Familia, 1881 (Anul 17, nr. 1-86)

1881-11-08 / nr. 79

ORADEA-MARE (NAGYVÁRAD) 8 Novembre st. v. 20 Novembre st. n. Ese in fiecare dumineca. Redacţiunea în Közép-utcza nr. 395. Oscar II, regele Suediei şi Norvegiei, pe tron, n’a mai publicat nimica. Cel puţin nu sub numele său. Căci, precum a dis, grigile seriose ale domnitorului numai puţin timp lasă pentru fantasii poetice, în anii din urmă tin pul poesiei. Chiar şi câteva capete încoronate au suprins lumea cu inspiraţiunile lor poetice. Seim cum regina României, afară de alte podobe, are şi darul poesiei ; regele Portugaliei a dat naţiunii sale traducerea lui Shakespeare, iar regele Suediei şi Norvegiei, Oscar II, al cărui portret se înfăţişăză în unul presinte, este unul din cei mai buni poeţi ai naţiunii sale. El s’a născut la 11 ianuarie 1829, s’a urcat la tron în 18 decembre 1872, s’a căsătorit la 1857 cu principesa Sofia de Nassau. Fiul lor cel mai mare, moștenitorul de tron Oscar Gustav Adolf la 20 septembre an. c. s-a serbat cununia cu principesa Victoria de Baden. Regele Oscar, educat cu multă îngrijire, încă de timpuriu a probat că are talent pentru poesie, încă fiind moștenitor de tron a dobândit un premiu la Academie, cu o lucrare nesubsemnată şi fără ca cineva se fi scitit numele autorului. El a scris multe lucrări poetice, pe cari le-a publicat în câteva tomuri. S’a încercat şi pe terenul dramatic, dar cu mai puţin succes. A făcut însă mare efect monografia lui întitulată: »Carol XIP. De când s’a urcat fenomen rar s’a ivit pe câm ANUL XVII. 1881. Prețul pe un an 10 fl. Pe 'I, de an 5 fl.; pe 'I, de an 2 fl. 70 cr. Pentru România 2 galbeni.