Állami gimnázium, Fehértemplom, 1875

Dickop kezdtetett gvin­n­asiu­m­un­kban­ a latin nyelv és miket tartok általában szükségesek­nek annak sikeres tan­kásához. Utóbbi időkben, de főleg­ napjainkban nem egyszer volt al­kalmunk olvasni vagy hallani egyes szakférfiak amaz indokolt, t­i. mindennapi tapasztalattal bizonyítható állítását, hogy a classi­­cus latin nyelv humanisticus középtanodáinkban végleges fm­i­ vazd­ásnak indult, valamint azt is, mi volna szükséges annak e­­redményes tanításához, hogy a most serdülő ifjú nemzedék ma­holnap ne csak nevükről ismerje a latin nyelven irt remekműve­ket, melyek még kevéssel ezelőtt hazánk gymnasiumot végzett csaknem minden férfiút rang- és osztálykülönbség nélkül annyira lekötve, hogy ne mondjam lebilincselve tartották, hanem, hogy a bennük foglalt széptől és magasztostól heví­lve irántok több ke­gyelettel viseltessék, arról azonban, hogy egynémely ügybuzgó tanár eredménynyel támogatott meggyőződése szerint minő helyes pedagógiai eljárást követett, mekkora sikert tudott felmutatni, talált-e utánzókra, vajmi keveset és csakis szórványosan találunk. M­ár­pedig a tárgy nagyon is megérdemli, miszerint vele ne csak egy kissé, hanem tüzetesen is foglalkozzunk. Valóban szomorú helyzetben volnánk, ha a mai cultur di­vat elől szerényen visszavonult latin nyelv eredményes tanításá­nak lehetősége felől kétségbe esnénk, noha jelenleg épen nem állunk ott, hogy a buzgó törekvést siker koronázná, kétségbe­e­­sésü­nk csakis min magunk, tanárok ellen bizonyítana és a gyarló­ság vagy tehetetlenség nem alaptalan vádjával támadtathatnánk meg, ha továbbra is eltűrjük azt, hogy a gymnasium 8 osztá­lyán keresztül, a heti legtöbb órában tanított latin nyelv utolsó

Next