Familia, 1870 (Anul 6, nr. 1-52)

1870-09-27 / nr. 39

1 9 opt. Beletristica, sciintie, arte, vietia sociala, moda. Adunarea de la Deva pentru constituirea unei Societăți in cestiunea teatrului nationalu. „Famili’a“ are serbatoare! . . . Acest’a e diu’a, care ni-a datu-o Domnulu, ca se ne bucurâmu si se ne veselimu intr’ ins’a! . . . Dîce scriptur’a. Acést’a e diu’a, in care dorinti’a noistra cea mai ferbinte s’a realisatu, convinctiunea nóastra s’a incununatu, si ide’a propusa de noi a triumfatu. . . . Acést’a e diu’a, in care s’a pusu temeli’a infiintiarii unui teatru nationalu romanu. . . . E mare acést’a dî pentru toti Romanii. Ea are se formeze o epoca memorabila in istori’a culturei noastre natiunale. Adi națiunea noastra a scosu la lumina unu nou drapelu de cultura, care ne va conduce la mărire, caci in giurulu lui ne-amu adunatu si ne vomu adunâ toti din toate partile__ E mare acést’a dî pentru intreg’a națiune. Asta-di s’a pusu bas’a unui viitor nu ferice. In diu’a de adi se fondâ unu institutu de cea mai innalta si nobila chiamare, — câci elu are se lupte pentru prosperitatea noastra, pentru limb’a si natiunalitatea noastra. . . . E mare acest’adî. . . . Dar deosebitu pentru noi cești de la foai’a acést’a ea are o însemnătate si mai ponderoasa. . . . „Famili’a“ are adi o serbatoare dupla. . . . Noi amu fostu aceia, carii pentru prima-oara avuramu cutezanti’a a propune națiunii o idea, care se află deja in fiacare anima romaneasca, o idea generala, o idea salvatoria de limba si natiunalitate. . . . Noi amu fostu aceia, cari, in desconsiderarea nensemnatei noastre individualități, asardaramu a duce inteligentiei romane: Se fondamu unu teatru natiunalu! Si eta, vocea noastra n’a resunatu indesiertu. Opiniunea publica s’a manifestatu. Resultatulu acestei manifestatiuni e compunerea unei Societati pentru crearea unui fondu la infiintiarea doritului teatru natiunalu. Acesta Societate se constitui in diu’a de 5 octomvre in frumos’a si stralucit’a adunare natiunala de la Deva. Prenumeratiunile se potu Anulu face la tote postele. Pentru Romani’a in libra VI. mi’a dloru Socecu et comp. in Bucuresci. 1870  Pest’a 1 Domineca ^'27 sept. Va esi in fia-care domineca , cu portrete si alte ilustratiuni; ca premiu se dau tablouri pompose. La fia-care numeru se alatura o cela de romanu. Pretiulu pentru Austri’a pe jul.—dec. 5 fl. pentru tablou 80 er. Pentru Romani’a pe jul.—dec. unu galbenu, pentru tablou trei sfanți. 1 Cancelari’a redactiunii Strat’a sterpelui Nr. 2, unde sunt a se adresa manuscriptele si banii de prenumeratiune.