Esti Kurir, 1936. október (14. évfolyam, 225-251. szám)
1936-10-01 / 225. szám
D 4 is n BSoffl. KITÖRT A PÉKHÁBORÚ Nyolc órai munkaidőt és béremelést kérnek a sütőmunkások Jelentette az Esti Kurír, hogy a sütőipari munkások kedden gyűlést akartak tartani, hogy bérköveteléseiket a sütők elé terjeszthessék. Az ülés megtart totását azonban nem engedélyezték és erre való tekintettel a munkások ma is, délben írásban nyújtották be követeléseiket a Sütő- ipartestület vezetőségéhez. "A sütőipari munkások memorandumának beterjesztéséről Budapest 300 pékmestere a déli órákban értesült és a memorandum ezek között nagy szenzációt keltett. Az Esti Kurír munkatársa érdeklődött ma délben illetékes helyeken és azt az információt kaptuk, hogy a dagasztók és első kemencemunkások (az eddigi átlagos 40—50 pengővel szemben) 70 pengő, a második kemencés, lisztes, kisütő (25—35) 57 pengő, a frellékmunkások (20—23) 40 pengő heti bért követelnek. A memorandum minden munkás részére 4 órai napi munkaidőt kér, melyből fél óra ebédszünet. Vasárnaponként és más törvényes munkaszüneti napokon a munkaidő 4 óra legyen. Túlóráztatni egy napon legfeljebb 2 órát lehet, de nem az összes munkásokkal. A túlóra díját a törvény szerinti 50 százalékban, ha pedig véletlenül vasárnapra jutna, 100 százalékban kérik megállapítani. A mellékmunkások sütemény házhozszállítására is alkalmazhatók, de a kihordással eltöltött idejüket a napi 8 órai munkaidőbe bele kell számítani. Azzal a munkással, aki este kovászol, este 7 és 9 óra között kell ezt a munkát elvégeztetni és ezért napi 170 pengőt kap. A kenyér és süteményjárandóság változatlanul az eddigi marad. A munkások álláspontja Ez a lényege a sütőmunkások követelésének, amelyről a déli órákban megkérdeztünk több sütőipari munkást. Azzal okolják meg követelésüket, hogy bérhelyzetük nagyon leromlott. Egyáltalán nem volt elegendő, a megélhetésükre és az utolsó hetek világsága követ esztében még inkább elégtelenné vált. Különösen azokra a sütőmunknkákra vonatkozik ez a megállapítás, akik hetenként 8—10 pengő bért kapnak, mert olyan üzemek is vannak a fővárosban, amelyek ilyen alacsony munkabérrel dolgoztatnak. A sütőipari munkások a fővárosban kb. 15—20 százalékra becsülik azoknak a pékeknek a számát, akik semmi követelésre sem voltak hajlandók reagálni és csak 8—10 pengős heti bérfizetés elfogadása mellett tartották meg munkásaikat. Márpedig — mondják a munkások — nem lehet a munkaadó érdeke sem, hogy a munkás ne tudjon keresetéből megélni. Utalnak arra is, hogy csekély kivétellel az éjjeli munkát tiltó törvényt, a vasárnapi munkaszünetet szabályozó rendelkezéseket sem tartják be. Sőt arról is panaszkodtak, hogy egyes üzemekben a munkásokkal szemben a bánásmód is túlmegy a megengedett kereteken. Különösen nehezményezik, hogy a Budapesttel szomszédos és határos községekben egész éjjel dolgoztatják a munkásokat és4—16 órás munkateljesítmény mellett sok helyen csak 8—10 pengős hetibért fizetnek, Hiába járnak el évek óta, hogy ezt a leheetlen állapotot — az éjjeli munkát — ameyet a törvény is tilt, szüntessék be, panazaik sikertelenek maradtak és ennek egyikövetkezménye, hogy több mint 300 sütőegéd munkanélkül van. A munkások szeint az iparügyi minisztérium is csak ígéri enek a kérdésnek gyökeres megoldását, zonban panaszaik tárgyában eddig megfelő intézkedés nem történt. Mindezekre aló tekintettel a sütőipari munkások követelésük ügyében sürgős döntést kérnek és a sütőiparosok vezetőségét arra kérték fel, hogy előterjesztéseikre október 5-ig okvetlen válaszoljanak. Mit mondanak a pékek : Az Esti Kurír munkatársa a munkások memoranduma ügyében kérdést intézett néhány ismert fővárosi pékiparoshoz is, akik mindenekelőtt arról tájékoztatták, hogy a Sütőipartestület vezetősége már a kora délelőtti órákban az illetékes minisztériumokba ment tanácskozás, illetve informálás céljából. Közölték a pékiparosok, hogy előkelő városnegyedekben, ahol főleg az u. n. luxus péksütemény fogy, akad 3—4 olyan pékmester, aki már eddig is kb. annyit fizetett az előmunkásoknak, mint amennyit mai memorandumukban követelnek. A főváros pékiparosainak összessége, kb. 300 pék azonban egyáltalában nincs és a jövőben sem lesz abban a helyzetben, hogy ezeket a követeléseket teljesíthesse. A munkások követeléseinek honorálását semmiképpen sem tudnák áthárítani a fogyasztóra. Hiszen a pékkartel körül is azért dúlt állandóan harc, mert egyes városrészekben, főleg a külső perifériákban egyáltalában nem tudták betartani a pékkartel által megállapított *irányárakat*. Ha ugyanis azokban a kerületekben, amelyekben szegényebb néposztály lakik, csak az irányárak mellett adott volna el süteményt a pék, elvesztette volna egész vevőkörét. Közölték a pékek az Esti Kurír munkatársával, hogy bár a búzaárak emelkedésével kapcsolatban a lisztárak is emelkedtek, számtalan tanácskozás után mindig úgy döntöttek, hogy nem emelik a kenyér és sütemény árát. Meg vannak győződve ugyanis arról, hogy a közönség a legridegebben visszautasítaná a kenyér és péksütemény árának emelését, mert amúgy is eleget szenved a hús, a zsír, a tojás (és néhány nap óta a főzelék) árak erős emelkedése miatt. Természetesen tudatában vannak a pékek annak is, hogy a drágaság ugyanúgy sújtja a sütőmunkásokat, mint más foglalkozásbelieket és ,. maguk a pékek is elítélik azokat a kollegákat, akik 10 pengős hetibérért dolgoztatnak. De amikor a sütőmunkások követelésének megvizsgálásáról van szó, pillanatig sem szabad szem elől téveszteni, hogy a hús, zsír, tojás és a főzelék stb. drágasága miatt egyetlen foglalkozási ágban sem emelték a munkásoknak, vagy hivatalnokoknak a fizetését. Ezt pedig azért hangoztatják a pékek, mert, ha a sütőmunkások bérkövetelését teljesítenék, ez feltétlenül maga után vonná a kenyér és péksütemény árának emelését. Ebből viszont önként következik, hogyha a legfontosabb élelmicikknek, a kenyérnek az ára emelkednék, ez újabb drágasági folyamat előidézője volna, amit feltétlenül el akarnak kerülni. Ez a pékek álláspontja és egy izgalmas érdeklődés előzi meg azokat a tárgyalásokat, amelyeket a sütőipar vezetői a mai és holnapi nap folyamán az illetékes minisztériumokban folytatnak. Valószínű, hogy október 5-ig rendkívüli közgyűlést is tartanak a pékek ez ügyben. Rácz Géza. — Az Újság új száma beszámol a frankdevalváció hatásáról, leleplezi, miért utazott el a négus oly hirtelen Genfből, hírt ad Voronov fiatalító pesti látogatásáról és kritikát hoz a Nemzeti Színház kínai darabjáról. Nagyon jók az állandó rovatok is Nagy Imre népszerű vicclapjában. Ára 16 fillér. A világhírű „Zephir“ kályha utólérhetetlen. Árak leszállítva, már 60 pengőtől rendelhető. Héber kályha- és tűzhelygyár, Vilmos császárul 39. MINDEN SAROKBAN ” . jaqaf tQ9N MÁS! SUHOGNAK! 9|iJOqpqi9d PEDIG MERLE OBERON ÉS MIRIAM HOPKINS ÁRTATLANOK! ÉH Holnap kiderül minden!ÁTRIUMI& CASIRO 1936 X. 1. CSÜTÖRTÖKI Már csak négy pilóta van versenyben Johannesburg felé London, szeptember 30. (Az Esti Kurír tudósítójának távirata.) A portsmouth-johannesburgi távrepülőversenyre startolt kilenc repülőgép közül ma reggel már csak négy repülőgép vett részt a versenyben. A verseny favoritjának is ki kellett válnia a a további küzdelemből motorhiba következtében. Az új favorit Halse pilótakapitány, aki Gull repülőgépével továbbra is az élen halad és kedvező idő esetén még ma elérheti Johannesburgot s ebben az esetben ő kapja meg a 4000 fontot kitevő első jutalomdíjat. Kairó, szeptember 30. A Johannesburgba igyekvő angol repülők Findsey Max kivételével elrepültek Kartúm fölött. Findleyről nincs semmi hír. Szó van arról, hogy felkutatására repülőket küldenek a Nílus völgyébe. Lezuhant egy angol utasgép Indiában Newdelhl, szeptember 30. (Az Esti Kurír tudósítójának távirata. Az Imperial Airways egyik repülőgépét Indiában súlyos szerencsétlenség érte. A légiforgalmi társaság menetrendszerű repülőgépe Atena város közelében ma reggel lezuhant és elégett. A repülőgép útban volt Kalkutta felé. A szerencsétlenül járt repülőgépen hárman voltak s egyedül a repülőgép egyetlen utasa menekült meg. A pilóta és mechanikusa elevenen elégett. A 8000 levélből álló postai küldemény csaknem teljesen elpusztult s a leveleknek csak egy részét sikerült megmenteni. Meghalt a taxiban egy ismert bécsi ügyvéd Az autó utasát a soffőr bevitte a mentőkhöz, ahol azonnal a műtőbe került, de még mielőtt bármi segítséget nyújthattak volna neki, az ismeretlen férfi meghalt. Egyelőre nem tudják, szívbénulás, vagy agyvérzés okozta-e halálát. Ezt a boncolás fogja megállapítani. Amikor zsebeit átkutatták,egy osztrák útlevelet találtak, amelyből kiderült, hogy a férfit dr. Friedrich Mandelnek hívják, bécsi ügyvéd. Az esetet nyomban bejelentették a főkapitányságnak, ahol a szokásos vizsgálatot megindították. A bécsi ügyvéd holttestét a bonctani intézetbe szállították. Mialatt a rendőrség megindította a nyomozást, hogy Friedrich Mandel hol szállott meg és vannak-e rokonai Budapesten, az Esti Kurír munkatársa megállapította, hogy dr. Friedrich Mandel tegnap érkezett feleségével együtt Budapestre. Felesége ismert bécsi írónő, Helene von Weilen, aki gyakran tartott előadást a bécsi rádióban. A fiatal írónő ma délelőtt férjével együtt távozott el a Dunapalotából. Az ügyvéd felesége a Rádióhoz ment, mert megbeszélnivalója volt a Rádió irodalmi igazgatójával, Cs. Szabó Lászlóval, akivel egy Budapesten tartandó rádióelőadásról kívánt tárgyalni, illetve műveinek magyar rádióelőadását kívánta megbeszélni. Eközben szállt másik autóba dr. Friedrich Mandel, hogy a Nova Közlekedési és Ipari Rt.-hez menjen tárgyalásra. Friedrich Mandel, akinek édesapja is tekintélyes bécsi ügyvéd és a Nova részvénytársaságot képviseli Ausztriában, e vállalattal kapcsolatos hivatalos megbeszélések végett jött Magyarországra. Egyébként előkelő budapesti rokonai is vannak. Friedrich Mandelt hozzátartozói és ismerősei makkegészséges embernek ismerték, éppen ezért hirtelen halála nagy megdöbbenést keltett. Ma kora délelőtt a Ferenc József téren egy negyven év körüli, jól öltözött aktatáskás férfi szállott be a BI 931. számú szürketaxiba. A soffőrnek azt az utasítást adta, hogy hajtson a Lipót körút 22. szám elé. Az autotaxi meg is érkezett. Mikor a soffer ki f hagyom vélekednek egyes német földrajzi írók Magyarországról? Kogutowicz Károly szegedi egyetemi tanár úr munkájában részletesen kitér erre a kérdésre és azt írja egyebek közt, hogy Németországbannem hiányoznak olyan hangok sem, főképpen azok köréből, akik helyi ismeretekkel rendelkeznek, hogy a magyarság a németség legnagyobb népi ellensége, vagy a magyarság az az idegen népi csoport, amely a németség népi állományát a legeredményesebben támadja meg. Loesch Károly német földrajzi író a Deutscher Schutzbund egyik kiadványában megállapítja, hogya szövetség a német nép közösségét szolgálja, tekintet nélkül a politikai határokra... A munka népi... az állam csak forma ...» Csak «formának» tekinti, hogy magyar államiság keretében élnek itt németajkú honfitársaink, akik a lovagias és liberális magyarságtól mindig megkapták a tiszteletet népi és kulturális sajátságaik iránt s akik maguk is önkéntesen hű támogatói voltak és maradtak is a magyar állameszmének, amíg a pángermán agitáció ellenünk nem izgatta őket... Banse Ewald keletebbre szeretné szorítani a burgenlandi németség határát egészen Győrig, Penck Albrecht a magyar falvak kultúráját fitymálja a németekkel összehasonlítva... íme, ilyen nyájas hangokat kapunk cserébe a megsemmisülésig, az országfeldarabolásig szóló hűségért, amelyet a magyarság a német bajtársak iránt tanúsított. Ez a jutalom azért, hogy annak idején — mint most Lloyd George újonnan megjelent memoár-kötetéből is kiderül — olyan kategorikusan utasította el Magyarország a háború alatt az antant részéről különbéke kötésére irányuló kísérleteket! nyitotta az autótaxi ajtaját, rémülten látta, hogy utasa ledől az ülésről. A soffőr azonnal szólt a közelben őrszolgálatot teljesítő rendőrnek, aki látván, hogy az autó utasa rosszul van, arra utasította a soffőrt, hogy sietve vigye a férfit a mentőkhöz. Swain pilótatiszt drámai küzdelme a sztratoszférában Londonból jelentik: Swain pilótarajparancsnok rekordrepülése, amelyet hétfőn hajtott végre és amelynél 15.230 méteres magassági világrekordot állított fel, drámai körülmények között folyt le. A bátor repülőtisztnek súlyos nehézségekkel kellett megküzdenie, miután elérte a sztratoszféra határát. Amikor a gép már lefelé kezdett haladni, bedugaszolódott az oxigén légzőkészülék kivezető csöve. A pilótatisztet a megfulladás veszélye fenyegette és kétségbeesett helyzetében képtelen volt a pilótafülke ajtaját kinyitni, az oxigénkészülékből pedig nem tudott levegőt kapni. Zsebkésével erre elvágta pilótasisakjának celluloid ablakát s ilyen módon jutott végre levegőhöz. A világrekorder pilóta elmondotta még, hogy a legnagyobb magasságban 200 mérföldes óránkénti szélsebességet mért. Utazzunk a nyár után a verőfényes Földközitengeren a „Tirrenia” és a színpompás Adrián az „ Adriatica“ hajóival Adriatica Forgalmi Iroda V, Nádor utca 21. T. 1-265-30. V. Lipót körút 4. T. 1-171-31