Familia, 1873 (Anul 9, nr. 1-44)

1873-07-15 / nr. 27

Premiulu femeiloru romane. — Reportu despre c Pentru premiulu de optu galbeni, anunciatu de noi din fondulu adunatu la acesta foaia, sub titlulu : „Premiulu femeiloru romane“, — precum s’a si publicatii — au concursu numai dóue novele: „Fet’a cea alba“, si „Unu amoru tardîu.“ Numai dóue novele! Dorere, că si valoarea literaria a fostu in proportiune cu numerulu. Comissiunea criticatoria compusa din trei insi, (I d. Arone Densusianu, dr. I. Lapedatu si redactorulu acestei foi), cetindu aceste novele, a fostu silita a decide unanimu a nu se premia nici un’a. Drepţii argumentare pentru autorii cari au concursu, publică mu alce recensiunea dlui Arone Densusianu, care in cele mai multe privintie esprima si parerea celoralalti doi criticatori: „Ceea ce este balad’a fatia cu eposulu, novel’a este fatia cu romanulu. Balad’a prinde asié dîcându câte unu evenimentu, câte unu casu, câte unu momentu din campulu de lupta , câte unu fragmentu din viéti’a unui erou, unui banditu, câte o aventura d’amoru s. a. reale ori ficte, totu atâte, si trece repede in unu ritmu dulce, agitatu, ferbinte, peste toate pedecile, grabindu la finitu. Asemenea novel’a. Ea prinde câte o situaoncursulu primii. — tiune din viéti’a reala ori ficta, dar nici odata fabuloasa — căci o poveste nu-i nici odata novela. Novel’a perde in fati’a romanului prin scurtimea si simplitatea ei; acesta perdere trebue s’o recompenseze cetitoriloru prin picature spirituale, aromate, deca ne putemu esprima astu-felu, prin situatiuni incordatorie, iritatorie, interesante, cum se duce in terminu devenitu vulgaru, sub care inse nu voirau a intielege nimicu vulgaru, necuivocu ori lascivu. D’aici provine, că narațiunea prin unu dialogu scurtu, viu, in care se pice aste ducându cuventu pe cuventu, si se se acopere deplinii, — trebue se grabeasca la finitu la catastrofa. Dar catastrofa nu trebue se vina nici mai curendu decâtu o cere, nici mai tardâu, decâtu poate suferi curiositatea. Unu esemplu dera ne va justified. Inchipuiti-ve, că incepe a se redied Unu unu velu, de sub care aparu gradatu formele unei statue din cele mai perfecte si atragatorie. Toți ascepta cu nerăbdare se veda totulu. Deca velulu se va redied pre incetu, curiositatea langediesce, paciinti’a se tempesce, se poate chiar frânge; deca se redica prea repede, curiositatea moare in nascere. Misterulu pre usioru descoperiții si perde farmeculu. Apoi cine nu scie, că farmeculu