Esti Hírlap, 1989. április (34. évfolyam, 76-85. szám)

1989-04-01 / 76. szám

MŰVÉSZETI DÍJASOK • MŰVÉSZETI DÍJASOK • MŰVÉSZETI DÍJASOK Kitüntetettek névsora A Minisztertanács a szo­cialista kultúra fejlesztése terén szerzett kimagasló érdemei elismeréséül, ha­zánk felszabadulásának 44. évfordulója alkalmából a MAGYAR NÉPKÖZTÁRSASÁG kiváló művésze kitüntető címet adomá­nyozta Asszony­ Tamás szobrász­­művésznek, Balassa Sándor zeneszerzőnek, Fekete Tibor színművésznek, Feledy Gyula grafikusművésznek, Gémes Jó­zsef filmrendezőnek, Gink Károly fotóművésznek, Kelen Péter énekművésznek, Kerényi Imre rendezőnek, Körmendi János színművésznek, Le­­h­oczky Zsuzsa színművésznek, Margitai Ági színművésznek, Metzger Márta táncművésznek, Raksányi Gellért színművész­nek, Rékassy Csaba grafikus­­művésznek, Sapszon Ferenc karnagynak, Schéner Mihály festőművésznek, Szalay Lajos grafikusművésznek, Szöllősy Irén bábművésznek, Tóth Já­nos operatőrnek, Zenthe Fe­renc színművésznek. A MAGYAR népköztársaság ÉRDEMES MŰVÉSZE kitüntető címet adomá­­nyozta Balogh Ágoston táncművész­nek, Batári László festőmű­vésznek, Bede Fazekas Csaba énekművésznek, Benedek And­rás dramaturgnak, Benedek Miklós színművésznek, Cakó Ferenc filmrendezőnek, Cserny József ipariforma-tervezőnek, Dienes Gábor festőművésznek, Farkas Ádám szobrászművész­nek, Gazdag Gyula filmrende­zőnek, Gáti István énekmű­vésznek, Gosztonyi János szí­nész-rendezőnek, Gyulai Li­­viusz grafikusművésznek, He­gedűs D. Géza színművésznek, Hencze Tamás grafikus- és festőművésznek, Horváth Már­ton iparművésznek, Juhász Jó­zsef énekművésznek, Kármen­tő Andrásné film­vágónak, Keleti István rendezőnek, Kern András színművésznek, Kese­rű Ilona festőművésznek, Koncz Zsuzsa előadóművész­nek, Kósa Ferenc rendezőnek, Kricskovics Antal koreográfus­nak, Makai Péter díszlet- és jelmeztervezőnek, Medveczky Ádám karmesternek, Molnár András énekművésznek, Nagy­­györgy Sándor fotóművész­nek, Pataki Imre bábművész­nek, Perényi Eszter hegedű­művésznek, Petri­k József rendezőnek, Pintér György hangmérnöknek, Pongrácz Zoltán zeneszerzőnek, Rétfalvi Sándor szobrászművésznek, Si­­mor Ottó színművésznek, Vá­­rady Sándor szobrászművész­nek, Vári Éva színművésznek, Wieber Marianne jelmezterve­zőnek. A MAGYAR népköztársaság CSILLAGRENDJE kitüntetést adományozza Fodor András költő-mű­for­dító-esszéí­rónak, Inkey Tibor fotóművésznek, Lőrin­cz György­né főiskolai tanárnak, Pákolitz István költőnek, dr. Török Ottó nyugalmazott vál­lalati igazgatónak. Az Április negyedike ÉRDEMRENDET adományozza Dr. IT­ Kicsi Tamás tanszék­­vezető egyetemi tanárnak, dr. Kiscelli László főigazgató fő­iskolai tanárnak, Salgó László­­nénak, a Magyar UNESCO-b Bi­­zottság titkárának, dr. Vilmos József tanszékvezető egyetemi tanárnak. A művelődési miniszter hazánk felszabadulásának 44. évfordulója alkalmából JÁSZAI MARI-DÍJAT adományoz Eszenyi Enikő színművész­nek, Hirtling István színmű­vésznek, Kőmíves Sándor szín­művésznek, Kulka János szín­művésznek, Mészáros Tamás újságíró-színikritikusnak, Nagy Anikó színművésznek, Pathó István színművésznek, Safra­­nek Károly színművésznek, Szegvári Menyhért rendező­nek, Szőke István rendezőnek, Takács Katalin színművésznek, Tatár Eszter rendezőnek, Vándor Éva­ színművésznek, Weisz György artistaművész­­nek. JÓZSEF ATTILA-DÍJAT adományoz Baka István költő-műfor­dítónak, Balassa Péter kri­tikusnak, Hallama Erzsébet írónak, Kertész Imre író-mű­fordítónak, Kornis Mihály drámaírónak, Oravecz Imre költőnek, Varga Lajos Márton kritikusnak, Vári Attila író­­dramaturgnak. LISZT FERENC-DÍ­JAT adományoz Jezerniczky Sándor táncmű­vésznek, Kovács László kar­mesternek, Szűcs Márta ének­művésznek, Tóth János ének­művésznek, Weninger Richard karmesternek, Zádori Mária énekművésznek. ERKEL FERENC-DÍ­JAT adományoz Orbán György zeneszerző­nek, Rázga József karnagy­nak. BALÁZS BÉLA-DÍJAT adományoz Bereményi Géza filmrende­­zőnek, Ember Judit filmren­dezőnek, Gárdos Péter film­rendezőnek, Grünwalsky Fe­renc rendező-operatőrnek, Jeles András filmrendezőnek, Sipos István hangmérnöknek, Szabó Gábor operatőrnek, Tímár Pé­ter rendező-operatőrnek, Tö­rök László fotóművésznek, Zá­dori Ferenc operatőrnek. MUNKÁCSY MIHÁLY­­DÍJAT adományoz Beke László művészettörté­nésznek, Bodóczky István fes­tőművésznek, Bukta Imre gra­fikusművésznek, Droppa Judit textil-iparművésznek, El Ka­­zovszkij festőművésznek, Ga­­lántai György grafikusmű­vésznek, Gáti Gábor szobrász­­művésznek, Péter Vladimir öt­vös iparművésznek, Pinczehe­­lyi Sándor grafikusművésznek, Schinagl Gábor belsőépítész­­tervezőnek. A művelődési kérdések­kel különleges gonddal és felelősséggel foglalkozó munkája elismeréseként a SZOCIALISTA KULTÚRÁÉRT kitüntető jelvényt adomá­nyozza Kondorné Tóvizi Piroska új­ságírónak, dr. Békéssyné Saj­­ti Emese saj­tótit­kárnak, Peták István újságírónak. A MUNKA ÉRDEMREND ARANY FOKOZATÁT adományozza Görgey Gábor költő-író-mű­­fordítónak, dr. Harasta Miklós tanszékvezető egyetemi tanár­nak, Möller Pál minisztériumi tanácsosnak, Szabó Albertné egyetemi tanárnak, Szabó Jó­zsef vezérigazgatónak, dr. Szép Jenő egyetemi tanárnak, Timár András tudományos ta­nácsadónak. A MUNKA ÉRDEMREND EZÜST FOKOZATÁT adományozza Barlanghy István művészeti­­igazgató-helyettesnek, Bőgel József minisztériumi tanácsos­nak, Buzási János főigazgató­­helyettesnek, Dezső Gábor szb-titkárnak, dr. Gibicsárné Klujber Mária gazdasági igaz­gatónak, Hunyadi Zoltán fő­iskolai tanárnak, Kovács Ist­vánná dr. Murai Éva mu­zeológusnak, Léces Károly könyvtárosnak, Majthényi Ká­roly szobrászművésznek, dr. W. Mikó Magdolna tanszékve­zető főiskolai tanárnak, Né­meth József énekművésznek, dr. Novotni Zoltán tanszékve­zető egyetemi tanárnak, Sol­tész Zoltánná dr. Juhász Er­zsébet könyvtárosnak, Sziklay Erika főiskolai docensnek, Tóth Bálint költőnek. A MUNKA ÉRDEMREND BRONZ FOKOZATÁT adományozza Bilkei Gorzó Magdolna fő­előadónak, Botka Ferencné könyvtárosnak, Császár István­ná főosztályvezetőnek, dr. Czo­­ma László múzeumigazgató­nak, Gaubek Júlia belsőépítész­nek, Jalsovszky Katalin muzeo­lógusnak, dr. Komáromi Sándor könyvtárosnak, dr. Könyves Tóth Kálmán főmunkatársnak, Nagy Endréné gazdasági igaz­gatónak, Fernik Pál főosztály­­vezetőnek, Sátori István mű­vezetőnek, Terjék Jenő szín­házi ügyelőnek. KIVÁLÓ MŰVÉSZ Balassa Rendkívüli esemény színhelye lesz a Zenemű­vészeti Főiskola Nagyter­me; ott mutatják be Ba­lassa Sándor A harmadik bolygó című operáját, ám díszletek nélkül, orató­­riumszerűen. A szerző első operája, Az ajtón kívül cí­mű öt tételből álló alkotás még a hetvenes években jelentős sikert aratott Új művének maga írta a szö­vegét is. Balassa Sándor, a Zene­­művészeti Főiskola tanára egykor Szervánszky Endre növendéke volt, s nap­jainkban a kortárs zene­szerzők közül az egyik vi­lágszerte legismertebb mu­zsikus. A szakemberek sze­rint elismertségét főleg annak köszönheti, hogy a klasszikus formavilág és a modern hangzás elemeit megragadóan elegyíti kom­pozícióiban. Nyilván ennek tulajdonítható az is, hogy opuszai gyakran szerepel­nek jelentős külföldi elő­adók műsorán is. Elisme­réséhez hozzájárult, hogy Glarusi ének című szerze­ményét a Koussevitzky Alapítvány felkérésére ké­szítette el, ahogy Hívások és kiáltások című alkotá­sa a Bostoni szimfoniku­sok centenáriumára szüle­tett meg. A hanglemezek egész se­rege tanúskodik kimagasló Sándor tevékenysége mellett a ze­nei műfajokban. Ilyen pél­dául a Requiem Kassák Lajosért, a Cantata Y, vagy saját szövegre Nyári éj (női kar), illetve Weöres Sándor Nádi csibe című költeményére szintén női kar részére szerzett műve. A legutóbbi lemezei közé tartozik — a ma már szin­te természetesen angol nyelvű lemezborítóval ellá­tott , Egy álmodozó nap­lója és a Három zenekari fantázia című műveinek felvétele a Magyar Rádió és Televízió szimfonikus zenekara és a Magyar Ál­lami Hangversenyzenekar közreműködésével, Lehel György, illetve Joó Árpád vezénylete alatt. Ennek a lemeznek a hátlapján vall a zeneszerző önmagáról: „Ami rajtam múlik, azt megteszem, hiszen kétség­beejtő lenne, ha csak su­gároznám a jeleket, de senki se venné. Igyekszem egyszerűen, tisztán fogal­mazni, törekszem arra, hogy jól követhető legyen a zeném. Én azt akarom, hogy megértsenek!... Ope­­ratervekkel foglalkozom. Befejeztem második operá­mat, a Harmadik bolygót, most szeretnék egy újabba belefogni”. Azóta elkészült az új opera első felvonása ... (Kristóf) JÁSZAI MARI-DÍJ Kulka Az a bizonyos előadás már az idők homályába vész, bár alig néhány esz­tendeje volt. Száz és száz színházi este rakódott le rá, mégis él a kép. James Joyce Számkivetettek című darabja a pécsiek előadá­sában a Pesti Színházban. Richard Rowant, az írót játszotta. A bennfentes pes­ti közönség a szünetben egymásnak sugdosta: Jó, nem? Ki ez? Valami Kul­ka. Aztán a második rész elején kialudtak a fények az egész színházban. Még azok is, amelyeknek nem kellett volna. Hogy az elő­adás ne vesszen el az áram­szünet miatt, gyertyákat hoztak be a színpadra. Sok­sok gyertya égett minden­felé, s a szünetben emle­getett Kulka úgy „játszot­ta bele” aprólékos pontos­sággal fölépített szerepébe a váratlan kellékeket, hogy az a begyakorlottság és az improvizáció a szelle­mességig fokozott keveré­két adta. Véletlen? Nem. Aki először látta, az gyer­tya nélkül is biztosan úgy gondolta volna, hogy érde­mes odafigyelni erre a fiúra. János Fiú ... Valami meghatá­rozhatatlan kortalanság len­gi körül minden szerepé­ben. Talán éppen Joyce írója volt — ha korban nem is, de bölcsességben — a legidősebb. Azóta elját­szott már zord atyákat és kétbalkezes­ fiúkat. Pécs után Kaposvárott. Művész és műhely ott talált egy­másra egy megfelelő pilla­natban. A pillanat még tart. Telítődik, fölizzik oly­kor színész és szerep ta­lálkozásában. Ezeket a szik­rázó találkozásokat nevez­zük — ha kellő gyakori­sággal jönnek létre a tá­­lentumnak. A tálentur... amely démonikus fénnyel égett legutóbb éppen Jágó szemében. Ama Othellóban, amely alig néhány hete ke­rült a kaposvári színpadra. Mert démoni és evilági egyszerre, ahogy a sértett­ségében vergődő Jágó el­vezeti a mórt és kedvesét a halálba. S ez a démo­­nikusság az, amely a szí­nészt még további nagy szerepekre váratja. Faust, Lucifer... Hadd ne sorol­jam. Megjósolhatóan neki való szerepek és jóslat nél­kül is jól eljátszottak. (Kállai) BALÁZS BÉLA-DÍJ Cakó Ferenc A gyerekek nagyon jól ismerik. Ő csinálta nekik a Sebaj Tóbiást meg a Zé­nót néhány tucat sorozaton át. De van egy másik Cakó Ferenc. Illetve ugyanaz, de nem mókás, hanem bravú­ros. Összeszámoltam: Cakó Ferenc tizenkét díjat nyert eddig filmjeivel. Van ezek között a neyi FIPRESCI, krakkói Ezüst Sárkány, an­­tibes-i Arany Szirén, cannes-i kategóriadíj; si­kerrel állta a versenyt Sanghajban és Uppsalában, a kanadai Rimouskiban és az iráni Fajrban, és még néhány táján a világnak. Nemzetközi nevet gyúrt magának néhány maréknyi gyurmából. Az Ad astrával, az Autótortúrával, az Ab Ovóval jelenlévő a világ animációsainak képzeletbeli ranglistáján. Mert Cakó gyurmájának humora van, játékos lelke és filozofikus gondolatai. Egyénisége. A lomha anyagról kiderül, hogy káprázatos dolgokat tud. Csak egyedül kell hagyni őket kettesben, a rendezőt meg a gyurmát. Szövegre, miegyébre semmi szükség. És előáll valami, ami csupa ötlet, csupa játékosság, és annyira az anyagból követ­kezik, hogy már túl is lépi az anyag határait Gondolat lesz belőle. Reménytelen vállalkozás egy animációs film leírása. Mégis megkísérlem egyet­len részlet erejéig. Áll a szürke gyurmaember. Ki­csit még formátlan, pró­bálja magát. Széttárja a karját. Lassan mozdítja fel-le. Erőlködik. Már a madár röptét utánzó rit­musban csapdos, minden akaratát összeszedi, már szárnnyá nőnek a karjai, még egy pillanat, és meg­történik, sikerül: felszáll, felröpül! Emelkedne, de mégsem. És akkor meg­pillantjuk a lábát. Szürke embertömeg szögeli jó erő­sen a földhöz. Alig egy-két perc a film. A címe: Ad astra. A csil­lagokig. 1982-ben készült. Ha valaha lesz a magyar animációnak „brüsszeli ti­­zenkettője”, Cakó Ad­ast­­rájának ott a helye közöt­tük. (bársony) KIVÁLÓ MŰVÉSZ Szalay Lajos Szalay Lajos a múlt esz­tendőben hosszú évtizedek után végleg hazatért és Miskolcon telepedett le. De vajon valóban végképp ha­zaérkezett? Ez a mostani elismerés, a Kiváló Mű­vész díj ezt látszik bizo­nyítani. Művészete a ma­gyar képzőművészek nem­zedékeit nyűgözte le és ba­­bonázta meg, szellemiségé­nek kevésbé, de stílusának mindenképpen követőivé szegődtek. Szalay Lajos művészete századunk ma­gyar képzőművészetének autonóm és elválaszthatat­lan része lett. Mégis adó­sai vagyunk ennek a nagy mesternek. A művész úgy élt évti­zedekig távol a hazától, hogy közben tökéletesen megőrizte anyanyelvét, azt a szellemiséget, amit itt­honról vitt magával, sőt bámulatos módon együtt haladt azzal a kulturális gyarapodással, amely már távozása után jött létre. Szalay Lajos a világ bár­mely táján élt is, magyar akart és tudott maradni. Művészete, látásmódja rendkívül változatos és gaz­dag , grafikai stílusa az emberiségé. Szalay tudott meghatóan szép lírai jele­netet ábrázolni, bármit ön­törvényűen lerajzolni, ám egész gondolatvilága olyan szimbólumokkal népesült be, amelyek az európai és az egyetemes kultúra cso­mópontjait jelentik. Szá­mára Krisztus megalázta­tása és keresztre feszítése a huszadik század emberé­nek kálváriája, szembené­­zés a kiszolgáltatottsággal, az erőszakkal. Szalay Lajos mindent megtanult, ami a klasszi­kus grafikában érték volt, és e tudás birtokában ala­kította ki a maga sajáto­­s , groteszk és mégis gyak­ran megrázóan realista stí­lusát. Művészete olyan gon­dolatgazdag, a jelentésnek és az érzelemnek annyiféle rétegét halmozza fel, hogy valamennyi munkája külön tanulmányt érdemelne. Nagy sorozatokat készített, újra és újra visszatért ked­venc témáihoz, s egyszerre tudott hihetetlenül finom vonalakkal és vad, ke­mény, sötét foltokkal szól­ni a szépségről, a fájda­lomról, a születésről, a ha­lálról, az ember elbukásá­ról, és örök feltámadásá­ról. Szalay Lajos nem egyetlen művész, hanem munkásságával a testet öl­tött huszadik századi gra­fika, s e műfajban csak a legnagyobbakh­oz, a század képzőművész zsenijeihez hasonlítható. Egészen pontosan senki máshoz, csak a Szalay La­joshoz. (harangozó) ÉRDEMES MŰVÉSZ Mezítláb a szarvasok nyomában A fotóművész lakásának falait festmények, gra­fikák ékesítik. Er­­dőszél, vízpart, kifeszített halász­hálók ... A saját munkája vala­mennyi. — Miután elvé­geztem Hódmező­vásárhelyen az Ev. Ref. Bethlen Gábor Főgimná­ziumot — mondja Nagygyörgy Sán­dor —, jelentkez­tem a Képzőmű­vészeti Főiskolá­ra, de nem vettek föl. Bánatomban beiratkoztam Sze­geden a pedagó­giai főiskolára, és megszereztem a föld­rajz-rajz szakos tanári ok­levelet Majd újból meg­próbáltam a képzőművé­szetit, és sikerült. Az első évben Kmetty János nö­vendéke voltam, majd öt esztendőn át Bernáth Auréltól tanultam a mes­terséget. 1959-ben lettem diplomás festőművész. — Számos kiállításon vettem részt, de nem tud­tam megfelelni a „beadta már az e hetit?” követel­ményének. Megélhettem volna a festészetből, de nem volt lelkem eleget tenni a kor igényeinek, s így másfelé tapogatóztam. Előbb illusztrációkat raj­zoltam, majd reproduk­ciókat készítettem a Tan- Három királyok

Next