Figyelő, 1963. július-december (7. évfolyam, 27-52. szám)

1963-07-03 / 27. szám

TELEKGONDOK Több segítséget kérnek a magánépíttetők Tizenötéves lakásfejlesztési tervünk szerint 1975-ig egymillió lakást építünk, amihez utakkal, parkokkal, közintézmé­nyekkel együtt — mai lakásalapterület­­normáink szerint — legalább 60—70 mil­lió négyzetméter telek szükséges. Több mint 10—12 ezer kataszteri hold terü­let ez! Mivel a megművelhető föld mind értékesebbé válik, fokozottan ügyelnünk kell arra, hogy a beépítésre felhasznált, területeket előnyösen hasz­nosítsuk. Elsősorban a lakásépítés te­lek­igényei — nem is szólva egyebekről —, messzemenően indokolják azt a kö­vetelményt, hogy tervszerűen, átgondol­tan gazdálkodjunk a telkekkel. Mindez azonban jelenleg csupán követelmény — országos méretűen rendezett telek­gazdálkodásról ugyanis aligha beszélhe­tünk. Ú tt igények 20 százaléka A helyzet jellemzéséül hadd említ­sünk néhány számot. Utaltunk már a ti­­zenötéves lakásfejlesztési tervre — nos, ebben az időszakban összesen négyszáz­­ezer, de már a második ötéves terv­időszakában is 150 ezer lakás épül ma­gánerőből. Az eddigi felmérések szerint azonban — elsősorban a városokban, ahol pedig a lakásépítés elsőrendű je­lentőségű —, a rendelkezésre álló, köz­művesített telkek az igényeket még 20 százalékban sem elégítik ki! Miközben tehát sokoldalúan ösztönözni kellene a magán építőkedvet — s az állam való­jában jelentős összegeket költ is erre kölcsönök és egyéb juttatások formájá­ban —, gyakran már az építkezés ki­induló pontjánál, a telekvásárlás során súlyos akadályok nehezítik az építke­zést. Érdekes összevetni az igényt — tudni­illik: a magánépítkezések tervezett szá­mait —, az OTP telekforgalmi adatai­val. Budapesten az OTP 1961-ben: 522, 1962-ben: 125, idén május 31-ig: 27 ház­hely-telket értékesített; országosan a következő adatok jelzik a telekforgal­mat: 1961-ben 7657, 1962-ben 9209, 1963 május 31-ig pedig 4011, összesen te­hát 17 513 telek forgalmáról van szó, amelyhez­­ hozzá kell számítani a sze­mélyi tulajdonban levő telkek forgal­mát is, de ez olyan csekély, hogy gya­korlatilag elhanyagolható. Lényegében tehát a mintegy 17 ezer telek áll szem­ben a százezres volumenű magánépít­kezési igénnyel, ami szemléltetően jelzi a telekhiányt! Ráadásul még súlyosbítja a helyzetet, hogy a vidéki eladások zöme nem köz­művesített telek, ami egyrészt az építő­kedvet csökkenti, másrészt jelentősen drágítja az építkezéseket. Ezzel is ma­gyarázható, hogy az ország jelentős vi­déki városaiban igen alacsony színvona­lú a telekforgalom, 1962-ben például az OTP útján forgalmazott házhelytelkek­ből Pécsett 245, Miskolcon, Szegeden, Veszprémben és Kecskeméten 100—100 telek kelt el. S a helyzet szemléltetésé­nek „záróakkordjaként” hadd említsünk meg még egy tünetet: a telekhiány miatt igen gyakran mezőgazdaságilag jól hasz­nosítható földeket is felhasználnak ilyen célra. Szekszárdon például 1959-től 120 kat. hold szántóföldet hasítottak ki csa­ládi lakóházak építésére. Sok a „gazda" Valóban abszolút hiányról lenne szó, tényleg kevés az ország beépítésre al­kalmas területe? Korántsem­­, csupán a telekügyek rendezetlensége, az or­szágosan átgondolt telekgazdálkodás hiá­nya okoz gondot. Érdemes sorra venni most már a telekgondok néhány lénye­ges okát! Elsőként kell említenünk, hogy egy­részt a hiány okozója, másrészt tetézi az építtetők „akadályversenyét”: a telek­ügyek indokolatlanul sok „gazdája”. So­kat mond a „gazdák” puszta felsorolása is: ez idő szerint a telekgazdálkodás — a helyi­­hatóságokon, tanácsokon kívül —, a pénzügy, a földművelésügy, az épí­tésügy és az Országos Vízügyi Főigazga­tóság hatáskörébe tartozik. S noha vá­ros- és községgazdálkodási szempontból van egyértelműen szabályozó jogszabály , igen sok a nyitott kérdés a telkek tu­lajdonjogával, kezelésével, forgalmazá­sával kapcsolatban. Ami a jogszabályokat illeti, még a földreform során hozott 2400/1945. FM sz. rendelet kimondta, hogy gondoskod­ni kell a családi otthonok létesítéséhez, illetve közérdekű építményekhez szük­séges telkekről. A telekgazdálkodásnak ez a hazai „alapokmánya” azonban nem mondta ki, hol lehet és szabad házhely­­telkeket kialakítani. Később több jog­szabály szólt arról, hogy állandó lakás céljaira házhelyet csak belterületen sza­bad kiadni. Minisztertanácsi rendelkezés írja elő, hogy a földreformkor házhelyként jut­tatott föld tulajdonjoga megvonható, ha az új birtokos nem vállalja lakóház épí­tését, illetve e kötelezettségének nem tett eleget. Valójában ez a rendelkezés — noha messzemenően a lakásépítés ér­dekeit szolgálja —, mintha feledésbe merült volna, mert a csaknem két év­tizede házhelyként osztott föld nagy hányadán mindmáig nem épült lakóház. További telekügyeket szabályozó jog­szabály az is, amely kimondja, hogy a házihelyrendezési terv alapján — kárta­lanítás ellenében — ingatlanok kisajá­­títhatók. Ez a rendelkezés is csekély mértékben érvényesül, a kisajátítási el­járások ugyanis igen hosszadalmasak, nehézkesek. Egészében véve megállapít­ható, hogy a telekgazdálkodás megjaví­tásának egyik fontos feltétele lenne a különböző " rendelkezések átvizsgálása, összehangolása, s ezzel együtt: a telek­­ügyekért felelős irányító hatóságok tevékenységének egyértelmű meghatáro­zása, hatáskörük rendezése. Javítani az anyagi érdekeltségét. Ez azonban — bármily fontos is —, csupán egyik feltétele a helyzet megja­vításának. További gond — s nem árta­na ebben is előrelépnünk —: a lakás­építést szolgáló telekvásárlások ösztön­zése. Hadd említsük meg elöljáróban, hogy sok tapasztalatot vehetnénk át a baráti országok gyakorlatából, ahol a miénknél hatékonyabban ösztönzik a telekvásárlást. Lengyelországban pél­dául igen kedvezményes áron bocsát telket az állam a magán- és szövetke­zeti építők rendelkezésére, a vételár ugyanis hosszúlejáratú hitelre fizethető. Bulgáriában az állam ingyen vagy igen alacsony áron ad telket lakásépítés cél­jaira, s ha szükséges, még magántelkek kisajátításával is. Nálunk — hogy egyetlen példával szemléltessük a helyzetet —, június de­rekán az OTP Marx téri fiókja összesen két telekkel rendelkezett, s az irány­árat négyszögölenként mintegy 200 fo­rint körül jelezték. A telkeket legfeljebb két évi hitelre árusítják s a teljes vé­telár 20 százalékát készpénzben, előre kell kifizetni. A vételár után az OTP 5 százalék külön jutalékot s a kölcsön után 5 százalék kamatot számít fel, ami tetemes tehertétel a vásárlóknak. Ily módon alakulnak ki azok az árak, ame­lyek szerint Budapesten például a más­­félszobás társasház építősére mintegy hat-nyolc, sőt, gyakran tízezer forint te­lekköltség is jut. Ezeket a számokat látva, is nyilván­való, hogy némi ellentmondás van egy­felől az állam nyújtotta lakásépítési kedvezmények (hosszúlejáratú hitel, ala­csony kamat, építőanyag-juttatás stb.), másfelől a telekforgalom érdekeltségi ne­gatívumai között. Hozzátehetjük, hogy a telekvásárlás ösztönzésében nemcsak általában lenne szükség intézkedésekre, hanem célszerű differenciáltan érvénye­síteni az érdekeltséget, például előnyben részesítve a családi ház­építőkkel szem­ben a gazdaságosabb s az állam számá­ra is kedvezőbb társasház-építőket. Az érdekeltség fokozásához tartozna bizonyos ellentétes intézkedések rende­zése is. A juttatott telkek például el­­idegeníthetetlenek , viszont igen gya­kori, hogy idősebb emberek, akik eset­leg csaknem húsz éve, a földreform ide­jén kapták a házhelyet, már nem tud­nak s nem is akarnak építeni, gyerme­keknek azonban ismét magas áron meg kellene vásárolniuk a telket, ha építeni akarnak. • Miért nem vásárol az ipar licenceket Korszerű település beépítési váz­­lata? A többszintes beépítés gaz­daságos telekkihasználást jelent és kisebb közművesítési költséget igényel. Ors­zágos telekka­taszterre van szükség Az említett problémák megoldásának kiindulópontja azonban az, hogy orszá­gosan felmérjék a rendelkezésre álló telkeket! Enélkül sem a hiány, sem az érdekeltség fokozása nem oldható meg. A telekkataszter elkészítésére gondolunk, amelyet helyi kezdeményezésre egy me­gyében — Nógrádban — feldolgoztak, de szükséges lenne ezt a példát országos méretekben követni. A pontos katasz­terre azért is szükség lenne, mert az el­múlt évek változásai, társadalmi átala­kulása után sok telekadat elavult, a tu­lajdonjog néhol tisztázatlan stb Már­pedig a fontos nemzeti vagyon „leltáro­zása” nélkül nem léphetünk előre a te­lekgazdálkodás megjavításában. A magánépítkezések száma évről év­re emelkedőben van, sokan készülnek megtakarított pénzükkel hozzájárulni otthonuk felépítéséhez. Ahogyan az épít­kezésben általában, úgy a telekeladás­ban, juttatásban is minden segítséget meg kell adni ehhez a népgazdasági szempár­tból fontos tevékenységhez! Vincze Oszkár

Next