Figyelő, 1959. július-december (3. évfolyam, 27-52. szám)
1959-07-07 / 27. szám
Xész Gazdaságos gabonabetakarítás — osztott aratással Nagyjelentőségű újítást mutattak be a minap az oroszházi Dózsa Tsz őszi árpaföldjein, az úgynevezett „osztott aratást”. Ez az aratási módszer a világ legkorszerűbb gépesített gabonabetakarítási eljárása, amelyet széles körben alkalmaznak a Szovjetunióban, az Egyesült Államokban és Kanadában. Szakembereink a Szovjetunió nagy „gabonagyáraiban”, a rosztovi és krasznodari területek kolhozaiban ismerkedtek meg a rendrakó aratógéppel és a módosított rendfelszedő kombájnnal A Szovjetunióból hoztuk be az első 14 ilyen aratógépet, onnan kaptuk a speciális kombájnarmatúrákat és ugyancsak szovjet gyárak szállítanak még idén 500 SZKM—3 típusú kombájnt, melyek közül kb. 30 az osztott rendszerű aratásinak megfelelő felszereléssel érkezik hazánkba. Mi az új eljárás lényege, technikai és agrobiológiai előnye? A rendrakó aratógéppel viaszérésben megkezdhető a betakarítás. 5—6 nappal előbb, mintsem a gabona elérné az un. kombájnérettségi fokot. Ennélfogva az összes aratási munkák 5—6 nappal korábban fejeződnek be. A rendrakó gép, napi teljesítménye eléri a 40—50 katasztrális holdat, tehát kétszerese egy jól dolgozó, hagyományos szerkezetű kombájnnak. Ez a gép nem csépel, csak levágja és adogató szerkezetével folyamatosan üríti és fekteti a tarlóra a learatott kalászosokat. Tizenöt centis tarlót hagy, ami mintegy párnaként tartja fenn a levágott gabonát. Erre azért van szükség, mert levágás után 1—2 napig kint szárad a termés, azután a módosított kombájnok már nem vágják, csupán felszedik a levágott, cséplésre érett gabonát. Így a cséplés könynyebb, gyorsabb, jobb szalmát szolgáltat és egyenletesebb, tisztább szemet is nyerünk. Az osztott rendszerű aratás lényege, értelme azonban mégis az, hogy előbb lehet vele kezdeni, olyan időpontban, amikor a gabona fajsúlya, ezerszem-súlya és acélossága a legjobb, amikor még nem kezdődnek el a biológiai értékcsökkenéshez vezető különböző élettani folyamatok. Ezekről a veszteségekről csak annyit, hogy a hagyományos gépi aratás megkezdésétől számított 10—20- ik napon — amikor pedig a munka még javában áll — a hektolitersúly és más értékmérők csökkenésének, illetve növekedésének mutatói 3—10 százalékos veszteséget jeleznek, nem is szólva a szinte óráról órára növekedő szemveszteségről, ami a gabona kigörgésének következménye. Az osztott rendszerű aratás tehát egy héttel megrövidíti az aratás befejezésének határidejét, éppen azzal az utolsó héttel, amikor a szemveszteség a legnagyobb. Minden rendrakó gép nyomán két kombájn halad, ami azt jelenti, hogy az 5—6 nappal korábban kezdett munka következtében egy-egy kombájn évi üzemideje ugyanennyivel növelhető. Másképpen számítva: a hagyományos kombájnolásnál kétszerte gyorsabban haladó rendarató beállítása — perspektivikusan — minden második kombájn beszerzését feleslegessé teszi, ami ilyen óriásgépeknél hatalmas megtakarítást jelent. A Szovjetunióban, — ahol az elmúlt három év alatt az osztott rendszerű aratás szinte uralkodóvá vált — kiszámították, hogy bár a hagyományos kombájnos aratásnál nagyobb önköltséggel jár az új módszer alkalmazása minthogy a gépeknek kétszer kell végigmenni a földön és a rendaratógépet, külön traktor vontatja, az elért „többlettermés” értéke azt is jelentősen felülmúlja. Ezt csak azért jegyeztük meg, mert a nálunk mutatkozó haszonról akkor nyerünk igazán hű képet, ha nem is a kombájnnal, de a közönséges aratógép költségeivel és teljesítményével teszünk összehasonlítást — hiszen nálunk még az a legelterjedtebb aratási módszer. Az osztott rendszerű aratás „mellékesen” számbajövő előnyei közé tartozik, hogy takarmánynövényekkel felülvetett gabonákban szinte csak ezzel a módszerrel lehet eredményesen dolgozni. S a munkaerőgazdálkodás: termelőszövetkezeteink nyárutói, kora őszi hatalmas növényápolási munkálataikat éppen egy héttel előbb kezdhetik meg, ami ebben az időszakban felbecsülhetetlen nyereségnek számít. Békés, Hajdú és Szolnok megyében próbálják ki gépállomásaink idén a termelőszövetkezeti földeken a 14 új gépet, hogy a szerzett tapasztalatok birtokában jövőre már szélesebben alkalmazzuk a géppel való aratásnak ezt a legkorszerűbb formáját. H. J. Munkában a rendrakó aratógép. A kép közepén jól látható a gépből A módosított kombájn vágószerkezete helyén forgó hengerre szedővilfolyamatosan jövő gabona. A rendrakó aratógépet követi az osztott aram rákat szereltek. A terelőlapátok közé jutott rend közvetlenül a kombájnásnál a kombájn garatjába kerül a Ingatlan : ÁLLAMI FORGALOM: (Országos Takarékpénztárnál) TELEKÉRTÉKESÍTÉS MÁJUSI ELADÁSOK (Fővárosi Ingatlanközvetítő Vállalatnál) TELKEK: 11.. PASARÉT 300 négyszögöles, részben bekerített, közművesített telek, közlekedéshez közel 00 000 BUDALIGET 200 négyszögöles üres telek, nem közművesített, négyszögölenként 70—80 PESTHIDEGKUT 400 négyszögöles gyümölcsös bekerítve, nem közművesített telken 35 000 REMETE 300 négyszögöles telek hétvégi ház építésére alkalmas, nem közművesített 16 000 CSALÁDI HÁZAK*. 11.. MÉSZÁROS UTCA KÖRNYÉKÉN három lakásos ház, 3 szobás és 1 szobás beköltözhetőséggel 280 000 TÖVIS UTCA KÖRNYÉKÉN beköltözhető 1 szoba konyhás kis ház 300 négyszögöles telken 140—150 000 RÓZSADOMBON beköltözhető, modern 3 szoba összkomfortos* villa kisebb telken 340 000 REMETE beköltözhető 2 szoba, konyhává kamrás, verendás, kertes telek közepén 90—100 000 m.. CSILLAGHEGY beköltözhető 2 szobás, zárt verandás, házi vízvezetékes kisebb telken 150—160 000 Beköltözhető 1 szoba konyhás, családi ház kertes telken 00—70 000 ÖRÖKLAKÁSOK: GELLÉRTHEGYEN beköltözhető 1 szoba komfortos, autóbuszmegállóhoz közel 90—100 000 ATTILA UTCÁBAN beköltözhető 3 szoba összkomfortos alsóemeleti lakás 180 000 VAR OLDALÁBAN beköltözhető 2 szoba hall. összkomfortos régi építésű házban 150—160 000 PASARÉT beköltözhető 2 szoba komfortos erkélyes magasemeleti lakás 130^140 000 KAPHATÓ: 3 Tatraplan, jó állapotban 24—27 000 1 Tatraplan, üzemképtelen 21 000 2 Fiat 1100, mentőfurgon, üzemképes 14 000 5 Skoda 1102, üzemképes 22—32 000 1 Skoda 1102, üzembehelyezhető 16 000 1 Fiat 1100, nagyjavításra szorul 9000 1 Skoda furgon, sérült kocsiszekrénnyel 17 000 2 Renault, Javaquatre, üzemképes 14—16 000 2 BMW 340, kitűnő állapotban 34—36 000 Motorkerékpár: (Bizományi Áruházban) HASZNÁLT MOTOROK A MÚLT HETI ElADÁSBÓL: Csepel Panni (60—80%-os) 3550—4450 Csepel 125-ös, lemezvillás (30— 60%-os) 000-2400 Csepel 125-ös, első teleszkópos (40—50%-os) 1750—3600 Csepel 125-ös, első-hátsó teleszkópos (40—50%,-OS) 2550—4,500 Csepel 250-es (40—65%-OS) 3200—7600 Pannónia (50—70%,-OS) 10 000—12 500 Pannónia TL (50—65%,-os) 14 000—16 000 Pannónia TLF (60— 80%,-os) 16 000—17 500 1ZS 350-es (50—60%-OS) 5000—7000 Jawa 350-es (70%-OS) 16 300 Jawa-Ogar 350-es (75%-os) 17 800Tawa-Ogar 350-es (85%-os) 17 700 Zetka-Riksa (45—50%,-os) 3500—5000 Velocette 500-as (30%,-OS) 3400 Viktória 200-as (70%-osl 7120 NSU 100-as (50%-OS) 2650 (Bizományi Áruház Sportboltjában) KAPHATÓ: Kajak 1 személyes (új: 3400 Ft) 1550—3150 Kajak 2 személyes (új: 3700 Ft) 2300—3100 Könnyű túrakielboot (új: 7600 Ft) 3600—5200 Nehéz túrakielboot (új: 6000 Ft) 3000—4500 4—5—6 személyes motorcsónaktest farmotorhoz vörösfenyő és mahagóni 5000—15 000 2—3—4 személyes motorcsónaktest farmotorhoz lucfenyőből 2900—5300 VITORLÁSOK: Kacsa (új: 10 800) 5200—7800 Kalóz (új: 18 100) 8700—14 100 Sztár vagy Csillag (új: 46 000) 20 000—30 000 CSÓNAKMOTOR: (Bizományi Áruház Műszaki Boltjában) Buday 250-es 5650—«42« Buday S50-es 6500—725« Buday 500-as 851» Buday 750-es 12 320 Tempó DKW 350-CÄ 5140 Iram 75-ös (oldal) 1920 Uj cikkek: (Az állami kereskedelem boltjaiban, áruházaiban) „Resista” kevésbé gyűrődő ruhaanyag 29,20 „Danylon” pehely paplan 470,— Fésűs-gyapjú női ruhaszövet, 140 cm 211,25 „Péter” tisztagyapjú tropikál, 140 cm 230,-a Leértékelt cikkek: Női körömcipő 79.— Férfi vikend cipő 170.—_ Női kartonruhák (választékban) 50%-os engedménnyel Divat kartonszoknyák 74,-» (Bizományi Áruház Sportboltjában) Gyermek fürdőköpeny 4—5 éveseknek (új, kishibás) 51.__ Tornacipő (új, kishibás) Sí.*» 41.— Motoros kesztyű (új, kishibás) 80.* Üdülés: FIZETŐVENDÉG-SZOLGÁLAT PÉCS—MECSEK (Komfortos, folyóvizes szobák a városban és a hegyen Egyágyas 22 Kétágyas *5 Háromágyas 42 PÉCS Nádor Szálló és Pannónia Szálló (Városi szállodák étkezés nélkül is igénybevehetők) Egyágyas 38—45 Kétágyas 60- 80 BODAJK (Bakonyban, Székesfehérvártól autóbusszal) Kétágyas 25 CSÓKAKŐ (Bakony, Székesfehérvártól autóbusszal) Kétágyas 27 BAKONYSZENTLÁSZLÓ (Vasútállomása van, Veszprém külsőn kell átszállni) Kétágyas 35-30 CSESZNEK (Bakonyban, Veszprémtől autóbuszszal) Egyágyas 17 Kétágyas 22—25 BALATONKENESE (Részben komfortos szobák a faluban, parthoz közel) Kétágyas 25—27 Háromágyas 32—35 RÉVFÜLÖP Kétágyas 30 Háromágyas 38 BALATONLELLE (Partmenti villákban komfortos szobák) Kétágyas 29—35 Háromágyas 38—42 SIÓFOK MOTEL (Szabad hely csak augusztus 20-tól) Napipenzió személyenként 65 DÉLIBÁB (Szabad hely július, augusztusra kisebb megszakításokkal) Napi penzió személyenként 96—104 TÜNDE (Szabad hely július végére) Napi penzió személyenként 96—98 NAPFÉNY (Szabad hely július végére, augusztusra néhány napra) Napi penzió személyenként 85—98 KAPHATÓ: HETI ÁRTÁJÉKOZTATÓ 1959. június 30—július 7. ZSIGMOND TÉRNÉL . Forint Forint Viktória 200-as (50%-os) 6000 beköltözhető 3 szoba komfortos, Velocette 350-es (70%-os) 12 100 Dunára néző erkéllyel 140—150 000 IZS 350-es (35—50%-os) 4000—5500 Fő UTCA KÖRNYÉKÉN Harley—Dawidson 750-es (oldal, beköltözhető 2 szoba hall,ossz- 55%-os) 9000 komfort, kertre néző ablakok Pitch 350-es (oldal, 80%-os) 11800 kal 160—170 000 Norton 500-as (60%-os) 8000 A héten IZS—350-es és BMW— Személygépkocsi: ISat rés,ck.0,árokhoz érkeztek használt AUTÓK:* Csónak: (négyszökölenként) Forint Baranya megye községi 12—38 Borsod megye községi 16—62 Győr megye községi 15—56 Komárom megye községi 12—40 Tolna megye községi 10—26 Városok 10—36 Celldömölk 24 Szombathely 40—80 Kisvárda 20—40 MAGÁNFORGALOM: Autó- és Alkatrészkereskedelmi Vállalatnál) A MÚLT HETI ELADÁSOKBÓL: 2 Mercedes 170 15 000 3 Skoda Kolonial 10—12 poo 1 Skoda Furgon 17 000 9 Skoda 1102 16—33 000 2 BMW 340 22—29 00 1 Tatra 57 7000 1 Opel Kadett 12 000 3 Tatraplan 21—26 000 1 Tatra Dynamic 14 000 2 Opel Kapitän 16—17 000 3 Wartburg 30—33 000 1 Fiat Topolino 16 000 2 Renault Juvaquatre 16 000 Zündapp 350-es (65%,-oa) 10 500 Jawa 350-es (60%-osl 15 100 (Alkalmi Áruházakban) Sötétkék munkaruha-anyag: 80 cm 43,— helyett 26,=» Cérna puplin 78,— helyett 47,—* Ruhaselyem (választékban) 85,-· helyett 50,-=* Nyersszínű kosztümszövet (fésüsgyapjúból: 140 cm) 270,— helyett 216,-=» Kockás férfi zefiring 95,— helyett 66,-=* Flór férfi bokafix zokni 15,— helyett 7,-= Férfi zsebkendő 14,— helyett 9,—» Színes férfi atlétaing 26. helyett 16.— Női papucscipő 230.— helyett 180.^ Férfi papucscipőő 350.— helyett 250.«