárságban fá­­roszként lángolt, a relati­vitás fényében szinte zse­niálisnak hatott néhány műsorblokk. Egy általános, igazán jó műsor keretében például csupán kedves színfoltnak minősülne a Házaspárbaj■ Az Év­forduló vissza-visszatérő csüggesz­­tő szakaszaihoz mérve azonban jól vezetett (Vá­gó István), ötletesen ren­dezett (Kalmár Tibor) és rokonszenvesen eljátszott­­elvetélkedett (Felföldi— Körmendi, Pécsi-Szűcs, Poór—Farkas, Schmidt— Tahi Tóth), kiemelkedően kellemes, elragadóan szó­rakoztató műsor volt. Közéleti-politikai komé­dia és szatíra kevés volt. Nagy Bandó András azt művelte, sziporkázó poén­záporral, s jó is, hogy ez most milliókhoz eljutott ama néhány ezer ember után, akik az Erkel szín­házbeli, mindössze két ön­álló estjén már megismer­kedtek vele. Régi ismerős­ként üdvözölhettem a Meg­­szavaztuk!-blokkot is, mint­hogy legalább nyolcvan százalékában a Mikroszkóp Színpadon korábban látot­takat tárta elénk. A kevés új anyag között szellemes volt Sas József kormány­átalakítási bluettje és mai­ságával nyerő Körmendi János száma. A sikeres percek számát gyarapította Grósz Károly, Berecz János, Somogyi László és néhány más ve­zető politikus szereplése részint itt és most szemé­lyesen, részint korábbi megnyilvánulásaikkal, a Szuperbola prizmájába he­lyezve. Nem tudom, hogy csinálja Árkus, de a Szu­perbola még mindig a szil­veszteri áruválaszték ki­emelkedő kínálata.­ ­ • Maradéktalanul élvezetes perceket a Fészekben meg­rendezett Színházi buli szerzett. Az az elbűvölő elegancia, ahogy Kálmán György bármit csinál (ez­úttal sanzont énekelt), az az erotikus kisugárzás, ami egy Törőcsik Mari és Pres­ser Gábor által közösen előadott számból áradt, az az atelierhumornak tetsző, mégis mindenki által megértett párviadal, amely Vitray Tamás és Szilágyi János közös Golda—Tevje­­számát (Szeretsz en­gem ..?) feszültségben tartotta az a meghökkentő ötlet, hogy a remek profi színvonalon megszólaló Színészzenekar éppen Pe­tőfi Színészdalát rockosítja meg, az a ... igazság sze­rint ennek a műsortömb­nek minden egyes számát és szereplőjét fel kellene sorolni, miként nem ma­radhat említetlen Gálvöl­­gyi János, sikerült önálló show-ja sem. • • Több helyünk nincs, nincs annyi terünk és időnk, mint a Magyar Te­levíziónak, mi nem tudunk 3-tól 3-ig. . Talán nekik se kellett volna ... Barabás Tamás TORONTOI MAGYAR SZINH­ÁZ Utolsó évad A távoli Torontóból ho­zott levelet a posta és ben­ne plakátot. A hirdetmény kis szomorúságot okozott, s bizonyára Kanadában is. A torontói­­Művész Színház — az egyetlen állandó ma­gyar nyelvű színház kül­földön, a szomszéd álla­mokbelieket leszámítva —, amely harminc éve műkö­dik, most búcsúelőadásra hívja közönségét. A kanadai multikulturá­­lis színházi fesztivál kere­tében (ezt évről évre meg­rendezik Kanadában, s a magyar színház meg ma­­gya­­ színész is, már több­ször nyert díjat rajta) a Halálos szeretem című Ta­hi László vígjátékot adják elő, most utoljára , ezen­kívül még, közkívánatra, májusban, A szabin nők elrablása című zenés víg­játékot. A plakát alján a Déryné voltam Kanadában című — mint megírtuk, ta­vasz óta már nálunk is kapható — könyv szerzője, a torontói magyar Művész Színház igazgató-főrende­­ző-főszereplője, Kertész Sándor így köszön el: „Jö­vő év májusában — ennek a színházi évadnak a vé­gén — visszavonulok a to­rontói Művész Színház igazgatásától. Köszönöm önöknek ezt a szép 30 évet, Kertész Sándor.” Pislákol-e valamilyen halvány reménysugár, hogy Kertész helyett, az ő utód­jaként megpróbálkozik va­laki más a kanadai állan­dó magyar színház további fenntartásával? Ezt innen a távolból nem tudjuk megítélni — csak remény­kedünk, hátha . .. Hiszen szép lenne a magyar nyelv és kultúra további folya­matos jelenléte Torontó­ban, színházi előadások ré­vén. (bt) □ BACH-EST lesz a Mátyás-templomban január 13-án, szerdán 8 órakor. Közreműködik: Ardó Má­ria (szoprán), Bokor Jutta (alt), Köröndi György (te­nor), Kenesey Gábor (basz­­szus), Baróti István (orgo­na), valamint az Albert Schweitzer kórus és kama­razenekar, vezényel: Ke­nessey László. Jegyeket elővételben az Óbudai Mű­velődési Házban, vagy elő­adás előtt a helyszínen le­het váltani. Végjáték a Duna mentén Újabb epizódokkal jelentkezik a képernyőn a Vég­játék a Duna mentén című, nagy sikerű sorozat: január 6-tól nyolc héten át, szerda esténként mutatja be a te­levízió a Századunk műhelye legfrissebb filmjeit. A történelmünk nehéz, 1944 márciustól — a német meg­szállástól — szeptemberig tartó időszakának eseményeit feldolgozó tizenkét epizódot két éve láthatták a nézők. A mostani filmekben ötven — Ausztriában, Brazíliában, az Egyesült Államokban, az NSZK-ban, Svájcban, a Szovjetunióban, a Vatikánban és Magyarországon for­gatott — filminterjú hosszabb-rövidebb részei „valla­nak” 1944-ről. SIKERKÖNYVBŐL — KORRAJZ Kende Sándor: Lilithi fiai ízlésünket, szellemi fej­lődésünket — életünket — nemcsak a művészet re­mekei határozzák meg, ha­nem azok a fölkavarón ki­egyenlítetlen művek is, amelyekbe véletlenszerűen botlunk. Kende Sándor épp négy évtizede megje­lent, s most újra kiadott regénye, a Lilith fiai az utóbbiak közé tartozik. Egyik-másik mondata, le­írása, oly­kori szóhasznála­ta ma harsány röhögésre ingerel, némely gondolat­menete vad tiltakozást vált ki belőlünk, de a könyvet mégsem vágjuk a sarokba, hanem valami csillapítha­tatlan mohósággal faljuk végig. A tisztes életműnek születtek aztán meggyő­zőbb darabjai, az ország egykor legeredményesebb könyvesbolthálózatát irá­nyító, a hetvenedikbe idén lépő Kende Sándor alko­tott ennél sokkal jobbat is, de izgalmasabbat — aligha. ■ ■ Miért? Mert a Lilith fiai 1948-ban nem kevesebbre vál­lalkozott a II. világháború befejeződése, a felszabadu­lás után alig pár esztendő­vel, mint hogy negyedszá­zad történéseit örökíti meg egy magyar polgárcsalád hányattatásainak kereté­ben, egyszersmind pedig általános érvényű, „mitolo­gikus” szintre emeli mon­danivalóját. Egy ilyen ket­tős természetű vállalkozás persze csak a legnagyob­baknak — nekik is ritkán — sikerül: egy Tolsztoj­nak, Thomas Mann-nak. Kende Sándor lehetőségeit is meghaladta ez. Ám még­sem érdektelen a könyv, egykori nagy sikere is mu­tatta. Ugyanis a bibliai ih­letésű történetséma (Ádám első feleségétől, Lilithtől származtak a nyughatatlan művészemberek, a máso­diktól, Évától pedig az éle­tet benépesítő átlagos ké­pességűek, s e két típus között örök harc dúl) ma­gyar talajba ültetve néhány fontos tanulsággal szolgál. Dr. Gádor Ádámot, a Cardozo Nevelő Intézet rendes tanárát, későbbi igazgatóját 1920 táján is­merjük meg. A Tanácsköz­társaság emléke furcsán él tovább: a jól szituált pol­gárember május elseje reg­gelén a házfelügyelővel együtt megy ki a Város­ligetbe, hogy — szelíd tün­tetés gyanánt a habos ká­vét igyek Weingrubernál; sztrájk érlelődik a Pamut­textil Vállalat dolgozói kö­rében, rejtélyes merényle­tet követnek el, s a rob­banás elpusztítja a regény egyik ígéretes szereplőjét, a Pamuttextil igazgatóját, aki pedig valamiféle em­berarcú kapitalizmust sze­retett volna — legalább a maga házatáján — megva­lósítani. Ám ez nem sikerülhetett — s hogy miért, arról szól ez a regény. Gádor Ádám sem ment sokra újszerű­nek vélt, az élet harc vol­tára fölkészítő nevelési el­veivel. A szerves fejlődés hiánya okozott azután za­vart a felszabadulás után is: tanultuk, próbálgattuk csak akkoriban a­ szocializ­must, a demokrácia néha valóban csupán annyit je­lentett, hogy a siheder sza­badon elgáncsolhatta az utcán a nálánál jóval idő­sebbet, ha valamiért nem tetszett az ábrázata, a po­litikai propaganda sem az emberekben itt-ott már meggyökeresedett pozitív tapasztalatokra, hanem a vágyakra, az álmokra épí­tett. (Ami — és sok más egyéb — miatt mostanában újra kell gondolnunk egész szocializmusfölt­árásunkat.) Ha Kende Sándor fiatal­kori műve ilyesmit láttat, korántsem az írói jóste­hetség megnyilvánulásának tekintendő, inkább egy szenvedélyes művészi al­kat őszinteségének, nyitott szemű gondolkodásmódjá­nak. ■ ■ Ehhez képest ma már kevésbé érdekes számunk­ra a voltaképpeni főszerep­lő, Gádor első, Lilian Li­lith művésznevű felesége, a híres zongora játékos, ke­vésbé kötnek le a történet elképesztően romantikus, olykor rémregénybe illő fordulatai, szerelem és gyűlölet szüntelen egymás­ba játszásai. Negyven év leforgása megváltoztatta a Lilith fiai értékrendszerét; történelmi regényként,, kor­rajzként, dokumentum gya­nánt olvassuk — s így vég­ső soron nem csalódunk benne ma sem. (Krúdy Gyula Irodalmi Kör — An­tikva Kiadásszervező Iroda) Kőháti Zsolt

Next