Gazdasági Figyelő, 1957. július-december (1. évfolyam, 12-23. szám)

1957-07-04 / 12. szám

4 GAZDASÁGI A RAKTÁRHIÁNY­­ ÉS A 3 ÉVES TERV BERUHÁZÁSAI A raktározás, az ország tá­rolókapacitásának fejlesztése nép­gazdaságunk egyik legelhanyagol­tabb területe. A raktárhiány je­lenleg országosan mintegy 35 000 vagonra tehető. Ez azt jelenti, hogy évente ennyi raktárhelyisé­get igénylő árut tárolnak meg nem felelő körülmények között. A kötelező beadási rendszer megszüntetése, illetve a szabad felvásárlásra való áttérés a szük­séges raktárférőhelyeket illetően azt a hiedelmet keltheti a kívül­állókban, hogy a raktárhiányban nagy enyhülés következett be. Erről szó sincs. Jelenleg csupán arra nyílott lehetőség, hogy a be­gyűjtő szervek ez évben ne kény­szerüljenek a szükségtárolóhelyek olyan nagymérvű igénybevételére, mint ahogyan az, sajnos, az utób­bi években már gyakorlattá vált. A nagymérvű raktárhiány, de a raktárak elavultsága és techni­kai elmaradottsága nemcsak a mezőgazdaságra, hanem — kevés kivétellel — az ipar összes ága­zataira ugyancsak jellemző. Köz­ismert például, az Egyesült Izzó kirívó raktározási helyzete: a gyártelepen kívül a város külön­böző részein 50—60 szükségrak­tárban tárolja alapanyagait és készáruit. A kereskedelem tárolási hely­zetére, illetve nagymérvű raktár­hiányára beszédesen rávilágít az alábbi egyetlen, de jellemző adat: a mezőgazdasági kiállítás pavi­lonjait jelenleg teljes egészében, 25 000 négyzetméternyi területen, mintegy 1500 vagonnyi kereske­delmi cikk tárolására hasznosít­juk. Ha ez évben nem maradt volna el a mezőgazdasági kiállí­tás megrendezése, a belkereske­delem szervei a raktározás terén szinte megoldhatatlan feladatok elé kerültek volna. Meglévő tárolási kapacitásunk gazdaságosabb kihasználását fel­tétlenül elősegítené egy üzletsze­rűen bértárolással foglalkozó köz­­raktározó vállalat létrehozása. Az Áruraktározási Hivatal kezdemé­nyezése nyomán most van folya­matban a volt Terményforgalmi V. átszervezése részben bértáro­lást végző vállalattá. Addig is, amíg a közraktározó vállalat vég­re megvalósul az Élelmiszeripari Minisztérium Terményforgalmi Igazgatósága és az ÁRHI meg­egyeztek abban, hogy az igazga­tóság átad 4500 vagonnyi férőhe­lyet az ÁRHI rendelkezésére, a népgazdaság egyéb területein va­ló hasznosításra. A szóban forgó 4500 vagonnyi raktárterület — egy csepp a raktárínség tengeré­ben — azonnal megtelt különféle árukkal. Annak idején az MDP III. kong­resszusának iránymutatása alap­ján a második ötéves terv 2000 millió forintot irányzott elő az ország raktárhálózatának fejlesz­tésére. Sajnos, az októberi ellen­­forradalmi események — a nép­gazdaságunkat ért egyéb károk mellett — elsodorták azt a fej­lesztési lehetőséget is, amire a raktárhálózat növelése terén a második ötéves terv módot nyúj­tott volna. Pedig a közismert rak­tárnehézségek addig nemigen szüntethetők meg, amíg az alap­vető orvoslás útjára, az ország raktárhálózatának tervszerű bő­vítésére, az új raktárak építésé­nek útjára nem lépünk. Az aláb­bi néhány példa szemlélteti, hogy az elkövetett mulasztások mi­lyen zavarokat idéznek elő:­­ Ismeretes, hogy mezőgaz­dasági kultúránk egyik büszkesége a szabolcsi Jo­­nathán-alma. A Földművelésügyi Minisztérium és az ÁGM helyes népgazdasági érdekből nagymé­retű almafa-telepítésbe fogott, s az elmúlt nyolc esztendő során kb. 10 500 kh-on telepítettek al­mafacsemetéket. Az új gyümöl­csösök az idei szüretkor előrelát­hatólag kb. 4000 vagonnyi ter­mést hoznak. Köztudomású, hogy az alma igen keresett export­cikk és így az almatermelés foko­zása igen helyes népgazdasági célkitűzés. De azt már nem lehet helyeselni, hogy az előbb említett 10 500 kh almafa-telepítés során egyetlen raktárt sem építettek. A raktárak létesítésének elhanyago­lása miatt egészen más rendelte­tésű épületeket kell majd ez év­ben hatósági erővel igénybe venni almatárolásra, esetleg olyan kényszermegoldást is alkalmaz­va, hogy a Szabolcsban termelt gabonát pl. Békéscsabára, vagy Dunántúlra elszállítsák.­­ A makói hagyma­ körzetben ugyancsak hasonló jelensé­gekkel találkozunk. Az idei gazdasági évben belépett 1500 kh új hagymatermő terület kb. 1100 vagonnyi terméssel. Új tároló­hely viszont alig létesült, úgy hogy az esztendőnként amúgy is visszatérő tárolási gondok az idén még tovább fokozódtak és jelen­tősen veszélyeztetik az ugyancsak jól exportálható makói hagyma minőségének megóvását, s csök­kentik a külföldi piacon megfele­lőbb áron való értékesítés lehe­tőségeit.­­ Az előbb említett cikkek­hez hasonlóan megoldatlan a burgonyatárolás is, ami elsősorban Budapest lakosságá­nak ellátása szempontjából lenne igen nagyfontosságú. 4 A raktárkérdésben fennálló helytelen szemlélet miatt bekövetkezett veszteségek az ipari beruházásoknál is meg­mutatkoznak. Legutóbb például két, már évek óta folyó ipari be­ruházás, nevezetesen a Mohácsi Farostlemezgyár, valamint a Sztálinvárosi Szalmacellulóze­­gyár létesítésénél fordult elő az az eset, hogy a beruházók a kül­földről érkező gépi berendezése­ket nem tudták fogadni, mivel az üzemelő helyiségek még építés alatt állottak, viszont a gyár mű­ködéséhez folyamatosan szüksé­ges raktárlétesítmények építésé­hez még hozzá sem kezdtek. Az ésszerű megoldás az lett volna, ha az amúgy is raktárigényes szal­­macellulózegyár és farostlemez­­gyár létesítésénél a tárolóhelyisé­geket építették volna fel először, hiszen azokra az építkezés folya­mán is állandóan szükség lenne. 5 . A tárolótérhiány nagymér­tékben mutatkozik a folyé­kony üzemanyagok elhe­lyezésében is. Hazánk tárolótar­tályparkja egészen minimális, úgy hogy a legkisebb felhasz­nálási akadály vagy exportle­maradás miatt fellépő rend­kívüli tárolási igény az olaj­­finomítók férőhelyeinek túl­telítettségét, illetve a gyártás kényszerű leállítását idézheti elő. Különösen súlyos a helyzet most, mivel a hazai ásványolajtermelés ismert csökkenése következtében nemcsak kész ásványolajfélesége­ket, benzint, gázolajat, petróleu­mot stb-t kell tárolnunk, hanem a baráti államokból segítségként beérkező és a hazai olajfinomí­tókban feldolgozásra kerülő sokszor lökésszerűen érkező­­ nyersolajszállítmányokat is fo­gadnunk, illetve tárolnunk kell. A fenti néhány példa szem­­lélteti, milyen káros következmé­nyei vannak népgazdaságunkban a helyes raktározás elhanyagolá­sa és az új raktárak létesítésének elmaradása miatt. A helyzeten feltétlenül változtatni kell. El­sősorban arra van szükség, hogy gazdasági vezetőink az iparban és a mezőgazdaságban is számolja­nak azzal, hogy a termelés nem fejeződött be a gyártmány előál­lításával, vagy a termék begyűj­tésével, hanem azokat válogatni minőségüket megóvni, tartósítani csomagolni és tárolni kell, ami pedig megfelelő raktárhelyiségek nélkül nem lehetséges. Raktárhelyzetünk megjavítása céljából — véleményem szerint feltétlenül szükséges.­­ A hároméves terv folyamán még beruházási lehetőségeink jelenlegi korlátozott volta mel­lett is — sokkal nagyobb gon­dot fordítsunk a raktárberuhá­zásokra és a népgazdaság min­den területén az elsődleges fontosságú beruházások közé kerüljenek a raktárlétesítmé­nyek. Az erre a célra megsza­bott előirányzatot más célra ne lehessen felhasználni, ki­emelten külön sorban kell megtervezni. [] Növelni kell a meglevő raktá­rak gazdaságos kihasználását. Fokozni kell elsősorban az ÁRHI és a tárcák közti koope­ráló tevékenységet. Ennek eredményességéhez azonban az szükséges, hogy a raktárgaz­dálkodó tárcák vonakodás nél­kül, azonnal bocsássák felsza­baduló raktárterületeiket hasz­nosítás céljából az ÁRHI ren­delkezésére.­­­ Nagy szükség van közraktáro­zó vállalatra. Tarthatatlan ál­lapot, hogy Magyarországon jelenleg nincsen bértárolással üzletszerűen foglalkozó válla­lat, amelynek tevékenységét állami szervek, de magánosok is, meghatározott időre, meg­szabott tárolási díjért igénybe­­vehessék. [] Meg kell gyorsítani a Csepeli Szabadkikötőben létesítendő 3000 vagonos tranzit-raktár építését. Hazánkban jelenleg ez az egyetlen, számottevő raktárépítkezés, de a mostani tervek szerint belépő kapaci­tásával a raktárbajok leküzdé­sével csak a hároméves terv végén számolhatunk. Népgazdaságunk minden terü­letén egyre jobban fokozódnak azok a nehézségek és károsodá­sok, amelyek az ország elmara­dott raktározási viszonyaiból erednek. Az orvoslás további kés­lekedése csak újabb károkat okoz. Andrási Győző, az ÁRHI elnöke A szocialista Magyarország távlati terve A gazdasági ötéves tervek nem helyettesíthetik a szocialista Ma­gyarország távlati képének tervét. Az ország egyes területrészei, te­lepülései, valamint egyes funkció­kat végző létesítményei, egymás­sal szerves összefüggésben levő, egymást kiegészítő szervei az or­szág életének. A városok és fal­vak települési rendszere, struktú­rája, a közlekedéshálózat, az ener­giaellátás hálózata, az ipari üze­mek kooperáló hálózata, a mező­­gazdasági ellátás országos rend­szere stb., együttvéve és egymás­sal összhangba hozva: az ország szervezete, struktúrája. Ez a szer­vezet nemcsak megvan, hanem él, fejlődik, változik és növekszik. Változnak az országos szervek működésének társadalmi és mű­szaki előfeltételei, anyaga, s en­nek megfelelően változnak össze­kötő hálózataik, közlekedésük is. De nem kül­ön-külön,­­hanem együtt, egymásra hatva. Minden változás, növekedés alapja a viszonylag állandó ter­mészeti környezet. Az állandó kör­nyezet szerepe azonban a történe­lem folyamán a társadalmi és gazdasági fejlődéssel változik. Változik a nyersanyaglelőhelyek szerepe, a folyóvizek szerepe (más a folyóvíz szerepe, mikor malomkereket hajt, vagy mikor ipartelepek és nagyvárosok víz­ellátását szolgálja), változik az út­hálózat terepviszonyainak szere­pe, a közlekedési eszközök fejlő­dése szerint. A természet­földrajz az ország termelési és társadalmi szervezete és annak történelmi változásai, az üzemek műszaki hálózata, településhálózat és köz­lekedéshálózat fejlődése alapján változik a népesség, a népmozga­lom, a népszaporodás, a nép fog­lalkozási aránya és sűrűségének el­oszlása. Ezeknek a fő adottsá­goknak alapján meg lehet hatá­rozni az ország települési struktú­rája távlati fejlesztésének irányát. Egy ilyen elgondolás egy-egy ütemterve kell, hogy legyen min­den rövidtávlatú terv, minden város- és községrendezési terv, valamint minden ágazati fejlesz­tési terv is. Csak ez a távlati or­szágos fejlesztési koncepció képez­heti alapját a népgazdaság meny­­nyiségi fejlesztésének, az ágazati termelés mutatószámainak is. Ilyen távlati iránymutató elgondo­lás nélkül nem lehetséges sem reális gazdasági terv, sem reális városrendezés, sem az új beruhá­zások reális helykijelölése. Az or­szág gazdasági struktúrájának, te­lepülésszerkezetének és közleke­dési hálózatának irányadó elgon­dolása minden tervgazdaság első előfeltétele. Csak ez küszöbölheti ki a gazdasági élet zavarait, aránytalanságait, a felesleges szál­lításokat, a dolgozók kényelmét zavaró szükségtelen bajokat. Az ilyen elgondolás nem más, mint a szocialista Magyarország terve. A termelési terv növekedő számai egymagukban nem elegendő cél­kitűzések. Csak egy, jövőben megvalósuló fejlett ország tervraj­­za lelkesítheti a megvalósítókat. Csak akkor lehetnek tudatos épí­tői az országnak, ha ismerik a megvalósítandó állapot tervét, ha tudják, hogy milyen lesz az ország, melyet építenek és milyen lesz az országnak az a kis része is, ame­lyen ők élnek. Az első ötéves terv célkitűzései előrevitték az ország gazdasági fejlődését, mégsem lehetett ilyen irányadó tervként felhasználni. Termelési ágazatokra bontott mennyiségi mutatószámokból állt, öt évnél túlterjedő nagyobb táv­lat ismerete nélkül. Nem lehetett tudni az ötéves terv alapján, hogy a benne szereplő növekedő szá­mok mire vezetnek a jövőben. Az ágazatonként megadott termelés­­növekedés számai önmagukban nem jelenthetnek megfelelő ter­vet, mert válasz nélkül hagyják azt a kérdést: milyen lesz az or­szág, ha a termelés növekedése megvalósult? Egy ilyen terv szük­ségszerűen aránytalanságokat okoz, ha az országos összefüggé­sek helyes megtervezése hiányzik. A szocializmus építésének első tíz évében hiányzott nálunk az előremutató távlati terv. Sok hi­bát, bürokratikus túlzást meg le­het szüntetni egy mindenki által ismert és elismert országos fej­lesztési tervvel a jövő világosan elképzelt, reális adottságokon alapuló képének nyilvánosságra hozatalával, a szocialista Magyar­­ország képének, az odavezető út nagy vonalának kidolgozásával. Ez azonban teljes egészében hiány­zott. A szocializmusban csak egy vi­lágosan kitűzött cél, a jövő álla­pot terve alapján álló tervszerű­ség szabályozhatja a gazdasági életet, amelyért az egész nép kész dolgozni. Amíg a kapitalizmusban nincs lehetőség ésszerű irányítás­ra (bár ezt bizonyos mértékig pó­tolja a piac szabályozó szerepe, ha utólag és spontán is­, a szocializ­mus gazdasága csak ésszerű terv alapján fejlődhet. Természetesen az ország jövőjé­nek ez a távlati terve veszélyes is lehet, ha önkényes, utópikus el­gondolás, amelyet az emberekre felülről rákényszerítenek. Hogy megvalósítható és a köz számára érthető legyen egy ilyen terv, ah­hoz:­­ az ország reális természeti adottságain kell alapulnia. Ds a történelmi és gazdasági fejlődés eddigi menetének folytatása kell, hogy legyen, önkényes törés nélkül, de a múltnál merészebb íveléssel és a felismert hibák és hiá­nyosságok kijavításával; t. biztosítani kell, hogy az or­szág ma még anarchikus, gazdaságtalan struktúrája úgy alakuljon át, hogy szer­vesen, gazdaságosan működ­jön, a nép szükségleteit, ké­nyelmét, egészségét szolgál­ja; ts a műszaki lehetőségek hatá­rain belül kell maradnia, ezért földrajzi és műszaki jellegű területfelhasználási terv is készüljön hozzá; [] olyan távlati koncepciót ad­jon, amelyben a fenti reális adottságok, az alkotó fantá­zia eredményeivel szerves egységgé egyesülnek; [] a nép közreműködésével és beleegyezésével kell elkészí­teni, tehát nemzeti sajátossá­gaink figyelembevételével. A néppel együtt kell kialakí­tani még akkor is, ha ez hosszú időt vesz igénybe. Enélkül nem valósítható meg, mert részleteit nem hajtják végre szívesen és tudatosan. Az ország jövőjének ez az egy­séges nemzeti koncepciója tervező fantáziát, rendező, összehangoló képzeletet, vagy ahogy Lenin mondotta: kommunista álmodo­­zást is kíván a jövőről. Ez a kol­lektív álmodozás, vagyis egy nép teremtő fantáziája rendezi majd széppé és vonzóvá a valóságos ter­mészeti, földrajzi és társadalmi adottságokon, a műszaki és gaz­dasági lehetőségeken alapuló rea­litásokat. Az adottságok és a le­hetőségek nem egyetlen megoldást tesznek lehetővé. Hogy a megvaló­sult szocializmus hazánkban mi­lyen lesz, azt a magyar nép törté­nelme folyamán kialakult nem­zeti sajátosságok, a munkások, ve­zetők és szakemberek tudása, ér­­telmessége és merészsége együtt fogják meghatározni. Egy azon­ban kétségtelen, hogy ehhez az al­kotó munkához már most is hozzá lehet és hozzá is kell kezdenünk, ha el akarjuk kerülni, hogy új öt­éves tervünk ismét esetleg arány­talanságokat szüljön. A távlati állapot tervének össze­­hangolt, területileg és időbelileg ütemezett kidolgozásához megvan­nak már ma a tudományos és műszaki alapjaink. Munka közben fognak azonban csak kifejlődni helyes módszereink. Természetes, hogy az első tényleges országos vázlatterv elkészítése évekig tart majd. A következő hároméves terv még nem állhat ilyen távlati kon­cepció alapján. De éppen a három­­éves terv idejét kellene felhasz­nálni a szocialista Magyarország távlati tervének kidolgozására, hogy az 1961-ben kezdődő ötéves terv már a megvalósítás első üteme lehessen. Ezek alapján az a meggyőződé­sünk, hogy a gazdasági terveket megelőző és azok alapját képező, az ország jövőjének képét mutató távlati terv nélkül nem létesül­het helyes szocialista tervgazda­ság és nem valósulhat meg a szo­cialista országok tervszerű együtt­működése. A valóságos szocialista tervgazdaság tervének két rész­ből, egy műszaki-földrajzi jellegű területfelhasználási és egy gazda­sági jellegű fejlesztési részből kell állnia. Csak ha egy ilyen, a jövő képét mutató tervvázlatot átvi­szünk az ország népének köztuda­tába, juthatunk el reális és meg­valósítható ötéves gazdasági ter­vek készítéséhez. Egy ilyen terv bizalmat d öntene azokba is, akik most a szocialista tervgazdasággal szemben kételyeket támasztanak. Csak az országfejlesztési terv megvalósítását lehet a szocialista Magyarország felépítésével azono­sítani. Amikor az ország jövő ál­lapotának tervét meg fogjuk való­sítani, akkor fogjuk elérni a szo­cializmus felső fokának, a kom­munizmusnak küszöbét, mert csak ez teszi lehetővé a nép szükség­leteinek bőséges és korlátlan ki­elégítését. Csak egy ilyen távlati országépítési terv megvalósítása folyamán nevelődik át a dolgozó nép országának öntudatos építő­jévé, ami a kommunista társada­lom megvalósításának egyik fon­tos előfeltétele. Perczel Károly

Next