Figyelmező, 1837. január-december (1. évfolyam, 1/1-25., 2/1-52. szám)

1837-11-21 / 21. szám

324­ séges eszméket, fogalmakat és állítmányo­kat magyar nyelven, könnyen folyó, világos beszédben terjeszteni iparkodott. Azonban a’ szerző előadása’ tárgyául a’ relig­iót átasan tűzte ki, különösen a’ kije­lentett keresztény religioról nem értekezik, bátor ezt létezni, több helyen fölteszi, annál kevesbbé érinti a’ különféle keresztény rend­szereket vagy testületeket. ’S így jön a’ mun­ka minden mellékes kicsapongásoktól, fél­­szegségektől ment. Benne a’ fö fogalmak: ember, ennek természete ’s az ebből elvont hármas rendeltetése, vagy az igazság’, er­­kölcsiség’ és boldogság’’ tökéletes harmóniá­ja; továbbá isten, más világ­, religio, er­kölcsi társaság­, hit, mellyről különösen mondja (41. old.) hogy az olly alkuk, vagy is föltételek’ természeti érzéséből támad, m­ellyek a’ halandók’ leg­főbb rendeltetésének elérését lehetség­essé teszik, illyenek : a’ sza­badság­, az erkölcsi világ­’ rendszere és a’ halhatatlanság­. Ig­azság­ra vezérlő utak : ész, tapasztalás és tekintet (21. old.). Az erkölcsi törvény’ erejét az észtől veszi, de a’ melly nem látszik annyi erővel és hatalommal bírni, hogy törvényét minden körülmények közt e­­legendőképen sürgetve, egyszersmind hatal- m­iasan védni képes lenne ; azért, hogy az er­kölcsi törvény teljes erejű és állandó becsű legyen, föntebbi hatalmasabb erő általi tá­mogatás, hatalmas!) tekintet általi gyámol­­nak hozzájárulása elkerülhetetlen. Ilyen na­gyobb erő és hatalom------a’ végetlen ész, a’ végetlen alkotó, az isten. A’ szabadságról így ír (42. old.): „Hogy az igazságon alapult erkölcsiség és boldogság közti összehangzó egyezés megállhasson, erre első szükséges alku a’ szabadság, vagy is az akaratnak szabad h­atározódhatása, mert csak ott van helye a’ kötelezésnek, hol vagyon szabadsá­­ga az akaratnak ; egyébként a’ hol nincs sza­bad akarat, megszűnik ott a’ tulajdonítás, nem állhat meg az erkölcs vagy bűn, nincs helye az okosságnak ’s a’ méltán magasztalt emberi méltóságnak, szóval: ha nem szabad az ember, megszüntettetik minden ő és az ok­talan barmok közötti különbség.“ Különösen látszik szerzőnk iparkodni a’ religio’ eredetének kitüntetésében, mellyre több ízben tér vissza, védvén a’ mai tudósok­nak köz­állításokat, mellynél fogva a’ reli­gio természetünk’ terménye, productuma, ’s a’ valamivel régibb, ma talán csak igen ke­veseknek , az elvtelen makacs agyunknak sa­ját, ellenvéleményeket utasítja vissza. — Szól­ván a’ religioról, különösen isten’ fogalmai­ról , annak okát kutatja, miért az istenség’ fogalmai ellen még ma is olly sokan szegül­nek ; a’ többi között leli a’ bolsó hiúságot is, mellyről imigyen szól (84­ d. old.): „Azonmód, melly szerint sokan a’ religióbeli igazságok’ fogatait az ifjúságba oltani szokták, többeket elidegenít egészen a’ religiótól, midőn ennek nehezebb részét ijesztő képeknek, nem pedig szeleteire méltó kellemes!) oldalát, ’s azon igaz vigasztalást, a’ mellyet tisztelőitől so­ha semminemű körülmények között meg nem von, tanítják megismerni. Mi is volt Fran­­cziaország’ fölfordulásának, mi tulajdon vé­rében fötrengett Spanyolország’ szerencsét­len állapotának nagyobb részint az oka, ha nem a’nép’durva tudatlansága * *), a’babonás hitbeli fogatok, a’ megrögzött előítéletek, mellyek a’ hitetlenségre utat nyitottak. Nincs semmi a’ mi annyira előmozdítaná a’ fenhé­­jazó zabolátlan szabad gondolkozást, mint a’ vak hit, ’s a’ religiónak babonáig előadása.“ Rec. a’ szerzőt közelebbről ismervén tud­ja , hogy nem az uj iskola’ tanítványa; azért van oka benne örvendeni, kit az uj és múlt között középen lát állam­, akar gondolkozás­, akar írásmódját tekintse; van oka meggyő­ződésében erősülnie, hogy a’ tudományok’ kifejlésével folyvástt haladás kiemeli az em­bert fiatalsága’ korának előítéleteiből és té­vedéseiből, mellyekben csak a’ tovább lépni ’s haladni nem akaró vagy nem tudó marad fogva. Az , a’ ki több előítéleteken ’s tévedé­seken így tudott győzni, nem fogja sérelmül venni, némelly igen csekély botlásainak ki­mutatását. Ide tartozik először emez általá­nos, határozatlan állítmánya (9. old.). „Hasz­talan keressük a’ religió’ eredetét a’ történe­ti könyvek’ tárházában, mert ezek csupán annak lételét, nem pedig eredetét képesek megmutatni. Religio már volt,mielőtt az em­berek annak eredetéről észrevételeket kezdet­tek tenni.“ Egészen más valaminek eredetét tudni és, valaminek eredetéről észrevétele­ *) Ha itt Francziaország’ fölfordulása alatt a’ forradalom értetik , úgy kegyes engedelmet ké­rünk, azt nem a­ tudatlanság, hanem valami e­gyéb okozta. ***

Next