Figyelő, 1968. január-június (12. évfolyam, 1-26. szám)

1968-02-14 / 7. szám

­ Országos vizsgálatok Az idézett értékelés számos olyan tény­re utal, amely a demokratikus alapokon működő országos szervezet munkájában is új. Ilyen tevékenységi kör például a gazdálkodás hatékonyságának növelését célzó vizsgálatok sora, amely már nem csupán a „szimpla” visszaélések leleple­zésére vagy a károk okainak felderítésére irányul. Nyilvánvaló, hogy az ilyen hatékony­­sági vizsgálatok nagy közgazdasági, mű­szaki, szakmai felkészültséget igényelnek a rendelkezésre álló társadalmi appará­tustól. Az idézett esztendőben lefoly­tatott 22 országos vizsgálathoz például több mint 7500 témát, dokumentumot kellett a kutatás nagyítólencséjének fó­kuszába helyezni. Ezt a munkát több mint 12 ezer fő végezte. S ezek csak az országos vizsgálatok adatai. A népi ellenőrzés egy esztendő alatti összes témavizsgálatainak adatai a következők: 1730 vizsgálat, 20,5 ezer egységben, 28 ezer fő részvételével. Az ellenőrzés haszna A népi ellenőrzés idézett adatai vilá­gosan jelzik e nagy, főleg társadalmi ap­parátus munkájának volumenét, és a leg­szélesebb körű bizalmat, amely a népi ellenőrzés munkáját kíséri. A végzett munka minőségét és hasznát viszont az elmúlt félévben folytatott vizsgálatok eredményei példázhatják, íme, ezek közül néhány szemelvény: Egy népi ellenőr bejelentése alapján kezdődött az egyik nagyüzem új im­portberendezéseivel foglalkozó vizs­gálat. A külföldről rendelt értékes berendezés szárazföldi szállítására a gyár, úgynevezett „tengeri csomagolást" igényelt, ami mintegy 10 ezer dollár cso­magolási költséget jelentett volna. A szo­katlanul gondos csomagolás azért volt „fontos” a gyárnak, hogy a később kez­dődő építkezésig a gépek károsodás nél­kül vészeljék át az időt — szabad ég alatt. A beérkező gépektől azt remélték a gyárban, hogy értékükkel emelhetik a meg sem kezdett építkezés készültségi fo­kát. Az illetékes szervek — szerencsére — megakadályozták ezt a 10 ezer dolláros „alapköltséggel” induló manipulációt, s a népgazdasági érdekek kijátszását. Nem régen az ország különböző terü­letein, 600 mezőgazdasági termelőüzem­ben vizsgálták meg a népi ellenőrök a műtrágya-felhasználás hatékonyságát, s megállapították, hogy a műtrágyának kö­rülbelül 12 százaléka megy veszendőbe, tárolási, csomagolási, technológiai hibák miatt. A kár: legalább félmilliárd forint, amelynek nagy részét minden külön költ­ség nélkül meg lehetne menteni, a mű­trágya szakszerűbb kezelésével, amelyre a vizsgálati jelentés „használati utasítást’’ is ad. Új feladatok A kimondottan gazdasági jellegű orszá­gos vizsgálatok kezdeményezésén túl, a népi ellenőrzés immár rendszeresítette a lakosság érdekvédelmével és a legszéle­sebb rétegek életkörülményeivel foglal­kozó vizsgálatokat. Gyakran vizsgálták például a dolgozó nők, az öregek helyze­tét, a gyermek- és ifjúságvédelem prob­lémáit. Társadalmi rendünk szocialista voltát jelző népi ellenőrzési témakör pél­dául annak vizsgálata, hogy az állami szervek, tanácsok, hogyan foglalkoznak a dolgozók panaszaival, beadványaival. Nem vitás, hogy a hivatali ügyintézés ja­vulásában nem csekély részük van ezek­nek a vizsgálatoknak, mint ahogy az sem vitás, hogy a tartós fogyasztási cikkek ga­ranciális javítását és szervizszolgáltatását is országos KNEB-vizsgálat alapján he­lyezték új alapokra a vállalatok. (Garan­ciális idő felemelése, javítókörzetek lét­rehozása stb.) Idézhetnénk még sok példát, amelyek mind bizonyítják: a most tízéves népi ellenőrzési szervezetről nem túlzás azt ál­lítani, hogy munkája az élet minden te­rületére kiterjed. Feladatkörébe tartozik mindannak figyelemmel kísérése, ami a szocialista társadalom fejlődése szempont­jából mindannyiunk számára közérdekű. S ez az alapelv szabja meg a népi ellen­őrzés további munkáját is, nevezetesen az új gazdasági mechanizmus hatékonyságá­nak, a gazdaságirányítás új módszereinek figyelemmel kísérését. Tavaly alakul­tak meg az ország különböző részein a népi ellenőrzés árfigyelő csoportjai, ame­lyeknek tagjai jobbára kiváló gazdasági, pénzügyi szakemberek. Jelzéseikből érté­kes következtetéseket lehet máris levonni a fogyasztói árak alakításához, az árellen­őrzés elemző módszereinek megalapozásá­hoz, vagy akár a kereskedelem munkájá­nak javításához. Az a tény, hogy a népi ellenőrzési szer­vezet, amelynek életrehívását tíz évvel ezelőtt lapunk is szorgalmazta (lásd: Gaz­dasági Figyelő 1958. I. évfolyam 1—2—3. szám), elvileg 7 millió felnőtt állampol­gár közül kérheti fel a legmegfelelőbbet, a leghozzáértőbbet egy-egy vizsgálat le­bonyolításához, biztosítja e szervezet de­­mokratikusságát. A KNEB jogkörének 1964-ben történt kiterjesztése — a felfüg­gesztési, vállalatszanálási jog, az anyagi és pénzeszközök zárolási joga stb. — pe­dig mind jobban biztosítja a népi ellen­őrzés államhatalmi szerepének érvénye­sülését a legszélesebb néprétegek támo­gatásával, minden ellen, ami a közérdeket sérti... Horváth Mihály • Külkereskedelm­ünk 1967-ben -’XV-' XX |SKér ! — | FEBRUÁR 14. ABI A xii évfolyam 7 szám W f ^||P^ ÁRA 2 FORINT Tíz évvel ezelőtt — 1958 februárjában — alakultak meg az első népi ellenőrzési bizott­ságok­. A korábban megszüntetett Állami Ellenőrzési Minisztérium helyett létrehozott népi ellenőrzés minden addi­ginál demokratikusabb, állami, társadal­mi ellenőrzés valóra váltását jelentette. Az új szervezet elvi alapjait az MSZMP Politikai Bizottságának tíz esztendővel ez­előtti határozata — a többi közt — a kö­vetkezőkben jelölte meg: „A népi ellen­őrzésnek minél nagyobb mértékben a tö­megek aktív részvételére kell építenie, messzemenően fel kell elevenítenie a még Lenin életében létesült munkás-paraszt felügyelet hagyományait... A létrehozan­dó ellenőrzési szervezet állami szerv le­gyen, de munkáját nagyrészt a szerveze­ten kívül foglalkoztatott dolgozók minél szélesebb köre végezze, döntően társadal­mi munkában...” Az immár tíz esztendeje működő népi ellenőrzés most is a fent vázolt alapokon működik. A kis létszámú központi (KNEB) apparátus és a népi ellenőrzés vidéki, községi, vállalati, helyi csoportjai mintegy 1200 választott bizottsági tag és több mint 40 ezer népi ellenőr közremű­ködésével végzik munkájukat. A legutób­bi (1907-es évről szóló) értékelés szerint, a népi ellenőrzés 1700 átfogó vizsgálatot folytatott egy esztendő alatt, és több mint 5 ezer közérdekű bejelentés és magán­panasz alapján tartott vizsgálatot. (A népi ellenőrzés valóban „népi” jellegét és nem utolsósorban népszerűségét példázza, hogy a közérdekű és magánpanaszoknak alig 21 százaléka bizonyult alaptalannak.) Ezek a számadatok nagyjából megfelel­nek az elmúlt 4—5 esztendő átlagának. Népgazdasági problémák A demokratikus alapokon működő népi ellenőrzés központi irányító szerve, a KNEB, amely az országos vizsgálatokat irányítja. A KNEB az országos jellegű vizsgálatok irányításán kívül, rendszeresen összesíti a megyei NEB-ek tapasztalatait és ebből von le gyakran országos, nép­­gazdasági jelentőségű következtetéseket, illetve szervez országos vizsgálatot. (Ilyen volt legutóbb például a kenyér és a pék­sütemény minőségével és választékával kapcsolatos vizsgálat, amelyet a népi el­lenőrzés a Mezőgazdasági és Élelmezés­­ügyi Minisztériummal közösen folytatott. E vizsgálat alapján most dolgozzák ki a sütőipar munkájának átszervezésére vo­natkozó javaslatot.) A régebbi — úgyszólván csak lakossági, közérdekű vagy éppen egyéni — pana­szok kivizsgálásain túl, a népi ellenőrzés ma már komoly szerepet vállal a népgaz­dasági problémák megoldásában is. A nyolc-tíz évvel ezelőtt működő népi ellen­őrök társadalmi munkájához rendszerint még elegendő volt az emberségesség, a lelkiismeretesség és az áldozatkészség. (Ez egyébként ma is feltétele a népi ellen­őri munkának.) A feladatok szaporodása és differenciáltsága azonban fokozatosan megkívánta a legjobb szakemberek be­vonását a munkába. A legutóbbi adatok szerint több mint 600, szakemberekből álló szakcsoport működik az országban. A füg­getlenített népi ellenőrzési apparátus és a vizsgálatokba bevont népi ellenőrök — jobbára szakemberek — aránya egy a százhoz! Ez a társadalmi aktivitás arra késztette a KNEB apparátusát, hogy a legátfogóbb vizsgálatok irányítását is tár­sadalmi alapokra helyezze. A népi ellen­őrökkel való kapcsolat és információszer­zés biztosításához népi ellenőri csoporto­kat, az információk — nemegyszer tudo­mányos színvonalú — feldolgozásához ugyancsak szakcsoportokat hoztak létre. Jelenleg 1731 községi és 298 üzemi népi ellenőri csoport működik az országban, 11 640, illetve 2511 fővel, akik folyamato­san látják el feladataikat. E szerve­zeti forma bevált, amit a népi el­lenőrzés 10 esztendős munkájának ér­tékelése igazol. Eszerint a népi ellenőr­zés segítette kormánydöntések végrehaj­tását, az állami fegyelem megszilárdítá­sát, fellépett a gazdasági munka lazasá­gai, a bürokrácia, a korrupció, a meg­vesztegetés, a köztulajdont károsító min­denféle visszaélés és bűncselekmény el­len. Átfogó vizsgálatai feltárták a népgaz­daság egyes ágazataiban tapasztalt hiá­nyosságok okait, segítették a szocialista gazdálkodás hatékonyságának növelését. Hasznosították a dolgozók jelzéseit, beje­lentéseit, felhasználták javaslataikat, képviselték érdekeiket. Ugyancsak egy esztendő alatt a lakosság­tól 7108 bejelentés, illetve panasz, az ál­lami vagy társadalmi szervektől 1138 és a területi népi ellenőrzési csoportoktól — a NECS-ektől — 354 kivizsgálandó beje­lentés érkezett, amit helyben nem tudtak orvosolni. A saját hatáskörben el­intézett bejelentések és panaszok közül csaknem 3600-at 1—30 nap alatt, 1074-et 31—90 nap alatt intéztek el a népi ellen­őrzés szervezetei. Az összes panaszok és bejelentések közül 6 ezer bizonyult ala­posnak, illetve jogosnak. x szo Tíz év a közérdek védelmében • Gyorsabb építkezés • A műszaki fejlesztés finanszírozása

Next