Fejér Megyei Hírlap, 1989. november (45. évfolyam, 259-284. szám)

1989-11-01 / 259. szám

1. OLDAL Népszavazás: november 26-án­­ Elnökválasztás: január 7-én (Folytatás az 1. oldalról) várhatóan nem nő­het e pre­ferencia összege. A képvise­lő és az Országgyűlés egy­aránt elfogadta a választ. Szigethy Dezső (Győr-Sop­­ron m. 14. Vk.) a lakossági valutacsekk mielőbbi meg­szüntetését, egy igazságosabb lakossági valutaellátási rend­szer bevezetését szorgalmaz­ta a pénzügyminiszterhez in­tézett interpellációjában. Az interpellációra Tarafás Imre, a Magyar Nemzeti Bank elnökhelyettese — élve a Házszabály adta lehető­séggel — harminc napon be­lül írásban válaszol. Fehérné Eke Katalin (Borsod-Abaúj-Zemplén m., 23. vk.) és Simon Péter (Borsod-Abaúj-Zemplén m., 10. vk.) a petrolkémiai ben­zinellátásról szóló jogsza­bály érvényesítését szolgáló intézkedéseikről kért tájékoz­tatást interpellációjában a m­i­ni­szterelnöktől. Az interpellációra a kor­mány megbízásából Beck Tamás válaszolt. Mint mon­dotta, a külkereskedelem a hiányzó vegyipari benzin­­mennyiséget — miután a kormány döntése alapján a lakossági benzinfogyasztás elsőbbséget élvez — csak tő­kés importból tudta és tudja pótolni. A külkereskedelmi szervezetek felajánlották a dollár elszámolású ipari benzin importját, s erre most is lehetőség van, igaz, a hazainál jóval magasabb áron. Egyelőre más megol­dási lehetősége nincs. A miniszteri válasszal az interpelláló képviselők egyetértettek, és az Ország­­gyűlés is elfogadta. Bánffy György (Budapest, 4. vk.) a Magyarországon működő nemzetiségi iskolák­ban folyó anyanyelvi oktatás ügyében interpellált a műve­lődési miniszterhez.­­Nehez­­mnényezte, hogy évekkel eze­lőtt megszüntették a nemze­tiségi iskolákban az anya­nyelvi oktatás lehtőségét. Glatz Ferenc újból elis­mételte azt a véleményét, amelyet már a Parlament kulturális bizottságában is kifejtett: a hazai kisebbségi anyanyelvi oktatás alanyi jogon jár minden magyar állampolgárnak. A­ minisz­ter határozottan leszögezte: vissza kel­l vonni az 1960-ban az e tárgykörben kiadott mi­niszteri utasítást, s újat kell kibocsátni. Ennek előkészí­tései már megkezdték. Az interpelláló Bánffy György köszönettel elfogad­ta a miniszteri választ, s az Országgyűlés is egyetértett azzal. Juhász Ferenc (Budapest, 62. vk.) ugyancsak a műve­lődési miniszterhez intézett interpellációt az önálló igaz­gatású német nemzetiségi gimnázium és diákotthon létesítése ügyében. Glatt Ferenc kedvező vá­laszt­ tudott adni a képvise­lőnek. Elmondta,­­, hogy a szükséges összegek rendel­kezésre állnak, s véleménye szerint 2-3 év alatt megva­lósul a képviselő által felve­tett elképzelés. Az interpel­láló képviselő is és az Or­szággyűlés is elfogadta a mi­niszteri választ. Dr. Király Ferenc (Szol­nok m., 5. vk) katonai szer­vezési és személyi kérdések tárgyában interpellált a hon­védelmi miniszterhez. Véle­ménye szerint Bokor Imre Kiskirályok, mundérban cí­mű könyve megdöbbentő képet fest azokról az ano­máliákról, amelyek Czinege Lajos minisztersége alatt a hadsereg felső vezetését jel­lemezték. A képviselő el­mondta: a könyv szerzőjét Kárpáti Ferenc vezérezredes, honvédelmi miniszter pa­rancsára 1989. noveber 1- jétől nyugállományba he­lyezték. Király Ferenc véle­ménye szerint ez a minősít­hetetlen eljárás joggal von­ja kétségbe a tárca vezető­jének nem egyszer hangoz­tatott megújítási szándékát. Ezek után a képviselő egy­értelmű választ kért a mi­nisztertől: nem lát-e ellent­mondást a Parlamentben ta­pasztalt rokonsznves re­formista, liberális magatar­tása és Bokor Imre ellen al­kalmazott ,,merev retorzió” között: a feltárt tények alap­ján milyen szervezési és személyi konzekvenciákat kíván levonni? Kárpáti Ferenc vezérezre­des, honvédelmi miniszter válaszában utalt arra, hogy Németh Miklós miniszterel­nöktől hiteles, objektív vizs­gálat lefolytatását kérte. Kárpáti Ferenc kijelentette: Bokor Imre jószándékában nem kételkedik, mert meg­győződött róla, hogy a könyv kiadása előtt magas beosztá­sú, a hadseregen kívül álló politikai és állami vezetők­től kért véleményt. Sajnos, érdemi választ nem kapott, Kár — tette hozzá a minisz­ter. Véleménye szerint a bi­zottságnak módjában áll az interpelláló képviselőnek azt a megállapítását, is megvizs­gálni, hogy Bokor Imre nyugdíjaztatása „reflexsze­rű, beidegződött retorzió-e”. A miniszter úgy ítélte meg, hogy törvényes, kellően kö­rültekintő, mindent mérlege­lő intézkedés volt. Beszámolt arról is, hogy a könyv szer­zője néhány napja vette át tudományos tevékenységéért a honvédelmi miniszter ál­tal odaítélt Stromfeld Aurél­­díjat. Mindezek után a mi­niszter — tekintettel a még folyamatban lévő vizsgálat­ra — kérte a képviselőt és az Országgyűlést: a Házsza­bály értelmében tegye lehe­tővé, hogy az interpellációra harminc szapon belül térje­nek vissza. Remélhetőleg ad­dig a vizsgálat is befejeződik. vál a választások lebonyolí­tása jelentős többletmunkát is ró majd a tanácsok dol­gozóira, aminek honorálásá­ról gondoskodni kell. Dr. Fodor Erzsébet (Haj­­dú-Bihar m., 16. vk.) az ön­kéntes véradás feltételeinek javításáról kérdezte a szociá­lis és egészségügyi minisz­tert, a pénzügyminisztert, va­lamint az Állami Bér- és Munkaügyi Hivatal elnökét. Azt tudakolta a pénzügyi tárca vezetőjétől, hogy a gazdálkodó egységek a vér­adás támogatására fordított összegek után nem kaphat­nának-e adókedvezményt. A válaszadásra Csehák Judit vállalkozott. Az egész­ségügyi miniszter emlékez­tetett arra, hogy a tárca jú­liusban 27 millió forintot for­dított a vérellátás drámai helyzetének javítására. A tervek szerint a következő évi költségvetésben 400 millió forintot költenek a vérellátás gondjainak meg­oldására. Az egészségügyi minisz­tertől Halmos Csaba, az Ál­lami Bér- és Munkaügyi Hi­vatal elnöke vette át a szót. Arról tájékoztatta a Parla­mentet, hogy a munkaügyi jogszabályok megnyugtató­an rendezik a véradással kapcsolatos problémákat. Nevezetesen: a dolgozó men­tesül a munkavégzés alól a véradás miatt távol töltött időre. Másrészt a jogszabály egyértelműen kimondja: „a véradásra történő rendkívü­li berendelés esetén a teljes mulasztott időre, nem rend­kívüli berendelés esetén pe­dig legfeljebb négy munka­órára jár az átlagkereset.” Bánffy György (Budapest, 4. vk.) két kérdést is feltett. Elsőként a miniszterelnök­höz intézte szavait. A kultu­rális bizottság megbízásából arra kért választ, hogy mi­ként védhető meg nemzeti identitásunk, kultúránk, rá­diónk, televíziónk közszol­gálati szelleme a rövid távú érdekek kiszolgálásától, az üzleti vállalkozásoktól. A kormány megbízásából Udvari László közlekedési, hírközlési és építésügyi ál­lamtitkár válaszolt. A kor­mány elkötelezett az állami rádió és televízió nemzeti jellegének, kulturális érté­keinek megvédése iránt, s hozzá kíván járulni a poli­tikai sokszínűség, a demok­rácia kibontakozását segítő szerepkör erősítéséhez. A hazai és a külföldi tő­kebefektetőket ugyanakkor érdekli ez az üzleti lehető­ség, nagy az igény a külön­böző vételkörzetű rádió- és tv-társaságok alapítására, műsorszóró frekvenciák fel­használására. Ezért került sor a nyáron a stúdióalapí­tást és a frekvencia-kijelö­lést tiltó moratórium elren­delésére. A moratórium ele­jét vette a kaotikus helyzet kialakulásának, a nemzeti értékek kiárusításának, vi­szont nem helyettesítheti a megfelelő szabályozást. Ezért még idén a Parlament elé kerül a tájékoztatási tör­vény és a postatörvény mó­dosítása. A kormány a so­ron következő ülésen dönt a tájékoztatás felügyeleti fe­ladatainak korszerűsítéséről. Ezután Bánffy György a közlekedési, hírközlési és építésügyi miniszternek tett fel kérdést arról, miként nö­velhető a Magyar Rádió és Magyar Televízió adáserős­sége, illetve kivitelezhetők-e az irányított adások. Kér­dezte ezt különös tekintettel a határainkon túl élő ma­gyarság millióinak hiteles tájékoztatására. Udvari László­ válaszában elmondta, hogy az idegen nyelvű nemzetiségi műsorok csak a magyar adások terhé­re növelhetők. E kérdésben dönteni tehát kultúrpolitikai kérdés. Lékai Gusztáv (Hajdú-Bi­­har m., 13. vk.) soron kívül szót kérve, a Magyarország­ra menekültek ügyére kí­vánta felhívni képviselő­tár­sai figyelmét. Drámai sza­vakkal ecsetelte az erdélyi menekültek helyzetét. Ma már az erdélyi menekültek ügye nem lehet csupán Haj­dú-Bihar megye, s a Bel­ügyminisztérium gondja — hangsúlyozta. Országos ösz­­szefogásra szólított fel min­denkit a képviselő, mond­ván: segítségre, ám nem használt ruhára vagy pénz­segélyre, hanem elhagyott, helyreállítható tanyákra, fa­lusi, városi lakatlan épüle­tekre, megfelelő munkahe­lyekre van szükségük a me­nekülteknek. Enélkül elkép­zelhetetlen beilleszkedésük a magyar társadalomba. Az elnöklő Jakab Róbert­­né javaslatára a képviselők közfelkiáltással egyetértet­tek az országos összefogásra buzdító felhívással. Az elnöklő Fodor István javaslatára ezt követően Horváth Lajos (Baranya m., 3. vk.) az Álll­ami Számvevő­szék tisztségviselőinek je­lölésére alakult bizottság ál­lásfoglalásáról tájékoztatta az Országgyűlést. Ezután Fehérné Eke Ka­talin (Borsod-Abaúj-Zemp­lén m., 10. vk.), a terv- és költségvetési bizottság tá­jékoztatóját ismertette. Mint mondotta a bizottság az Állami Számvevőszék el­nökének Hagelmayer Ist­vánt, elnökhelyetteseinek pe­dig Kupa Mihályt és Sándor Istvánt javasolta. Gazdaság- és társadalompolitika Kérdések a miniszterekhez A Parlamentnek a prog­ram szerint még négy inter­pellációt kellett volna meg­tárgyalnia, de mivel az in­terpelláló képviselők még a szakbizottságok ülésein vet­tek részt, áttértek a kérdések tárgyalására. Elsőként Bánffy György (Budapest, 4. vk.) intézett kérdést az igazság­ügyminiszterhez. Azt tuda­kolta a képviselő, hogy miért 10 ezer forint a vásárolható részvények alsó értékhatára. Szerinte ez túl magas. Ez­zel a kispénzű tömegek nagy részét fosztják meg ettől a befektetési lehetőségtől. Kulcsár Kálmán igazság­ügyminiszter elmondotta: egyetért a felvetéssel, s e téren változás várható. El­készült az értékpapírtörvény, s ez már újra szabályozza a mértéket, jóval alacsonyabb összegben határozva meg a vásárolható részvény mini­mális értékhatárát. Börcsök Dezső (Budapest, 38. vk.) a választások szemé­lyi, anyagi feltételeiről kér­dezte a belügyminisztert. En­nek kapcsán arról érdeklő­dött, a tanácsok, különösen a kisebb települések önkor­mányzatai milyen segítséget kapnak feladatuk ellátásá­hoz. Horváth István belügymi­niszter osztotta Börcsök De­zső aggodalmait. Egyetértett a képviselővel abban, hogy a tanácsi apparátus már most is rendkívül leterhelt, s az elkövetkezendő hónapok fe­ladatai további terheket ró­nak a tanácsokra. Mindez égetően szükségessé teszi a közszolgálati munkajog tel­jes­ körű felülvizsgálatát, rendezését. Ami a választá­sokat illeti, a belügyminisz­ter utalt arra, hogy egy-egy népszavazási akció lebonyo­lítása mintegy 200 millió fo­rintba kerül. Ez az összeg viszont nem tartalmaz szá­mos olyan költséget, amely a helyi tanácsokat terheli majd. A költségtöbbleten kí­ Az MSZP parlamenti csoportjának felhívása A Magyar Szocialista Párt parlamenti csoportja békés át­menet politikai feltételeinek megteremtésében vállalt köte­lezettségeinek történelmi sú­lyát és felelősségét átérezve, a nyilvánosság erejét igénybe véve, felhívással fordul a Par­lamenthez, az ország felelős politikai tényezőihez, pártok­hoz, társadalmi szervezetekhez, mozgalmakhoz, az ország sor­sáról, jövőjéről felelősen gon­dolkodó magyar állampolgá­rokhoz. Csak az erőszakmentes fo­lyamat felel meg a nemzet ér­dekeinek, és vezethet a válság leküzdéséhez, a felemelkedés­hez. A Magyar Szocialista Párt parlamenti csoportja ezért a nehézségek és remények fe­szültségeitől vibráló közhan­gulatban a békés átmenetet veszélyeztetőnek és felelőtlen­nek tart minden szélsőséges megnyilvánulást. Kéri a tár­sadalom demokratikus erőit, józan mértéktartással segít­sék elő, hogy az amúgy is el­lentétes érzelmekkel telített politikai légkörben, közhangu­latban ne uralkodhasson el az ellenségeskedés. Határoljuk el magunkat és óvjuk meg szervezeteink te­kintélyét mindazoktól,­­ akik demokráciát hirdet­nek, de az anarchia felé ta­szítanak ; — akik az erőszak ellen pré­dikálnak, s közben szellemi terrort alkalmaznak; — akik szabadságot hirdet­nek, de másokat száműznének a közéletből; — akik pluralizmust igényel­nek, de a más nézetűekkel szemben türelmetlenek; — akik közmegegyezést kí­vánnak, de sokakat ebből ki­rekesztenek; — akik a nyilvánosság erejét felelőtlen agitációra, izgatásra használják; — akik békéről szónokolnak, ugyanakkor ellenséges érzüle­tet, indulatokat, félelmet kel­tenek. Az MSZP képviselőcsoport­jának tagjai a Magyar Köz­társaság kikiáltásának és az 1956-os népfelkelés méltóság­­teljes megünneplésének részt­vevőiként őszinte örömmel lát­hatták a jelenlevők nagy több­ségének alkalomhoz illő emel­kedettségét. Sajnálattal tapasztaltuk ugyanitt a magyar történelem legrosszabb emlékeit felidéző végletes megnyilatkozásokat is, demagóg szovjetellenessé­­get, gyűlölködő antikommunis­­ta hangulatkelést, a parlamen­tünket is becsmérlő kirohaná­sokat. Mindezek ellen ezúton is határozottan tiltakozunk. A változásokat békés úton elérni akarók körében vissza­tetszést, sokakban megdöbbe­nést és félelmet keltett. Velük együtt azt valljuk, hogy a de­mokrácia ott kezdődik, ahol a félelem megszűnik. A Magyar Szocialista Párt parlamenti csoporja kéri az Országgyűlést, a Tisztelt Kép­viselőket, hogy utasítsák visz­­sza, határolják el magukat azoktól a megnyilvánulások­tól, törekvésektől, nyilvánvaló provokációktól, amelyek a bé­kés átmenetet veszélyeztetik, s ezzel a nemzet érdekeit sér­tik. A Tisztelt Parlament maga­tartásával ebben a kérdésben is tegyen tanúbizonyságot tör­ténelmi felelősségérzetéről, po­litikai érzékenységéről, példát mutatva és ösztönzést adva a demokratikus erőknek, hig­gadtságával a bizalmat erősít­ve a becsületes állampolgárok­ban. Budapest, 1989. október 31. MSZP parlamenti csoportja FEJÉR MEGYEI HÍRLAP , 1989. NOVEMBER 1. SZERDA Vita a népszavazásról A jelölések befejeztével folytatódott a népszavazások elrendeléséről, illetve a köz­­társaságielnök-vál­asztás ki­írásáról hétfő délután meg­szakadt plenáris vita. A jogi, igazgatási és igazságügyi bi­zottság több ülésen kialakí­tott állásfoglalását az állam­polgári kezdeményezésre­­kiírandó népszavazásról Kereszti Csaba, a bizottság előadója ismertette. Mint mondotta: az SZDSZ aláírásgyűjtő ívein feltün­tetett négy kérdést egyetlen szövegszerű változatatással, és más sorrendben javasol­ja a szavazólapon feltüntet­ni. A kérdések után zárójel­ben magyarázó szövegek sze­repelnek annak érdekében, hogy az állampolgárok egy­értelmű választ adhassanak. A bizottság elutasította azt a javaslatot, hogy a népszava­zást és az elnökválasztást egy időpontban tartsák meg. Egyetértettt viszont azzal, hogy az állampolgári kezde­ményezésre kiírandó népsza­vazást az SZDSZ négy kér­désében november 26-án, a Magyar Köztársaság címeré­ről a kormány kezdeménye­zésére kiírandó népszava­zást, valamint a köztársasá­giel­nök-választást egy idő­pontban, 1990. január 7-én tartsák meg. Az esetleges második elnö­kválasztási for­duló időpontjául január 14-e megjelölését támogatja. Fodor István ezt követően tájékoztatta a Parlament tagjait, hogy a népszavazás elrendelésének tényéhez két­harmados többség, azaz 252 képviselő igenlő szavazata szükséges. . Részkérdésekben elegendő a Ház-tagok ötven százalékának plusz egy kép­viselőnek az egyetértő szava­zata. A kialakult gyakorlatnak megfelelően a képviselők először a módosító javasla­tokról határoztak. Majd egy közbenső magyarázat némi bonyodalmat okozott a sza­vazásban. Fodor István ugyanis megfeledkezett ar­ról, hogy a népszavazás el­rendeléséről szóló határozat egészét nem bocsátotta dön­tésre. Erre a plénum figyel­meztette, majd elfogadta a határozatot. Ezután következett a Mi­nisztertanács kezdeményez­te népszavazás elrendelésé­ről szóló országgyűlési hatá­rozattervezet tárgyalása. E népszavazás célja a Magyar Köztársaság címerének ki­választása. Sarlós István (országos lis­ta) javasolta, hogy a szava­zólapon csak a koronás kis­­címert és a Kossuth-címert tüntessék fel, ugyanis az al­kotmány szerint már nincs értelme a jelenlegi címerről szavazni. A javaslatot a kormány nevében Kulcsár Kálmán tá­mogatta, s azt az Országgyű­lés elfogadta. Végezetül a Parlament úgy határozott: az állampolgári kezdeményező népszavazást november 26-án, a címer ki­választására vonatkozó nép­szavazást és a köztársasági­­elnök-választást 1990. január 7-én kell megtartani. A köz­­társaságielnök-választás esetleges második fordulójá­nak időpontjaként január 14-ét jelölte meg. Elmarad a nagymarosi erőmű megépítése A Bős-Nagymarosi Víz­­­lépcsőrendszer sorsának ala­­­kulásáról, a nagyberuházás nemzetközi jogi,­ ökológiai, műszaki hatásait feltáró vizsgálatok eredményeiről" szóló beszámolót Németh Miklós miniszterelnök ter­jesztette a Parlament elé. A vízlépcsőrendszer prob­lémáit komplex módon elem­ző írásos előterjesztés főbb megállapításait ismertetve a Minisztertanács elnöke el­mondta: a kormány állás­pontjának megfogalmazásá­nál abból indult ki, hogy a vízlépcsőrendszer eredeti ter­veknek megfelelő üzembe helyezésével mindkét or­szág érintett területei ökoló­giai szükséghelyzetbe ke­rülnének. A kormány álláspontja szerint az ökológiai szük­séghelyzetet a csúcsrajára­­tás lehetőségének kiiktatá­sával, a nagymarosi vízlép­cső megépítésének végleges elhagyásával, a bősi erőmű alapüzemű használatával le­het megelőzni. Mindezek alapján a kormány kezde­ményezi a csehszlovák fél­nél „A Magyar Népköztársa­ság és a Csehszlovák Szocia­lista Köztársaság között a Gabcikovo—N­agymarosi Vízlépcsőrendszer megvaló­sításáról és üzemeltetéséről szóló 1977. évi szeptember 16. napján aláírt szerződés” módosítását. A magyar kor­mány ugyancsak kezdemé­nyezi, hogy az 1989 február­jában aláírt jegyzőkönyv Nagymarosra vonatkozó ré­szét érvénytelenítsék.­­ Németh Miklós végezetül határozottan leszögezte: a kormány vállalja a rá háruló felelősséget, azt nem kíván­ja a Parlamentre hárítani. A miniszterelnök ennek szelle­mében azt kérte a Parla­menttől, hogy vegye tudo­másul a beszámolót. Adja meg a felhatalmazást a kor­mánynak, hogy a csehszlo­vák félnél kezdeményezhes­se az 1977-es szerződés mó­dosítását. Ezután Udvari László köz­lekedési, hírközlési és építés­ügyi államtitkár, a bős­nagymarosi beruházás kor­mánybiztosa, a napirend elő­adója tájékoztatta a képvise­lőket. A kizárólag ökológiai szempontok szerint a leg­kedvezőbb megoldás az len­ne, ha a bős-nagymarosi vízlépcsőrendszert egyálta­lán nem, helyeznék üzembe. A dunakiliti tározó, a bősi erőmű viszont csaknem tel­jesen kész. Így a műszaki, gazdasági meghatározottság miatt az ökológiai kockázat minimalizálása tűzhető ki reális célként.­­ (Folytatás a 3. oldalon)

Next