Esti Hírlap, 1988. szeptember (33. évfolyam, 207-232. szám)

1988-09-01 / 207. szám

tólü­l . A dánok fájdalom­mal tűrték az idegen fegy­veresek jelenlétét, ám ami­kor kiderült, hogy az or­szág mintegy nyolcezer fő­nyi zsidóságát deportálni akarják a nácik, megmoz­dultak, és szinte egyetlen emberként igyekeztek meg­menteni valamennyi zsidó származású állampolgárt. Erről, az Európában egye­dülálló mentési akcióról dán–angol koprodukció­ban készült Az egyetlen út című film. Ez az út bárká­kon Svédországba vezetett. Az állandóan cirkáló néme­tek között több ezer em­bert összegyűjteni, a külön­böző tengerparti helyekre vinni, végül bárkákat sze­rezni, szabad földre jutni, nemcsak igen nagy nehéz­ségekbe ütközött, az akció­ban való részvételhez rend­kívüli bátorság is kellett Jó néhány dán az életét ad­ta azért, hogy a mentés si­kerüljön, s a védtelenek Svédországban biztonságot találjanak. A film nemcsak azért volt érdekes, mert egy történelmi pillanatot idézett fel a dokumentu­mok hitelességével, hanem azért is, mert a történet egészén belül felvillantott egyetlen család sorsa a ma­ga ellentmondásosságával együtt érdekes, dramatur­­giailag jól felépített volt. Ez a művészi értékekkel bíró alkotás méltóképpen bizonyította, hogy ott, ahol az emberek szervezetten összefogtak, a náci katonai szerveket is sikerült félre­vezetni, velük szemben éle­teket mentve, sikereket el­érni. Tény, hogy egy kisebb létszámú zsidóságot, amely­nek legalább volt egyetlen útja, könnyebb volt mente­ni, mint Európa közepéről — még ha meg is lett vol­na a szándék — százezre­ket. De itt nem is az embe­rek száma, hanem a tett a fontos, amely példaerejű volt. (harangozó) A SZÖRNY FESZ­TI­VÁL Iron Maiden • Tegnap délelőtt a Rákó­czi út egyik mellékutcájá­ban a rockcsecsebecséket áruló üzlet előtt hosszú sor állt; a boltból kijövök Iron Maiden-trikóban virítanak. A napsütésben a bőrdzse­kik a karokon; észre kell venni, hogy fővárosunkban van a világhírű heavy me­tal együttes, MTK-VM-pálya. Már a kezdés előtt egy órával melegítenek a nézők. A tu­ristabuszok jelzik: a kör­nyező országokból sok ér­deklődő érkezett. A meg­hirdetett kezdési időpont­ban — a honi gyakorlattól eltérően — indít az Ossian. A szervezők részéről (a Népstadion és Intézményei, a Multi Art, a Talentum impresiszálásában) telita­lálat volt a fiatal magyar csoport fölléptetése. Az énekes Paksi Endre szug­­gesztív egyéniség, megéne­keltette a már ekkor tíz­ezer főnél többet számláló publikumot. A 19 éves du­naújvárosi Pálvölgyi Lász­ló basszusgitár játéka ki­emelkedett a jó színvona­lú produkcióból. Egy meg­jegyzés: kár, hogy a front­ember szuggesztivitása a sörivásra és a Depeche Mode ellen hangolt. Jó lenne, ha saját érdekük­ben, inkább rokonszenves dolgokat fogalmaznának meg ... Kilenc óráig, az Iron Maiden startjáig folyama­tosan özönlött a nézősereg, hogy aztán a világ egyik legjobb koncertzenekara NYITÁNYA­­ Budapesten a videoklipek világát és a nyolcvanas évek rockzené­jét varázsolja a stadionba. A hatszáz komputer vezé­relte lámpa, a világszínvo­nalú hangosítás, a szink­ron-színváltós fejgépek, a színházakban használatos színpadi show-elemek és az öt zenész szabadtéri rock and roll fiestát terem­tett a színpadra, magával ragadva az ilyen zenét kedvelőiket. A közel félszáz pirotechnikai robbanás dramaturgiájában kivá­lóan illeszkedett a csapat zenéjéhez. Az ötösfogat: Bruce Dickinson (ének), Harris; Murray; Nicko McBain (dob), Adrian Smith (gitár) —, nem oko­zott csalódást immár har­madszor (1984 és 86 után) a rajongótábornak. A produkció utolsó dala dübörgött még, amikor Ti­hanyi Pál, az NSI gazda­sági igazgatója a pontos fizető nézőszámról (15 961) tájékoztatott. A tudósító a „palánkbérleteseket” hozzáadta, s így mintegy húszezerre taksálta a je­lenlévők létszámát. Az „Iglesias-sokk” után az Iron Maiden visszaadta a hitet: igenis van igény a világsztárokra. Reméljük, az elkövetkező koncertek szintén nem okoznak majd csalódást. A rockfesztivál holnap a Kisstadionban folytató­dik, a Kiss együttes ven­dégszereplésével. Arató András VÁLTOZATLANUL Jót mutat a sikerhőmérő München, szeptember 1. A minap a Deutsches Theater erkélyén egy jó darabon leszakadt a meny­­nyezeti vakolat — szeren­csére éjszaka. Egy itteni hírlapíró kolléga azonban nem hagyta ki a poént, s azt írta: a budapesti mű­vészek temperamentumos előadása tett kárt az öt­venmillió márkás épület­ben. Félretéve a tréfát, a Fő­városi Operettszínház ne­gyedik nyári vendégsze­replésén sem kisebb a si­ker, mint korábban volt. (Kezdődött a Marica gróf­nővel, folytatódott A mo­soly országával, s tavaly A csárdáskirálynővel tető­zött.) A színház lejáratánál van egy sikerhőmérő, amely azt mutatja, hogy az augusztus 4-i bemutató óta 26 előadáson több mint harmincezer néző volt kí­váncsi Lehár Ferenc 1905. december 30-án a Theater an der Wienben bemuta­tott operettjére, A víg öz­vegyre, ahogy azt Seregi László rendező ma elkép­zelte, Langmár András „jugendstilt” felidéző dísz­leteiben, Kemenes Fanny rendkívül mutatós jelme­zeivel, Pethő László ötle­tes koreográfiájával. És a kíváncsi közönség nem csalódik, s elégedettségét élénk reagálásokkal, nyílt­színi tapsokkal, az előadás befejeztével pedig percekig tartó ünnepléssel tanúsít­ja. A sikert rögzítik az új­ságokban szép számmal megjelent bírálatok és jó­magam is tanú vagyok. A huszonhetedik és huszon­nyolcadik előadást láttam — Oszvald Marikától el­tekintve két különböző sze­reposztást —, s mindkét al­kalommal rendkívül lelkes volt a fogadtatás, annak ellenére, hogy sok-sok éves színházi tapasztalat sze­rint a hét elején kevésbé tapsolós a nagyérdemű kö­zönség. A kritikák többsége per­sze a premieren látottak alapján készült, s az aznap este föllépett művészek teljesítményét méltatja. Az általában kedvező fogadta­tásról már a címek is árul­kodnak: „Mint egy rózsa­bimbó”; „Elegancia stílus­ban és bársonyban”; „Egy tarka est Budapestről” ;Da­­nilo-képeskönyv Magyaror­szágról”; „Bujócska a sze­relemmel”. . . Az ítészek szinte kivétel nélkül elis­meréssel írnak a címsze­replő Tiboldi Mária, to­vábbá Németh Sándor (Danilo), Oszvald Marika (Valencienne), Jank­ovits József (Camille) és Mikó István (Nyegus) teljesít­ményéről. Annak jeléül, hogy a kritikusok ízlése a bajor fővárosban sem egyezik, érdekes idézni, hogy Beate Kayser véleménye szerint Makláry László „tűzzel, könnyed, elegáns­­ finom­sággal vezényelt”. Marian­ne Reissinger viszont úgy találta, hogy kevéssé ér­zett rá a Lehár muzsiká­jában vibráló erotikára és a „temperamentumos” Vá­­radi Katalint hiányolta a pulpitusról, akinek munká­ját — hiszen a két kar­mester fölváltva dirigál — a Bayerkur­r recenzense inspiratívnak, tűzbehozó­­nak, s mégis kellően visz­­szafogottnak minősítette. Ideje azonban, hogy a magam véleményét is el­mondjam, már csak azért is, mert én más szereplő­ket láttam, mint a premier résztvevői. Hadd kezdjem a társulat itteni vendégével. Colette Warren a vendégjáték me­nedzserének, Hans Pilsrnek a felesége, s ez bizony hen­dikepet jelent a számára, hiszen a legtöbb néző agyán átfut a gondolat, hogy „csak azért” került a csapatba. Ám ezúttal po­zitív értelemben bizonyo­sodott be a régi színházi mondás igazsága: „Nem az a baj, ha a primadonna a direktor felesége, az a baj, ha a primadonna te­hetségtelen”. Mivel azonban a nyugat­virginiai születésű, kakaó­színű koloratúrszoprán su­gárzóan tehetséges, nincs semmi baj. Sőt! Colette Warren rendkívül magas színvonalon formálja meg Giovani Hannát, a fénylő hangú művésznő ugyanis fölényesen birtokolja a szerepet. Zeneileg tökéle­tes, megjelenésében rend­kívül izgalmas, mutatós, színészi eszközei stíluso­sak, és remekül illeszke­dett a számára idegen tár­sulatba. Maradandó él­mény volt látni őt. (Más kérdés, hogy föllépése miatt Kovács Brigitta saj­nálatosan elesett a mün­cheni vendégszerepléstől.) A másik Hanna, akit lát­tam, Zsadon Andrea volt. A tőle megszokott bizton­sággal, igényességgel, te­hetségesen és szép sikert aratva kreálta a szerepet. A többi játszó személy­ről és az előadás egyné­mely tanulságairól essék szó egy későbbi írásban. Morvay István Sikeres, külföldön mind elismertebb és népszerűbb zenei továbbképzési lehe­tőségeiről, a nemzetközi Bartók szemináriumról és fesztiválról kérdeztük teg­napi számunkban Somfai László zenetörténészt, s az ő szavaiból kiderült, ép­pen mi, magyarok nem használjuk ki eléggé a szeminárium adta lehető­ségeket. Mi a véleménye erről Klenjánszky Tamás­nak, a fesztivál iroda veze­tőjének, a szeminárium igazgatójának? — Nemcsak Magyaror­szágra jellemző, hogy az érdeklődés nincs arányban valamely program szakmai lehetőségeivel. A Bartók szemináriumon a részvétel egy nehéz repertoár igen mély ismeretét követeli meg, s a szokottnál inten­zívebb készülést feltételez. Itt különleges tudnivaló kínálkozik, de az anyag megközelítése merőben el­tér az akadémiák — nemcsak a magyar Zene­­akadémiára gondolok — mindennapos gyakorlatától. Elsősorban az elméleti és a gyakorlati igényesség együttes megjelenéséről, tehát igen összetett mun­kaformáról van szó. — Milyen szakaszok kü­lönböztethetők meg a sze­minárium két évtizedes múltjában? — Nagyjából három rész­re osztható ez az időszak. Az 1967-ben indult szemi­nárium tíz évig a buda­pesti Zeneakadémián mű­ködött, olyan professzorok irányításával, akik közvet­lenül örökítették át a Bar­­tók-hagyományt. Tíz év után a szeminárium Szom­bathelyre költözött, reper­toárja bővült, Bartók mű­vein kívül sokat foglalkoz­tak barokk, klasszikus és romantikus mesterművek­kel. Sikeres, látogatott volt a rendezvény, de igazán sajátos mondanivaló híján kicsit arc nélküli. A refor­mot 1982-től készítettük elő, s 1985-től létezik az új fesztivál, amely a nyil­vánosság előtt is nyitott. Minden napra jut egy ál­talában igen magas szín­vonalú koncert, a megszo­kottól eltérő, különleges műsorral. A hazai zeneok­tatásban, a koncertrende­zésben, a kutatás és a gya­korlat kapcsolatában a Bartók szeminárium mo­dell jellegű. Felmutatja az együttműködés és a to­vábblépés lehetőségét egy olyan időszakban, amikor a zenei élet — különös te­kintettel intézményrend­szerére — bizonyos érte­lemben válságos. — Melyek azok a ked­vezmények, amelyek a magyarok részvételét anyagilag megkönnyítik? — A jelentkezés és rész­vétel díja kétségtelenül magas. Elsősorban az Elő­adóművészek Jogdíjalapja ad olyan kiegészítő támo­gatást a költségvetésünk­höz, amelynek kifejezetten magyar szakemberek rész­vételének elősegítése a célja. Iro­dánk kezdemé­nyezésére léteznek már egyéb támogatások is. Úgy gondolom, hogy a még fennmaradó két-három ezer forintos díj a két hétre a fiatal muzsikuskollégáknak is elérhető. — Melyek voltak az idei újdonságok, s mit tervez­nek a jövőbeni szeminá­riumokra? — Az idén két fontos újdonság volt. Az egyik: kapcsolat a készülő Bar­tók kritikai összkiadással, amely véleményem szerint még a kulturális külkeres­kedelemben is hosszú idő­re emeli a rendezvény rangját. Annak elterjeszté­se a nemzetközi szakmai közvéleményben, hogy itt forrásköreiben, és a gya­korlattal szembesítve lehet megismerni azt a kiad­ványt — sőt, a kiadványt létrehozó műhelymunkát —, amely évtizedekre meg­határozó lesz majd a Bartók-interpretációban, reményeink szerint azt eredményezi, hogy mind többen érdeklődnek majd, s az ideérkezők magasabb képzettségűek lesznek. A másik újdonság az olasz Marco Stroppa — az IR­­CAM zenei kutatórészlege­ik vezetője — komputer­zenei kurzusa. Közismert, hogy mi, magyarok ebben még elég tájékozatlanok vagyunk. A mostani elmé­leti alapozás után jövőre a gyakorlati munka követke­zik majd 1989-ben lesz a nagy francia forradalom 200. év­fordulója amelyre világ­szerte készülnek. A husza­dik századi zenetörténet­ben a francia muzsika ha­tása igen fontos volt, te­hát önként adódik a kap­csolódási pont. Ennél is szorosabb összefüggés, hogy Eötvös Péter, a szeminá­rium egyik professzora a Pierre Boulez igazgatásá­val működő párizsi Inter- Contemporain együttes művészeti vezetője. Ezt az együttest meghívtuk a jö­vő évi szemináriumra. Szintén jövőre felújítjuk a hegedűkurzust Csaba Péter és Végh Sándor vendég­­professzorokkal. 1990-ben az NSZK-beli Ensemble moderne Ligeti György műveket játszik majd, le­hetséges, hogy ebből hang­lemezfelvétel is készül, hiszen ez a szemináriumon tradíció. Ligeti György 1990 júliusának végére el­fogadta meghívásunkat. 1991-re a moszkvai Bolsoj Lazarev által vezetett ka­maraegyüttesét várjuk. — Anyagi haszna van-e a szemináriumnak? — Évi költségvetésünk négy és fél millió forint. Ennek körülbelül a felét a művelődési tárca vállal­ja immár húsz éve. A devizakiadást és -bevételt tekintve aktívum van, te­hát több devizát veszünk be, mint amennyit elköltünk. További mecénásunk — töb­bek között — a Soros Ala­pítvány, az Előadóművé­szek Jogdíjalapja, az Ide­genforgalmi Hivatal, a Hungaroton és a megyei és városi tanács. A fesztivál­iroda a rendezvényen sem­mit sem keres, de úgy ér­zem, hibáznánk, ha most ez lenne a cél. Ha majd a fesztiváliroda megkapja az önálló menedzselés jogát, a Bartók szeminárium na­gyon értékes lesz a Bar­­tók-hagyományt képviselő és a kortárs zenét játszó magyar előadók impresszá­­lásában. Tekintettel arra, hogy nagyon sajátos, és nem elsősorban üzleti cé­lú munkaterületen dolgo­zunk, arra törekszünk, hogy leváljunk az Inter­­koncerttől, amelynek jelen­leg irodánk része. Az In­­terkoncerttel továbbra is kooperálva, egymást segít­ve szeretnénk működni. A Bartók szeminárium olyan szakmai érdekeket érvé­nyesít, hogy sok művész honorárium nélkül vállal­ja az itteni munkát. Tari Emőke ÉRTÉKES SZELLEMI VÁLLALKOZÁS (2.) Támogatás fiatal magyar zenészeknek HÁRS ISTVÁN KITÜNTETÉSE V­áltozás a Magyar Rádió élén AZ ÚJ ELNÖK HAJDÚ ISTVÁN Hárs Istvánt, a Magyar Rádió elnökét nyugállo­mányba vonulása miatt a Minisztertanács augusztus 31-i hatállyal felmentette tisztségéből. Hajdú Istvánt — az MSZMP Budapesti Bizottságának volt titkárát — szeptember 1-jei hatály­­lyal a Magyar Rádió elnö­kévé kinevezte. Az Elnöki Tanács Hárs Istvánnak, a Magyar Rá­dió elnökének több évtize­des, kiemelkedő vezetői munkássága, elkötelezett politikai, közéleti tevé­kenysége, példamutató élet­útja elismeréseként, nyug­állományba vonulása alkal­mából a Magyar Népköz­­társaság Zászlórendje ki­tüntetést adományozta. A kitüntetést Straub F. Brú­nó, az Elnöki Tanács el­nöke adta át. Az esemé­nyen jelen volt Grósz Ká­roly, az MSZMP főtitkára, a Minisztertanács elnöke és Pozsgay Imre, az MSZMP Politikai Bizottságának tag­ja, államminiszter. Hajdú István, a Magyar Rádió új elnöke ma a Par­lamentben Grósz Károly, a Minisztertanács elnöke előtt letette a hivatali esküt. ★ Elnökségi ülést tartottak a Magyar Rádióban, ame­lyen elbúcsúztatták Hárs Istvánt, a Magyar Rádió nyugdíjba vonuló elnökét, és beiktatták Hajdú Ist­vánt, az intézmény új elnö­két. Az elnökségi ülésen részt vett Berecz János, az MSZMP Politikai Bizottsá­gának tagja, a KB titkára és Pozsgay Imre, akik mél­tatták Hárs István több év­tizedes munkásságát, s kö­szöntve a Rádió új elnökét, sok sikert kívántak tevé­kenységéhez. A SZÉPMŰVÉSZETI MÚZEUMB­AN Pu­lszky-tárla­t Pulszky Károlyra, a Szépművészeti Múzeum gyűjteményének megterem­tésében és gyarapításában oly jelentős művészettörté­nészre emlékező tárlatot rendez hamarosan az in­tézmény. Az Országos Kép­tár egykori igazgatójaként az 1890 es években Pulszky már azzal az elképzeléssel gyarapította a gyűjteményt, hogy az magva legyen az európai képzőművészet reprezentánsainak Buda­pesten otthont adó Szép­­művészeti Múzeumnak. Az október közepén nyíló tárlat feleleveníti Pulszky tevékenységét, áttekintést ad legfontosabb szerzemé­nyeiről. (MTI)

Next