Fejér Megyei Hírlap, 1987. június (43. évfolyam, 127-152. szám)

1987-06-01 / 127. szám

?. OLDAL Az SZKP KB PB ülése A Szovjetunió Honvédelmi Minisztériumának beszámo­lóját vitatta meg szombati ülésén az SZKP KB Politi­kai Bizottsága. A beszámoló alapján a testület azt vizs­gálta, miként fordulhatott elő, hogy Mathias Rust, az MNSZK állampolgára csütörtö­kön egy repülőgéppel meg­sértette a Szovjetunió légte­rét és Finnország felől Moszkvába repült. A vita során megállapítot­ták, hogy az egyik hamburgi repülőklub tulajdonát képe­ző repülőgépet a rádiótech­nikai eszközökkel már ak­kor észlelték, amikor a Szovjetunió határa felé re­pült. Szovjet vadászgépek kétszer is rárepültek a nyu­gatnémet gépre. Mindazonáltal — mutatott rá a Politikai Bizottság — a honi légvédelem parancs­noksága megengedhetetlen gondatlanságról és határozat­lanságról tett tanúbizony­ságot, amikor nem alkalma­zott harci eszközöket a lég­teret megsértő repülőgép to­­vábbrepülésének meghiúsí­tása érdekében. Ez a tény azt bizonyítja, hogy súlyos hiá­nyosságok mutatkoznak az ország légterének védelmén őrködő harci ügyelet munká­­jának szervezésében, nem megfelelő az éberség és a fegyelem, a honvédelmi mi­nisztérium részéről súlyos mulasztások tapasztalhatók a csapatok irányításában. Az említett légtérsértés megakadályozása terén elkö­vetett hanyagság és szerve­zetlenség miatt a Politikai Bizottság szükségesnek látta Alekszandr Koldunovnak, a honi légvédelmi erők főpa­rancsnokának tisztéből tör­ténő felmentését. Az SZKP KB Politikai Bizottsága ismételten hangsú­lyozta : határozottan emelni kell a fegyveres erők harc­­készültségének és fegyelmé­nek színvonalát, hozzáértően kell irányítani a csapatokat, biztosítani kell azt, hogy azok állandóan készek legye­nek a szovjet állam szuvere­nitása ellen irányuló bármi­lyen kísérlet meghiúsítására. A testület tudomásul vet­te, hogy a Szovjetunió ügyészsége vizsgálja a lég­térsértés összes körülménye­it, felelős beosztású szemé­lyeknek az említett esetben tanúsított magatartását, to­vábbá a Német Szövetségi Köztársaság állampolgárá­nak felelősségét. Új szerződéstervezet Genfben M. Lengyel László, az MTI tudósítója jelent. A genfi tárgyalásokon résztvevő szovjet és ameri­kai küdöttség a napokban megállapodott arról, hogy a közepes hatótávolságú ra­kéták kérdésében megkezdik egy új, közös szerződéster­vezet kidolgozását — jelen­tette be szombaton a szovjet televízió Kilences stúdió cí­mű műsorában Alekszandr Besszmertnih külügyminisz­ter-helyettes. Emlékeztetett arra, hogy eddig két tervezet feküdt a tárgyalóasztalon, az amerikai és a szovjet. A szovjet ter­vezet már számolt az ameri­kai dokumentum több elő­írásával, a szovjet fél kész­ségesnek mutatkozott a partner gondolatainak fi­gyelembe vételére. A közös tervezet elkészítésének meg­kezdése nem jelentéktelen lépés, mindazonáltal még nem jelenti a döntő előre­haladást, mivel továbbra is jelentős kérdésekben hiány­zik az egyetértés, több elvi jelentőségű véleménykülönb­ség mutatkozik. Felhívta a figyelmet arra, hogy a közepes hatótávolsá­gú rakéták kérdésében most mind a három érdekelt fél, a Szovjetunió, az Egyesült Államok és Nyugat-Európa lényegében egyetért. A kül­ügyminiszter-helyettes úgy fogalmazott, hogy van lehe­tőség a közepes hatótávolsá­gú rakétákra vonatkozó szer­ződés megkötésére, de a szovjet félnek megvannak az elképzelései arra az esetre is, ha mégsem sikerülne megállapodásra jutni. Gyakorlati lépések a fegyverzet­korlátozáshoz (Folytatás az 1. oldalról) A szövetséges szocialista országok véleménye szerint haladéktalanul egyezményt kell kötni az Európában lévő összes amerikai és szovjet középhatótávolságú rakéta felszámolásáról a Reykja­­víkban elért elvi megálla­podás alapján. A Varsói Szerződés tagállamai egy év­vel ezelőtti budapesti kez­deményezésének szellemében, sokoldalú tárgyalásokon meg kell oldani az európai har­cászati nukleáris eszközök, köztük a harcászati rakéták kérdését. Meg kell állapodni a ha­dászati támadó fegyverek radikális csökkentésében, megerősítve egyben az ABM- szerződés komplexumot. A szövetséges szocialista orszá­gok szorgalmazzák a Szov­jetunió és az Egyesült Álla­mok hadászati támadó fegy­vereinek öt éven belüli öt­venszázalékos csökkentését és a további csökkentéseket célzó tárgyalásokat. Véle­ményük szerint a nukleáris fegyverek kidolgozásának, gyártásának, tökéletesítésé­nek megszüntetése, valamint csökkentésük és megsemmi­sítésük érdekében kezdeti in­tézkedésként be kell tiltani a nukleáris kísérleteket. A PTT berlini ülésén az együttműködési mechaniz­mus javítását szolgáló intéz­kedést is tettek. Úgy dön­töttek, hogy létrehozzák a Varsói Szerződés tagállamai­nak leszerelési kérdésekkel foglalkozó különleges bizott­­ságát. Ennek munkájában a külügyminisztériumok és a honvédelmi minisztériumok képviselői vesznek részt. Ja­vasolták az európai biztonsá­gi és együttműködési érte­kezleten részt vett minden államnak, hogy tartsanak külügyminiszteri találkozót, amely határozatot hozna az európai fegyveres erők és a hagyományos fegyverzet, a harcászati nukleáris fegyve­rek radikális — és a katonai költségvetés ennek megfelelő — csökkentése céljából foly­tatandó tárgyalások megkez­déséről. A Varsói Szerződés tagál­lamainak legfelső szintű ve­zetői Berlinben is megerősí­tették: készek maximális ön­mérsékletet tanúsítani kato­nai potenciáljuk fejlesztésé­ben, hajlandók a kölcsönös­ség alapján lemondani fegy­veres erőik és hagyományos fegyverzetük növeléséről és készek egy-két éves időtar­tamra befagyasztani a kato­nai kiadások növelését. Fel­hívták a NATO-országokat, hogy ugyanígy járjanak el. Új szovjet honvédelmi Dmitrij Jazov hadsereg­tábornokot nevezte ki a Szovjetunió honvédelmi mi­niszterévé a Legfelsőbb Ta­nács Elnöksége. Elődjét, Szergej Szokolovot, a Szov­jetunió marsallját nyugállo­mányba vonulása miatt fel­mentették tisztségéből. Dmitrij Jazov 1923-ban született, orosz nemzetiségű, 1944 óta tagja az SZKP-nak, 1941-től szolgál a szovjet hadseregben. A nagy honvédő háború idején különböző parancsno­ki beosztásokban harcolt a miniszter volhovi és leningrádi fron­tokon. A háborút követően parancsnoki posztokon és törzsekben szolgált. Hadsereg majd hadseregcsoport pa­rancsnoka lett. Hét éven át volt a közép-ázsiai katonai körzet, majd ezt követően a távol-keleti katonai körzet parancsnoka. Dmitrij Jazov az elmúlt időszakban a hon­védelmi miniszter személy­zeti ügyekben illetékes he­lyetteseként dolgozott. Az SZKP Központi Bizottságá­nak póttagja, a Legfelsőbb Tanács küldötte. Magyar-mongol kapcsolatok Hazánk és a Mongol Nép­­köztársaság kapcsolatai —­­az 1965-ben megkötött, majd három évvel ezelőtt meg­hosszabbított barátsági és együttműködési szerződés szellemében — az élet min­den területén kiegyensúlyo­zottan, eredményesen fejlőd­nek. A kontaktusok szálait a két ország legfelsőbb szintű vezetőinek rendszeres talál­kozói fűzik szorosra. Kádár János, a párt főtitkára a ba­rátsági és együttműködési szerződés megkötésének évé­ben járt Mongóliában. Lo­­sonczi Pál, az Elnöki Tanács elnöke 1970-ben látogatott először a távol-keleti szoci­alista országba, majd 1984- ben ismét Mongóliába uta­zott. Dzsambin Batmönd 1982-ben — akkor miniszter­­elnökként — volt hazánk vendége. 1986-ban parla­menti küldöttség ismerkedett a magyar törvényhozó tes­tület munkájával. A felsőszintű látogatások mellett rendszeresek a társa­dalmi és tömegszervezetek vezetőinek, aktivistáinak kapcsolatépítő tapasztalat­­cseréi is. A kölcsönös láto­gatásoknak, eszmecseréknek különös jelentőséget ad, hogy — a szocialista világrendszer megújulási törekvéseinek fo­lyamatában — mongol rész­ről növekvő érdeklődés ta­pasztalható a gazdaságirá­nyítás magyarországi ta­pasztalatai iránt. A két ország közötti baráti kapcsolatok újabb fontos ál­lomása, hogy a közeli na­pokban hazánkban üdvözöl­hetjük Dzsambin Batmönd­­öt, a mongol testvérpárt ve­zetőjét, a Mongol Népköztár­saság államfőjét, akinek lá­togatása várhatóan tovább gazdagítja a két állam együttműködését. A tervszerűség jellemzi a magyar—mongol gazdasági és műszaki-tudományos kap­csolatok alakulását. A köz­ponti tervező szervek a két népgazdaság középtávú fej­lesztési terveinek összehan­golásával jelölik ki a kon­taktusok fejlődésének főbb vonalait. Hazánk — az inter­nacionalista segítségnyújtás szellemében — hitelekkel és segélyekkel is hozzájárul a mongol népgazdaság építő­munkájához. A többi között biokombinát, vágóhíd, ruha­gyár és több más kisüzem lé­tesült magyar támogatással az ipar fejlesztésére kiemelt figyelmet fordító Mongóliá­ban. A magyar szakemberek emellett jelentős segítséget nyújtanak a vízgazdálkodási és a geológiai feltáró mun­kában is. Így például szak­embereink a KGST sokoldalú együttműködés keretében részt vesznek a Nemzetközi Földtani Expedíció munkájá­ban is. Jelenleg csaknem százan dolgoznak tartósan a távol-keleti országban. A gazdasági kapcsolatok fejlesztésének egyik érdekes formája a Cagán-Davában létesülő wolframbánya és dúsítómű. Az itt feltárt ás­ványkincs kiaknázására Ma­gyarország koncessziót ka­pott, amelynek megfelelően — bizonyos részesedés elle­nében — egy hazai cégekből alakult, magyar tulajdonú vállalat jogosult a wolfram kitermelésére és feldolgozá­sára. Ez az új beruházás — a közeljövőben megvalósuló ulánbátori bőrgyárral együtt — kedvezően befolyásolja a magyar—mongol kereske­delmi forgalom mennyiségét és összetételét is. Ezzel vár­hatóan tovább bővülhetnek az utóbbi években egyéb­ként is növekvő kölcsönös áruszállítások. A forgalom jelenlegi szerkezetére zöm­mel mongol mezőgazdasági és bányászati termékek beho­zatala, illetve magyar beren­dezések, pótalkatrészek, hír­közlési, laboratóriumi esz­közök, orvosi műszerek ex­portja jellemző. A gazdasági kapcsolatok — kölcsönös előnyökön alapuló — fejlesz­téséhez jó lehetőséget bizto­sít az együttműködés 2000-ig szóló programja, amelyet várhatóan a Dzsambin Bat­mönd mostani látogatása al­kalmával írnak alá. Számos területet ölel fel a magyar—mongol kulturális, tudományos és oktatási együttműködés, amely — ugyancsak a látogatás során megújítandó — kormánykö­zi kulturális egyezmény alapján fejlődik. A többi között a nyelvészet, a régé­szet, a néprajz és a biológia tudományágában alakítottak ki kapcsolatokat a két or­szág kutatói. Jelentősek az oktatási kapcsolatok is: sok mongol szakember szerzett diplomát magyar egyeteme­ken, főiskolákon. Jelenleg csaknem száz ösztöndíjas fi­atal és 65 szakmunkás tanul hazánkban. Különösen nagy a mongol érdeklődés a tu­dományos-technikai forrada­­lom új eredményei — köz­tük a korszerű számítástech­nika és a biotechnológia — iránt. Magyarország felszaba­dulásának 40. évfordulójára ismeretterjesztő könyv jelent meg hazánkról a Kék Duna gyöngye címmel, s a közel­múltban vehették kezükbe a mongol olvasók a Petőfi Sán­dor válogatott verseit tartal­mazó kötetet. A mongol táncművészet hírnökeként májusban Budapesten ven­­dégszerepelt a Mongol Álla­mi Operaház balettegyütte­se. A 70 tagú társulat bemu­tatóján ízelítőt adott a klasz­­szikus és a mongol nemzeti balettekből, valamint modern művészeti törekvéseiből. FEJÉR MEGYEI HÍRLAP , 1987 JÚNIUS 1. HÉTFŐ A Teszöv elnökségének ülése Több főállású jogászra lenne szükség A jogi munka tapasztalatait, a jogtanácsosok munkájának ér­­tékelését tűzte napirendjére péntek délelőtt Székesfehérvá­ron, a megyei tsz-szövetség elnöksége. A fórumon, melyet Nagy László, a szövetség elnöke vezetett, ott volt és hozzá­szólt dr. Lovászi Csaba, a TOT tanácsosa, dr. Tóth István, a megyei jogász szövetség elnöke, és dr. Molnár Istvánné, a megyei tanács vb mezőgazdasági és élelmezésügyi osztályá­­nak csoportvezetője. A jelentéshez dr. Keller Mária, a szövetség jogi szak­ágazatának vezetője fűzött szóbeli kiegészítést. Elmond­ta, hogy a megye tsz-eiben és szövetkezeti közös válla­latainál a jogi munkát 44 jogász látja el. Kiemelte, hogy a gazdálkodás feltétel­­rendszerének bonyolultabbá válásával, a kereskedelmi kapcsolatok, szerződéses vi­szonyok előtérbe kerülésé­vel létfontosságúvá vált a döntések jogi megalapozott­sága. Ezért is sajnálatos ten­dencia, hogy a tsz-ekben a főfoglalkozású jogtanácso­sok száma az 1982. évi 31 fő­ről 18-ra csökkent. A csök­kenés okai: nyugdíjba vonu­lás, az ügyvédi pálya na­gyobb keresetet ígérő vonz­ereje, bírói, illetve ügyészi hivatás választása, más gaz­dálkodó szervhez való távo­zás. A szövetkezeti jogászok munkaidejének a felét veszi igénybe az igazgatási mun­ka. Az ezzel kapcsolatos kö­vetelményeknek, a tsz-ben heti egy napot töltő jogász általában nem tud eleget tenni. Fontos továbbá az egyéni érdekvédelem, mely a jogsegélyszolgálat fogalom­körébe tartozik. Ilyen szol­gálat a megyében csak tizen­nyolc tsz-ben működik szer­vezetten. Gond továbbá, hogy a jogi munkában új helyzetet te­remtett a kisvállalkozások megjelenése, s az ide vonat­kozó joganyag számos jog­hézagot rejt magában. A hozzászólásokban töb­ben megfogalmazták, hogy a jogtanácsosi szakvizsga meg­szerzése alkalmazási köve­telmény legyen a jövőben, képzettségi előírásként sze­repeljen a szövetkezetek bel­ső szabályozásában. Ma már elengedhetetlen, hogy a gaz­dasági döntések meghozata­­láról, a gazdasági szabályzó­­rendszer, s a piaci viszonyok keretei között segítse a jo­gász a szövetkezet érdekei­nek az érvényesülését. En­nek különösen a szerződés­­kötések megfogalmazásánál van nagy szerepe. Az összefoglalóban elhang­zott, hogy az önkormányzati tevékenység erősítése is fon­tos feladat. A megfogalma­zott,­­ összetett feladatok többnyire főfoglalkozású em­bert igényelnek, s ha ehhez szükségeltetik, a szövetség felül fogja vizsgálni a jogta­nácsosok bérkategóriáját. A jogsegélyszolgálatok számát — fogalmazta meg az elnökség — növelni kell, mert a termelőszövetkeze­tekben igény van erre a szolgáltatásra. G. G. Ülésezett a Mészöv elnöksége Negyedmilliárdos áru a szakcsoportokban A Fogyasztási Szövetkeze­tek Fejér megyei Szövetségé­nek elnöksége pénteken Szé­kesfehérváron tanácskozott Kovács György Mészöv elnök vezetésével. Napirenden sze­repelt, Fejes Árpád áfész­­titkárhelyettes előterjeszté­sében a Bakony Füszért Vál­lalat és az áfész-ek közötti üzleti kapcsolat; Szabó László Meszöv-elnökhelyettes tájékoztatója alapján a me­gyében működő, a fogyasz­tási szövetkezetek által tá­mogatott, mezőgazdasági szakcsoportok fejlesztésének lehetőségei. A zöldség-gyümölcsterme­lő, kisállattenyésztő, vala­mint sertéstartó szövetkezeti közösségek munkájáról ké­szült írásos anyaghoz Szabó László elnökhelyettes fűzött szóbeli kiegészítést. E terme­lői ágazat éves termelése (a felvásárlás adatai szerint) például 1986-ban meghaladta a 220 millió forintot. A tá­mogatás mértéke 800 ezer és 1 millió forint között ingado­zik. Fejér megyében az ösz­­szes zöldségnek a 26 százalé­kát adják, a méznek, a nyúl­nak és más hasonló, jól ex­portálható terméknek pedig több mint a 90 százalékát. Teljesítményük és szerepük a piacon változatlanul igen jelentős. A vitában felszólalók (Cservenka Mihály, a Bics­kei Áfész főkönyvelője, Ba­logh Jenő, az Enyingi Áfész, Németh László, a Gorsium Áfész elnöke) egyértelműen sürgették, hogy a szövetke­zetek mielőbb kapjanak egy­séges és határozott állás­­foglalást, ajánlást az elnök­ségtől a támogatás módjai­ról. Egyesek szerint elegen­dőnek vélik a szakcsoporti tagság anyagi támogatását, ha azt a felvásárlási árban kifejezhetik. Mások szerint (ezt tartják elfogadhatónak!) árban is, a termelésben is kifejezésre kell juttatni a szakcsoportok támogatását. Ahhoz, hogy időben hozzá­jussanak például a kívána­tos növényvédelmi szerek­hez és eszközökhöz nem nél­külözhetik a beszerzések kedvezőbb formáit, a méltá­­nyosabb fuvarköltségeket. Továbbá igen nagy súlyt he­lyezett az elnökség a piaci értékítéletnek megfelelő ter­melésre. Az áfész-ek adósak a következetes piackutatás­sal, hiányos a piaci szervező képességük. Ahol utána jár­nak a kistermelők által pro­dukált termékek elhelyezé­sének, ott az értékesítésben nincsenek akadályok, de a felvásárlási ár körül sincse­nek viták. Javasolja az elnökség a szövetkezeteknek (erről írá­sos anyagot is készítenek), hogy a jövőben minden ed­diginél nagyobb figyelemmel kísérjék, támogassák a mé­hész-szakcsoportokat és tisz­tázzák mielőbb a Hungaro­­nektár nem éppen egyértel­mű szerepét a felvásárlás és az export tekintetében. (Pdf)

Next