Evenimentul, iulie-septembrie 1919 (Anul 27, nr. 105-176)

1919-09-19 / nr. 168

d. Wassermann și-a luat sotivitatea. A9ton d. Wassermann este tratorul avarei moștenitorilor, adminisa copiilor Ventura dimpreună cu un domn avocat Neagu, care fiind tutorele copiilor a dat in arendă averea lor, d-lui Wasserman. Omul de credință Be sice, al bătrânului Lascăr Catargiu. O. Wasserman după plantă a unui mucalit ține expresia averea copiilor Ventura in buzunarul drept al jiletoei de la rotofeia sa persoană Mai este d. Gr. Grigoriu, care iși revendică și pa drept cuvănt pavarea ca piatră de bBBalt a trotoarelor Boi^rului. (Va urma) Costa N. Galia DIN BUCOVINA înființarea unei fabrici de hârtie Din in’stiva președintelui Băncei de Est 8 A. (Ostbank) d. Iancu cav de Grigorcea a’a ținut la Cernătuț, in chiar localul Băncei o adunare in scopul de a se înființa o fabrică de hărtie. Au luat parte la această consfătuire și reprezentanții guvernului, ai camerei de comerț, ai administrației fondului religionar, ai industriei locale. II. După câteva cuvinte de introducere, rostite de doar, da Grigorcea a luat cuvăntul marele industriaș Alfred Ruhmann, de la Guggenbach și Papierfabrik din Guggenbach și Krems D Ruhmann a făcut o expunere amănunțită a chestiunei Daa a arătat că in timp de pace fabricele de hărtie din Austria și Germania exportau in Bucovina și in România mari cantități de mărfuri fabricate și semifabricat. Necesitatea acestor fabricata n’a urcat desigur in ultimul timp, in aceste țări, foarte mult. In România există numai căteva fabrici de hârtie, și chiar pentru aceste a trebuit să se importeva parte din material lemnoasă și celuloză, materialul brut pentru fabricarea hârtiei. Fabricarea hârtiei necesită, in primul riind , apă, lemn și pucioasă. O fabrica de hărtie cu o anexă pentru fabricarea celulozei și a materiei lemnoase, cu o producțe zilnică de trei, până la trei și jumătate vagoane hârtie, necesită o putere de apă de circa 2000 P. H.,și circa 60 000 m. p de lemn anual In urma cercetărilor făcute la guvern, puterea apei, lemnul necesar, precum și pucioasa, se pot procura in țară. Din cercetare făcută rezultă că vitalitatea unei astfel de întreprinderi in Bucovina poate fi asigurată. Cum necesitatea mărfurilor produse e deasemenea constatată mai ales ori in Basarabia nu există nici o fabrică de hârtie și această provincie se va putea aproviziona ușor din Bucovina, d. Ruhmann conchide ofi infimarea unei fabrici in Bucovina ar fi foarte bine venită. Domnia sa nu se îndoiește de prosperitatea Excelentă a unei astfel de întreprindere Acetivă fabrică de hârtie, cu o anexă pentru fabricarea celulozei și a msteriei lemnoase, ar putea să aprovizioneze și fabricele din regat cu supraproducție de semifabricate. D. inginer Heinisch a raportat apoi chestiunea apelor și a forței motrice in Bucovina de nord și sud, și constată că Există tocuri prielnice cu cantitățile de apă necesare, pentru instalarea unei asemenea fabrici. Au luat apoi cuvântul numeroși din cei prezenți pentru a constata că cantitățile de lemn și forță motrice prin apă se vor găsi neîndoios și că este desigur in interesul general al țârii, a se da naștere unei asemenea industrii in regiunea Bucovinei, să facă in astfel de întreprinderi. In principiu s’a hotărât ca eceastă fabrică to ha instalată in sudul țării, unde este centrul de aprovizionare cu lemnn și a se preia in modul &data o industrie ntională. Adunarea a luat sfârșit după ce toți cei prezenți au dat mandat Bâncei de Est să urmărească această chestiune și să inăptuiască cât de parând proiectul discutat. („Argus*) EVENIMENTUL ULTIME INFORMATI Se anunță—nici nu se pulsa astfel că alegerile sa vor efectua in ziua da 5 Noimbria. Judecătorul de instrucție al trib Tulova, Păcuraru, anchetează marile fraude de milioane, săvârșite la Babadeg, de autoritățile române, la plecarea bulgarilor. Sunt 10 persoane arestate, intre care și primarul comunei Babadag. Direcție a Companiei Lirice „Avram Nicoau“, care va sosi Joi 25 Septembrie, cu Întreaga trupă, roagă persoanele „care au odăi de mobilier“, pentru artistele și artiștii trupei săi binevoiască a lesa adresele d-lor la Agenția Teatrală Maximovicii va aduce la cunoștință, că in ziua de 1 Octombrie 1919, orele 3 pm., se va ține la Direcțiunea 11 a Regională C F. R, strada Vasile Conta No. 9, concurs pentru ocuparea Iocurilor vacante de copiști. Concursul va consista din executarea uneia sau mai multor lucrări practica de natura celor ce candidații vor avea să execute un serviciu. Candidații sau candidatele vor prezenta până in ajunul zilei concurau lui la D.recțiune (Biur. PI.) o cerere insoțită de extract după actul de naștere, certichoat că are cel puțin 4 clasa secundare și act de naționalitate, că este român sau naturalizat. Candidații trebuie să prezinte și ar fi doveditor că au satisfăcut legea recrutării. Candidatele vor trebui să aibă cel puțin 18 ani și cel mul 40, iar candidații 21 ani și cel mult 40. Cursurile de vară îa Universitatea din Cluj s’au încheiat după o lucrare foarte harnică a «celor câteva sute de ascultători aficnați de a desțeleni ogorul culturii națonale sub conducerea unor profesori destoinici, dintre cari remarcăm mai a ies activitatea profesorilor din vechiul regat. In 101. o. Beara s’a dat un banchet din partea primăriei Clujului și s’au rostit însuflețite toasturi. Masa de la Chioșcul grădinii publicat’a ridicat la 12 noaptea după ascultarea corului, condus de marele maestru Dime. O simplă întrebare : ce s’a făcut cu sacalele de stropit străzile cu hurtumurile și mașinele de măturat ale Primăriei Comn lași ? TEATRALE Aseară, a’a întrunit la Teatrul Național, Consiliul de Adție al Teatrului, compus Ü Ibrăileanu, din d-nii M Codreanu, P Petreus, delegatul artiștilor și Gh. Scobei spre a se pronunța asupra atitudinei soților Braborescu — și asupra demisiei ce au prezentat o. Intre alți artiști ea au lipsit de la solemnitatea de deschidere a Teatrului, a fost și dna Braborescu. Din Direcția Teatrului, a amendat pe toți absenții cu salarul pe o si, iar pe dna Braborescu care deși absentă a fost semnată in registru de prezență, cu salarul pe două zile. Ca și această dispoziție, a fost luată in unire cu directorii de scenă, deci și cu d Brabore sau, totuși acesta din urmă, s’a prezentat in cabinetul directorului, unde și-a dat demisia, pe un ton rădicat, cum a crexut de cuviință d sa oă trabue să facăt Direcția, a respins demisiile ca nefind date in conf cu legea Teatreor, pedepsind pe d. Braborescu pentru atitudinea avută ca amendă salarul pe 15 zie. Soții Babarescu, persistând in demisiile lor, direcția a supus cazul Comitetului de Ac ție, care, in majoritate a hotărât : Că in cazul cănd soții Braborescu, nu se prezintă la serviciu, spre a relua repetițiile, sunt suspendați pe timp de șase luni, fără a mai putea să joace pe vre-o altă scenă, in care caz vor fi urmăriți, conform legei Teatrelor. Tot in Consiliul de aseară, s’a discutat și atitudinea dlui Radu Dimitrescu, care sub motiv de boale, a refuzat interpretarea rolului principal din piesa „Ghiara“. Consiliul in unanimitate a dispus ca acest artist să fie examinat de medicul Teatrului urmând a se pronunța ulterior In serviciul vămilor se simte mare lipsă de funcționari. Sunt vre’o 1 603 locuri vacante. La biserica s’au descoperit Sf. lou din Botoșani, un furt de zeci de milioane, bani găsiți in biserică la 3 milioane, iavaeruri peste 45 milioane și multe alte lucruri militare și cele de valoare, in sumă de 4,6 milioane, iedosite de preotul Emanoil și de colonelul Popescu, ambii deja arsetanți și averile confiscate S’a găsit intre altele, o șea de valoara mare, cu scările și ferăda sub masa sfântă, apoi bănării, blăni de valoare etc. Dl Avocat Al. Manu ne roagă să aducem la cunoștință că d-sa n’.a eu torzat pe nimeni ca să semneze contestația făcută de o parte din avocații din Iași in chestiunea înscrierei d rei Popp in baroul local. Numirea Stradelor in Cluj a făcut un pas inainte Dl. primar dr. Iulian Pop a luat chestiunea din mâna comisiei generale și speciale, care nu a putut după patru luni ajunge la concluzii și se pun personal pe lucru consultând și bărbați atăt de rari, cari cunosc istoria românească a Clujului. Se aduce la cunoștință, că in ziua de 26 Septembrie 1919, orele 3 p m., se va ține concurs la Direcția II-a Regională C. F. R., etr Vasile Conta No. 9 iași, concurs pentru ocuparea a 16 locuri vacante in școala de telegrafie de pe lărgă această Direcțiune. Candidații sau candidatele trebuie să facă cerere cel mai tărziu pâină in ziua de 22 Septembrie, la care vor anexa acte personale necesare prin care ssi dovedeasca că : 1. Sunt români sau naturalizați. 2. Că au implinit vârsta de 18 ani. 3. Că au absolvit cursurile a 2 clase secundare. Aceste cereri însoțite de acte, se vor depune la Direcția 2 a Regională Serviciul, (tr. Vasle Conta No. 9) cel mai târziu la 22 Septembrie 1919, TEATRUl T NftȚiOnstL Turneul Companiei Lirice „Avram Nicolau" Fuasta Gabriulescu Va da o serie da Reprezentații cu incepere da Joi 25 Septembrie stil nou ora 9 eesta " Premiera : DONNA JUANETA Premiera, celebra operă comică in 3 acte Muzica de Frouppé. Vineri 26 Septembrie ora 9 seara Premiera : REGINA CARNAVALULUI Premieră, operetă in 3 ncte Muzica de Est. Kaiman. Sâmbătă 27 Septembrie ora 2 jum. ziua in Mutineu : „Domnișoara de la Poștă“ tipărită in 3 acte muzica de Gilbert. Sâmbătă 27 Saptembrie ora 9 seara Premiera „Modista“ Premieră, operetă in 3 acte Musica di Oscar Straus. Duminecă 28 Septembrie ora 2 juni, ziua la Matineu „Regina Carnavalului“. Duminică 28 Septembrie ora 9 seara „Silvia“ celebra operetă in 3 acte Muzica de Em. Kalmen Luni 29 Septembrie ora 9 seara. Premieră Violonistul Premieră, operetă in 3 acte MuziCB de Edm. Eysler corul compus din 40 persoane. Orchestra Proprie 36 Persoane. Biletele sau pus in vânzare la Agenția Teatrala Mix in vioi. Teatrul Național.—Toți acei cari au cerut a fi angajați la Teatru ca controlori sau controloare, să se prezinte Sâmbătă 20 Septembrie, ora 11, in cancelaria Direcțiunii, spre a lua informații; acei care nu se vor prezenta, vor pierde angajamentul cerut. Mai mulți locuitori din Păcurari și Șoseaua Păcurari, roagă pe d. primar al orașului Iași, să binevoiască a dispune repararea ciușmeiei din strada Păcurari, aproape de barieră, deoarece, este singura ei ușinea, și o populație numeroasă. Toți părinții copiilor din raionul școalar „P. Foni“, precum și toate persoanele care se interesează de bunul mers al școalei, sunt rugate cu insistență a lua parte la întrunirea ce va avea loc Duminecă 21 ori, ora 10 dimineață, in localul suszisei școli din strada Păcurari, pentru alegerea comtetului școlar. Citim in „Mișcarea“ că ia plima ședință a consilului comunal, d. consilier j. Săteană e-a plăns primarului că plătește prea scump păstrama evreiască Asta cănd vorbește. Dar d. C Săteană e și redactor la „Mișcarea" și cere acolo, da la mărire la mărire, ca d. Gregianu să stea de vorbă cu d-ea. Preferăm pe d. Săteanu cănd vorbiște, de căt o find scrie. Bolșevicii cer pace înăbușirea contrarevoluției Respingerea impunerilor bolșevise Paris 18 Septembrie. O delegație bolșevistă s'a prezentat la 5 Septembrie la cartierul general al lui Petliura, propunând a incheia pacea pe baza independenței Ukrainei .eful delegației, Ratakoff, fost comisar la interne in guvernul sovietic al lui Rakcivski, a declarat că guvernul din Moscova recunoaște imposibilitatea de a lupta deodată contra tuturor dușmanilor, fiind decis a încheia pacea cu toate guvernele naționale, spre a înăbuși definitiv contrarevoluția. . Petliura a convocat imediat consiliul de miniștri care a hotărât să respingă propunerea lui Ratakoff, arătând că bolșeviștii sunt dușmanii de moarte ai Ukrainienilor. O proclamis a fsss D’Amorzio Roma 18 Septembrie. D’Annunzio a lansat o proclamație anunțând cucerirea, liberarea si anexiunea definitivă a orașului Fiume in Italia. Chestiunea Finis și Sisnon ’ . . . ' Lyon 18 Septembrie. Delegația americană n’a primit încă instincții de la guvernul din Washington, asupra chestiei Fiume Pica și la Warta K&rnavon 18 Septembrie. Consiliu suprem din Paris a aprobat politica engleză de evacuare in Nordul Rusiei, la principiu, puterile sunt de părere că Rusia trebui să lucreze singură pentru salvarea ei. J Doi miniștri ungari Nauen 18 Septembrie, In scop de a conduce tratativele cu miciunele externe, au fost păruiți in guvernul ungar contele Josif Sonrich, ministru de externe, Julius von Petur, ministru fără portofoliu. Portofoliile comerțului și internelor nu sunt încă ocupate. a tegrssyl eiiÉilaíifisi muncei Paris 18'Septembrie Luni s’a deschis la banca Lyon congresul confederației grnorais a ® mn cei. Sunt 1400 delegați, reprezentând peste 4000 sindicate. Sucessels inipitor polonezalea spre Moscova deschisa Lyon 18 Septembrie Armata generalului Szeptiy a reluat marșul de alungul Reteeviei înspre Dnypru. Operațiile aripei drepte cari servi ca hasa fortăreței Bobrinsk se desfășoară in două direcții, spre Mohileiv, in centrul Poloniei, repurtând succes definitiv ce le deschide calea spre Moscova. O telegramă, a partuțiunii a țiratisr üt lei Cluj 18 Septembrie M. S. Regelui i s’a expediat următoarea depeșă : Maiestății Sale Regelui la București. Partidul național-radical a țăranilor și muncitorilor constituit azi in Cluj pentru toată Romăuia mare iit.ro iniăptuirea inmediată a unirii necondiționate și a unei constituții moderne ce să garanteze libertatea. Ordinea și cinste», depune omagiile sale la treptele Tronului și roagă pe Maiestatea până restituirea tuturor Sasă diilibertăților publice cu două luni înaintea terminului de alegeri pentru Constituantă. Dr. Amos Frâncu prez., Avram Vesa notar, Petru Dejeu notar. FLUTURII ROȘII, revistă in 2 acte, de doi sburdal aici. Unde ? Când ? SPECTACOLE LA CINEMA ELISABETA.Astăzi ia matiseu și seara , „JUDEX“, romanul lui Bernede și Feuillade, publicat in „Figar din Paris. „Judex“ e cea mai mare înscenare cinematografică, cel mai puternic film detectiv „Judex“, omul providențial și misterios, cuprinde 7 acte. La CINEMA SIDOLI. La ambele matineuri de la ora 3 și 5 jum. și seara la ora 9 și un sfert va rula NAPOLEONETTA, poveste in 6 mari acte de marele scriitor italian Lucio D’ambra. Cel mai mare film ce a putut concepe pănă astăzi technica Cinamatografică, unde pe lângă o montare nemai Văzută pănă în prezent.. Spectatorul poate să admire și un subiect cu totul ceva nou și ales. La CINEMA ORF. PRINCP. MIRCEA Toți ieșenii, doritori de artă, trebui să vină să vadă revista „PORUMBIȚA“ și vor vedea marele sucgeb a artistului Cssian in Marchizul de Pridla Lascu in Niță spăndălău și pe prisos balerină Munioz executând dansuri americane. CONVOCARE Domnii Kuembil ai Societaței Viti- 006 din Iași sunt rugați a se întruni in adunare generală extraordinară, in localul Sociletăței, strada Ștefan cel Mare No. 38, Duminică 21 Septembrie a c. ota 9 dimineață, spre a discuta chestiunea congresului Viticol, ce urmează a se ține la Iași, precum și organizarea unei expoziții de produse viticole, ce se va face odată cu congresul. Cu această ocazie se va ține Duminică 2 conferinți, una de dl Marcel Al. Nițescu, Inginer Agricol și Chimist oenolog, care va vorbi despre prepararea vinurilor, expunând tehnica Modernă de vinificare și uns de dl. I. C. Teodorescu, Profesor la Școala Națională de Viticultură din Chinău, care va vorbi despre producătorii direcți. Pot lua parte și podgorenii care nu sunt membri i Societate. Președinte, D. M. Cădere Secretar, Gh. C. Andreescu #” .« Motociclete (Davidson) indian sau Dsnf.gou Brache. La ziar subt Motocicleta M. S. Automobil sAi g in bună stare de funcțiune str. I. C. Brătianu 133. De vânzare „2»KMrS« trei roți pentru adsoat greutăți pănă la 16000 Kgr. 1 Butoi cu petran englezesc, 1 pănză pentru port 3 3 metri. La d. Ostapovici strada Lăpușneanu No. 30. Sk ftusul SS gâlnice&im No. 24 cu preț de una sută mii lei și se pot ocupa de la Aprilie 1920, și casa de la No. 26 cu preț de 70.000 lei și se poate ocupa imediat. ..Lst Magazinul iașilor AU SOSIT Stofe englezești calități superioare. Ghete americane garantate Pardesiuri impermeabile pentru bărbați și dame. AH-fiuI moșiei Siliștea Suceava) va caută doi bani șiotrei angajați anual, cu locuință. Întreținere și reannerație bună. La Cinema Modern „Marșul Nupțial“ cu Ițda Boierii, leda 6is și Tove>i