Esti Kurir, 1934. április (12. évfolyam, 73-95. szám)

1934-04-01 / 73. szám

11834 IV. 1. VASÁRNAP" A név, mondja a régi latin, előjel is egyben. Mikor Vilmos császár a maga vezérkari főnökét kiválogatta, vigyázott rá, hogy az egyébként igen derék és kitűnő generális neve Moltke legyen. Moltke — ami a múltból — hitte — jövőt is jelent; egy név, amelyhez a győzelem varázsa és fény­köre tapad. Úgy hírlik: most, hogy Folkusházy nyugdíjba megy, a Besz­­kárt is a vilmoscsászári elgondoláshoz tartja magát s egy olyan névvel akarja ékíteni homlokát, amely a magyar közlekedésügynek talán olyan jelentő­ségű győzelmét hirdeti, mint a Molt­­keé a fegyverek csatáján. Baross Gá­bor, a régi­­ legendás minisztere volt ennek az országnak. Lángelméjű szakembere a vasútnak, egy hirtelen feltört láng akkor, a csupa nagyok között. S a Beszkárt úgy látszik azt reméli, hogy az új, az ifjú Baross Gá­bor azt jelenti az ő sínein, amit a régi jelentett a régi Magyarország előre­­lendítésében. Isten mentsen, hogy isme­retlenül előre bírálnák a jövő embe­rét. Nincs is módunk rá, képzettségét a közlekedés terén, rátermettségét nem ismerjük eléggé. Nem ismeri a közvé­lemény sem. De annyit talán mégis szabad mondani, ha a Baross név volna egyetlen szószólója , hogy a m­ásodik Moltke nem jelentette Vil­mos császárnak, amit az első hozott meg elődjének s hogy a nagy Moltke és a nagy Baross nagyok voltak, anél­kül, hogy a nevüket előttük és nekik valaki is megedzette volna már a si­ker és diadal­a t­zében. Istenem­: bádogtáblákat loptak a te­metőben. Bádogtáblákat a sírkeresz­tekről — fehér vaslapon fekete betűs neveket, néhány százat. Mi értéke van az ilyen tábláinak? Gazdaságilag: né­hány fillér, a hátramaradott számára a kegyelet ezüstpénze, a halottnak semmi, mert neki már az örök világos­ság fényeskedik, ahol nem kell emberi útmutató. De micsoda elvetemültség, vagy micsoda nyomorúság hajthatja a kezet, amely a kis értékű táblákhoz nyúl a cinizmusában, vagy éhségé­ben, hogy a halál jelzőtábláit dézs­málja meg. Ékszert, dús aranyat már raboltak, szentségtörően s kegyeletsér­­tően az emberi érzés határán tullen­­dü­lt gonosztevők. De a halál komor birodalmának ez a csirkelopása — ez a mi időnké, egészené. ///­tívelték Einstein német állampolgár­ságát azok, akik most ellentmondás nélkül uralkodnak Németországban. S furcsa: bár Einsteintől vették el, nem Einstein lesz szegényebb tőle, vagy vele. Azért is, mert hiszen ma a világ­nak minden szabadon lélegző, civili­zált országa boldogan fogadja állam­polgárai közé a kor legnagyobb tudó­sát, aki hivatásában s emberségében egyformán kiváló, de még: nem a né­met polgárság akarja őt kivetni magá­­ból, ez kétségtelen. De azért is, mert Einstein német marad, akármi jelenik is meg a barna hivatalos lapban. — „Hogy kit bélyegeznek forradalmi időkben hazaárulónak — mondta egy ragyogó magyar államférfi —, attól függ, hogy kinek a kezében van a bé­lyegző" De Einstein a maga fel­ragyogó hírével nemcsak magának, Németországnak is dicsőséget hozott. Egy világ német tudósnak ismeri, a német nyelv volt az, amelyen új és vakmerő elméleteit útnak indította. Einstein és a többiek — igen, ők nem horogkeresztesek. S nincs helyük ab­ban a birodalomban, amelyre ellenáll­hatatlan súllyal nehezedik a horog­­kereszt. De németségüket, csakúgy mint tisztességüket rendelet el nem ve­heti tőlük. Az több és erősebb, mint a hatalom s világítani fog még, mikor politikai indulatok fáklyája talán már­­ régen elhamvadt. Bálint Imre HITLERÉK PROPAGANDÁJA A DUNÁNTÚLON Véres verekedés s a nyilaskereszte­sek kudarca az érdi nagygyűlésen A nyilaskeresztes agitáció eszközei - Magyaroknál antiszemitizmus, sváboknál »elnyomott német kultura« Jegyzők és szolgabirák az a­gitációról (Az Esti Kurír kiküldött munkatársától.) Nem is kell messzire menni, csak úgy talá­lomra kijelöl az ember egy községet és már szembetalálja magát a nyilas- vagy horog­­ke­reszt mögött beosont pángermán agitá­­cióval. Vájjon milyen erők táplálják ezt a magyarság vérére menő mozgalmat, amely egyrészről a kommunizmus alatt szerepet játszott és büntetett előéletű embereket jut­tatja ismét fontos szerepkörhöz, másrészről a kétszáz év óta Magyarországon élő, béké­sen dolgozó s a magyarság iránt hálás sváb­­ságot tüzeli a fennálló rend ellen? ... Mert hogy állandóan folyik a mérgezés, azt maguk a dunántúli járások főszolga­­birái, községek jegyzői tudják legjobban. Hogy csak például a Fehér és Tolna megye határán lévő Hard községet említsü­k, ahol a legutóbbi időkig sem pángermán, sem nyi­laskeresztes mozgalom nem tudta felütni a fejét — néhány hét óta egymásután futnak be alispánhoz, fő­szolgabíróhoz a jelentések, hogy Har­d­on is megkezdődött az agitáció. Ennek pedig az a magyarázata, hogy a színtiszta magyar Hard lassan összeépül a szomszédos tolnamegyei Németkérrel, ahol viszont svábok laknak, akik a maguk mód­ján próbálnak agitálni a nyilaskeresztes mozgalom mellett. Tehát, aki még kételke­dik abban, hogy a­­Magyar Nemzeti Szocialista Mozga­lomnak a svábság a legjobb agitátora, az itt gyakorlatban is meggyőződhet, mert hiszen egyszerű sváb parasztemberek járnak át Hardra, hogy az új mozgalomnak meg­nyerjék az eddig ellentálló túloldali ma­gyarságot. De hasonló a helyzet más, Tolnamegye «megdolgozott* sváb községeihez közelfekvő magyar falvakban is, ahol az «Ungarlandi­­scher Deutscher Volksbildungsvereinek* szaporodásával párhuzamosan szaporodnak a németnyelvű «Kristliche Volksschulek» is ... Legújabban Szekszárdra, Paksra és a Budapest közvetlen közelében fekvő Érdre feküdt rá az agitáció. Ezeken a helyeken gyakran megtörténik,, hogy miközben Festetich gróf emberei, vagy maga Meskó Zoltán a magyar fajvédelem szólamait fújják, a másik oldalon a sváb . Persze, hogy így, könnyen megesik, hogy a vezérek a svábság­­öntudatra ébredésén m­iát­t összekeverednek a dolgok, mint ahogy­aa radoznak,­­ esetleg a szomszéd kocsmában.­­ Érden is történt legutóbb. Véres harc a nyilaskeresztesek érdi gyűlésén Az érdi Volksbildungsverein Ilkics Márton kocsmájában működik esztendők óta, ide­járnak le Pestről a német urak „felvilágo­sít­ó“ és „oktató“ előadásokat tartani vasár­naponként a sváb gazdáknak. Érd nagyobbik része azonban tiszta magyar és az öntudatos magyar földművesek kö­zött mindezideig nem tudott gyökeret verni a nyilaskeresztes mozgalom, amelyet at egyszerűen „zváb-horogkeresztes" mozgalomnak neveznek. Hiába szórtak szét röpiratokat, sokat igérő nyilaskeresztes prog­ramotokat, a magyarság csak nem akarta befogadni az új eszmét. Erre azután maga Meskó Zoltán vonult le huszonöt zöld­ingen „rohamosztagosával", hogy meg­hódítsa Érdet. A nagy propagandával behirdetett gyűlés publikuma 50 százalékban a magyar lakos­ságból, 50 százalékban svábokból rekrutáló­­dott. Mikor Meskó felvonult a pódiumra, a magyarok meglepetten látták, hogy jobbján és balján Krausz József és Hir­­esenberger Jakab, az érdi svábság ve­zetői foglalnak helyet. — Ezek a magyar nyilaskeresztes moz­galom vezérei?! — kiáltott egy hang a gyűlés megkezdése előtt Krauszra és Uirschenber­­gerre célozva, aki a legutóbbi időkben az érdi­­Deutscher Volksbildungsvereine-ben teljesen maguk köré csoportosították a németajkú lakosságot, amely a múltban ezen a vidéken összefolyt a magyarsággal. Fokozta az érdi magyar gazdák ellen­szenvét, hogy a­­magyar fajvédők» által hirdetett nyilaskeresztes gyűlésen Hirschen­­berger tartott bevezető beszédet is, ugyan­akkor, amikor Érd kilencezer lakosa között jónéhány magyar nyelvű és tiszta magyar érzelmű szónokot is találhattak volna a gyűlés rendezői. Alighogy Hirschenberger felolvasta a­­Magyar Nemzeti Szocialista Párt» 19 pontban összefoglalt programját, jobbról-balról felzúgtak a közbeszólások. — Mi százszázalékos hazafiságot és krisz­tusi erkölcsöket követelünk a köz- és magán­élet minden vonalán — válaszolt erőteljes hangon Hirschenberger Jakab az érdi ma­gyarok kiáltásaira. — Maguk beszélnek hazafiságról, krisz­tusi erkölcsről?!... — harsogott a magyar csoport felől. — Nagynémetországot akarnak, a papo­kat gyalázzák, az egyházi vagyont akar­ják! — hangzott jobbról-balról s a sváb szónok hangja már elfulladt. Erre Meskó Zoltán ugrott elő és hogy meg­mentse a helyzetet, gyorsan beszélni kezdett. — Tisztelt tagtársak!. .. — Talán «elvtársak»?!...— zúgtak a kö­zönség soraiból. Meskó sápadtan állt zöld ingéb­en, kis Hit­ler-bajuszával a szónoki emelvényen s már csak szófoszlányok hagyták el az ajkát. Eközben azonban a sváb vezérek közül valaki telefonon értesítette az albertfalvai nyilaskeresz­­teseket és a nemzeti szocialista kiskáté szerint sür­gős segítséget kért. Az albertfalvai zöldinges rohamosztag el is indult a bajbajutott érdiek segítségére, de közben a Meskó—Hirschenberger-féle gyű­lésen teljes erejével kitört a vihar. Székek, asztalok, üvegek repültek jobbra balra és a nyilasok érdi nagygyűlése véres verekedésbe fulladt. Egymásután tán­torogtak ki a vérző fejű emberek az utcára, mikor aztán Meszlényi Béla főszolgabiró utasítására csendőrök vonultak a terembe, a hallgatóságot és a­ szónokokat kitessékel­ték, a verekedőket pedig leigazoltatták. A főszolgabiró ezek után feloszlatta a gyűlést, több verekedő ellen meg is indult az eljárás, akiket azóta könnyű és súlyos testi sértés cí­mén kisebb-na­gyobb büntetésre ítéltek. 3 Meskó imádkozni fog a megtévedt érdiekért Maga Meskó a botrányba fulladt gyűlés után maga köré csoportosította híveit s fennhangon igy búcsúzott az érdiektől: — Őszintén sajnálom, ami történt. Itt né­hány félrevezetett ember okozta a felfordu­lást. Mondjátok meg ezeknek, hogy én ma­gam is hithű jó katolikus vagyok s most a Manrézába vonulok, ott fogok imádkozni az érdi megtévedt emberekért. . . A svábok könnyezve hallgatták a Vezér megható szavait, a magyarok azonban már tüntetően elvonultak a svábok és nyilasok által megszállt vidékről. A kudarcba fulladt érdi toborzó után az itteni sváb vezérek a közeli Szászhalomba u­tán igyekeztek a kínos eseményeket elfelej­teni. A röpiratok ezreivel indították meg

Next