Fejér Megyei Hírlap, 1971. február (27. évfolyam, 27-50. szám)

1971-02-26 / 48. szám

­ Választások Indiában A­z utóbbi évtized egyik legizgalmasabb parla­menti választására kerül sor Indiában február 26-tól már­cius 4-ig. A hatalmas és rendkívül bonyolult ország­ban a korábbinál sokkal egy­értelműbben polarizálódtak a politikai erők. Az ország bo­nyolultsága, amelynek 16 ál­lamában az emberek 14 nyel­ven és 250 dialektusban be­szélnek — természetesen nem csökkent. Mégis, az eu­rópai átlagember számára minden eddiginél világosab­ban észlelhető határvonal választja el egymástól a ha­ladás és a reakció, vagy ha­gyományos értelemben a bal­os jobboldal erőit. A választások megértésé­hez óhatatlanul fel kell vá­zolni, miképpen történt a po­litikai erőknek ez a csopor­tosulása. A független India első három parlamenti vá­lasztásán (1952., 1957., 1962.) a függetlenségi harcot annak idején vezető Kongresszus párt­ mindig megszerezte az abszolút többséget. A Kong­resszus a­zonban valójában nem volt homogén párt. So­raiban a szocializmus felé hajló hatodaitól a centrumon át a kifejezetten monopoltő­kés, sőt feudális érdekeket képviselő szélsőjobboldalig számos irányzat élt együtt. Az irányzatoknak ezt az­ egy­velegét a közös függetlenségi har­c emlékei — és nem utol­só sorban Nehru kiemelkedő történelmi alakja fogta ösz­­sze. A negyedik választás idején, 1967-ben azonban már nemcsak Nehru, hanem utód­ja Sasztri is meghalt. Nehru lánya, a párt „balodali cen­trumához” sorolt Indira Gandhi alig egy esztendeje állt a párt és a kormány élén. Ebben a helyzetben a Kongresszus párton belül nagyobb erővel lépett sorom­póba a párt konzervatív frak­ciója, a jobboldal, az úgyne­vezett Szindikátus. Az 1967- es választások megmutatták, hogy a Szindikátus fellépé­sével párhuzamosan a Kong­resszus párt rohamos gyorsa­sággal veszíti el a választó­tömegek bizalmát. 1967-ben az 520 tagú képviselőháziban a Kongresszus mindössze 264 mandátumot szerzett. A Kongresszustól balra erőtel­jesen előretörtek a kommu­nisták: 43 mandátumot sze­­reztek. (Később e si­ker érté­két csökkentette, hogy az ultrabaloldali és mao­ista szakadár csoportok külön pártot alapítottak.) A jobbszárnyon a két pártra tagolódó­­szociál­demokraták 35, a nemzetközi nagytőkével és az­ ameri­kaiakkal szoros kapcsolatot tartó Swatantra 43. a fanati­kusan vallásos, reakciós hin­du nacionalista ,Tana Saneh pedig 32 mandátumot szer­zett. Indira Gandhi 1967. után felismerte, hogy ha a Kong­resszus továbbra is meg akar­ja tartani vezető szerepét, meg kell múlnia. IVA-t a vá­­lasztások után két esztendeig tartó heves harc bontakozott ki Indira Gandhi és a Szin­dikátus között. Ez a küzde­lem 1969-ben történelmi for­dulathoz, a Kongresszus pont kettészakadásához vezetett! A Szindikátus emberei kö­rülbelül 70 képviselőt szakí­tottak le a Parlamenti frak­cióból és létrehozták az úgy­nevezett Régi Kongresszus Pártot. Indira Gandhi a kép­viselőházi frakció többségé­nek élén az Új Kongresszus Párt számára új politikai programot dolgozott ki. Ez a politikai program 1970. fordulóján jött létre, s a programot megalkotó tanács­kozás helyéről „Bomibay­­programma­k” nevezik. Meg­születésének időpontjában In­dira Gandhi már államosí­totta az ország 14 legnagyobb bankját. A Bombay-program e gyakorlati lépést általáno­sítva, előirányozta előbb az import, ötéves távlatban pe­dig az export állami ellenőr­zését, a biztosító társaságok és a bankrendszer, valamint a gépkocsisipar és a hajózás államosítását. A Bombay­­program a mezőgazdaságban előirányozza a Kongresszus régii, eredeti programjában is szereplő, de mindmáig vég­re nem hajtott radikális föld­reform megvalósítását és gyorsítását. Indira Gandi és az Új Kongresszus Párt vezetői ez­zel megteremtették a politi­kai erők polarizálódásának alapját. Nyilvánvaló volt ugyanis, hogy a Régi Kong­resszus és a jobboldali pár­tok ellenzik ezt a programot. A kommunista pártok és né­hány indiai állam helyi párt­jai pedig (az Indira Gandhi és a Kommunisták között fenn­álló változatlan nézet­­­különbségek ellenére) alap­vetően­­támogatják. Indi­ra Gandhinak és az Ú.­ Kongresszus pártnak azonban tudomásul kellett vennie, hogy az 1967-es, ked­vezőtlen választási eredmé­nyek alapján nem képes ha­tásosan kormányozni. Hiszen a parlamentben a Kongresz­­szzus párt kettészakadása miatt az Új Kongresszus vol­taképpen kisebbségbe került. Ez volt a magyarázata an­nak, hogy­ — noha eredetileg csak 1972. februárjában kel­lett volna választásokat tar­tani — Indira Gandhi javas­latára december 27-én az ál­lamelnök feloszlatta a képvi­selőházat és kiírta az új vá­lasztásokat. J­ósolni természetesen­­" céltalan " és lehetet­len is. A megfigyelők több­sége azonban az indiai tö­megek körében rendkívül népszerű padira Gandhi párt­­jának, az Ú­j Kongresszusnak előretörését várja. Egy bizo­nyos: a független India tör­ténetében soha ilyen világos választási lehetőség nem kí­nálkozott a vilám-észnyi or­szág polgárai számára, mint éppen most. HÍRLAP Szovjet kormánynyilatkozat a laoszi helyzetről Az USA nem számíthat enyhébb elbírálásra A szovjet kormány az Egyesült Államok laoszi in­tervenciójával kapcsolatban az­ alábbi nyilatkozatot adta ki: A Laosz elleni invázióval az Egyesült Államok tovább bővíti agresszív cselekmé­nyeit e szuverén állam ellen. A szovjet kormány határo­zottan elítéli a Laosz elleni fegyveres intervenciót, mint az Egyesült Államok újabb bűnös cselekményét, amely durván megsérti az általá­nosan elfogadott nemzetközi jogszabályokat és jogelveket, ellenkezik azokkal a kötele­zettségekkel, amelyeket az Egyesült Államok az ENSZ alapokmánya révén vállalt. Az Egyesült Államok láb­bal tiporja az indokínai rendezésre vonatkozó 1954-es genfi megállapo­dásokat és az 1962-ben I­aoszra vonatkozólag el­fogadott genfi egyezmé­nyeket, amelyek jó alapot teremtet­tek az ország helyzetének békés rendezésére. A hosszú évek óta húzódó vietnami háború, a hadmű­veletek kiterjesztése Kam­bodzsára és a saigoni—ame­rikai fegyveres erők betöré­se Laoszba, az agresszió fo­kozása és a Vietnami De­mokratikus Köztársaság elle­ni újabb provokációkkal való fenyegetőzés, mind az ame­rikai imperializmus részéről Indokína népei ellen elköve­tett és világszerte felháboro­dást keltő agresszió egy-egy láncszeme. Az Egyesült Államok a cinikus vietnamizálási politi­kát követve, laoszi terveinek közvetlen végrehajtására a dróton rángatott saigoni báb­rendszer csapatait állította be annak a számításnak alapján, hogy „ázsiaiak ke­zével harcol az ázsiaiak el­len”. Washingtonban azt ál­lítják, hogy az amerikai fegyveres erők korlátozottan vesznek részt a behatolás­ban, csupán a dél-vietnami csapatok tüzérségi támogatá­sát és utánpótlását biztosít­ják. Az efféle állítások arra va­lók, hogy megtévesszék a vi­lág közvéleményét, ámde senkit sem vezetnek félre. Az amerikai légihaderői és tüzérség napról napra és óráról órára tömeges táma­dásokat hajt végre Laosz te­rülete ellen, bombák és lövedékek ez­reit zúdítja az ország bé­kés lakosaira, halált és pusztulást okozva. Mint Washingtonban hiva­talosan kijelentették az amerikai légihaderő laoszi felhasználására vonatkozólag nem szabnak semmiféle kor­látozást,. A légi haderő és tüzérség felhasználásával történő tá­madás ugyanolyan bűntett, mint a szárazföldi csapatok támadása, a halálba küldött laosziak számára nem lénye­ges különbség, mitől halnak meg, puskagolyótól-e vagy repülőgépről leszórt bom­báktól. Ebben a vonatkozás­ban az Egyesült Államok nem számíthat semmiféle enyhébb elbírálásra. Hasonlóképpen tarthatat­lan és kihívó az a tény, hogy az Egyesült Államok a ko­rábban egy másik, Laosszal Szomszédos országba betört amerikai csapatok ,,önvédel­mére” és „biztonságának megteremtésér­e” való hivat­kozással próbálja igazolni a Laosz területére történt be­hatolást. Ilyesmit a múltban is lehetett hallani a gyarma­tosítóktól, amikor­ kiszemel­ték útonálló támadásuk soron következő áldozatát. Ha a nemzetközi gyakorlatban ez a logika érvényesülne, akkor a világon teljesen eluralkodna az önkény és egyetlen nép sem érezhetn­é magát bizton­ságban. Február 17-i sajtóértekez­letén Nixon amerikai elnök egyértelműen kijelentette, hogy nincs kizárva az­ ameri­kai légihaderő újabb beveté­se a Vietnami Demokratikus Köztársaság ellen. Az Egye­sült Államok vezetői úgy lát­szik, hozzá akarják szoktatni a közvéleményt ahhoz, hogy az Egyesült Államok Indokí­nában büntetlenül járhat el, s hogy az amerikai agresszo­­rok mindent megúsznak szá­razon. Veszedelmes tévedés ez amely a legkomolyabb követ­kezményeket vonhatja maga után, mindenekelőtt magára az Egyesült Államokra néz­ve. Az Egyesült Államok már viselt széles körű lé­giháborút a Vietnami Demokratikus Köztársa­ság ellen. Jól ismeretes, mivel végző­dött ez a meggondolatlan ka­land: teljesen kudarcot val­lott az a számítás, hogy így megtörhetik a VDK népét. Most is kudarc vár az Egyesült Államoknak arra a tervére, hogy az­ Észak-Viet­nam ellen irányuló katona provokációk útján éri el cél­ját. A Vietnami Demokrati­kus Köztársaság a szocialista család tagja. A Szovjetunió és a több­i szocialista állami segítséget nyújt ezután is a testvéri vietnami népnek az Egyesült Államok agresszió­jáinak visszaverésében. Az Egyesült Államok lao­szi betörése, a VDK elleni provokációk fokozásával várt fenyegetőzés csak arra al­kalmas, hogy további bonyo­dalmakat idézzen elő az­ in­dokínai helyzetben, megne­hezítse a vietnami békés ren­dezés módozatainak felkuta­tását, valamint Laosz és Kambodzsa semlegességének biztosítását. Az amerikai ve­zetők legutóbbi kijelentései­ből ítélve, az­ Egyesült Ál­lamok nem mutat készséget a komoly és konstruktív tár­gyalásra a vietnami ügyben jelenleg Párizsban folyó meg­beszéléseken. Mindez megcá­folja a hivatalos amerikai személyiségek több ízben hangoztatott kijelentését, hogy békés rendezésre töre­kednek Indokínában. Az Egyesült Államok, ami­kor olyan könnyen sutba dobja a magára vállalt nem­zetközi kötelezettségeket, e cselekményeivel aláássa­­azo­kat az alapokat, amelyekre az államközi kapcsolatok épülnek. Az Egyesült Államok sú­lyos felelősséget vállal a nemzetközi helyzetben mutatkozó újabb bonyo­dalmakért. Említett cselekményei nem múlhatnak el nyomtalanul a szovjet—amerikai kapcsola­tokat illetően sem. A szovjet kormány újból rögzíti, hogy az indokínai probléma megoldásához min­­­denekelőtt az amerikai ag­­resszór beszüntetése, vala­mint e térség népei azon el­idegeníthetetlen nemzeti jo­gainak tényleges elismerése szükséges, hogy külső be­avatkozás nélkül alakíthas­sák sorsukat. Az indokínai béke helyre­állításának reális, konstruk­tív programja alkotják a Dél­­vietnami Ideiglenes Forradal­mi Kormány 1970. szeptem­ber 17-i ismert javaslatai, amelyeket a VDK kormánya is támogat, valamint a kam­bodzsai nemzeti egységfront és a laoszi hazafias front ja­vaslatait. Az indokínai népek igazsá­gos harca a szabadságért és a függetlenség­ért változatlanul támogatásra lel a Szovjetunió és a többi szocialista ország, a föld összes békeszerető erői részéről. Két kommentár az amerikai—olasz tárgyalásokról Kölcsönös „megnyugtatás" : mikor tavaly ősszel Nixon Olaszország­­­­­­ba látogatott, Itália városaiban oly he­ves ellentüntetésekkel fogadták, hogy a ven­déglátók jobbnak — és főleg biztonságosabb­nak — vélték, ha helikoptert bocsátanak az elnök rendelkezésére. Így aztán el lehetett kerülni a tüntetőkkel zsúfolt, forgalmas repü­lőtereket ... A felettébb kényes helyzet állí­tólag keserű kifakadást váltott ki az­ elnök­ből: egyesek szerint azt mondta, hogy Olasz­ország olyan állam, amelyet „le kell írni” ... Nem részletezte, hogy érti ezt, de a nyílt rosz­­szallás és a burkolt fenyegetés világosan ki­olvasható e megjegyzésből. Colombo olasz kormányfő és Moro külügy­miniszter mostani ötnapos amerikai látogatá­sának előestéjén az Újvilág lapjaiban ismét felbukkantak az aggodalmak. Washington sze­rint Olaszország nem törődik eléggé a Föld­közi-tenger stratégiai problémáival. Az Egye­sült Államok délkelet-európai politikájában kulcsszerepet szánt és szán Itáliának, különö­sen azt követően, hogy a térségben kissé át­­rendeződtek az erőviszonyok. Washingtonnak valóban ,,le kellett írnia” néhány arab álla­mot, amelyek nem szívesen vették a felség­­területükön elhelyezett , szuperhatalmas érde­keket szolgáló támaszapon­tokat. A Földközi­tengeri változásokhoz tartozik az is, hogy a szovjet tengerjárók megjelenésével a tenger megszűnt ,,mare americanum" lenni. Végül az amerikai gondokat szaporította bizonyos érte­lemben a „fekete ezredesek” hatalomátvétele Görögországban. Bár Washington — éppen stratégiai megfontolások miatt — támogatja az­ athéni juntát, mégsem állhat ki mellette teljes nyíltsággal, hiszen jó néhány nyugat­­európai állam bírálja a görög rendszert Ily módon Európa déli szárnyán az amerikai ka­tonai tervekben kiemelt hely illeti meg Olasz­országot. A Le Monde című francia napilap értéke­lése alátámasztja, hogy Nixon és az­ amerikai politikai vezérkar elsősorban a Földközi-ten­geri helyzetről várt, „megnyugtató” választ Olaszországtól. Megnyugvással vették tudomásul Washing­tonban, hogy Colombo és Moro szükségesnek mondotta az­ amerikai egységek jelenlétét Európában, mint ahogy megelégedéssel re­gisztrálhatták, hogy az európai biztonsági ér­tekezlet ügyében megegyeztek az álláspontok. Olaszország mint európai középhatalom konti­nensünk nyugati felében számottevő tényező, s így a legcsekélyebb balratolódást sem venné jó néven Washington. A főbb európai politikai és stratégiai ker­ítésekben tehát Itália „nyugtatta meg” az Egyesült Államokat — ami persze nem zárja ki az eltérő hangsúlyokat, a különböző árnyala­tokat —, ám a gazdasági ügyekben megcseré­lődtek a szerepek: itt Róma aggodalmaira kellett a Fehér Háznak válaszolnia. Hozzátehetjük: nemcsak Róma aggodalmas­kodik hanem az egész Közös Piac is. A nyugtalan­ság oka az amerikai gazdaságpolitikában mu­tatkozó protekcionista (elzárkózó) irányzat. Ennek lényege, hogy bizonyos gazdasági kö­rök az amerikai ipar, kivált a textilipar és a cipőipar védelmében azt javasolják: emeljék fel a behozatali vámokat, csökkentsék a kon­tingenseket. A Közös Piac országai közül el­sősorban az NSZK és Olaszország kivitelének árthatna az­ amerikai ,, új­ protekcionizmus”. Éppen a legutóbbi időben jelentkeztek viszont olyan törekvések, amelyek — figyelembe véve a „hatok” felhördülését — szeretnék elkerül­ni, hogy a protekcionista javaslatokból törvé­nyek legyenek. A „hatok” máris kijelentették, hogy ezt hajlandók „ellenlépésekkel” hono­rálni. Colombo és Nixon mindenesetre egyhangúan elítélte a tárgyalásokon a gazdasági elzárkó­zást. Nixon afelől is megnyugtatta az olasz kormányfőt, hogy az amerikai fizetési mérleg nagy deficitjét nem akarják a dollár infláló­dásával ellensúlyozni (tekintve, hogy Olasz­országban nagy mennyiségű dollárt fektettek be, a vásárlóerő csökkenése az olasz gazdasá­got károsítaná). Ezzel az olasz kormányfő arra a­kart biztosítékot kapni, amire több más nyu­gat-európai állam: a fizetési mérleg hiányát nem Vele fizetteti meg Washington. Martin József Péntek, 1971. február 26. Dlü­sseldorfi vélemény A német kommunista párt elnökségének Düsseldorfban közzétett nyilatkozata üdvöz­li a Varsói Szerződés tagor­szágainak Bukarestben elha­tározott kezdeményezését, amely az európai biztonsági értekezlet megvalósítását sürgeti. Az értekezlet megfe­lel az NSZK népe érdekeinek is. Vita Kruczek felszállásáról Varsóban csütörtökön foly­tatta munkáját a Lengyel Szak­szervezeti Szövetség Köz­ponti Tanácsának 21. plénu­­­­ma. A résztvevők folytatják a vitát Wladislaw Kruczek, a Központi Tanács elnökének szerdai felszólalásáról. Lubomír Strougal nyilatkozata a Rudé Právonak Lubom­iír Strougal minisz­terelnök a Rudé Právonak adott rövid nyilatkozatban számolt be magyarországi látogatásáról. A budapesti tárgyalásokat igen hasznos­nak minősítette, s megállapí­totta: déli szomszédainkat jobban meg kell ismernünk és állandóan fokoznunk kell a közeledést. Strougal közölte, hogy a közeljövőben csehszlovák parlamenti küldöttség utazik Magyarországra, s még az idén sor kerül Fock Jenő mi­niszterelnök csehszlovákiai látogatására. Péter János Dániában Péter János külügyminisz­ter a Koppenhágai Kereske­delmi Kamara meghívására látogatást tett az Értéktőzs­dén. Képünkön: a külü­gymi­niszter a Kereskedelmi Ka­mara elnökével (bal oldalt) és egyik magas rangú képviselő­jével beszélget. (Telefoto — F. m. Hírlap) v. . . ~ Spagetti chilei a­z olasz, vezetők washingtoni tárgyalá­­sait nagyszabású sajtókampány előzte meg és rendkívüli publicitás kísérte. Ennek a nagy hűhónak lényegében két oka van: az egyik az olasz nemzetiségű, illetve származású amerikaiak nagy száma, a másik pedig Olaszországnak a Földközi-tenger medencéjé­ben — és ezzel a NATO déli szárnyán — el­foglalt stratégiai pozíciója. Az amerikai vezé­­ rártással teli meggyőzési és propagandakampánya meg­érte a ráfordított energiát és pénzt (ezer te­rítékes díszvacsora volt a Fehér Házban), hi­szen az olasz miniszterelnök megadta nekik azt a garanciát, amit annyira várta­k, hogy an­nak érdekében még az olasz belügyekbe is be­­avatkoztak. Rogers, amerikai külügyminiszter a fehér házi vacsorán elmondott pohá­rköszöntőjében

Next