Fejér Megyei Hírlap, 1984. január (40. évfolyam, 1-25. szám)

1984-01-03 / 1. szám

Dolgunk nem lesz kevés 1984-ben sem Losonczi Pál újévi köszöntője (Folytatás az 1. oldalról) szerkezetének korszerűsítésé­re, hogy jobban meg tudjunk­­felelni a külső piacokon ki­alakult követelményeknek, de nem kisebb mértékben a ha­zai fogyasztók igényeinek is. Nem kis feladatok voltak ezek. Reálisan nézve 1984 sem lesz könnyebb. Céljaink elérése érdekében a terme­lőmunka és az irányítás te­rületén is nagyobb feladatok­kal kell számolnunk. A mennyiségi növekedés helyett a minőségi követel­mények kerültek előtérbe már több esztendeje. A terv­teljesítés fő mutatója a gaz­daságosság lett. Terjed a munka eredményeihez igazo­dó elosztás gyakorlata. A ne­hezebb időkben is figyelmet fordítunk a szociális juttatá­sok megvédésére, a legjobban rászorulók anyagi helyzeté­nek javítására. E nehéz időkben tovább mélyült az a szocialista nem­zeti egység, amely az utóbbi évtizedekben kovácsolódott össze. Világnézetre való te­kintet nélkül is egységesek vagyunk a béke megvédésé­nek, a szocialista társada­lom építésének kérdésében. Egy emberként féltjük és minden eszközzel védjük vív­mányainkat és mindent el­követünk azért, hogy a ne­hezebb körülmények között is megőrizzük azokat. Nagy nemzeti célunk szol­gálatában folytatjuk a szo­cializmus építését, politikai, társadalmi, gazdasági ren­dünk demokratikus fejleszté­sét. Dolgunk nem lesz kevés és nem lesz könnyű 1984-ben sem. A jól bevált politika folytatása, szocialista nemzeti egységbe tömörült népünk tehetsége, tenniakarása, ke­mény munkája, küzdelme — szövetségeseinkkel, a testvéri népek összefogott erejével együtt — további boldogulá­sunk biztos záloga. Az új esztendő első napján pártunk Központi Bizottsága, az Elnöki Tanács és a kor­mány nevében ebben a jó re­ményben kívánok valameny­­nyiüknek, egész magyar né­pünknek, minden barátunk­nak békés, boldog, eredmé­nyekben gazdag új esztendőt. KOMMENTÁR Nigéria : Új esztendő­­ katonákkal Aligha készültek jó kedvűen az új esztendő köszöntésére a nigériaiak, az ország súlyos gazdasági válsága eleve kedvü­ket szegte. A kérdésre, hogy a szilveszteri katonai hatalom­­átvétel hírére jobb kedvre derültek-e, csak talányos válasz adható: igen­is, meg nem is. Hiszen tudják, attól, hogy a ka­tonák átvették a kormányrudat Alnaji Snenu Shagari polgá­ri elnöktől, egy csapásra nem lesz jobb a gazdasági helyzet. Másrészt még jól emlékeznek az 1960. és 1979. közötti idő­szakra, amikor öt katonai hatalomátvétel zajlott le a nyugat­­afrikai államban, s a tisztek 13 évi országlása — a gazdasági felvirágzás ellenére — gondokat is okozott. S még valami fel­merülhet a mintegy 100 milliós Nigéria lakóinak többségé­ben,­legalább is azokban, akik a nyáron Shagarinak és párt­jának, Nigéria Nemzeti Pártjának (NPN) szavaztak bizalmat: mi lesz a polgári demokratizálódási folyamat sorsa? A katonák 1983. utolsó napján azzal vették át a hatalmat, hogy Shagari kormányzata a gazdasági összeomlás szélére so­dorta az országot, hozzánemértéssel intézte az ügyeket és el­burjánzott a korrupció. Mindjárt hatályon kívül helyezték az alkotmányt, feloszlattak minden pártot, s éjszakai kijárási tilalmat rendeltek el. A Nigéria élén álló legfelsőbb katonai tanács vezetője, Mohamed Buhari dandártábornok Nagy- Britanniában szerezte katonai képesítését, s a kőolajipar szakértőjének számít. Az első megnyilatkozások arra utal­nak, hogy az ország társadalmi-gazdasági rendszerében, nemzetközi kapcsolataiban nem várható alapvető változás. Paradox módon annak idején, 1979-ben a katonák éppen a most eltávolított Shagarinak adták át a hatalmat, mert érett­nek ítélték a helyzetet a polgári kormányzáshoz való vissza­téréshez. Shagari akkor is és most nyáron is az egységes Ni­géria jelszavával nyerte meg a választásokat, s ennek a több mint 250 etnikai csoportból felépülő országban aligha lebe­csülhető a jelentősége. Igaz persze, hogy az 1960. október 10- től független Nigéria történetében eddig a polgári politikusok nem szerepeltek valami fényesen, önös érdekeiket részesítet­ték előnyben, s 1966-ra a polgárháború szélére sodorták az országot. Ekkor lépett színre a hadsereg, amely maga sem volt egységes a Nigéria jövőjét formáló elképzelésekben. En­nek tudható be, hogy a katonák már nem voltak képesek megakadályozni a véres polgárháború kitörését, a biafrai tragédiát, amely kétmillió ember életét oltotta ki. Hogy mennyire kísért ez a fájdalmas múlt Nigériában, azt jelez­ték a nyári választások idején lezajlott zavargások, a pártok közötti torzsalkodások, az újból felerősödött bizalmatlanság. Shagari elnöki működése kezdetén — ez is az igazsághoz tartozik — az olajboom már a végét járta, s ő egy kőolajra alapozott gazdaságot örökölt. A tovatűnt esztendő, 1983 már igencsak a megpróbáltatások éve volt: a tőkés világgazdasági válság, az olajpiaci pangás valóban alapjaiban rendítette meg az ország gazdaságát. Az emberek ezt saját bőrükön tapasz­talták: a magas munkanélküliséget, a csillagászati élelmi­szerárakat, az importmegszorító intézkedések következtében beszűkült áruválasztékot, az akadozó alapvető szolgáltatá­sokat. Ebben a közegben újból virágzásnak indult a fekete­piac, új erőre kapott a korrupció. A gazdasági gondok fő oka, hogy Nigériában, akárcsak sok más olajtermelő ország­ban, a fejlesztési terveket az 1974-től bőven áramló petro­­dollárokra alapozták. Az olaj nemzetközi kereslete azonban időközben visszaesett: Nigéria ilyen jövedelme a felére csök­kent, s már nem tudja tartani a 30 dolláros hordónkénti árat sem. Mindeközben nem figyeltek oda a mezőgazdaságra: Nigéria egykor a földrész legnagyobb élelmiszerexportőre volt, ma ugyancsak éllovas, de a behozatalban. A katonák tehát igen nehéz társadalmi-gazdasági időszak­ban tértek vissza a hatalom porondjára Nigériában. Vállal­kozásuk sikeréhez aligha lesz elég pusztán a rendcsinálás. Kocsi Margit A Szovjetunió békében kíván élni minden országgal Nyikolaj Tyihonov válaszai a Jomiuri Simbun című japán lap szerkesztőségének kérdéseire Moszkvában vasárnap nyil­vánosságra hozták azokat a válaszokat, amelyeket Nyi­kolaj Tyihonov, az SZKP KB Politikai Bizottságának tagja, a Szovjetunió Minisz­tertanácsának elnöke adott a Jomiuri Simbun című japán lap szerkesztőségének kérdé­seire. Az új közepes hatótávolsá­gú amerikai rakéták európai telepítésének megkezdése utáni nemzetközi helyzetről szólva Nyikolaj Tyihonov ki­fejtette : — Gondolom, újságok sok olvasója egyetért azzal, hogy mindenkinek jobb volna, ha az új évet e rakéták nélkül kezdhetnénk. Visszataszító „ajándék” ez az európaiak­nak, de nemcsak nekik. Az Egyesült Államok lépései következtében a világhely­zet sokkal bonyolultabb lett, a feszültség számottevően megnőtt. — Jurij Andropovnak, az SZKP KB főtitkárának, a Szovjetunió Legfelsőbb Ta­nácsa Elnöksége elnökének 1983. november 24-i nyilat­kozata meggyőzően feltárja, milyen hibás és veszélyes a jelenlegi amerikai kormány­zat irányvonala, amelynek célja a Szovjetunió biztonsá­gának aláásása. A nyilatko­zat megmutatja, hogy való­jában kit terhel a felelősség a genfi tárgyalások megsza­kadásáért. Csupán hangsú­lyozni tudom, hogy a Szov­jetunió a genfi tárgyalásokon olyan messzire elment, amennyire csak mehetett, hogy valóban igazságosan és radikálisan meg lehessen ol­dani a közepes hatótávolságú nukleáris fegyverek kérdé­­­­sét­. Emlékeztetnék rá, hogy éppen a Szovjetunió java­solta minden közepes ható­­távolságú és harcászati nuk­leáris eszköz megsemmisíté­sét Európában. Az Egyesült Államok azonban még tár­gyalni sem kívánt erről.­­ Ezt figyelembe véve mi olyan megoldásra töreked­tünk, amely lehetővé tette volna, hogy mind Európá­ban, mind pedig Ázsiában a lehető legalacsonyabb szin­ten megőrizzük a közepes hatótávolságú nukleáris esz­közök egyensúlyát. A Szov­jetunió beleegyezett például abba, hogy európai térségé­ben mind közepes hatótávol­ságú rakétákból, mind a hozzájuk tartozó robbanó­töltetekből sokkal kevesebbel rendelkezzék, mint 1976-ban, amikor még egyáltalán nem voltak meg az SS—20 raké­ták, — állítólag ezek miatt hozta meg a NA­TO az új amerikai rakéták nyugat­európai telepítésére vonat­kozó határozatot. — Késznek mutatkoztunk arra is, hogy az Egyesült Államokkal kötendő megfe­lelő megállapodás aláírásá­nak pillanatában megszün­tessük az SS—20 rakéták te­lepítését a Szovjetunió kele­ti területein, természetesen azzal a feltétellel, hogy az ázsiai térségben nem válto­zik meg lényegesen a hadá­szati helyzet.­­ Sajnos, a másik fél egészen más, nyíltan önző megfontolásokból indult ki. Számára az a­­ legfontosabb, hogy az első csapás megtéte­lére alkalmas nukleáris fegyver Európába telepítésé­vel katonai fölényre tegyen szert. Ezért hiúsította meg a genfi tárgyalásokat is. — Ezzel kapcsolatban kénytelen vagyok szólni ar­ról a negatív szerepről is, amelyet néhány más ország vezetése játszott. Azok, akik saját népük akaratával el­lentétben beleegyeztek abba, hogy befogadják az­­ ameri­kai rakétákat, közvetlenül felelősek a nemzetközi hely­zet jelenlegi kiéleződéséért. Nem kis mértékben bűnösök azok az európai, vagy ázsiai kormányok is, amelyek a közepes hatótávolságú nuk­leáris fegyverekről vallott álláspontjukkal valamilyen módon elősegítették a fegy­verkezési hajsza új, veszé­lyes szakaszának megkezdé­sét.. — A helyzet ma valóban nem egyszerű, de a szovjet vezetés, mint ezt Jurij And­ropov világosan kifejtette, nem kívánja megváltoztat­hatatlannak tartani ezt a helyzetet. — Az új év küszöbén a szovjet parlament, országunk legfelsőbb tanácsa ünnepé­lyesen kinyilvánította, hogy a Szovjetunió nem tör egyet­len ország biztonságára sem, legyen az nyugaton, vagy keleten. Békében kíván élni minden országgal és a gya­korlatban akarja érvényesí­teni a különböző társadalmi­­politikai rendszerű országok békés egymás mellett élésé­nek elvét. — Milyenek a nemzetközi helyzet alakulásának kilátá­sai? Erre egy japán szólás­­mondással lehetne válaszol­ni: „Holnap holnapi szél fog fújni.” Igaz, a japánok gyak­ran fatalistán értelmezik ezt a szólást. Mi, szovjet embe­rek, biztosak vagyunk ab­ban, hogy csak a népek mai közös erőfeszítése képes meghatározni, milyen lesz a holnapi szél, s általában a holnapi nap. Az pedig, hogy ez az enyhülés és az együtt­működés meleg szele legyen, sok szempontból a japán fél álláspontjától is függ. A szovjet—japán kapcso­latok helyzetét a Jomiuri Simbun kérdésére Nyikolaj Tyihonov a következőképp értékelte: — Azt mondanám, hogy a szovjet—japán kapcsolatok jelenleg nem a legjobb idő­szakot élik át. Fejlődésük az utóbbi években lefékeződött és ezért a Szovjetunió nem tekintheti felelősnek magát. Nem változott a Szovjetunió­nak az az elvi irányvonala, hogy igazi jószomszédi kap­csolatokat hoz létre Japán­nal. Más dolog azonban, hogy Japánban miként kezd­ték kezelni az országunkhoz fűződő kapcsolatokat. A ja­pán kormány a Csendes­­óceán túlsó oldalára kacsin­gatva tudatosan vállalta, hogy szétrombolja a szovjet —japán kapcsolatok egész rendszerét, amelyet a két ország erőfeszítései teremtet­tek meg a háború utáni idő­szakban. Korlátozta a politi­kai kapcsolatokat, az új, köl­csönösen előnyös kereskedel­mi-gazdasági szerződések megkötését, félbeszakította a tudományos-műszaki együtt­működésről kötött szerződés végrehajtását és így tovább. Ráadásul­ ezeket az intézke­déseket különböző, orszá­gunkkal szemben barátság­talan kampányok kísérik, amelyek célja az, hogy bi­zalmatlanságot keltsenek a japán népben a Szovjetunió­val és annak politikájával szemben. Másrészt erőfeszí­tések történnek a japán—­ amerikai katonai szövetség erősítése, és japán erőltetett ütemű fegyverkezése érdeké­ben. Naivitás lenne feltéte­lezni, hogy a Szovjetunióban ezt figyelmen kívül hagyják. — Nem hiszem, hogy ez a politika megfelel Japán nemzeti érdekeinek. Annál is inkább, mivel a Szovjetunió változatlanul konstruktívan közelít a távol-keleti szom­szédjához fűződő kapcsola­tok fejlesztéséhez. A Szov­jetunió és Japán között hosz­­szú időn át szélesedtek a köl­csönösen előnyös kapcsolatok és ez nem kevés kedvező eredménnyel­­járt. Voltak természetesen nehézségek is, de eközben a kapcsolatok fejlesztését nem tették füg­gővé különböző, gyakran erőszakoltan kiagyalt prob­lémától. Jelenleg nehéz sza­badulni attól a benyomástól, hogy a japán fél szándéko­san zsákutcába akarja ve­zetni a szovjet—japán kap­csolatokat. — Adhat ez bármilyen­­ előnyt, vagy fölényt Japán­nak, például a biztonság, vagy a gazdasági fejlődés te­rületén? Ezt még a leggaz­dagabb fantáziával is nehéz lenne elképzelni.­­ Az egyetlen ésszerű út a kölcsönösen előnyös kap­csolatok minden eszközzel történő szélesítése és szilár­dítása a jószomszédság szel­lemében. Pontosan ezen az úton haladva lehet mindkét fél számára elfogadható mó­don legyőzni a meglevő ne­hézségeket. Fontos, hogy mindkét fél először is jóin­dulatot, realitásérzéket tanú­sítson, s figyelembe vegye a másik érdekelt álláspontját. A Szovjetunió nincs híján ennek a készségnek.­­ A Szovjetunióban tisz­teletet és rokonszenvet érez­nek a japán nép iránt és őszintén kívánják, hogy kap­csolatainkban felülkereked­jék a bizalom és a jószom­szédság. A szovjet emberek­nek semmilyen más szándé­ka nem volt és nincs. — Megragadom az alkal­mat és Japán minden lako­sának tolmácsolom a szovjet vezetés, országunk népe új­évi üdvözletét, azt a kíván­ságát, hogy minden japán családban boldogság, békes­ség és jólét legyen. Gromiko-Shultz találkozó Kommentárban foglalko­zott a TASZSZ hírügynök­ség az amerikai külügymi­nisztériumnak azzal a beje­lentésével, hogy Gromiko szovjet és Shultz amerikai külügyminiszter találkozik egymással az európai biza­lom- és biztonságerősítő intézkedésekkel és a lesze­reléssel foglalkozó, Stock­holmban januárban kezdődő konferencia idején. Tökéletesen nyilvánvaló — mutat rá a szovjet hír­­ügynökség —, hogy sem a stockholmi konferencia, sem a kétoldalú érintkezések nem helyettesíthetik a gen­fi tárgyalásokat, amelyek az Egyesült Államok hibájából szakadtak meg. Washington ugyanis kezdettől fogva ar­ra törekedett, hogy ne szü­lessen kölcsönösen elfogad­ható megállapodás az euró­pai nukleáris fegyverzetről. Az Egyesült Államok ál­tal létrehozott helyzetből való kijutás módját leg­utóbb épp a Szovjetunió Legfelsőbb Tanácsának ha­tározata mutatta meg. Az államközi megállapodásokon alapuló hivatalos árfolyamok ÉRVÉNYBEN: 1984. JANUÁR 3-TÓL Hivatalos Valuta (bankjegy, devizaárfolyamok csekk) árfolyamok Érvényben: 1984. január 3-tól vételi közép eladási s vételi eladási p­én­z n­e­m árfolyam 100 egységre forintban j­árt. 100 egységre Ft­ ban angol font 6495,06 6501,56 6508,06 6306,51 6696,61 ausztrál dollár 4042,82 4046,87 4050,92 3925,46 4168,28 belga frank 80,60 80,68 80,76 78,26 83,10 dán korona 454,48 454,93 455,38 441,28 468,58 finn márka a­ 772,62 773,39 774,16 750,19 796,59 francia frank 538,12 538,66 539,20 522,50 554,82 görög drachma b) — — — 39,42 41,86 holland forint 1464,14 1465,61 1467,08 1421,64 1509,58 japán jen (1000) 193,71 193,90 194,09 188,08 199,72 jugoszláv dinár a) — — — 31,67 33,63 kanadai dollár 3611,11 3614,72 3618,33 3506,28 3723,16 kuvaiti dinár 15393,18 15408,59 15424,00 14946,33 15870,85 norvég korona 580,62 581,20 581,78 563,76 598,64 NSZK márka 1645,71 1647,36 1649,01 1597,94 1696,78 olasz líra (1000) 27,07 27,10 27,13 26,29 27,91 osztrák schilling 233,47 233,70 233,93 226,69 240,71 portugál escudo 33,53 2­33,56 33,59 32,55 34,57 spanyol peseta 28,63 28,66 28,69 27,80 29,52 svájci frank 2035,35 2957,41 2059,47 1995,69 2129,13 svéd korona a) 560,66 561,22 561,78 544,38 578,06 tr. és cl. rubel 2597,40 2600,00 2602,60 — — USA dollár 4491,98 4496,48 4500,98 4361,59 4631,37 Vásárolható legmagasabb bank­jegy címlet: a) = 100-as, b) = 500-as pénznem vásárolható árfolyam pénznem vásárolható árfolyam legmagasabb 100 egységre legmagasabb 100 egységre . bankjegy forintban bankjegy forintban albár lek — 289,00 mongol tugrik 100 406,70 bolgár leva 20 1676,14 NDK márka 100 575,00 csehszlovák korona 500 170,00 román lei 100 170,00 KNDK von — 910,42 szovjet rubel 10 1700,00 kubai peso 20 1328,80 vietnámi dong — 154,45 lengyel zloty 1000 34,14

Next