Evenimentul, octombrie-decembrie 1919 - ianuarie-februarie 1920 (Anul 27, nr. 177-280)

1919-10-09 / nr. 184

I II 4 ir Y V Y — anub*i xxvn-u* No. isi ^&m\n\s\xatta I A Ș i PIA IA UNIREI 25 Bani mi—■'»'m i uu1 n Organ al partidului Conservator I*S«8 SSHgi Inserții și Reclame pagina 2-a 1 lea rândul Un număr vechi a 50 bara DICTATORUL Alegerile s'au amânat. Așa cum se prezintă situația insă, această amânare n’are nici o importanță. Ele puteau avea loc la data fixată. De pe acum se știe un chp pozitiv care i culoarea și cuiva aparține viitorul parlament. Așa au fost potrivite lucrurile in cât mai s’ar putea spune și numele fiecărui deputat. Dictatorul a hotărât, și ceia ce a hotărât se ’mptivește întocmai. In contra acestei situațiuni anormale insă țara întreagă protestează. Ea nu poate recunoaște siluirea voinței sale. Vrea să fie liberă in maanifestările sale. Vrea să’și spue cuvântul nerutinat. De aceia și toate partidele, geloase de libertățile constituționale, conștiente de drepturile cetățenești —se opun tot alegeri cari se vor face acessub dictatură militară liberală. Conservatorii națonaliști, Liga poporului, naționaliștii au să vor prezenta in aceste alegeri. Aceasta e singură contra-manifestare care să poate face in împrejurările actuale. Un lucru insă va rămâne și istoria 11 va înregistra : jumătate din țară, din Româniea mare, n’a luat parti la primele alegeri făcute in teritoriul reîntregit. Cei cari vor veni după noi vor cerceta lucrurile. Când își vor da seamă că vinovat de această anormală sitiinkă este un singur om, și că acest singur om a dispus de voința și de soarta țării, așa cum ia plâcut, vom face amare reflexiuni asupra conștiinței neamului nostru din vremurile mari pe cari le trăim, își vor da seamă derul acelui american care a adevăspus ca „in vremurile actualului război să vor crea multe celebrități. Nici una insă nu va putea sâ bate vremurile“. Războiul nu aparține, ca ’n alte vremuri, numai altorva, el e al tuturor. Nu’i pot revendica indivizii, dar națiunile. Dictatorul României de azi insă își revendică războiul nostru național. Aici ia inșală amar. Războiul aparține neamului nostru vntreg. El e punctul și al instinctului și al conștiinții noastre naționale. Dictatorul își va putea fruntea in fața judecății încununa viitoare cu cenzura și starea de asediu. Va putea cere istoriei, și aceasta nu-i va refuza, să fie recunoscut și drept autor al alegerilor din toamna anului nu-i va recunoaște 1919. Istorica lasă dreptul de-a se împăuna drept făuritorul României Mari, al apropriitărirei și al votului obștesc și Botes, care s’au făcut vinovați de a se fi pus in slujba politică a partidului liberal. Ziarul suscitat blameaza purta ■ rea celor doi membri excluși din Sindicat, cari s’au pus, se vede prin mijlocirea unei persoane, in slujba unui partid politic, acum in ajunul zegerilor. Bieții liberali Ziarul national liberal „Libertatea“ din Botoșani, continuă a da foarte prețioase amănunta desorganizărei liberale din asupra acel oraț. Ceia ce de altfel pățesc liberalii in majoritatea orațelor din au găsit aceiași primire din țară, partea cetățenilor și in județul Botoșani. Candidații liberali din Botoșani au fost huiduiți și fluorați la M-rea Vorona și Dumbrăveni și de abea au scăpat, dând vite să mnre automobilelor, desigur totale Prefecturei...neutre din acest oraș. In Capitală, la Iași, la Botoșani, la Ploești, Focșani, pretutindeni, candidații liberali, in vizitele lor prin comuni, sunt întâmpinați fie cu huiducii, fie că sunt împiedecați să vorbească de către alegători. candidați Desmințiile ,Mișchrei. Când am anunțat că clubul liberal din Iași, prin orice mijloace caută să-și câștige aderenți care să lupte pentru cauza candidaților lor, și când am dat știri precise asupra modului cum d. D. Dimitriu directorul de la tramvaiurile electrice, din Iași, a căutat să descompleteze Sindicatul personalului de la Tramvai, ziarul „Mișcarea“ prin o scrisoare a d-lui I. Dimitriu, a cercat să dezmintă faptul. Astăzi, o nouă dovadă e in defavoarea celor cari mereu dezmint, fiindcă mereu sunt vinovați.Ziarul „Social Democrația“ din Iași, in ultimul său număr se ocupă despre îndepărtarea din sânul Sindicatului tramvaiștilor pe membrii ei Ionescu tiau. Totuși abținerea opoziției I nu înseamnă pasivitate. Vom duce 1 luptă extra electorală pe căile legale. I In ceea ce privește vom iodarana pe cetățeni alegerile, să nu se prezinte la vot, sau, dacă se prezintă, să-și anuleze voturile. Se va vedea atunci că țara aceasta e departe de a fi brătienistă. Informații .Toate doamnele și toți domnii din diferitele comitete ale Asociației „frăția, Moldovei Unite"” sunt rugați să se intrunească Joi 9 Octombrie c. ora 5 p. m. in amfiteatrul laboratorului de Chimie din Str. Seulescu pentru a se fixa in mod definitiv programul primei ședințe publice ce va avea loc, in curând in Aula Universității ieșene. CONCERT. — Jai 16 Octombrie 6, are loc la Teatrul Națonal Gouvertul datu beneficiul Domnișoarei Corina Ba’Iiu cu concursul drei Marcelii Constantinescu și al d lor Fior Brediman și M'Uai Haram. Biletele la Thalia, Rosti» abfîmi Gazetele colectiviste, mari mici, nu’și pot ascunde îngrijorai rea față de hotărirea opoziției de a nu participa la alegeri. Șefii opoziției sub obiectul celor mai violente atacuri și adversarii noștri au aerul sâ jubileze, căci abținerea opozției ar dovedi slăbiciunea ei și teama de verdictul alegătorilor. Parigocii de om bolnav! Abținerea opoziției are o altă semnificare. Opoziția nu voește, prin participarea la alegeri, să consfințască regimul anticonstituțonal,tronat de Măriana Brătianu. Opoziția nu vrea să aibă nici un contact, ci de îndepărtat, cu dictatura militară. Acesta e adevărul. Cit despre „teamă“, „dezerare“, etc., de cari vorbesc suratele colectiviste, nici vorbă ! Se cunoaște doar—și liberalii mai mult decit alții—popularitatea d lor general Avertsen și Take Ionescu, cei d’intăi din cauza purtarei sale admirabile pe front, cel d’al doilea din pricina politicei naționale pe care a urmat’o și care a dus la rezultatele dorite de Neamul vitreg. O luptă electorală, in împrejurările de astăzi, n’ar fi decit ultraviolentă și susceptibilă de tulburări. De aceea opoziția lasă întreaga răspundere a condților de astăzi ale alegerilor pe seama guvernului, reete a d-lui Ionel Bră De la „Sindicatul chiriașilor“ Comitetul sindicatului chiriașilor s’a întrunit azi la Camera de Comerț sub preșdența dlui Dim. Dimitriu avocat. S’a discutat programul de acțuune al sindicatului. După discuțiunile urmate s’au hotărât următoarele: S‘au formulat punctele de revendicare ale chiriașilor cari vor fi supuse aprobărei în adunarea generală ce va avea loc Duminica 12 Octombrie. a. c la ora 5 pm. In localul Booetătței da Gimnastică. S’a hotărât în principiu ținerea unor întruniri prin diferite cartiere spre a comunica cetățenilor chiriași scopul ce urmărește sindicatul, S’a hotărât ca in urma acestor întruniri să se convoace o mare întrunire publică In acelaș scop. De aismenea s’a pus in discuțiune chestiunea de a se înființa o mare societate pe acțiuni in scop de a se construi locuințe oftina prin diverse centre ale orașului. Ideia a fost adoptată in principiu urmând a fi dezbătută In adunarea generală Comitetul se va întruni din nou măine Joii 9 Octombrie in ora 5 p sa. In localul Camerei de Comerț. JOI 6 OCTOMBRIE 1918 ~ Domnii membri ai clubului Conservator naționalist din Iași sunt rugați a se întruni în localul clubului nostru Joi 9 Octombrie c. orele 5 p. m: Abținerea de la alegeri Până acum au declarat complecta abținere de la alegeri : Liga Poporului Partidul Conservator-Naționalist Partidul Național din Bucovina Opoziția din Basarabia Partidul Socialist din Ardea! In afară de aceste abțineri declarate, se așteaptă următoarele hotărâri pentru obținere Partidul socialist din Regat Partidul socialist din Bucovina Naționalitățile din Bucovina Naționalitățile din Basarabia. Este inexactă știrea dată de ziarul „Pressa“ și unele ziare din Capitală cum că funcționarul Constantinescu, de la direcția regională a C F. R. ar fi fost arestat. C Constantinescu n’are nici un amestec in fraudele comise de Petreanuu și ceilalți Studențești — Suntem informați că in curănd va lua ființă o asociație,formată din profesorii și studenții universitari din Iași in scopuri de a face educația poporului din punct de vedere cultural și politic-național. > — Vineri seara 10 an. la Centrul Studențesc, adunarea studenților in litere și filosofie in vederea constituirii „Societății Studenților in Litere și Filosofie“. — Centrul Studențesc din Iași va ține Sâmbătă 11 c. o întrunire la Căminul studențesc „Palatul Sturza"“ in care se va discuta atitudinea ce trebue să ia studențimea in viitoarele alegeri. UNIVERSITARE — Examenele de Drept penal și procedură penală se vornea începând din ziua de 10 Octombrie, orele 8 dimineața, in fiecare zi in ordinea alfabetică. — Dl profesor Tabacovici va ține examenul de Drept civil in ziua de 24 Octombrie și va continua in zilele de 25 și 26. —nCurtea Marțială a Corp. IV armată in ședința de astăzi a condamnat la moarte pentru dezertare la inamic pe soldatul Brociner Solomon din Reg. 8 Vânători. Ministerul Instrucțiunei și Cultelor a trimis Liceelor și Gimnaziilor din ț ară o broșură, noul regulament al examenelor particulare de curs secondar". Intre altele Ministerul comunică, că, in vedere că examenele particulare din acest an se sfârșesc cu întârziere precum și că deschiderea anului școlar se face cu intărziere, se prelungește termenul de înscriere a elevilor particulari pănă la 15 Noembrie 1919. Se atrage in deosebi atențiunea elevilor și părinților asupra indatorirei de a face inscrierele acum la inceputul anului școlar, pentru ca se nu se poată invoca necunoașterea regulamentului. D. Adrian Pascu, autorul dramei „Casa de Nebuni“ care se va reprezenta iarna aceasta de către o companie dramatică din Capitală, a dat cetire unei alte lucrări intitulată „Paiața“ tragi-comedie in trei acte, ce o va prezenta Teatrului Național din Iași. Liga Poporului a fixat data de 23 Octombrie pentru ținerea unui mare congres popular in Capitală. La direcțiunea regională a c. f. din Iași este in studiu proectul prelungirei accceleratului Iași Kișinău pănâ la Tighina. Duminecă 5 crt., la Sibiu, in cercul familiei și a prietinilor, a avut loc logodna distinsei d-șoare Elena Petala, fiica d-lui general Petala, cu d. locot. de cav. Octavian Furlugeanu, de la comandamentul corpului 6 armată NOU PREFECȚI Au primit delegare de a îndeplini temporar funcțiunie de prefect , d-nii: N. Ciurea procuror la Chișinău la Caliacra, Lazăr Teodorescu judecător din Iași la Dorohoi, A Mandrea președinte de Firimiu la Fălciu, C Gorgos consilier de la Iași la Iași, I. Panțu judecător de la Vaslui la Vaslui „Isbănda“ anunță că până in primăvară nu se va permite nici un export de cereale in țară. Socialiștii sunt hotărâți să nu participe la alegeri. Comitetul executiv va convoca zilele acestea un congres extraordinar, in care se vor lua hotărâri definitive. Astăzi la orele 5 jum. se intranesc la clubul conservator maliomlist din Capitală, membrii acestui club. Foștii senatori, foști deputați, foștii prefecti, foștii primari ai reședințelor de județ, profesorii universitari din partidul conservatornaționalist, sunt rugați să vie la o consfătuire ce va avea loc in Clubul conservator-nationalist, din Capitală, Sâmbătă 11 Octombrie ti orele 4. Organizațiile din jade sunt rugate să trimită câte unul sau doi delegați pentru această consfătuire. O intribare pe care o veom pune-o mereu, până ni se va răspunde : in baza cărui drept s'au pus la dispoziția clubului liberal din Iași, localurile de școli, pentru întrunirile pe care le in colectiviștii, in fiecare sară ? La Cernăuți cai la lap Automobilele statului tri serviciul candidaților liberali. Ca și la Iași și la Cernăuți, liberalii întrebuințează automobilele statului și ale noilor demnitari..., neutri, numiți acum, pentru folosul lor propriu, iar juriul alegerilor. D. Nistor ministrul Bucovinei, a pus la dispoziția candidaților partidului democrat al Unirii, automobilele statului spre a face propagandă electorală. S’a prelungit de către Marele Stat Major comediile agricole pănă la 15 Noembrie. Cu părere de rău aflăm că la Davos a încetat din viață d Titus Cananău, unul dintre cei mai distinși ingineri ai țărei După cum anunță „Gazeta Transilvaniei“, d. Mihai Popovici, ministrul industriei pentru Ardeal a decis desființarea permiselor la resortul d-sale. Prin aceasta se speră că se va obține o ostenire a traiului, căci obținerea permisiilor era până acum foarte costisitoare, fiind impreunată de o călătorie la Sibiu, ceea ca aducea de pa sine o scumpiră a mărfurilor.Năvala mare va fi la Teatrulțional in zilele de 17, 18 și 1 9 NaOctombrie, efind trupa de la Teatrul „Cărăbuș“ din Dumirești de sub direcția celebrului TANASE va juca marele sncrem, revistele pro*“ și „Sistem Kluyter“ „Pisica pe reprezentată de K0 ori in șir la București Balet nemaivăzut. CONDAMNAREA ZIARISTULUI HEFTER. Curtea Marțială a corp. 2 armată, judecănd procesul ziaristului Hefter, Care sa făcut vinovat a fi ajutot pe inamic in operațiunile sale, făcănd aplicațiunea art. 125 și următorii din C. J. M. și art 60 din codul penal, a condamnat pe Alfred Hefter la 5 ani recluziune. Acuzatul a făcut recurs. Gontf&mastress len â, Hoffter, directorul sl»rules„Lumea“, el răspunde sentimentului public cere cere pedepsirea tuturor nemernicilor care au pactizat cu dușmanul, atunci când țara se afla sub călcâiul lor, cu o singură condițiune însă și anume ca același măsură să fie aplicată tuturor vinovaților. Țara nu pricepe ca Hefter să stea la închisoare și Maitezeanu ginerile generalului Văibianu prim ministru, care a fost la Berlin representivul trădătorilor români din București,[să se răsfețe la saloanele primului ministru și să candideze la București »