Figyelő, 1959. július-december (3. évfolyam, 27-52. szám)

1959-07-07 / 27. szám

­ TÖBB FIGYELMET ÉRDEMEL A PORKOHÁSZATI ELJÁRÁS. Az ipar, főleg a tömegtermelés új, jobb megmunkálási technológiákat kö­vetel, olyan módszereket, amelyek meg­akadályozzák a felesleges anyagfelhasz­nálást és lehetővé teszik, hogy a leg­komplikáltabb idomokat is egyszerű megmunkálási eljárással készíthessék el. Ezért világszerte egyre jobban terjed a porkohászati eljárás, amelynek segítsé­gével anyagfelesleg nélkül, a gépi meg­munkálás majdnem teljes kiküszöbö­lésével nagy szériában gyárthatók a kisebb méretű alkatrészek, főleg a csú­szó és forgó felületek. Az Egyesült Államokban az autógyár­tásnál 500 millió alkatrészt készítenek évenként porkohászati technológiával. A Szovjetunióban, Angliában, Nyugat-Né­­metországban gázturbina és kompresszor lapátokat készítenek ezzel a technológiá­val. A repülőgéptechnikában a maga­san járó gépek szárnyéleit is porkohá­szati technológiával készítik. A póruso­kon meleg levegő préselhető át, hogy a szárnyfelületet a fagyástól megóvják. Kobald és nikkel helyett a sajtolt vaspor Ma már mi is nagyot léptünk előre a porkohászat alkalmazásában. Perselye­ket, lágyvas pólus­sarukat, csapágy-fe­delet, hangszórók lágyvas magvát, csú­szócsapágyakat és még sok kisebb al­katrészt készítenek vasporból , sajto­lási eljárással. Most egy új területen kezdték meg a porkohásza­ti eljárás alkalmazását, a mágnesgyártásnál. Az elektrotechnikában, híradástech­nikában, (rádió- és televíziós készülé­­keknél) és sok más területen igen fontos a jó minőségű mágnes. Hazai szükségle­­tünk egyik részét a kőbányai Vill- és Acélöntőde állítja elő, a többit impor­táljuk. Eddig az úgynevezett öntött mágneseket használtak, amelyek alap­anyaga: a kobalt és a nikkel. Ez a két fém igen fontos a vegyipari gépgyár­tásban, az atomtechnikában, és csak külföldről szerezhető be, tehát pótlá­suk bármely területen fontos népgaz­dasági érdek. Erre gondoltak a Vasipari Kutató Intézetben, amikor a Vas- és Acélöntődével közösen, majd a Csepeli Elektródagyár bevonásával a két drága fém pótlására kidolgozták a porkohá­szati módszerrel hazai anyagokból ké­szülő mágneskészítés módszerét. I­­ üzemrész hangszóró, mágnesek gyártására A sikeres kísérletek után pontos szá­mítások alapján kimutatták, az új el­járás népgazdasági hasznát és ma már épül az új gyáregység. A havi 500 kg termelésű próbaüzem több tízezer hang­szóró-mágnes szállításával már sikeresen­ meggyőzte a felhasználókat az új mág­nesek jó minőségéről. Az eddigi eredmények alapján biztos­ra vehetjük, hogy megszüntethető mind a hangszóró-mágnesek importja, (évente 874 ezer devizaforint megtakarítást je­lent) továbbá a kb. 70 ezer dollár érté­kű nikkel és kobalt import is. A porkohászati úton készülő bárium­­ferrit-mágnes alapanyaga vasoxid és báriumkarbonát, amit hulladékból (vas­reve és páclng) és hazai anyagokból nyerünk. Előnye az új mágnesnek, hogy a préselésen, zsugorításon kívül nem igényel további megmunkálást, mert pontos méretre készül. Mágneses ereje a gyakorlatban állandó, ellentétben az öntöttel, amely fokozatosan veszít mág­neses energiájából és erősen reagál de­­magnetizáló hatásokra. A porkohászati eljárás megindításá­nak alapvető feltétele, hogy jó, pontos sajtoló szerszámok, gyors automatikus présgépek és tökéletesen szabályozható zsugorító kemencék álljanak rendelke­zésre. A­ másik fontos feltétel: a leg­jobb szerszám­ konstruktőrök, szerszám­­készítők koncentrálása nélkül nem fej­leszthető a népgazdaság igényeinek meg­felelően a porkohászat technológiája. E feltételek biztosítására a Vas- és Acélöntődében már épül az új üzemrész, nem egészen 3 milliós beruházással. A tervezett termelés évenként közel 6,5 millió forint. A beruházás zömét, 72 százalékát, termelő gépekre fordítják. Az új eljárás olcsó, import-megtakarí­tást jelent és termelékeny. A gyár fő célkitűzése most a hang­szóró-mágnesek gyártása. Jellemzésül egy kis eredmény: az öntött televíziós centírozó mágnes 3,30 forintba kerül darabonként, a porkohászati az új ter­melői ár alapján csak 1,90-be. A báriumferrit-mágnesek felhaszná­lási területe kiterjeszthető. Most kísér­leteznek lendkerék mágnesek gyártásá­val és ha beválik, itt is milliós megta­karítás érhető el. Épül az új üzem, párhuzamosan foly­nak a kísérletek a technológia pontos meghatározására. A vezetők felelősség­­vállalása, a szakemberek lelkes munká­ja és a felsőbb szervek gyors, bürok­rácia mentes segítésének eredménye­ként, néhány hónap múlva újabb és újabb területen használják fel a hazai anyagból készült mágneseket. A porkohászati eljárásnak annyi elő­nye van, hogy megérdemelné az ipari irányító szervek nagyobb figyelmét, hogy újabb és újabb területen takarít­hassuk meg a gépi munkát és az im­portanyagokat* Máté Béla Keddtől keddig Dupla vagy semmi? tartja a köz­mondás, s ez a cégére az ismert játék­nak is, amely éppen azért népszerű, mert nyerni is lehet rajta. Sajnos a Malinovszkij fasor lakói csak vesztet­tek a hasonló címmel illethető játé­kon, ahol a duplából egyszeriben­­ semmi lett. Az elmúlt hetekben a Nyúl utcától Budagyöngyéig nem lehetett vásárol­ni. Nem volt ott se cukor, se liszt, se tojás, se bab, de még csak egy kis gyümölcs se volt kapható. Nem kell persze valami különleges ellátási za­varra gondolni. Egyszerűen nem volt üzlet, ahol árusítottak volna. A Szilágyi Erzsébet fasor 1. szám alatti közértet ugyanis önkiszolgáló bolttá alakították át, s különös vélet­len következtében ugyanebben az idő­ben kezdtek hozzá a környék másik üzletének, a Malinovszkij fasor 42. sz. alatti Csemege renoválásának is. A „csemegések” gondoskodtak ugyan vásárlóikról, a bezárt üzlet ajtajára ki­tettek egy táblát. ..Legközelebbi nyit­­va tartó boltunk Pasaréti tér és Sza­badsághegy." Lehet, hogy ez a közös időpontban végrehajtott építkezés a turista hajla­mú vásárlóközönség körében osztat­lan sikert aratott. Tartunk azonban attól, hogy a vásárlók nagyobbik ré­sze szívesebben látott volna egy hasz­nos kooperációt a Csemege és KÖ­ZÉRT vállalatok között. Egy ilyen együttműködés feltétlenül csemege lett volna. S nem is öncélú, hanem a­­ közért, v. e. * Úgy kezdődött, hogy a Kender- Juta és Textilipari Vállalat (nevezzük a továbbiakban ,,megrendelő”-nek) 1948 őszén 5000 darab automata juta­­vetélőt rendelt a Könnyűipari Gép­­alkatrész Ellátó — továbbiakban: készletező — vállalattól, amely a gyártó, Textilipari Fakelléktermelő Vállalathoz továbbított rendelés alap­ján visszaigazolta: 1959. április 30-tól negyedévenként 1250 darab vetelőt szállít. Időközben azonban egy készletvizs­gálat során a megrendelő készleteit magasnak találták, s így az — még jókor, 1959. január első napjaiban — felére kívánta csökkenteni a rendelést. A készletező vállalat keményszívű­nek bizonyult, nem fogadta el a stor­­nót: a­ gyártó vállalat már valamennyi darabot leszabta — közölte — nincs visszalépés. A sors útjai azonban nyilván nem­csak a regényekben kiszámítatatlanok, mert a nemrég még hajthatatlan kész­letező 1959. március 6-án szemlesütve közölte: az első negyedévre esedékes 1250 vetélőt nem tudja leszállítani, mert a gyártóműnél leszabott áru nedves... Most már a megrendelő makacsolta meg magát: ragaszkodott a kötbér­igényhez. Mire a készletező alkura fogta a dolgot, póthatáridőt kért: áp­rilis 27-i levelében VI. 30-ig 2000 ve­télőt ígért, de május 28-án kelt levelé­ben már csak 1100-at vállalt, s június 12-ig 72 darabot le is szállított. Lehet, hogy közben néhány száz ve­télő elkészült azóta, de hogy a vállalt mennyiségtől alaposan lemaradnak, ez kétségtelen. Nem vet jó fényt az egész ügyre, hogy — mint utóbb kiderült — a megrendelő részbeni stornirozása idő­pontjában — a készletező közlésével ellentétben — nem hogy az egész mennyiség, de egyetlen darab sem volt leszabva: a storno beérkezése után egy héttel kezdték el nagy sietve a leszabást. Nedves anyagból. S legalább ennyire furcsa, hogy utóbb , úgyszólván az akadály­köz­léssel egyidőben, a gyártó vállalat kör­levelet bocsátott ki a textilipari vál­lalatok részére, amelyben közli, hogy: „nagyobb mérvű megrendeléseket (köztük vetélőket is) tudunk elfogad­ni”. Szép dolog, ha egy vállalat terme­lését mind nagyobbra kívánja emelni. Feltétlenül káros azonban az a mód­szer, ami itt a vetélők­kel történi­k. Az efféle módszerek jobb, ha idő előtt — elvetélnek. Sor JUO'O Az iparvezetést és a vállalatokat segíti a KGM Ipargazdasági és Üzemszervezési Intézete Még 1958 tavaszán látott napvilágot a kohó- és gépiparban a vállalatok szer­vezettségének növelésére, a vezetés színvonalának az emelésére a 8089. sz. miniszteri utasítás, amellyel létre­hoztak a Kohó- és Gépipari Miniszté­rium Ipargazdasági és Üzemszervezési Imeretet. az imezkedes k­anasára, az intézet felállítására az a felismerés kész­tette a KüIM vezetőit, hogy míg néhány évvel korábban a vállalati tervrendszer alapjait, a tervezés módszereit kellett kidolgozni, addig most már a vállalatok további fejlődése azt kívánja, hogy szer­vezetük fejlesztésének problémája az üzemszervezés kerüljön napirendre.. Az Ipargazdasági és Üzemszervezési Intézet létrehozásával szervezetileg is biztosítani kívánták — anélkül, hogy ez a miniszté­riumi szakfőosztályok további fokozott felelősségét bármiben is csökkentené — az üzemszervezés módszertani kérdései­nek, s az ezekkel kapcsolatos kutató és gyakorlati szervező munkának összefo­gását. Az intézet ipargazdasági feladatait a vezetés, a Kohó- és Gépipari Miniszté­rium igényei szabják meg. A vállalati tervezés metodikája, a szocialista mun­kaügy problémái, az anyag-, energia-, készlet- és inkidi­rek­cia-gazdálkodás, a műszaki fejlesztés és a beruházások gaz­daságossága, az árpolitika, a hitelügy, a népgazdasági önköltségszámítás egyaránt vizsgálataik tárgyát képezi. Az intézet kutatásai csaknem minden esetben konkrét előterjesztéssel zárul­nak a minisztérium vezetői számára, amellyel egyidejűleg rendszerint minisz­tériumi keretutasítás kiadására vonat­kozó javaslat is készül. (Az egyes terü­letekre vonatkozóan nagyon sok koráb­bi, KGM-utasítás van ma is érvényben, a vizsgálatokkal párhuzamosan, folya­matosan történik ezek revíziója.) A ke­retutasításokhoz az intézet irányelveket dolgoz ki, amelyekben a nem kötelező érvényű praktikus változatokat és rész­letkérdéseket boncolja. Ilyen formában került például kidolgozásra az az új típusú keretutasítás, amelyben a kohó- és gépipari miniszter elrendelte, hogy a vállalatok az év végéig kötelesek az Üzemszervezési Intézet által kidolgozott szervezés­technikai módszerekkel, adott lehetőségeiknek legmegfelelőbb működési és szervezési szabályzatot kialakítani. Az intézet már említett, másik nem kevésbé jelentős és újszerű feladata üzemgazdasági jellegű. Ide tartoznak többek között az üzemszervezési vonat­kozású elvi, irányító és gyakorlati fel­adatok. Ez utóbbiakat jórészt vállalati igények alapján végzi és ennek kereté­ben üzemszervezői munkát fejt ki a vál­lalatvezetés színvonalának emelése, a termelés gazdaságos és a szakszerű fej­lődése érdekében. Az intézet szakmailag és létszámbeli­­leg erős üzemszervezési részleget állí­tott fel. A vállalati felkérésre végzett üzemszervezői munkát az intézet az úgy­nevezett komplex szervezés keretében végzi. Korábban az üzemekben a leg­több helyen a szervező munka lényegé­ben az egyes szervek alá és fölé rendelt­ség­ viszonyának változatosságából kü­lönböző szervezeti sémák szerkesztéséből és módosításából állt. Az intézet eleve mellőzte az olyan szervezést, amely ösz­­szefüggés nélkül kívánt egyes részterü­leteket egyoldalúan rendezni. A korábbi­­ tapasztalatok bebizonyították, hogy az úgynevezett „üzemi”, „számviteli” vagy „ügyviteli” szervezés önmagában rendsze­rint nem érte el a kitűzött célt. Az intézet üzemszervező csoportjai az egyes vállalatoknál végzett szervezésnél min­den, a munkafolyamatban vagy magában a szervezetben javasolt változtatás mű­szaki, gazdasági és ügyviteli kihatását a kapcsolódó munkafolyamatokban, illetve szervekben is figyelembe veszik. Az intézet üzemszervezési munkájá­ban szoros kapcsolatot tart fenn az adott üzem szakembereivel, azok észrevételeit, javaslatait, véleményét a legmesszebb­menőkig figyelembe veszi. A benyújtott javaslatot részletesen megvitatják a vál­lalat vezetőivel közös állásfoglalás ki­alakítása érdekében. A közös álláspont végleges kialakítása után kezdenek hoz­zá egyrészt a vállalati tevékenység meg­zavarása nélkül azonnal végrehajtható, illetve elodázhatatlan javaslatok meg­valósításához, másrészt a működési sza­bályzat kidolgozásához, amelyben a leg­fontosabb munkafolyamatokat határoz­zák meg az elfogadott javaslatoknak megfelelően. Ezután az intézet és a vál­lalat közösen ütemtervet dolgoz ki a szervezési terv végrehajtására. A végre­hajtás időszakában az intézet szervező csoportja a betanítás, tanácsadás munká­ját is elvégzi. A szervezési terv végre­hajtásától számított egy év múlva a ta­pasztalatok összegezése és még inkább a következtések levonása érdekében az in­tézet szervező csoportja újból felméri, hogy munkájának eredményei miben je­lentkeztek, illetve javaslatai közül mi nem vált be. Az Ipargazdasági és Üzemszervezési Intézetnek az egyes vállalatoknál végzett szervező munkáját az adott vállalattal történt szerződés szabályozza. Mivel az intézet bevételei re­nd­ben nettó finan­szírozási rendszerből származnak, a vál­lalati szervezési tevékenységet eseten­ként meghatározott díjfizetés ellenében végzik. A szerződéskötésnél mód nyílik olyan megállapodás kötésére is, hogy a vállalattól járó összeg a bekövetkező gazdasági eredménytől függően növeked­jék. Ez a szerződési konstrukció, vala­mint, hogy a vállalatoktól a szervezés honorálására az intézetnek átutalt ösz­­szeg körülbelül 8 százalékát célprémium­ként lehet felhasználni, biztosítja a szer­vező csoportok anyagi érdekeltségét és ily módon a szervező munka hatékony­ságát is. Hogy a KGM vezetői milyen jelentőséget tulajdonítanak az intézet szervező munkájának, mutatja egyéb­ként az is, hogy minden kiemelkedő eredménnyel végződő szervező munkát a minisztérium a vállalatoknál külön ju­talmaz. Most, amikor a Gazdasági Bizottság — mint lapunk legutóbbi számában hírt adtunk róla — határozatot hozott az ügy­vitelszervezés és gépesítés fejlesztéséről, a KGM több mint egy éve működő Ipargazdasági és Üzemszervezési Intéze­tének eddigi tevékenysége különösen fi­gyelemre méltó. A felhalmozódott ta­pasztalatok és következtetések hasznosí­tása a GB határozata alapján, a Pénz­ügyminisztérium felügyelete alatt fel­állítandó Szervezési és Ügyvitelgépesítési Intézet létrehozásánál úgyszólván nél­külözhetetlen. i — n. m.

Next