Familia, 1880 (Anul 16, nr. 1-100)

1880-10-09 / nr. 77

ORADEA-MARE (NAGYVÁRAD) 9 Octomb. st.v. 21 Octomb. st.n. Va esi joi’a si duminec’a. Redactiunea în Közép-utcza nr. 395. ANUL XVI. 1880. Pretiul pe unu anu 10 fl. Pe Vi de anu 6 fi.; pe *14 de anu 2 fl. 70 cr. Pentru Români’a 2 galbeni. Adunarea din Sibiiu a Societății pentru fondu de teatru românu. — 17 octombre. Astadi la 11 ore şi jumetate din di se deschise aice adunarea generala a Societăţii pentru fondu de teatru românu. Cu mare bucuria constatu, că acesta adunare a avutu unu succesu completu, căci am vedutu în sala întrunită o frumósa cununa de barbati atât din locu, cât şi din depărtări mai mari. Aice puturamu salută, în frunte cu Esc. Sa mitropolitul Miron Romanul şi cu vicariul mitropolitanii Rds. D. Nicolae Popea, ramura inteligintiei noastre locale, o tinerime numeroasa, o strălucită ghirlanda dame, şi din depărtare barbati de pe la Lugoşu, Timişora, Deva, Maramureşu, Şomcuta, Fagaraşu, Reghin, Braşu, Braşovu etc., iar alţii de prin alte părţi au se sosesca în momintele aceste. Adunarea se deschise, în seminariul archidiecesari, de cătra vice-preşedintele dl V. Babeşu, prin o cuvântare, în care facil istoricul Societăţii, şi îndemnându la activitate şi în viitoru, inspiră încuragiare în cei de faijîa pentru realisarea possibila a ideii; în fine încheiă, producându unu actu dela dnii Mocionesci, prin care aceşti iluştri barbati (Antoniu, Alesandru şi Eugeniu) îl autorisara a plați prin acții de ale »Albinei* capitalul subscrisu de dni’a lor, dimpreună cu interesele aceluia, în suma totala de vr’o optu mii de florini. Aceasta declarațiune inspirata de cel mai ardentu zelu naționalu fu intimpinata cu vivate entusiastice din toate părțile. Apoi dl Visarion Românu, prin o cuvântare bine inspirata şi în nişte termini elocinţi, salută adunarea Societăţii pentru fondu de teatru românu în Sibiiu, în numele locuitorilor români d’aice, dorindu-i prosperare întru realisarea sublimului seu scopu culturalu şi naţionalu. Notarii adhoc se alesera dnii Jeronim G. Baritiu si Absolon Todea. Apoi se cetiră rapoartele și se alesera comisiunile indicate în programa, despre cari va vorbi mai pe largu processul verbalu, ce-l vom publică în curând. Deocamdata facemu se urmeze aice Raportul comitetului. Onorabila Adunare ! Raportul nostru de asta-data n’are se fia lungu. Totul s’ar pute resume în câteva cuvinte : am administratu fondul Societății și am esecutatu decisiunile adu- nării generale. Aceste sânt îndatoririle pe cari ni le indica § 17 al statutelor noastre, în cât pentru administrarea fondului, însărcinarea de frunte a comitetului, cassarul Societăţii va ceti acuşi raportul seu, care va da informaţiuni detaiate în asta privinţîa. Din acesta anticipămu, că dela ultima adunare generala a Societăţii noastre, ţinuta în anul trecuta la Braşu, fondul a crescutu cu 1699 fl. 72 cr., și că întregu capitalul acuma se urca la 16,491 fl. 18 cr. Relativu la esecutarea decisiunilor adunării generale din anul trecutu, avemu onorea a raportă, că: a) amesuratu procedurei sale anteriore și în conformitate cu decisiunea adunării generale din Brașu, comitetul prin advocatul seu a încercații pe terenul împăciuirii d’a incassa seu d a assigura restantiele ce Societatea le are la unu numera considerabilii de individi, cari i-au subscrisu capitale si tacse, inse n’au platitu; acesta insuintia a si fost încoronata de succesu, căci mare parte a restanţierilor recercaţi şi-a complanatu îndatorirea pe cale pacînica, dându obligaţiuni formale şi platindu în rate sum’a deobligata, şi numai câţiva a pusu pe comitetu în trist’a posiţiune d’a-i urmări pe calea legii. Aceste câteva processe, în cari pentru competintia s’a făcuta escepțiune și apelata la toate forurile, cari înse totdeuna s’au decisu în favorul Societății, în merita se judeca acuma. Comitetul deobligata prin decisiunea adunării generale din anul trecuta a raportă despre starea acestor processe, are onoarea a adude aice sub •/• raportul advocatului seu, prin care se presinta totu-odata şi conspectul restanţierilor Societăţii; b) prin împăciuiri private şi făcute înaintea judecătoriei, dându-se şi obligaţiuni formale, comitetul crede a fi satisfăcuta şi acea disposițiune a numitei adunări generale, prin care i se recomandă se insuiesca a assigura pretensiunile nesigure ; d) comitete filiale încă nu s’a pututu înfiintîă, căci considerându stagnat,iunea ce de câtva timpu a întratu în viéti’a noastra publica și sociala, dar și lips’a materiala ce apasa poporațiunea în multe părți, comitetul n’a gasitu încă timpul potrivita spre a repeţi pasii mai de multu făcuți fără succesu în asta privintîa. d) asemene s’au discutații în comitetu, ca în urmarea recomandării făcute de adunarea generala din Blașu membrilor fundatori şi ordinari pe vietia se li se deie diplome, precum se dau şi la alte Societăți de natura acesteia; dar fiindu că acesta disposiţiune nu este de natura urgenta, realisarea ei s’a amânata pe mai târdiu, din consideraţiuni economice. în fine, precum se vede şi din registrul ce-l presintămu și cu asta ocasiune adunării, constatămu, că Ședind’a prima.