Figyelő, 1959. július-december (3. évfolyam, 27-52. szám)

1959-07-07 / 27. szám

Xés­z Gazdaságos gabonabetakarítás — osztott aratással Nagyjelentőségű újítást mutattak be a minap az oroszházi Dózsa Tsz őszi árpa­­földjein, az úgynevezett „osztott aratást”. Ez az aratási módszer a világ legkor­szerűbb gépesített gabonabetakarítási eljárása, amelyet széles körben alkal­maznak a Szovjetunióban, az Egyesült Államokban és Kanadában. Szakembereink a Szovjetunió nagy „gabonagyáraiban”, a rosztovi és krasz­­nodari területek kolhozaiban ismerked­tek meg a rendrakó aratógéppel és a módosított rendfelszedő kombájnnal A Szovjetunióból hoztuk be az első 14 ilyen aratógépet, onnan kaptuk a spe­ciális kombájnarmatúrákat és ugyan­csak szovjet gyárak szállítanak még idén 500 SZKM—3 típusú kombájnt, melyek közül kb. 30 az osztott rendszerű ara­tásinak megfelelő felszereléssel érkezik hazánkba. Mi az új eljárás lényege, technikai és agrobiológiai előnye? A rendrakó aratógéppel viaszérésben megkezdhető a betakarítás. 5—6 nappal előbb, mintsem a gabona elérné az un. kombájnérettségi fokot. Ennélfogva az összes aratási munkák 5—6 nappal ko­rábban fejeződnek be. A rendrakó gép, napi teljesítménye eléri a 40—50 ka­t­aszt­­rális holdat, tehát kétszerese egy jól dolgozó, hagyományos szerkezetű kom­bájnnak. Ez a gép nem csépel, csak le­vágja és adogató szerkezetével folyama­tosan üríti és fekteti a tarlóra a leara­tott kalászosokat. Tizenöt centis tarlót hagy, ami mintegy párnaként tartja fenn a levágott gabonát. Erre azért van szükség, mert levágás után 1—2 napig kint szárad a termés, azután a módosí­tott kombájnok már nem vágják, csu­pán felszedik a levágott, csép­­lésre érett gabonát. Így a cséplés köny­­nyebb, gyorsabb, jobb szalmát szolgál­tat és egyenletesebb, tisztább szemet is nyerünk. Az osztott rendszerű aratás lényege, ér­telme azonban mégis az, hogy előbb le­het vele kezdeni, olyan időpontban, ami­kor a gabona fajsúlya, ezerszem-súlya és acélossága a legjobb, amikor még nem kezdődnek el a biológiai érték­­csökkenéshez vezető különböző élettani folyamatok. Ezekről a veszteségekről csak annyit, hogy a hagyományos gépi aratás megkezdésétől számított 10—20- ik­ napon — amikor pedig a munka még javában áll — a hektolitersúly és más értékmérők csökkenésének, illetve növe­kedésének mutatói 3—10 százalékos vesz­teséget jeleznek, nem is szólva a szinte óráról órára növekedő szemveszteségről, ami a gabona kigörgésének következ­ménye. Az osztott rendszerű aratás te­hát egy héttel megrövidíti az aratás be­fejezésének határidejét, éppen azzal az utolsó héttel, amikor a szemveszteség a legnagyobb. Minden rend­rakó gép nyomán két kombájn halad, ami azt jelenti, hogy az 5—6 nappal korábban kezdett munka következtében egy-egy kombájn évi üzemideje ugyanennyivel növelhető. Más­képpen számítva: a hagyományos kom­bájnolásnál kétszerte gyorsabban haladó rendarató beállítása — perspekti­vikusan — minden második kombájn be­szerzését feleslegessé teszi, ami ilyen óriásgépeknél hatalmas megtakarítást jelent. A Szovjetunióban, — ahol az elmúlt három év alatt az osztott rendszerű ara­tás szinte uralkodóvá vált — kiszámítot­ták, hogy bár a hagyományos kombáj­­nos aratásnál nagyobb önköltséggel jár az új módszer alkalmazása minthogy a gépeknek kétszer kell végigmenni a föl­dön és a rendaratógépet, külön traktor vontatja, az elért „többlettermés” értéke azt is jelentősen felülmúlja. Ezt csak azért jegyeztük meg, mert a nálunk mu­tatkozó haszonról akkor nyerünk iga­zán hű képet, ha nem is a kombájnnal, de a közönséges aratógép költségeivel és teljesítményével teszünk összehason­lítást — hiszen nálunk még az a legel­terjedtebb aratási módszer. Az osztott rendszerű aratás „mellé­kesen” számbajövő előnyei közé tartozik, hogy takarmánynövényekkel felülvetett gabonákban szinte csak ezzel a mód­szerrel lehet eredményesen dolgozni. S a munkaerőgazdálkodás: termelőszövet­kezeteink nyárutói, kora őszi hatalmas növényápolási munkálataikat éppen egy héttel előbb kezdhetik meg, ami ebben az időszakban felbecsülhetetlen nyere­ségnek számít. Békés, Hajdú és Szolnok megyében próbálják ki gépállomásaink idén a ter­melőszövetkezeti földeken a 14 új gépet, hogy a szerzett tapasztalatok birtokában jövőre már szélesebben alkalmazzuk a géppel való aratásnak ezt a legkorsze­rűbb formáját. H. J. Munkában a rendrakó aratógép. A kép közepén jól látható a gépből A módosított kombájn vágószerkezete helyén forgó hengerre szedővil­­folyamatosan jövő gabona. A rendrakó aratógépet követi az osztott aram rákat szereltek. A terelőlapátok közé jutott rend közvetlenül a kombájn­­ásnál a kombájn garatjába kerül a Ingatlan : ÁLLAMI FORGALOM: (Országos Takarékpénztárnál) TELEKÉRTÉ­­KESÍTÉS MÁJUSI ELADÁSOK (Fővárosi Ingatlanközvetítő Vállalatnál) TELKEK: 11.. PASARÉT 300 négyszögöles, részben bekerí­tett, közművesített telek, közle­kedéshez közel 00 000 BUDALIGET 200 négyszögöles üres telek, nem közművesített, négyszögölen­ként 70—80 PESTHIDEGKUT 400 négyszögöles gyümölcsös be­kerítve, nem közművesített tel­ken 35 000 REMETE 300 négyszögöles telek hétvégi ház építésére alkalmas, nem közművesített 16 000 CSALÁDI HÁZAK*. 11.. MÉSZÁROS UTCA KÖRNYÉ­KÉN három lakásos ház, 3 szobás és 1 szobás beköltözhetőséggel 280 000 TÖVIS UTCA KÖRNYÉKÉN beköltözhető 1 szoba konyhás kis ház 300 négyszögöles telken 140—150 000 RÓZSADOMBON beköltözhető, modern 3 szoba összkomfortos* villa kisebb telken 340 000 REMETE beköltözhető 2 szoba, konyhává kamrás, verendás, kertes telek közepén 90—100 000 m­.. CSILLAGHEGY beköltözhető 2 szobás, zárt ve­randás, házi vízvezetékes kisebb telken 150—160 000 Beköltözhető 1 szoba konyhás, családi ház kertes telken 00—70 000 ÖRÖKLAKÁSOK: GELLÉRTHEGYEN beköltözhető 1 szoba komfortos, autóbuszmegállóhoz közel 90—100 000 ATTILA UTCÁBAN beköltözhető 3 szoba összkom­fortos alsóemeleti lakás 180 000 VAR OLDALÁBAN beköltözhető 2 szoba hall. össz­komfortos régi építésű házban 150—160 000 PASARÉT beköltözhető 2 szoba komfortos erkélyes magasemeleti lakás 130^140 000 KAPHATÓ: 3 Tatraplan, jó állapotban 24—27 000 1 Tatraplan, üzemképtelen 21 000 2 Fiat 1100, mentő­furgon, üzemképes 14 000 5 Skoda 1102, üzemképes 22—32 000 1 Skoda 1102, üzembehelyezhető 16 000 1 Fiat 1100, nagyjavításra szorul 9000 1 Skoda furgon, sérült kocsi­szekrénnyel 17 000 2 Renault, Javaquatre, üzemké­pes 14—16 000 2 BMW 340, kitűnő állapotban 34—36 000 Motorkerékpár: (Bizományi Áruházban) HASZNÁLT MOTOROK A MÚLT HETI El­ADÁSBÓL: Csepel Panni (60—80%-os) 3550—4450 Csepel 125-ös, lemezvillás (30— 60%-os) 000-2400 Csepel 125-ös, első teleszkópos (40—50%-os) 1750—3600 Csepel 125-ös, első-hátsó telesz­kópos (40—50%,-OS) 2550—4,500 Csepel 250-es­ (40—65%-OS) 3200—7600 Pannónia (50—70%,-OS) 10 000—12 500 Pannónia TL (50—65%,-os) 14 000—16 000 Pannónia TLF (60— 80%,-os) 16 000—17 500 1ZS 350-es (50—60%-OS) 5000—7000 Jawa 350-es (70%-OS) 16 300 Jawa-Ogar 350-es (75%­-os) 17 800­­Tawa-Ogar 350-es (85%-os) 17 700 Zetka-Riksa (45—50%,-os) 3500—5000 Velocette 500-as (30%,-OS) 3400 Viktória 200-as (70%-osl 7120 NSU 100-as (50%-OS) 2650 (Bizományi Áruház Sportboltjában) KAPHATÓ: Kajak 1 személyes (új: 3400 Ft) 1550—3150 Kajak 2 személyes (új: 3700 Ft) 2300—3100 Könnyű túrakielboot (új: 7600 Ft) 3600—5200 Nehéz túrakielboot (új: 6000 Ft) 3000—4500 4—5—6 személyes motorcsónak­test farmotorhoz vörösfenyő és mahagóni 5000—15 000 2—3—4 személyes motorcsónak­test farmotorhoz lucfenyőből 2900—5300 VITORLÁSOK: Kacsa (új: 10 800) 5200—7800 Kalóz (új: 18 100) 8700—14 100 Sztár vagy Csillag (új: 46 000) 20 000—30 000 CSÓNAKMOTOR: (Bizományi Áruház Műszaki Boltjában) Buday 250-es 5650—«42« Buday S50-es 6500—725« Buday 500-as 851» Buday 750-es 12 320 Tempó DKW 350-CÄ 5140 Iram 75-ös (oldal) 1920 Uj cikkek: (Az állami kereskedelem boltjaiban, áruházaiban) „Resista” kevésbé gyűrődő ru­haanyag 29,20 „Danylon” pehely paplan 470,— Fésűs-gyapjú női ruhaszövet, 140 cm 211,25 „Péter” tisztagyapjú tropikál, 140 cm 230,-a Leértékelt cikkek: Női körömcipő 79.— Férfi vikend cipő 170.—_ Női kartonruhák (vá­lasztékban) 50%-os engedménnyel Divat kartonszoknyák 74,-» (Bizományi Áruház Sportboltjában) Gyermek fürdőköpeny 4—5 éve­seknek (új, kishibás) 51.__ Tornacipő (új, kishibás) Sí.*» 41.— Motoros kesztyű (új, kishibás) 80.­* Üdülés: FIZETŐVENDÉG-SZOLGÁLAT PÉCS—MECSEK (Komfortos, folyóvizes szobák a városban és a hegyen Egyágyas 22 Kétágyas *5 Háromágyas 42 PÉCS Nádor Szálló és Pannónia Szálló (Városi szállodák étkezés nélkül is igény­bevehetők) Egyágyas 38—45 Kétágyas 60- 80 BODAJK (Bakonyban, Székesfehérvártól au­tóbusszal) Kétágyas 25 CSÓKAKŐ (Bakony, Székesfehérvártól autó­busszal) Kétágyas 27 BAKONYSZENTLÁSZLÓ (Vasútállomása van, Veszprém kül­sőn kell átszállni) Kétágyas 35-30 CSESZNEK (Bakonyban, Veszprémtől autóbusz­­szal) Egyágyas­­ 17 Kétágyas 22—25 BALATONKENESE (Részben komfortos szobák a falu­ban, parthoz közel) Kétágyas 25—27 Háromágyas 32—35 RÉVFÜLÖP Kétágyas 30 Háromágyas 38 BALATONLELLE (Partmenti villákban komfortos szo­bák) Kétágyas 29—35 Háromágyas 38—42 SIÓFOK MOTEL (Szabad hely csak augusztus 20-tól) Napi­­penzió személyenként 65 DÉLIBÁB (Szabad hely július, augusztusra ki­sebb megszakításokkal) Napi penzió személyenként 96—104 TÜNDE (Szabad hely július végére) Napi penzió személyenként 96—98 NAPFÉNY (Szabad hely július végére, augusz­tusra néhány napra) Napi penzió személyenként 85—98 KAPHATÓ: HETI ÁRTÁJÉKOZTATÓ 1959. június 30—július 7. ZSIGMOND TÉRNÉL . Forint Forint Viktória 200-as (50%-os) 6000 beköltözhető 3 szoba komfortos, Velocette 350-es (70%-os) 12 100 Dunára néző erkéllyel 140—150 000 IZS 350-es (35—50%-os) 4000—5500 Fő UTCA KÖRNYÉKÉN Harley—Dawidson 750-es (oldal, beköltözhető 2 szoba hall,­ossz- 55%-os) 9000 komfort, kertre néző ablakok­ Pitch 350-es (oldal, 80%-os) 11800 kal 160—170 000 Norton 500-as (60%-os) 8000 A héten IZS—350-es és BMW— Személygépkocsi: ISat­ rés,ck.0,árokhoz érkeztek használt AUTÓK:* Csónak: (négyszök­ölenként) Forint Baranya megye községi 12—38 Borsod megye községi 16—62 Győr megye községi 15—56 Komárom megye községi 12—40 Tolna megye községi 10—26 Városok 10—36 Celldömölk 24 Szombathely 40—80 Kisvárda­­ 20—40 MAGÁNFORGALOM: Autó- és Alkatrészkereskedelmi Vállalatnál) A MÚLT HETI ELADÁSOKBÓL: 2 Mercedes 170 15 000 3 Skoda Kolonial 10—12 poo 1 Skoda Furgon 17 000 9 Skoda 1102 16—33 000 2 BMW 340 22—29 00 1 Tatra 57 7000 1 Opel Kadett 12 000 3 Tatraplan 21—26 000 1 Tatra Dynamic 14 000 2 Opel Kapitän 16—17 000 3 Wartburg 30—33 000 1 Fiat Topolino 16 000 2 Renault Juvaquatre 16 000 Zündapp 350-es (65%,-oa) 10 500 Jawa 350-es (60%-osl 15 100 (Alkalmi Áruházakban) Sötétkék munkaruha-anyag: 80 cm 43,— helyett 26,=» Cérna puplin 78,— helyett 47,—* Ruhaselyem (választék­ban) 85,­-· helyett 50,-=* Nyersszínű kosztümszö­vet (fésüsgyapjúból: 140 cm) 270,— helyett 216,-=» Kockás férfi zefir­ing 95,— helyett 66,-=* Flór férfi bokafix zokni 15,— helyett 7,-= Férfi zsebkendő 14,— helyett 9,—» Színes férfi atlétaing 26. helyett 16.— Női papucscipő 230.— helyett 180.^ Férfi papucscipőő 350.— helyett 250.­«

Next