Észak Magyarország, 2021. szeptember (77. évfolyam, 202-227. szám)
2021-09-16 / 215. szám
Interjú dr. Horváth Mária Sarolta nyugalmazott címzetes táblabíróval Elismert három évtizedes pályafutás Állami kitüntetést vehetett át a Miskolci Törvényszék nyugalmazott bírája, MISKOLC. Dr. Varga Judit igazságügyi miniszter Magyarország köztársasági elnökének megbízásából állami kitüntetéseket adott át a közelmúltban. A kitüntetettek között van a Miskolci Törvényszék nyugalmazott bírája, dr. Horváth Mária Sarolta címzetes táblabíró, akivel az esemény kapcsán beszélgettünk. Bírói munkájának elismeréseként kapott állami kitüntetést, pontosan milyen díjban részesült? A Magyar Érdemrend lovagkeresztje kitüntetésben részesültem, ami számomra hatalmas megtiszteltetés, és ezúton is köszönöm. Hogyan indult az igazságügyi pályája? Az 1970-es években igazságügyi alkalmazottként kezdtem dolgozni a Miskolci Törvényszéken, bíró mellé beosztott jegyző voltam, bírói és egyéb adminisztratív feladatokat láttam el. Ezt azért tartom fontosnak, mert hatalmas tapasztalatra tettem szert már a jogi egyetem megkezdése előtt, sokat tanultam, megismertem szinte az egész bírósági rendszert, beleláttam az igazságszolgáltatás világába. Az Eötvös Loránd Tudományegyetem jogi karán szereztem jogászdiplomát, ahol a legnagyobb jogtudósoktól, elismert szakemberektől tanulhattam, sok más miskolci jogász kollégámmal együtt. 1989. február 1. napján nyertem bírói kinevezést, a Miskolci Városi Bíróságon kezdtem meg ítélkezési tevékenységemet büntető ügyszakban. Néhány évig a Sárvári Városi Bíróságon is ítélkeztem, illetve kirendelésben a Kúrián is, de a több mint 30 éves bírói pályafutásom döntő részét a Miskolci Törvényszék kötelékében töltöttem, 1997. október 1. napjától kezdődően a Miskolci Törvényszék büntető első fokán jártam el. Milyen ügyeket tárgyalt a Törvényszék első fokon javarészt bonyolult megítélésű, országos érdeklődésre is számot tartó élet elleni, illetve kiemelt vagyon elleni bűncselekményeket bíráltam el, valamint ítélkeztem büntetés-végrehajtási ügyszakban is 15 éven keresztül. Mi volt bírói munkájának az alapja? Először is lényegesnek tartom, hogy nincsenek kis ügyek. Az adott ügy a vádlottnak és a sértettnek saját ügyeként a legfontosabb és a legjelentősebb. Valamennyi ügyet megtanultam kivétel nélkül rendkívül pontosan, legyen szó akár egy kisebb iratanyaggal rendelkező peres ügyről vagy akár egy több ezer oldalas periratról is. Annyira ismertem az ügy iratait, hogy a tárgyaláson a több ezer oldalas iratban oldalszámra pontosan meg tudtam mondani azonnal, hogy mit hol találhat meg az anyagban a védő vagy az ügyész. Ezt rendkívül fontosnak tartottam mindig ahhoz, hogy a tárgyalások és a munka gördülékenyen menjen. Tehát a legfontosabb, amit kiemelnék, a felkészültség. Hogyan lehet jól felkészülni egy tárgyalásra? Mindenképpen szeretném kihangsúlyozni, hogy egy büntető ügyszakos bírónak nem csak a büntetőjogot kell ismernie, nem csak a büntetőeljárás szigorú szabályait kell elsajátítania. Ahhoz, hogy az eljárás végén egy megalapozott, pontos és szakmailag kifogásolhatatlan ítélet szülessen, a bírónak egyéb, az eljárással érintett tudományokba is bele kell ásnia magát. Olyan szakkérdéseket kell tanulmányoznia, amik a büntetőjogtól nagyon távol állnak, viszont azok ismerete az eljárás lefolytatásához elengedhetetlen. Itt említeném meg például azt az ügyemet, amikor egy közbeszerzési eljárás során szennyvízcsatorna kiépítése kapcsán követte el a vádlott a csalás bűntettét. Ebben az ügyben a közbeszerzési jog részletszabályain túl a szennyvízcsatorna kiépítésének rejtelmeibe is beletanultam, hiszen a perben kirendelt igazságügyi szakértőket megfelelően meghallgatni, a helyes kérdést részükre feltenni, a nagy terjedelmű szakvéleményeket ütköztetni csak így lehetett. Meg kellett tanulnom a szakszavakat, a vezérszavakat, pontosan azt, hogy mi mit jelent, de ugyanez volt egy másik ügyemben például a sima és minősített hegesztés technikájával is. Ez gyakran nehéz volt, hiszen a műszaki tudományok nem mindig állnak közel egy jogászhoz, egy humán beállítottságú emberhez, de valahol mégis mindig érdekessé tette a munkámat. Az élet elleni bűncselekmények tárgyalása során pedig, természetesen szükséges volt az orvosi szakkifejezések és az anatómia bizonyos ismerete. Mindezeket csak azért említem, azt szeretném hangsúlyozni, hogy egy bíró munkája, élete az állandó tanulás, és ez jelentette a 30 éves pályafutásom alatt a legnagyobb kihívást is, amikor egy új szakterületet ismerhettem meg. Milyen esetek álltak legközelebb önhöz? Nehéz erre megadni a legmegfelelőbb választ. Mindig az adott ügy döntötte ezt el. Viszont az előbb említettek miatt inkább a vagyon elleni bűncselekmények voltak azok, amelyek közelebb álltak hozzám. Az élet elleni bűncselekmények még három évtizedes tapasztalat után is megrendítik a büntetőbírót. Nehéz a lelke ilyenkor a bírónak is, hiszen ő maga is ember. Viszont itt emelem ki azt, hogy ennek ellenére a bírónak nem lehetnek érzelmei sem a vádlottakkal, sem a sértettekkel szemben. Mindig a tényeken és a jogszabályokon kell a munkájának nyugodnia, a tényekről nem lehet véleménye, függetlennek kell lennie, a bírói objektivitás a tárgyszerűséget jelenti. A tények felé megnyilvánuló objektivitás és az elkövetővel szembeni objektivitás mindig a legfontosabb. Ezt tanultam meg az ELTE jogi karán a legnagyobb professzoraimtól is, és az egyetem elvégzését követően a bíró kollégáktól is ezt láttam, így ezt vittem tovább a 30 év alatt, ennek megfelelően dolgoztam, és igyekeztem példát mutatni a jövő generációjának is. Számomra viszont a legnagyobb öröm az volt, amikor egy alaposan lefolytatott büntetőeljárást követően bűncselekmény hiányában felmentő ítéletet hozhattam, és a döntésemet a rendelkezésre álló bizonyítékok alátámasztották. Ez számomra mindig jó érzés volt. Vannak olyan történetek, amelyekre kifejezetten szívesen gondol vissza? Inkább úgy fogalmaznék, hogy gyakran gondolok vissza rájuk, a bonyolultságuk, a szakmai kihívás vagy esetlegesen az országos érdeklődés miatt. Idetartozik több életellenes bűncselekmény, vagy akár egy 202 vádlottas vagyon elleni bűncselekménnyel kapcsolatos ügy. A büntetés-végrehajtási bírói munkám során vesszőparipám volt, hogy az, aki önhibájából nem kezdte meg a büntetése letöltését, azt a személyt ne lehessen feltételes szabadságra bocsátani. Ezen következetes gyakorlatomból végül jogszabályt alkottak, amire a mai napig nagyon büszke vagyok. Mit tud tanácsolni, üzenni a jövő bírói generációjának? Talán azt, hogy kellő alázattal kell bíráskodni, mert nem vagyunk tévedhetetlenek, nincs nálunk a bölcsek köve. HORVÁTH IMRE Imre.horvath@eszak.hu Röviden Elhunyt Póka Egon, a P. Mobil zenésze Budapest. Meghalt Póka Egon. A magyar blues legendás alakja hatvankilenc éves volt - értesült a Magyar Zene. A Máté Péter-díjas basszusgitáros, zeneszerző 1953-ban született Budapesten, 1978- tól 1993-ig a Hobo Blues Band tagja volt, 1997-től 2009-ig a P. Mobilban játszott, legutolsó zenekara a Póka Egon Experience volt. A budapesti Kőbányai Zenei Stúdió művészeti szakképző iskola alapítója, igazgatója. mw Póka Egon fotó: mw i ÉSZAK 2021. SZEPTEMBER 16., CSÜTÖRTÖK Az otthon és a munkahely közötti távolságra nem kell speciális öltözék, de eső ellen védő igen. BORSOD-ABAÚJ-ZEMPLÉN: Rengetegen kerékpároznak az utakon nap mint nap, közülük sokan a közlekedés ezen formáját választják akkor is, ha el kell jutniuk a munkahelyre. Kunhalmi Zoltán, a Kerékpáros Miskolc Egyesület elnöke szerint egy gyors és olcsó, stresszmentes közlekedési módról van szó. Biztonságos közlekedés - A kényelmes munkába tekerés is jelent bizonyos alapmozgást, hozzájárul az egészség megőrzéséhez, erősíti az immunrendszert. Külön kiemelném, hogy aki a korábban autóval megtett útjai minél nagyobb részét kerékpárral teszi meg, az nemcsak önmagáért, hanem a többi városlakóért is tesz. Hiszen minden autóval megtett kilométer jelentős környezetszennyezéssel jár. Emellett rendkívül pazarló azzal, amiből városban a legkevesebb van a hellyel. Az egyéni autóhasználat nagyságrenddel nagyobb helyet igényel a kerékpározásnál és a közösségi közlekedésnél, és mivel a város beépítettsége miatt a hely korlátozott, minél többen kerékpároznak, annál kisebb dugókban araszolhat az, aki marad az autónál. A nemzetközi tapasztalatok szerint ha egy városban nő a kerékpárral közlekedők részaránya, akkor biztonságosabbá válik a közlekedés - emelte ki az elnök. Hozzátette, hogy a mozgás során viselt öltözék függ attól, mennyire vagyunk elszántak. - Ha csak nyáron, napsütésben akarunk bringával menni a munkába, akkor igazából semmi extrára nincs szükségünk. Azért a szemüveg viselését ilyen esetekben is ajánljuk, mert nagyon kellemetlen tud lenni, ha az ember szemébe repül valamilyen rovar. Bár a munkahely és az otthon közti általában nem nagy távolság legyőzéséhez nincs szükség speciális kerékpáros-ruházatra, de eső ellen védő öltözékre igen, és ha télen is bringázunk, akkor mindenképp ügyelni kell ízületeink megfelelő védelmére egy jó kesztyűvel és kamáslival - hangsúlyozta. Fontos a jól záródó lakat - Ami a bringa felszereltségét illeti, szükség van elsősorban egy lakatra. Alapelv, hogy a kerékpár árának 10 százalékát érdemes lopás elleni védelemre fordítani, de az alap sodronyzáraknál mindenképp érdemes komolyabbat választani. Még viszonylag ritkább használat mellett is jöhet hirtelen zápor, ilyenkor jó szolgálatot tesz a sárvédő. Hasonlóan fontosak a kötelező felszerelések, kiemelten a világítás elöl és hátul is. A hölgyek szoknyája beakadhat a hátulsó keréknél és a láncnál, ez ellen láncvédővel védekezhetünk. Útközben a leggyakoribb probléma a defekt lehet. Ma már léteznek komoly defektvédelemmel ellátott és valóban megbízható gumiabroncsok (külsők), de ezek ára viszonylag borsos. Elfér a bringán és nem nehéz egy könnyű kézi pumpa, amit mindig érdemes magunkkal vinni. Hasznos, ha autószelepes belsőt használunk, ezt könnyen felpumpálhatjuk bármelyik útba eső benzinkúton - mondta Kunhalmi Zoltán. Esőben, hidegben, szélben is A Groupama Biztosító megbízásából készített felmérés szerint sokan a kedvezőtlen időjárási körülmények miatt sem mondanak le szenvedélyükről. 42 százalék esős időben, 56 százalék hideg időben, 60 százalék erős szélben is útra kel. A megkérdezett bringások az utakon a legnagyobb problémának azt tartják, hogy autós társaik nem tartanak megfelelő oldaltávolságot, az autósok pedig a világítás nélkül kerékpározóktól tartanak leginkább. ab Két keréken fotó: Kozma István JL A Mediaworks Hungary Zrt. közéleti napilapja • Felelős kiadó: DR. SZABÓ LÁSZLÓ elnök-vezérigazgató • Főszerkesztő: CSÁKÓ ATTILA • Szerkesztő: BUJDOS ATTILA, HAJDÚ MARIANN, HORVÁTH IMRE, SZANISZLÓ BÁLINT • Régiós értékesítési vezető: VARGA ZSOLT IBMM Kiadja a Mediaworks Hungary Zrt. ■ Szerkesztőség és kiadó: 3526 Miskolc, Zsolcai kapu 3. • Telefon: 06 80 442 444 • Előfizetői, terjesztési ügyfélszolgálat: 06 80 442 444 ■ elofizetes@mediaworks.hu ■ Előfizetési díj egy hónapra: 3190 Ft, negyedévre 9290 Ft, fél évre 17 990 Ft ■ ■ m flliE egy évre 34 990 Ft • A hirdetésfelvétel telefonszáma: 06 46 99 88 99 • Nyomda: Mediaworks Hungary Zrt., Debrecen, Balmazújvárosi út 16/C • Felelős vezető: DUBÓCZKI TIBOR nyomdaigazgató ■ Az előfizetői példányok kézbesítését a Mediaworks Hungary Zrt. Borsod-Abaúj-Zemplén mtA ft megyei irodájának terjesztéshálózata végzi, az árusítást a LAPKER Zrt.-n és a kiadó árushelyein keresztül történik. Előfizethető minden naptári év végéig a kiadónál, valamint a területi ügynökségnél, és a kiadó kézbesítőinél közvetlenül, —^ o a érdemmagyarsÄ postautalványon és átutalással az MKB Bank 10300002-20108698-49020047 pénzforgalmi jelzőszámra. * Adatvédelmi irányelveink a BOON.hu internetes oldalunkon olvashatók. ■ Az újság a MATESZ által auditált. • ISSN 0133-0357 ^ FTl0QldWOTKS