Esti Ujság, 1939. március (4. évfolyam, 49-74. szám)
1939-03-01 / 49. szám
4 Tizenkét napon át 8500 kilométert utaztak a Tattersall legfrissebb lá-primadonnái után Érdekes „vendégek” érkeztek Budapestre. Általános feltűnést nem keltettek ugyan, de a szakemberek annál nagyobb számban csődültek ki jöttük hírére a Tattersallba , amikor a nyitott lovagló pályájához érkezünk, már húsz-huszonöt érdeklődőt és érdekeltet találunk a pálya körül. Beszélgetnek, jegyezgetnek, fényképeznek, a boldog tulajdonosok gyülekezetében vagyunk. Az érdeklődőkön és tulajdonosokon kívül a földművelésügyi minisztérium lótenyésztési főosztályának vezetői is összejöttek egy kis barátságos lóvizitre. Mert az érdekes vendégek Franciaországból érkezett tenyészlovak, ezek körül forog most minden a Tattersallban. Petracsek Béla földbirtokos áll a kör közepén, magyaráz, tárgyal, rendelkezik, hozzák ki Napóleont. És Napóleon megjelenik a színen ... Gyönyörű, hét-nyolcmázsás Percheron-tenyészmén, a legtisztább hidegvérű fajta, vaskos termetével, könnyű járásával, göndörszőrű „dauerolt” sörényével és farkával, erős, izmos lábaival, az elsőrangú igásló típusa. Látszik, hogy izmainak legcsekélyebb rándításával tizenöt-húszmázsás rakományokat megerőltetés nélkül mozdít el a helyükből. Sorba jönnek a többiek is, mének, kancák, vegyesen. Molette, Oxigén és a többiek bemutatkoznak a szakértő közönség előtt. A fejtartás, testmozgás, ügetés, vágta kifogástalanul sikerül, a kimagasló példányokat taps és lelkes felkiáltás kíséri. Petracsek Béla földbirtokos mondja el a lovak történetét. — A magyarországi hidegvérű lótenyésztész felfrissítésére határoztuk el a franciaországi tenyészanyag behozatalát. A melegvérű lótenyésztés nálunk rendkívül magas fokon áll, de a hidegvérű tenyészetnél az elmúlt majdnem harminc év alatt kevesebb gondot fordítottak a gazdák a lóállomány felfrissítésére. A Délmagyarországi Gazdatárház Szövetkezet vállalta a franciaországi tenyészmének és kancák behozatalát és a vásárlások finanszírozását. A vásárlásokat Pohl Henrik gazdasági tanácsos, az OMGE tápiószelei mintagazdaságának vezetője készítette elő. Amikor a francia kormánnyal minden elintéződött, leutaztam Perche tartományba és kiválasztottam a lovakat. Igaz, ez nem volt olyan egyszerű, mint ahogy most beszámolok róla. Mert előzőleg tizenkét napon keresztül 8500 kilométert utaztam be és áttanulmányoztam egész Franciaországnak nemcsak hidegvérű, de melegvérű lótenyésztését is. A vásárlások tetán hét tenyészmént és hat kancát vagoníroztam be Nogent de Rotron állomáson. Az állatok ára 2200—4500 pengő között váltakozott. A lovakat francia tenyészegyesületek útján kistenyésztőktől vásároltam. A Percheron tenyészállatoknak rengeteg előnye van a többi hidegvérű lovak fölött. Testre majdnem elérik a belgák magasságát, hihetetlenül szívósak és erősek, mozgásuk azonban sokkal könnyebb, frissebb az előbb említett fajtánál, úgy hogy erejük és súlyuk nem megy a munka gyorsaságának rovására. .. Ezt a tizenhárom tenyészállatot rendelésre szállítottuk. A kancákat a posta rendelte, a mének közül kettőt Somogy vármegye hidegvérű lótenyésztőinek egyesülete, egyet a mezőgazdasági ipar rt., egyet Frankl Jenő és egyet Dessewffy Aurél gróf vásárolt meg. A lovak kora három-öt év között váltakozik, így a legjobb tenyészanyagot adják. A hosszú utazást is kitűnően bírták és a kirakodásnál a legcsekélyebb fáradtság sem látszott rajtuk. Most tárgyalunk a földmivelésügyi minisztérium vezetőivel esetleges további nagyobb szállítások és rendelések ügyében, hogy ezzel a hazai hidegvérű lótenyésztés feljavítását fokozzuk . Az istállóban búcsút veszünk Napóleontól, a Percheronok császárjától Hosszan, melegen a szemébe nézünk — jobb patájával barátságosan kapar felérd a szalmában. •— nem akar felségsértés lenni, de mintha tényleg volna valami hasonlóság kettőjük között. f Ssán fiat egy ifrikai él Vili. JÓZSEF-KÖRÚT 5. I ÁRUSÍTÁSA. i Atelefonrendelés- 140000,144-401^g TÜRR ISTVÁN-UTCA 7. TEL 187-705 isti Iessy Szerda, 1939 március 1 TAVASZ Irta: FELKAI FERENC Szélesednek a fényfoltok az aszfalton. Az árnyékok élesebbek, a szemünket is jobban hunyorítjuk, ha, egy-egy nyirkos, hűvös kapualjból kilépünk déli időben az utcára. Napról-napra erősödik az ősi reflektor fénye — fokozatosan, hogy megszokjuk és lassan olvadjon le rólunk a téli holmi. (A természet az evolúciót hirdeti.) IBOLYA Minden évben illik köszönteni. Nemcsak azért, mert szép, jószagú, mert formás, hanem azért is, mert figyelmeztet bennünk Icet, búval-gonddal járkáló embereket a tavaszra. A naptárból nem vesszük észre a tavaszt. A naptár — ma már csak munka, napló. Csupa kellemetlen figyelmeztetés. Nem látjuk belőle a nagy metamorfózist — csak a telefonszámokat, címeket, tárgyalások idejét, munkaszállítási határidőket. ‘Arra, ami körülöttünk történik, hegyekben, lankákon, mezőkön, csak az élesedő nap és az ibolya figyelmeztet. Déli órákban — futólagosan. Az ibolya az üzenet. Nekünk kőrengetegben robotoknak. Kosárban jön be a városba, mosolyogva kínálják. Tíz fillérért—húsz fillérért. Alig bélyegköltség. Nagyon megéri. Nem? Olyan messziről jön és olyan sok mindenre figyelmeztet... KIRAKATOK Már kint vannak a tavaszi holmik. Kabátok, kalapok, cipők, ruhák. Ügyesen elrendezve a mosolygó, nyúlánk, jólfésült, babákon. Kisemberek dúlnek neki a kirakatnak, úgy nézik. Egyik átsóhajt a másikhoz: — Huszonöt... Májusig „lespórolom"’... Nevetgélnek, kalkulálnak, gusztálnak. Vándorolnak. Egyik kirakattól a másikig. Mire együtt lesz a „huszonöt" — kigusztálták a színt is. Micsoda öröm lesz benne az első vasárnapi séta... PADOK Az öreg, repedezett padok, — titkok őrzői — délben már szolgálatban vannak. Munkaszünetek, alatt. Este még dideregnek. Hidegek. Még nem szépítik őket szívekkel, még nem tetoválják bele támláikba: Margitkát, Ilonkát, Jucikát — ahhoz nyári hold kell. De a szívvésés előjátéka már megindult. Mosolyognak a vén padok. Nyújtóznak a tavaszban, süttetik ráncos házukat a tavaszi nappal — várják a nyarat, amely ismét sok oldallal bővíti annáleseiket. Ha megszólalhatnának, azt hiszem mind egyformát mondanának. Mind azt mondaná, hogy rendszerint így kezdődik. — Higgje el Jucika! én „egészen más” férfi vagyok, mint a többi... Az az édes, hogy tavasszal még ezt is elhiszik a Jucisták, Margitkák, akiknek ibolyanyíláskor fogadják meg a lovagok, hogy a csillagokat is lehozzák értük ... így van ez tavasszal évezredek óta. És így lesz akkor is, ha bicikli-repülőgépen járnak unokáink a randevúkra. Díszőrséget állítottak az egyiptomi repülők az „M 24“ magyar pilótáinak Az Esti Újság állandó figyelemmel kíséri annak a kiskategóriájú magyar repülőgépnek világkörüli útját, amelynek végcélja a newyorki világkiállítás. Mint ismeretes, a műegyetemiek ,M 7H” jelű egymotoros repülőgépe tíz nappal ezelőtt indult el a budaörsi repülőtérről. Útjük első állomása Róma volt, ahol meleg szeretettel fogadták a magyar pilótákat, Vadas Lászlót és Békássy Vilmost. Az ,MTV’ február 21-én este érkezett meg Egyiptom fővárosába, Kairóba és a két magyar pilóta a kairói fogadtatásról és az ottani állapotokról érdekes beszámolót küldött az Esti Újság szerkesztőségének. Magyar géppel állítanák fel az egyiptomi doppingvilágrekordot! ,,A kairói megérkezésünk és a repülőtéri fogadtatás felejthetetlen élményt jelentett számunkra — írják többek között. — Délután öt órakor érkeztünk meg és a repülőtéren Semsey Andor gróf magyar ügyvivő, Taker pasa, az egyiptomi Aero Szövetség elnöke, valamint régi ismerősünk és bajtársunk, Almássy László, az egyiptomi vitorlázó, repülők oktatója fogadott bennünket. Innen a Club Mohamed Ali-ba vonultunk, ahol tiszteletünkre vacsorát rendeztek. A vacsorán a fent említett urakon kívül megjelent az autóklub elnöke és az egész vitorlázó tábor is. Lelkes szónoklatok hangzottak el és Taher pasa nagy beszédében kefejtette, hogy Egyiptomban milyen hírnévnek örvendenek a magyar repülők, tulajdonképpen magyar repülők vetették meg az egyiptomi repülés alapjait. Az „M 24” vitorlázórepülőgép volt az első, amellyel Egyiptom felállította a doppingvilágrekordot, a gép 147 bukfencet vetett a levegőben. Különös szeretettel hangsúlyozta a pasa, hogy ez a vitorlázórepülőgép is magyar gyártmány volt.” A következő szakaszban a Faruk királynál tett tisztelgő látogatás előzményeit, majd magát a látogatást írják le: „Vacsora után pompás szállásainkra tértünk. Az egyiptomi vitorlázó repülők olyan tisztelettel vettek körül bennünket, hogy szinte kezdtük magunkat kényelmetlenül érezni. A Club Mohamed Aliban kaptunk szállást és az egyiptomi vitorlázórepülők szállásunk elé díszőrséget állítottak. Ilyen nagy urak még sohasem voltunk! Már éppen le akartunk feküdni, amikor Teddy (Almássy László) lelkendezve rontott be hozzánk s közölte velünk, hogy ritka kitüntetésben részesülünk. Faruk királynak gróf Sémáéi Andor magyar ügyvivő jelentette, hogy megérkezett az EM m magyar gép. A király, aki maga is szenvedélyes repülő, kijelentette, hogy másnap meg akarja tekinteni ezt a gépet, amelyről már olyan sokat hallott és szeretne vele próbarepülést is végezni. Közölte a magyar ügyvivővel a király azt is, hogy a pilótákat örömmel várja déli tizenkét órakor. Természetes — folytatják tovább a levelet —, hogy alig bírtuk Jehünyi a szemünket az izgalomtól. Másnap már hajnalban kint voltunk a repülőtéren, alaposan átvizsgáltuk a gépet és ez a vizsgálat 1z óráig tartott. A repülőtéren tíz óra után néhány perccel kürtszó harsant, jelezve, hogy megérkezett Egyiptom uralkodója. Vele egyidejűleg érkezett ifjú Horthy Miklós, a Magyar Aero Szövetség elnöke is, aki fontos kereskedelmi tárgyalások miatt időzik Kairóban. A királynak Semsey Andor gróf mutatott be s az uralkodó barátságosan elbeszélgetett velünk. Érdeklődött a magyar aviatikáról. Közben — mint az itteniek mondják — húsz éve nem látott zápor keletkezett. És fájdalom, emiatt a királyt lebeszélte a környezete arról, hogy gépünkkel felszálljon a levegőbe. A zápor elmossa Faryk király próbarepüléséi Lambi (ezt Békássy Vilmos írja Vadas Lászlóról) beült a gépbe és nagy szélben végzett a király és kísérete előtt próbarepülést, őrült tempóban húzta be meglehetős magasan a kormányt és többízben kétszázötven méter magas gyertyákat csinált. Szinte megfagyott a vér az ereimben Lambi merészségén. Faruk király elragadtatását fejezte ki kis gépünk pompás teljesítménye fölött és amikor Vadas Laci leszállt közvetlenül a király előtt, az uralkodó odasietett hozzá és lelkesen gratulált Faruk királynál tizenkét órakor tettünk Szórakozik, de egyben tanul is! Vidám és érdekes olvasmányok a nyelvszéljegyzetként a nehezebb szavak magyar jelentése kíséri, egy részükhöz pedig nyelvismeret bővítésére! — Az olvasmányokat tani magyarázatok fűződnek, amelyek az illető idegen nyelv sajátosságaira mutatnak rá. — Eddig megjelent kötetek: Angol kötetek: English made eassy! English for all! Francia kötetek: Péle-Méle, Lectures amusantes. Német kötetek: Komm und lach mit! Heiter und ernst! Olasz kötet: Comé facile. Minden egyes, számos képpel elázott és színes borítékba fűzött kötet ára P. 1-80. Megrendeléseket utánvéttel, vagy az összeg előzetes beutalása ellenében forduló postával intézünk el. Ha ajánlott küldést kíván, 50 fillér beutalását is kérjük. Az utánvételes küldés 90 fillérrel drágítja a könyvet. nemzeti könyvkereskedése Budapest, IV., Kossuth Lajos-utca 5 Telefon: 18-57-30, 18-74,00. tisztelgő látogatást. Az audiencián ott volt a főudvarmester, ifjú Horthy Miklós és gróf Semsey Andor ügyvivő is. A király rendkívül szívélyes hangon kijelentette, hogy két ugyanilyen típusú gépet rendel a Műegyetemi Sportrepülők Egyesületétől. Különleges kívánsága, hogy a gépet a királyi ház színeivel, fehérrel és zölddel fessék. A kihallgatás után boldogan mentünk a Shepertszállóba, ahol díszebéd volt. A lakomán egy sereg egyiptomi udvari előkelőség között megjelent Taher pasa, valamint ifjú Horthy Miklós is. Taher pasa kijelentette, hogy nagy barátja az aero-jelvényeknek és én (Vadas László írja ezt) vérző szívvel váltam meg egyetlen aranyjelvényemtől, a Műegyetemi Sportrepülők Egyesületének jelvényétől. Küldjétek egyet okvetlen utánam. Igen örülünk a Kairóban elért eredménynek — írják a levél végén — különösen annak, hogy Faruk király két repülőgépet rendelt. Ennek a rendelésnek óriási súlya van itt Afrikában és lehetséges, hogy a magyar repülőgépgyártó ipar tulajdonképpen ezzel a megrendeléssel érkezett el az első nagyobb külföldi sikeréhez. Nagyszerűen érezzük magunkat és a trópusi utazásra már minden előkészületet megtettünk. Külön köszönettel tartozunk gróf Semsey Andor ügyvivő, ifjú Horthy Miklós Magyar Aero Szövetségi elnök és Almássy László uraknak, akik lényegesen hozzásegítettek bennünket ahhoz, hogy dicsőséget szerezhessünk Magyarországnak. Hétfőn, esetleg kedden hagyjuk el Egyiptomot”. Eddig szól a levél. Azóta, mint ismeretes, a kis magyar gép plótáival, Vadas Lászlóval és Békássy Vilmossal Kairóból elindultak Assuan felé. (Stár) SHIiaSe-* Ötezer kitűnő tenyészállat lesz az Országos Mezőgazdasági Kiállításon Amint közöltük már, a március 22-én megnyitó országos mezőgazdasági kiállítás tenyészállatcsoportjába a bejelentési határidőig az utolsó évekhez hasonló nagy számban jelentettek be tenyészállatokat. Mivel a jó minőségű tenyészállatok iránt megfelelő kereslet van, a kiállítás rendezősége úgy határozott, hogy a kiállítás összes férőhelyeit igénybe veszi az idei tenyészállatvásár alkalmából. Előreláthatóan a bemutatandó tenyészállatok nagy részét a kiállításon értékesíteni lehet majd, annál inkább, mert az előzetes szigorú és szakszerű minőségi ellenőrzés következtében csupán olyan nagyobb tenyészértékű állatokat hoznak fel a kiállításra, amelyekre a hazai állattenyésztés továbbfejlesztésében nagy szerep vár és srántuk a kevésbbé fejlett állattenyésztésű vidékekről is megfelelő érdeklődés mutatkozik. Az utóbbi években már nemcsak a tenyészetek céltudatos fejlesztésére törekvő magántenyésztők vásárolnak szívesen a budapesti kiállításon eladásra kerülő kiváló tenyészállatanyagból. A kiállításra véglegesen elfogadott állatlétszám kerek számokban a következőképpen alakul: 160 meleg- és 30 hidegvérű ló, 780 telivér szimmentáli, szimmentáli és pirostarka, 20 borzderes, lló magyar és maromanne-magyar marha, 1100 mangalica- és 450 hússertés, valamint 700 juh, ezenkívül közel ezer bromfi és házinyúl, valamin többszáz kutya fog szerepelni a kiállításon.