Esti Ujság, 1942. március (7. évfolyam, 49-73. szám)

1942-03-02 / 49. szám

A japánok két nagy csatában tönkreverték az angol-amerikai flottát és partraszálltak Jáva szigetén TOKIÓ, március 2. A császári főhadiszállás jelentései sze­rint megindult a nagy japán támadás Jáva szigete ellen. Az angol-amerikai flotta kísérletet tett a japán csapatszál­lító hajóraj feltartóztatására, ennek kö­vetkeztében a jávai vizeken két nagyará­nyú tengeri ütközet fejlődött ki. Az első tengeri csata Szurabaja mellett kezdődött február 27-én az alkonyati órákban és tartott egészen február 28-án a hajnali órákig. A csata a japán tengeri és légierő nagy győzel­mével végződött. A japá­nok elsüllyesztettek há­rom ellenséges cirkálót és hat torpedórombolót, négy másik cirkálót pedig súlyosan megrongáltak. Vasárnap, március 1-én, hajnalban kez­dődött meg a második tengeri ütközet, amely a „batáviai tengeri csata“ nevet fogja viselni. A harcban elsüllyedt egy nagy észak ameri­kai cir­káló és egy ausztráliai cirkáló. Ugyanekkor japán repülőgépek támadást intéztek a Szunda-szorosban tartózkodó angolszász tengeri erők ellen. A támadás során egy 3000 tonnás hadihajót felgyújz­­tottak, két cirkálót és egy rombolót pe­dig súlyosan megrongáltak. A tengeri csatában japán részről csak egy romboló sérült meg, de az is harcké­pes maradt. Az ütközetek eredményeként a holland-keletindiai vizeken működő ja­pán haditengerészeti egységek gyakorlatilag megsemmi­sítették az ellenség egye­sített hajóhadainak főcso­­portját,­ s most e tenger­­rész megtisztításával fog­lalkoznak. A tengeri csatákban aratott győzelmek után a japán csapatszállító flotta elérte Jáva szigetét és annak több­i­ pontján partraszállott­ volna. Az angol hírszolgálat véleménye az, hogy a japánok be akarják keríteni Batá­­viát és Szurabaját. A Rembang melletti partoktól 355 mérföldnyire egy főút és egy vasútvonal vezet Szhurabajába. Az Indra­­mayai öbölben végrehajtott partraszállás célja valószínűleg az, hogy Jávát ketté­vágják. Angol és holland jelentések a japán partraszállásról AMSZTERDAM, március 2. Mint a brit hírszolgálat közli, a holland­indiai hadijelentés szerint a japánok három helyen szálltak partra Jáva szigetén. Szom­baton este Bániamnál, röviddel azután az Indramaya-öbölben szálltak partra japán kötelékek, a késő éjszakai órákban végül egy erős japán expedíciós hadtest mintegy 30 kilométerre keletre Rembangtól szállott partra. A bantami partraszállás folyamán ütközet fejlődött ki Japán és hollandindiai tengeri erők között, a harcban egy holland­indiai hadihajó elsüllyedt. Egy későbbi jelentés szerint két holland indiai cirkáló és egy romboló süllyedt el, valószínűleg tor­pedótalálat következtében. A többi partra­szállási pont vidékén foganatosított intéz­kedésekben főként a légihaderő vett részt. Az ott folyó harcokról még nem érkeztek jelentések. A jelentések megállapítják, hogy a japá­noknak Tajoe közelében történt partraszál­lása veszélyezteti az ottani nagy olaj­mezőket. A tajoei olajmezőket ezért még a vasárnapra virradó éjszaka szétrombolták. Egy másik angol forrásból származó je­lentés úgy szól, hogy a válogatott kötelé­kekből álló japán csapat partraszálló csa­patai kiválóan ki vannak képezve száraz­földi és tengeri hadműveletekre. A száraz­földről és valószínűleg egy repü­lőgépanya­­hajóról felszálló repülőgépek kitűnően fe­dezik a japán csapatokat. A Jáva fölött harcoló japán repülőgépek Szumátra, Báli és Borneo japán kézben levő repülőtereiről érkeznek. A japánoknak néhány sza­kaszon kétségtelenül sikerült az or­szágba „beszivárogniok“. Nem lehet azt állítani, hogy a helyzet megszilárdulhatott Isii Uisáf Előretörtek Jáva szigetén a Japánok AMSZTERDAM, március 2. Mint a brit hírszolgálat jelenti, a Jáva szigetén levő Bandeenban hivatalosan kö­zölték, hogy a Bandoengtől 40 mérföld­nyíre északkeletre fekvő Loebang már ja­pán kézen van. A helységet az Indrama­­joenél partraszállott japán csapatok fog­lalták el. (MTI) Angol i eIe n t é s: Kérdés, meddig folytatható még Rangoon védelme? Stockholm, március 2. (Német Távirati Iroda) Az angol hírszolgálat jelentése szerint Burmában tovább tartanak a heves har­cok. A japán csapatok előnyös helyzetben vannak, mert sok erősítést kapnak. A helyzet — mondják angol részről — to­vábbra is válságos és mindig újra felmerül a kérdés, meddig folytatható még Ran­goon védelme. Összefoglaló Japán jelentés az angolszász veszteségekről Tokió, március 2. (Német Távirati Iroda.) A főhadiszállás összefoglaló jelentése a február 9-e és 25-e között ejtett fog­lyokról és hadianyagzsákmányról a többi között a következő adatokat közli: A burmai hadszíntéren 2398 a foglyok száma; az ellenség halottakban 3537 ka­tonát vesztett. Tizenkét harckocsit, 88 löveget, 161 géppuskát, 1003 lőfegyvert, 557 gépkocsit és körülbelül félmillió löve­déket zsákmányoltunk. A holland-indiai hadszíntéren 610 harckocsit, 23 löveget, 500 vasúti kocsit zsákmányoltunk és 400 foglyot ejtettünk. Timor szigetén 2300 fogoly került kezeink közé. A Jávai-tenger vidékén 218 ellenséges repülőgépet lőt­tünk le vagy semmisítettünk meg a föl­dön. A Bismarck-szigetcsoporton 697 fog­lyot ejtettünk. Japánban lehetetlennek tartják az angol-amerikai ellentámadást Tokió, március 2. (OFI) Sósa nyugalmazott altengernagy, ismert katonai szakértő, a Japan Times and Avertiser című lapban az angol-amerikai haditengerészet ellentámadásának lehető­ségét mérlegelve, úgy véli, hogy a legkomolyabb veszedelem észak fe­lől jöhetne Alaszkán keresztül az­­ Aleuti-szigetek felől. Délen — mondja a cikkíró — a nagy­arányú japán győzelmek majdnem lehe­tetlenné teszik az angol-amerikai hajóhad fellélegzését. Lehetséges, hogy az angol­szászok Ausztráliából kiindulva kísérelnek meg ellentámadást, de addig a japán hadi­­tengerészet már „lesújtott Ausztrália part­menti városaira“. A Wake-sziget vissza­foglalására irányuló támadás feltétele Pearl Harbour tengeri támaszpontjának szabad használata, de Sósa altengernagy­­ szerint a japán tengeralattjárók túlságosa­n veszélyessé tették Hawaii, az amerikai hajóraj zöme számára. Ami az észak felől jövő támadás lehetőségét illeti, itt az akadályok a ködök, a kedvezőtlen tengeri viszonyok és a jéghegyek, amelyek máju­sig nem engednek meg hasonló vállalko­zást. Sőt még május után is igen cseké­lyek az amerikaiak kilátásai — mondja Sosa tekintve, hogy az 1800 mérföldes távolság megköve­teli egy közbeeső támaszpont létesí­tését, ezenfelül az amerikai haditen­gerészet nagymértékben meggyengült a csendesóceáni katasztrófa következ­tében. Sosa a következő szavakkal fejezi be fej­tegetéseit: A Japán elleni amerikai tá­madás — még észak felől is — szinte a mesék világába tartozik. (MTI) Wavell tábornok főhadiszállásához közelednek a Jáva­ szigetén harcoló japán csapatok SANGHAJ, márcus 2. (NST) A vasárnap este kiadott batáviai hiva­talos közlemény szerint a vasárnapra virradó éjszaka Jáva szigetén partra­szállott japán csapatok máris erősen előretörtek a sziget belsejébe. A japán szállítóhajóhad nemcsak nehéz lövegeket, hanem tankokat is hozott. A Renbang mellett partraszállt japán erők előőrsei a közlemény szerint 50 kilométernyire egé­szen Bloráig hatoltak be a szigetre, s heves harcban állnak a brit-holland indiai csapatokkal. Indramajoe mellett partra­szállt japánok meghódították a Kravang melletti síkságot és máris erős hídfő­állásul építették ki. A Sanghajba érkezett hírek szerint a japán csapatok nagyszámú tank segítsé­gével heves harcok árán az északi part öt különböző pontján törtek előre a szi­get belsejébe az elmúlt 24 órában. Céljuk nyilvánvalóan az, hogy mielőbb meghódítsák a part mentén épült fontos vasútvonalat. Úgy látszik, a szövetséges védelmet leginkább a sziget nyugati ré­szén, Indromayatól délre és keleti részén, Rembarg közelében végrehajtott japán elő­retörés fenyegeti. . . Az Indramajoeból elindult japán csapa­tok az ellenséges ellentállási fészkeket sza­kadatlanul bombázó repülők támogatásával a folyó mentén felfelé haladnak és már el­foglalták a parttól 40 kilométerre , fekvő Soebangot. A városnak elkeseredett küz­delem után történt eleste következtében a japán előörscsapatok tovább törtek előre, s a szövetséges főparancsnokság hiva­talos közleménye szerint már csupán 60 kilométernyire vannak északkeletre Bandoengtől. Bandoengban van Wavell tábornok, szövet­séges főparancsnok hadiszállása, s a leg­utóbbi hetek angol és amerikai híradásai szerint bevehetetlen erőddé kiépített jávai belső védelmi vonal középpontja. Ez a vo­nal a szövetséges főhadiszállása beszámo­lója szerint óriási félkörben halad Ban­doeng körül. A japánok gyors előretörése nyomán elesett Soebang már ennek a vé­delmi vonalnak egy pontja volt az erdő­fedte kétezer méteres hegyvonulaton. A Rembangtól Bloráig 50 kilométernyire előretört japán egységek a vasútvonalat követték. Blorát eddig meg nem erősített hírek szerint heves harc árán elfoglalták a japánok. Biora a Soerabayából nyit- HÉTFŐ, 1942 MÁRCIUS 1. gat felé vivő vasút fontos csomó­pontja. Biora elfoglalásával japán kézre jutott a jávai vasúthálózat északi része. Wavel tábornok most már csak a Soerabayából Porvoredjon és Bandoengon át Batáviába vivő déli partmenti vasútvonalat hasz­nálhatja csapatainak szállítására. Az északi part három más pontján partraszállott japán csapatok hadművele­teiről még nem érkeztek jelentések. Abban az öt kikötőben, ahol a japánok partraszálltak, vasárnap egész napon át igen sok csapat- és hadianyagszállítmány érkezett. Cornelius Vanderbilt meghalt Newyork, március 2. (NST) Cornelius Vanderbilt, az ismert ameri­kai milliomos család feje vasárnap yacht­­jának fedélzetén, 69 éves korában el­hunyt. Vanderbilt a nemzetközi vitorlázó sport ismert szereplője volt, ő pénzelte az „amerikai serlegért“ rendezett vitorlás versenyeket. A robogó vonalból lopták el a textilárukat Vakmerő vasúti tolvajokat tartóztatott le ma délelőtt a rendőrség. Az utóbbi időben több feljelentés érkezett a főkapi­tányságra ismeretlen tettesek ellen, akik a gyorsárugyűjtő vagonokat dézsmálták. Főleg textilárut loptak el a teherkocsik­ból és ilyen lopási eset rövid idő alatt tíz fordult elő. Detektívek figyelték a teher­kocsikat és az éjszaka az egyik Keleti pályaudvarról kiinduló vonatnál észrevet­ték, hogy egy gyanús alak ólálkodik az egyik vasúti kocsinál. Elfogták és a főkapitányságon beismer­te, hogy ő követte el egy társával a lopá­sokat. Kovács Géza rovott múltú tolvaj volt az elfogott ember, aki Mester Géza álnéven is szerepelt. Társa Groszmann Bertalan zsidó kereskedő, aki már nyolc­szor volt büntetve és az alvilágban „Vörös Berci“ néven ismerik. Groszmann autót bérelt és azzal kö­vette a vonatot , amikor a szerelvény elhagyta a pályaudvart és lassított. Kovács, aki előzőleg elbújt a teher­kocsiba, kidobálta a textilárukat, Groszmann pedig felrakta autójára. Ké­sőbb Kovács leugrott a robogó vonatról. Közel tízezer pengő értékű árut loptak össze két hét alatt. A rendőrség a vasúti tolvajokat letartóztatta. Helyszíni szemle Pestszentlőrincen a rendőrmerénylő ügyében Az Esti Újság annak idején részletesen beszámolt a pestszentlőrinci éjszakai me­rényletről, amelyet két tettenért tolvaj, Simkó János és Hallai Zoltán követtek el, akik valósággal sortüzet adtak a rend­őrökre. Az egyik rendőr golyója halálos sebet ejtett Hallain, Simkót pedig statá­­riális bíróság elé állították, azonban a pestvidéki törvényszék rögtönítélő tanácsa vitéz Somody János elnöklésével a rendes­bíróság elé utalta Simkó bűnügyét. Szigritz György dr. vizsgálóbíró ma délelőtt tartott a gyilkosság kísérletével gyanúsított Simkó János ügyében hely­színi szemlét Pestszentlőrincen, a véres merénylet színhelyén. Szuronyos fogház­őrök vezették elő Simkót, akivel a vizs­gálóbíró részletesen lejátszatta a történ­teket. Több tanút is kihallgatott a vizs­gálóbíró a­ helyszínen, majd az iratokat áttették az ügyészséghez vádemelés cél­jából. Simkót ezután a fogházőrök vissza­kísérték a pestvidéki törvényszék fog-

Next