Familia, 1879 (Anul 15, nr. 1-99)

1879-07-15 / nr. 53

BU 1)APESTA , şi 1 15 Iuliu st. v. T Mim m Ann Va esî joi’a si duminec’a. aUmiHGCa 27 Iuliu st. v. arborelui verde nr. 12. Redacţiunea: Strad’a Ir. 53. ■AjNTUXi XV. 1879. Reilesiuni asupra statutelor Academiei române. Cetindu legea, statutele, si regulamentul Academiei române, permiteti-mi, die redactoru! d’a face câteva reflesiuni fugitive despre ele, ei quibusdam aliis. Peste totu luate — eu le adu destulu de bune si corespund datorie scopului, desi aru li avutu o compilare mai logica, deca statutele — după o definițiune precisa a Academiei cu indigitarea scopului ei — aru fi luatu o împărţire, care se cuprindă mai ăntâiu elementele, din care se compune, apoi organisaţiunea ei; si — determinându cercul de activitate mai ăntâiu a corpului întregu (plenul), apoi a secţiunilor, a delegaţiunii etc., se încheia cu partea administrativa si economica, si cu obicinuitele disposiţiuni finale. Numirea secţiunilor nu e destulu de potrivita cu competintia ce li se atribue, pentru ca cea literana si cea scintifica e pre elastica, iara cea istorica e pre strîmtorita, unde cestiunile filosofice, juridice etc. se păru a nu încape. Nu pricepemu, ce deosebire a vrutu Academi’a se dea la întrunirea ei în sesiune generala odata pe anu, (art. 7) si în siedintie ordinarie odata pe septemâna (art. 11)? ca si când aceste n’ar fi generale, sau a corpului întregu. ►Si totu asia de enigmatica ni se pare dispositiunea, după care siedintiele ordinarie ale Academiei, a secţiunilor si a comisiunilor se tînu în tota septemân’a cu numerul membrilor presenti, câţi aru fi (si unul ? art. 11), iara la decisiunile lor totuşi se recere presenti’a unei treimi plus unul a întregului corpu, sau a respectivei secțiuni (art. 12) ! Alegerea presiedintilor si a vice-presîedintilor numai pe câte unu anu —e numai o răpire de tiuipu, ce deroga consolidării lucrurilor ; si era cu multu mai simplificatu lucru, deca— în locu de asia numiţii asesori — presiedintii secţiunilor erau totu-de-odata Tewfik I noul vice-rege al Egiptului.