A Fejér Megyei Tanács Értesítője, 1964 (5. évfolyam, 1-12. szám)

1964-01-01 / 1. szám

•A FEJÉR MEGYEI TANÁCS ÉRTESÍTŐJE A tanácsi szervek ügyiratkezelésének új szabályozása A Magyar Forradalmi Munkás-Paraszt Kormány elnöke 5/1963/TK. 78. számú utasításában szabályozta a tanácsi szervek ügyiratainak nyilvántartását és kezelését. Az utasítás célja, hogy az ügyiratok kezelése egy­szerűbb, jobb és főleg egységes legyen az egész or­szágban. Ismeretes, hogy az eddig érvényben lévő Ügy­iratkezelési Szabályzatot a megyei tanácsok végrehajtó bizottságai töltötték ki tartalommal és hagyták jóvá, így tehát bizonyos ügykezelési feladatok megoldása más-más képet mutatott az ország különböző részein. Hátrányosan befolyásolta az egyöntetűségre való törek­vést az a körülmény, hogy a megyei vb határozattal megerősített ügykezelési szabályzat végrehajtása sem volt egységes. Az utasítás értelmében valamennyi járásnál, vá­rosnál és községnél központi iktatórendszert kell be­vezetni. Nem kezelhetik tehát külön irataikat az egyes szakigazgatási szervek. Ettől a rendelkezéstől csak utasítás által szabályozott különleges esetekben lehet eltérni. A központi iktatást szakszerűbbnek, eredmé­nyesebbnek, az ügyiratok kezelése, nyilvántartása, elő­ké­résé­se szempontjából mindenképpen jónak tartjuk. A központi iktatás vezetésére azonban minden tekin­tetben megfelelő, rátermett, kellő szakmai gyakorlattal rendelkező dolgozót kell alkalmazni. A régi Ügykezelési Szabályzat és az új utasítás közötti lényegesebb eltérések a következők: Változás történt az ügyiratkezelés és ügyintézés felügyeletében. Eddig ugyanis a szerv vezetője az ik­tatókönyvet havonta ellenőrizte és negyedévenként mutatták ki a hátralékokat. Most az ellenőrzés és hát­ralékkimutatás negyedévenként egybeesik. Ez a rendel-­­ kezés azt a célt szolgálja, hogy az iktatókönyv rend­szeres ellenőrzése hathatósan előmozdítsa a hátralékok megszüntetését. A küldemények átvételével kapcsolatban új fel­adatként jelentkezik, hogyha a fél személyesen nyújt­ja be a kérelmét azt azonnal iktatni és az átvételt, a benyújtó felé igazolni kell. Az eljárási törvény érvé­nyesülésének oldaláról vizsgálva ezt a kérdést egyút­tal azt kívánja az utasítás elérni, hogy az ügy inté­zésére megadott­ határidőt minden körülmények kö­zött betartsák. Új feladatként jelentkezik a gyűjtőszám alkalma­zása is. Itt arról van szó, hogy olyan ügyeket, me­lyek az év folyamán többször ismétlődnek, egy fő gyűjtőszámon iktatunk be és a hasonló tárgyban ke­letkezett további ügyiratokat alátöréssel számozzuk. A gyűjtőszám használatára leginkább tanács és vb határozatok, hatósági bizonyítványok, termelői igazol­ványok, különböző értekezletek anyagának iktatásánál kerül sor, mert ezek az év folyamán többször ismét­lődnek azonos tárgyakkal.­­ Határozottan megköveteli az Ügyiratkezelési Sza­bászat a kézi irattár bevezetését is. Ezzel egyidőben kötelezővé teszi központi irattár létrehozását, még köz­ségek viszonylatában is. Erre az intézkedésre azért volt szükség, mert az egyes szakigazgatási szervek, de a községi tanácsok is többéves iratanyagokat egy he­lyen kezeltek. Ez áttekinthetetlenné és bizonyos ese­tekben szinte lehetetlenné tette az iratok kezelését. A kézi irattár létrehozásával kapcsolatban azonban foko­zottan jelentkezik az a követelmény, hogy az irattár­ba kerülő ügyiratok vizsgálatánál igényesebbnek kell lenni. Ellenőrizni kell, hogy milyen iratok kerülnek az irattárba. Végérvényesen meg kell szüntetni azt a helytelen gyakorlatot, hogy „elintézve”, „tudomásul”, „bentiek szerint”, stb. megjegyzésekkel kerülnek irat­tárba az ügyiratok. Az elintézés módjának az ügyirat­ból mindig világosan ki kell tűnnie. Az iratjegyzék használatát mint körülményes, ne­hézkes ügykezelési mozzanatot megszünteti az utasí­tás. Alkalmazása csupán a gyűjtőszámon iktatott ira­toknál engedhető meg. Az új gyakorlat szerint az ikta­tókönyvben a négy alszám betelte után, az ügyaza­­tot új számon kell nyilvántartásba venni. Az előira­­tokat minden esetben csatolni kell. A gyakorlat azt mutatja, hogy a csatolások nem mindig és nem a szabályoknak megfelelően történnek meg. Új az utasításban az is, hogy a tárgyak megválasz­tásánál a kiemelt vezérszót alá kell húzni, vagy na­gyobb alakú vastagabb betűkkel kell írni. Ebből egye­nesen következik az, hogy a névelőket, rendeletszámo­kat és évszámokat a tárgyak megválasztásánál figyelmen kívül kell hagyni. Meg kell szüntetni azt a helytelen gyakorlatot, hogy a tárgyak helytelen megválasztása miatt a mutatózás nagyon sok esetben az „A” betű­nél történik. Külön szabályozza az utasítás az iratok lemásolá­sának lehetőségét, valamint az ügyfelek iratbetekintési jogát. Az iratbetekintési jog a dolgozóknak olyan le­hetőség, melyet számukra minden körülmények között biztosítani kell.Ezt a jogot az eljárási törvény is előírja. Az utasítás természetesen jóval több módosítást a régi szabályzattól való eltérés tartalmaz. Fenti módo­sításokat azért kívánom kiemelni, mert részben a régi szabályok alkalmazásával is hibás gyakorlat ala­kult ki, részben pedig az egységes gyakorlat kialakí­tását kívánjuk ezzel is előírni. Dr. Mészáros János osztályvezető: A családfenntartói igazolások kiadásának szabályozása Az 1960. évi IV. törvény szabályozza a Magyar Népköztársaság polgárainak és szerveinek az alkot­mányból folyó azon alapvető kötelezettségeit, amely­nek teljesítését a haza védelme békében és háború idején megkívánja. Megyénk állampolgárai a honvédelemmel kapcso­latos kötelességeinek — más állami kötelezettségekhez hasonlóan —, becsülettel eleget tesznek. Társadalmunk jellegéből fakad azonban, hogy a katonai szolgálatra való behívás alól — az 1960. évi IV. törvény alapján —, bizonyos időre mentesülnek mindazok, akiknek be­hívásuk esetén családjuk megélhetése veszélyeztetve lenne. Tehát a családfenntartók sorkatonai szolgálatá­nak elhalasztása, illetőleg félbeszakítása törvényileg szabályozott, teendő mindazok esetében, akiknél erre a megfelelő indokok megvannak. Kormányunk a családfenntartói fogalom egyönte­tű értelmezésére és a családfenntartói jogcím kétséget kizárólagos, indokolt megállapítására 1959.-ben rende­letet adott ki, melyben egyértelműen szabályozta a családfenntartók esetében követendő eljárást, mind a tanácsok, mind a honvédség részéről. A szóban lévő 3 1959./I. 6. számú kormányrende­let érvénybe lépése óta, a sorkötelesek családfenntartói helyzetének elbírálása, a helyi tanácsok jogkörébe tartozik. Nem látszik haszontalan dolognak visszatekinteni a rendelet érvénybe lépésétől napjainkig eltelt időre, s a teljességre való törekvés igényének mellőzésével meg­vizsgálni, hogy hogyan érvényesültek a gyakorlatban e rendelet előírásai tanácsainknál. A kezdeti időszakban a rendelet hiányos ismerete­

Next