Falusi Gazda, 1866. július-december (6. évfolyam 2. félév, 1-26. szám)

1866-11-21 / 21. szám

azon tájakon, hol a maszlagos nadragulya gyakrabban előfordul, nemcsak a szülök, hanem a néptanítók is kötelességüknek ismerjék az ifjú nemzedéket ezen veszélyes növén­nyel megismertetni s annak mérges tulajdonságait szomorú példák gyakoribb elbeszélése által különösen emlékezetükben megörökiteni. Gyomorgyuladás, hányás, csilapíthatlan szom­j, a gőg görcsös szorongatása, rendkívüli nagy főfájás, szédülés, álomkor, reszketés, tébolyodás és elvégre a halál következményei a bogyók vigyázatlan élvezeté­nek; a mérgezés következtében elhaltak hullái gyor­san felbomlásnak indulnak, arczuk, valamint egész testükön feketekék foltok támadnak; száj-, orr- és fü­lekből véres tajték vagy véres víz ömlik ki stb. Ezen mérgezési jelenségek beálltával azonnal a szükséges ellenszerek alkalmazásáról kell gondos­kodni, s ide tartoznak a hányborkó (Tartarus emeti­cus), melyet vizben felolvasztva, addig kell beadni, mig folytonos hányás által a méreg a gyomorból ki­­takarittatik, ezenkívül még a jó erős fekete kávé, nemkülönben a mákony (opium), erős eczet vagy czitromsav is ellenszerül használ. De a milyen veszélyes méreg a maszlagos nad­ragulya nagyobb adagokban, s mily szomorú követ­kezményeket idéz elő annak vigyázatlan élvezete, ép oly rendkívüli hatással működik az felhigitott parányi (hasonszenvi) adagokban és pedig a legveszélyesebb forró betegségekben, melyek közül elég legyen itt az évenkint annyira gyilkoló s az ifjú nemzedéket tize­delő vörheny (Scarlát), forró köles himlő (Friesel), nemkülönben a gyermekágyi lázra utalnunk, ezen szer időszerű és helyes alkalmazása mellett már számtalan kisded és anya menekült meg a kérlelhetlen halál torkából. Fönnebbieken kivül mindennemű agyvelőbajok­­ban, igy az agyvelőgyuladás és agyvizkór, szintúgy agyvértolulásokban, melyek rendkívüli forróság, ká­­bultság és félrebeszélésekkel jelenkeznek, az egyedüli szer, mely biztos sikerrel használ. De továbbá a gyu­­ladásos orbánczos, gyuladással járó szemdaganatok­ban, sőt a fekete hályogban hatása rendkívüli ; azon­­képen a szélhüdés előjelei, sőt magában a szélhüdésben is, kivált ha az kövérűség következménye, reményen felül menti meg a szenvedőt. Hasonszenvi használatra füvét, különösen pedig szárleveleit és gyökerét teljes virágzása előtt (május, junius) kell szedni s ugyanannyi borszes­szel felöntve essentiává alakítani ; ezután pedig tisztított borszesz­ben 30 üvegcsén át a szokott hasonszenvi módon hí­gítani (dilitálni). A nadragulyának szintén egyik honi faja 2) az altató nadragulya(Atropa Meandragora,ném. Alraun), vidékenkint álomhozó fűnek is nevezik. Tar­tós, orsóforma vastag gyökere 2—3 láb mélyen lehal a földbe, vége rendszerint két vagy három ágra osz­lik ; közvetlen gyökeréből fejlődnek nagy, majdnem egy lábnyi hosszú, 4—5 ujjnyi széles levelei, s ezek közül bújnak ki egy virágú tőkocsányai, szennyes fehér, vör­­henyes virágai tavasz kezdetével nyílnak, nagy, dió­forma húsos bogyóját nyár utolján érleli. Az egész növény különösen üde, zöld korában erős, kábító, undorító szagu; ezért a régibb gyógyá­szatban sebészeti műtételeknél mint altató és fájda­­lomtompító szer volt alkalmazásban*); némelyek (Boerhave) görvélyes daganatokban, mások ismét köszvény ellen ajánlották. Legnagyobb tekintélyre vergődött azonban a kö­zépkor babonás századaiban ; vastag, húsos gyökere, kivált ha alsó része kétfelé ágazott, sokszor ember­alakot mutatott, (hogy itt-ott a kés is sokat segített ezen alak létrehozására, tagadhatlan), ezért már a persáktól embernövénynek (merdungiah) neveztetett. Sz. Hidegardis kétségen kivül helyezte, hogy ugyan­azon földből származott, melyből az Isten ősapánkat teremtette (ez absolute igaz lehet), és ezért az ördög kisérteteinek is nagy mértékben van kitéve. Mások ismét azt mesélték, hogy csak az ember közvetlen befolyása következtében terem, s ezért csu­pán akasztófa alatt található, miért is akasztófa em­berkének nevezték. Kiásása szintoly fáradságos és ve­szélyes, mint kívánatos és szerencsehozó volt bizlalása. Flavius József ama hires történetíró meséli, hogy azok előtt, kik ássák, egyszerre eltűnik, miért is bi­zonyos folyadékkal kell előbb megöntözni, ezután pe­­dig hogy el ne szökhessék, távolról körülárkolni ; miután azonban a mandragóragyökérnek emberi élet is tulajdoníttatott, kiásása szintoly gyilkosság volt, mint bármely emberölés, de ásás közben annyira is sikoltott, hogy az embereknek füleiket be kelle vala dugni; jaj pedig annak, ki utoljára felszakitani merte, ez okvetlenül szörnyet halt; ezért is, minekutána a földet körülötte eltávolították, gyökerét egy fekete kutya farkához kötötték, mely midőn kihúzta, rögtön meg is döglött! Hiában, bármily fáradalmak­ és ve­szélyekkel járt is a mandragora szedése, rendkívüli szerencse várt biztalójára, mert ha időről időre kis babáját borban megfürösztötte s fehér ingbe felöltöz­tette, azzal kincseit megkettöztette stb.; ez vala oka rendkívüli magas árának is, miután nem ritkán egy ilyen mandragórababáért 50, sőt 60 tallért is meg­adtak. Elég legyen itt ennyi az ó- és középkori balhie­delem és babona ecsetelésére. Szőleink adója. Hogy az adónak hányféle neme lett az absolut kormányforma alatt hazánkra ráróva, és minő men­­­nyiségben vitte el tőlünk jólétünknek alapját, vagyo­nunkat, nem szükség mondani, ismeri ezt boldog bol­dogtalan, úr és szegény, ismeri azt hazánk minden lakója, hisz a közös bajban — közösen osztozunk. Vajha felviradna egyszer már nekünk is! vajha a közös szenvedést mihamarább egy közös öröm vál­taná fel! Hogy nyomasztó helyzetünk némileg enyhittes­­sék, a magas kormány és a haza nagyjai kezet fogva egymással, erélyes akarattal, tettel és nem szóval *) Innen a régiek azon közmondása is mandragoram bibere. Szerte.

Next