Figyelő, 1982. július-december (26. évfolyam, 26-52. szám)

1982-07-01 / 26. szám

1982/JÚLIUS 1 t IMF-tagság: új lehetőségek Magyarország, mint minden műszaki, gazdasági fejlődésben elmaradni nem akaró ország, széles sávon kíván bekap­csolódni a nemzetközi munkamegosztás­ba. Ezt a szándékot tükrözi aktív rész­vételünk a KGST gazdasági együttműkö­désének bővítésében, és az elfogadott dokumentumok céljainak megvalósításá­ban. Bővülnek gazdasági kapcsolataink a fejlett tőkés országokkal is, amelyek kül­kereskedelmi forgalmunkban kb. 40 szá­zalékkal részesednek. E célt szolgálja a gazdaságirányításnak a világgazdasági impulzusokra való gyorsabb reagálást megkönnyítő és az ország nemzetközi al­kalmazkodóképességét elősegítő formá­lása is. A nemzetközi munkamegosztásban val­ó hatékony részvétel csak a világgazdaság monetáris folyamataiba való integráló­dással képzelhető el. Ezt szolgálja bank­jaink tevékenysége a nemzetközi pénz­es hitelpiacokon, az MNB külföldi bank- és képviseleti hálózatának fejlesztése, tagsága a Nemzetközi Fizetések Bankjá­ban stb. Magyarországnak az elkövetkező években növelnie kell a nemzetközi gaz­dasági és monetáris együttműködés­ben való részvételét. Mindezen kö­vetelményekkel összhangban került sor kapcsolatainak rendezésére a nemzetközi pénzügyi szervezetekkel. A Nemzetközi Valuta Alap (angol nyel­vű rövidítése: IMF) Alapokmányának aláírása magyar részről 1982. május 6-án történt meg, miután a szavazó tagálla­mok egyöntetűen Magyarország csatlako­zása mellett foglaltak állást. Az alaptőke­részesedésünk, azaz a kvóta összege 375 millió SDR. Az alaptőke-részesedés nagy­ságrendjében elsősorban a magyar gaz­daság nyitottsága, a külkereskedelemnek a gazdaság életében betöltött jelentős szerepe jut kifejezésre. A kvóta egyötö­dét konvertibilis valutában, a négyötö­dét pedig forintban kell befizetni. A kon­vertibilis valutában befizetett kvótarész fizetésimérleg-gondok esetén automati­kusan lehívható, és költségmentesen, tartósan igénybe vehető. Az igénybe nem vett hányad viszont része a hazai devi­zatartalékoknak. A hitellehetőségek bővülése A tagságból az országnak számos gaz­dasági előnye származik. Ezek közül első a devizális háttér jelentős megerősödése, ami részben közvetlen, részben közvetett formában jelentkezik. Minden tagállam pénzügyi pozícióját közvetlenül erősítik az IMF különböző hi­tellehetőségei. Az alaptól lehívható hite­lek nagyságrendje a kvóta összegén ala­pul. Egy-egy tagország három egymást követő évben kvótájának maximálisan évi 150, tehát összesen 450 százaléka erejéig vehet igénybe hiteleket az IMF-től. Az esedékes törlesztések nélküli halmozott tartozás a kvóta 600 százaléka. A felső korlátba azonban nem kell beszámítani az IMF által az adott ország részére a ga­bonaimport költségnövekedésének ellen­­súlyozása, az exportbevétel-kiesések ki­­egyenlítése, illetve a nemzetközi nyers­anyagegyezmények keretében létreho­zott ütköző készletek finanszírozása cél­jából biztosított hitelek összegét. Az utóbbiak együttesen a kvóta 175 százalé­kát érhetik el. A jelenlegi szabályok sze­rint tehát bármely tagállam adott idő­pontban elvileg a kvóta 7,75-szeresének megfelelő összeggel tartozhat az Alapnak. (Meg kell azonban jegyezni, hogy a leg­utóbbi hitelezési irányelvek deklarált célja a rugalmasság és ennek megfele­lően a felső határok egyáltalán nem me­revek. Ha például valamely tagállam kvótája gazdasági méretéhez képest ki­csi, vagy kivételesen szigorú gazdasági stabilizációs programot dolgoz ki, e li­mitek átléphetők.) A hitelmegállapodások két formában, a hagyományos franche mechanizmus és az ún. kibővített eljárás keretében jöhetnek létre. A korábbi évekhez képest többletként jelentkező hi­­telek a Valuta Alap kiegészítő, illetve kölcsön forrásaiból származnak. A Valuta Alap tagság azonban nem­csak közvetlen hitelfelvételi előnyökkel jár, hanem közvetetten is bővíti a kül­földi kölcsönforrásokat. Az ugyanis, hogy a csatlakozó állam kész a nemzet­közi monetáris együttműködésben az IMF Alapokmányában rögzített szabá­lyok szerint részt venni, fokozza iránta a bankvilág bizalmát, növeli a pénz- és tőkepiaci hitelképességet. Ez egyrészt az­zal jár, hogy növekszik a magántőke­piacokról felvehető hitelek volumene, mi­vel bejut a tőkepiac azon szegmenseibe, amelyekbe korábban nem volt módja, másrészt kedvezőbbé válhatnak a kül­földi kölcsönök feltételei. A tőkepiaci bomlást javítja a tagállamok és az IMF között kialakuló jó kapcsolat, az együtt­működési készség. Magyarország csatlakozása nyomán, mindenekelőtt azzal számolunk, hogy a tagság hitelképességünkre gyakorolt be­folyása ellensúlyozza a bonitásunkat je­lenleg kedvezőtlenül érintő, rajtunk kí­vül álló tényezők negatív hatását. A Va­luta Alap hitellehetőségei biztosítékot adnak arra, hogy pótlólagos külső forrá­sokat igénybe vegyünk likviditási hely­zetünk javításához, ha gazdasági érde­keink így kívánják. SDR-jutta­tások A Valuta Alap tagállamai önkéntesen részt vehetnek a Különleges Lehívási Jo­gok Főosztályának munkájában. A részt­vevők részesülhetnek a szervezet idősza­kos SDR allokációiból. Az Alapszabály által biztosított lehe­tőségeken túl az SDR felhasználási köre az ügy­vezetőség számos döntése alapján bővült az utóbbi időben. Alkalmazható swap megállapodásokban, határidős ügy­letekben, kölcsönnyújtásoknál és törlesz­téseknél, általában pénzügyi kötelezett­ségek teljesítésének biztosítékaként és segélyek nyújtásánál. A nemzetközi fu­vardíj-elszámolásoknál 1932. januárjától a Szovjetunió is hajlandó SDR-térítést elfogadni. Az SDR-mechanizmus liberalizálása és a fejlődő országok fizetési problémáinak kiéleződése következtében a fejlődő or­szágok egyre inkább arra törekszenek, hogy a kvótaarányos folyósításnál na­gyobb­ összegű SDR-jut­tatásokat és szük­ségletarányos, azaz a likviditási igények szerinti allokációt eszközöljenek ki ma­guknak. (Az ezzel kapcsolatos viták miatt a nyolcvanas évek első felében kibocsá­tandó SDR összegéről még nem született döntés.) Magyarország a Valuta Alaphoz tör­tént csatlakozásakor bejelentette, hogy részt kíván venni a Különleges Lehívási Jogok Főosztályának munkájában is. Fel­tételezve, hogy az elkövetkezendő évek­ben az SDR-allokációk évi összege a ko­rábbi 4 milliárd SDR-ről nem emelkedik, és az elosztás továbbra is kvótaarányo­­san történik számunkra — a juttatáso­kon keresztül — rendelkezésre álló pót­lólagos, feltétel nélküli likviditás évi ösz­­szege kb. 25 millió SDR lesz. Részvétel az irányításban Az újonnan csatlakozó állam bekerül az Alap irányítási és döntéshozatali me­chanizmusába, amely utat nyit a nem­zetközi monetáris rendszer bonyolult ösz­­szefüggésrendszerének mélyebb megis­meréséhez és változásainak bizonyos fo­kú befolyásolásához. Valamennyi tagállam egy kormányzót és egy helyettest delegál az IMF Kor­mányzó Tanácsába, amelynek hatásköre lényegében minden ügyre kiterjed, ha az nincs kifejezetten más szerv hatásköré­be utalva. A Kormányzó Tanácsban min­den ország a saját nevében szavaz.­­ A tagállamoknak 250 alapszavazata van, amelyet a kvóta minden 100 ezer SDR-je után 1 további szavazat egészít ki. (Ma­gyarország tehát a 375 millió SDR össze­gű kvóta alapján 4000 szavazattal ren­delkezik.) A kormányzók évente általá­ban az IMF közgyűlésén és a Kormány­zó Tanács munkáját segítő bizottság (In­terim Committee) ülésein találkoznak. Ezeken a nemzetközi fórumokon módjuk van a nemzetközi monetáris rendszerrel és a világgazdaság aktuális kérdéseivel kapcsolatos álláspontjuk kifejtésére. Az operatív ügyintézéssel foglalkozó ügy­vezetőségbe az öt legnagyobb kvótá­val rendelkező ország jogosult egy-egy ügyvezető igazgatót kinevezni. Az Alap­okmány lehetővé teszi, hogy az IMF két legnagyobb hitelező tagállama — ha a kvótáik alapján nem lennének jogosul­tak — szintén önállóan delegáljanak ügy­vezető igazgatót. A többi tagország — bonyolult szabályok szerint — 15 igazga­tót választhat. Ezek csoportokba tömö­rülve juttatják be jelöltjüket az ügyve­zetőségbe. A már korábban az IMF tag­jai közé tartozó két európai szocialista állam, Jugoszlávia és Románia Hollan­diával, Ciprussal és Izraellel alkot cso­portot. Képviselőjük az ügyvezetőségben holland. A többi szocialista vagy szocia­lista orientációjú tagállam a földrajzi régiójába tartozó államokkal társult, függetlenül azok társadalmi berendez­kedésétől. Az ügyvezetőségben tehát a tagállamok többségének választott képvi­selő útján van módja érdekeinek érvé­nyesítésére. A képviselő gyakorolja a választó ország együttes szavazati jogát. (Az ügyvezetőség a döntéseit a gyakor­latban legtöbbször megegyezéssel hozza, ez azonban nem csökkenti a szavazóerő jelentőségét.) Magyarország a Belgium, Ausztria, Tö­rökország és Luxemburg által alkotott csoporthoz társu­l­. E csoport tagjainak sok vonatkozásban hasonló gazda­sági adottságai — a társadalmi-politikai berendezkedésükben meglévő eltérések ellenére — érdekközösséget teremtenek az Alapon belüli fellépésükben. Magyar­­országnak e csoporthoz történt csatlako­zása egyben azt is jelenti, hogy ezzel ki­teljesedett egy olyan szavazóblokk, amelynek egyik legfontosabb küldetése az európai kis, nyitott gazdaságok reál­­gazdasági és pénzügyi problémáinak kép­viselete és érdekeik messzemenő érvé­nyesítése. Ez a küldetés a belga és oszt­rák vezetésű csoport számára a jövőben megkülönböztető, sajátos karaktert biz­tosíthat a többi szavazócsoport között. Az IMF-tagság módot ad a pénzügyi információk nemzetközi áramlásába való fokozott beépülésre. Ez egyfelől szüksé­gessé teszi, hogy a hazai pénzügyi rend­szerünkről folyamatosan adjunk tájékoz­tatást a Valuta Alap különböző statisz­tikai kiadványaihoz. Másfelől viszont le­hetőséget teremt arra, hogy közvetlenül kapcsolódjunk az IMF hatalmas pénz­ügyi információs bázisához, amely új távlatokat nyit a hazai közgazdasági elemzőmunka előtt. Szálkai István ------------------------IMF-lexikowt----------------------­ A Nemzetközi Valuta Alap (IMF) az ENSZ szakosított szervezete, a Bretton Woods-i konferencia határozata alapján 1945 decemberében alapították. Intézmé­nyi szervezője és koordinálója a világgazdaság monetáris folyamatainak és a nem­zetközi monetáris együttműködésnek. Céljai: a nemzetközi kereskedelem kiegyensú­lyozott növekedésének, a foglalkoztatás és a reáljövedelmek magas szintjének elő­mozdítása. A célokat megvalósító tevékenységében kiemelkedő szerepe van a fize­­tésimérleg-gondokkal küzdő országok hitelekkel történő támogatásának, valamint a tagállamok árfolyam- és devizapolitikája összehangolásának. Az IMF belső hatalmi struktúrája megalapítása óta nagymértékben módosult. Számottevően csökkent az Egyesült Államok szerepe, s mellette önálló, jelentős be­folyással bíró hatalmi csoporttá váltak a Közös Piac országai és a fejlődő orszá­gok. Az erőviszonyok változásának folyamata nem ért véget. A közeljövőben szá­míthatunk a fejlődő országok szavazati részesedésének további növekedésére. A legfontosabb kérdésekben azonban már ma is csak az említett három országcsoport kölcsönös egyetértése mellett történhet a döntéshozatal. Az elmúlt években, igazod­va a megváltozott hatalmi szerkezethez és a változó világgazdasági körülmények­hez, módosult a Valuta Alap hitelezési mechanizmusa. A megnövekedett fizet­ési­­mérleg-finanszírozási igényeknek megfelelően növelték a hitel-igénybevételi lehető­ségeket. A hiteleik gazdaságpolitikai feltételeit, amint azt az Alapszabály is meg­követeli, összehangolják, egyeztetik a tagállamok alapvető társadalmi és politikai céljaival. A szocialista országok közül az IMF alapító tagállamai között volt Csehszlová­kia, Jugoszlávia, Kína, Kuba és Lengyelország. A Szovjetunió aktívan részt vett a Bretton Words-i tárgyalásokon, végül azonban — hivatalos visszautasítás nélkül — elállt a csatlakozástól. A negyvenes évek végének, az ötvenes évek elejének a nem­zetközi együttműködés szempontjából kedvezőtlen légköre, a hidegháborús feszült­ség döntően közrejátszott abban, hogy a szocialista országok többsége kívül maradt a Valuta Alapon, illetve Lengyelország 1950-ben kilépett e szervezetből. Csehszlo­vákia 1954. évi kizárása és Kuba 1964. évi kilépése nemcsak a hidegháború követ­kezménye volt. A hidegháborús korszak utáni évek gyakorlata azt mutatja, hogy a tagságot fenntartó, illetve később csatlakozó szocialista országok számára egyértelmű előnyt jelent a tagság, a nemzetközi hitelpiaci bonitás és a hitelfelvételi lehetőségek szem­pontjából. A Nemzetközi Valuta Alap szocialista vagy szocialista orientációjú tag­államai 1981 végén: Afganisztán, Dél-Yemen, Etiópia, Jugoszlávia, Kambodzsa, a Kínai Népköztársaság, Laosz, Románia és Vietnam. SDR MŰVELETEK Az SDR a Nemzetközi Valuta Alap által az Alapokmány 1969-es módosításával — a nem­zetközi méretekben jelentkező strukturális lik­viditáshiány feloldására — mesterségesen lét­rehozott nemzetközi tartalékeszköz. Felhaszná­lási körének bővítése, kamatozásának a nem­zetközi pénzpiaci kamatszinthez való igazítá­sa, értékállandóságának biztosítása erősíti a tartalékeszköz szerepét. Az SDR az IMF Általános Számlája és a tagállamok közötti műveletek és átutalások elszámolására alkalmazott számlaegység, d-3 elfogadott elszámolási eszköz az IMF-en kívül is nemzetközi­­ és regionális szervezetek kö­zötti elszámolásokban. Az SDR az IMF-en belül referenciaegység­ként is funkcionál: az Alap 15 tagállama va­lutaárfolyamának alakulását az SDR-árfolyam függvényében határozza meg. A kibocsátott SDR szétosztása kvótaarányo­­san történik a tagállamok között. Az SDR- allokációk célja a nemzetközi likviditás nö­velése, amennyiben a pénz- és tőkepiacok helyzete azt indokolttá teszi. Az SDR-kibo­csátások 1970-ben kezdődtek. 1970—72-ben ösz­­szesen 9,3 milliárd SDR elosztására került sor. A Kormányzó Tanács 1978. december 11-én ér­vénybe lépett határozata alapján 1979—81-ben évi 4 milliárd SDR kiosztása történt meg. Az SRD-juttatások teljes összege ez ideig tehát va­lamivel több, mint 21 milliárd. (Ebből a szo­cialista tagállamoknak 364 millió SDR-t folyó­sítottak. Ezen belül Románia például 76 mil­lió SDR-t kapott, ami azt jelenti, hogy a tar­talékvalutákban eszközölt eddigi alaptőke­befizetései az SDR-juttatásokból már megté­rültek.) Az Ügyvezetőség 1980 szeptemberében hozott döntése alapján az SDR értékelése és kamatainak meghatározása egyszerűsödött, és egységessé vált (az értékelés és a kamatmeg­­állapítás is ugyanazon az öt valután — dollár, márka, jen, font és a francia frank — ala­pul). E­z elősegíti az SDR felhasználási köré­nek bővülését. Az Alapszabály előírásai szerint az SDR bir­tokosa — ha a fizetésimérleg-helyzet indokol­ja — jogosult az allokált SDR-összeg­ erejéig konvertibilis valutát lehívni az IMF-től. Azo­kat a tagállamokat, amelyek a konvertibilis valutát biztosítják, az Alap jelöli ki az aktí­vummal bíró országok között. A tagországok SDR-t konvertibilis valutára válthatnak más tagországokkal való külön megállapodás alap­ján akkor is, ha ezt a fizetési mérleg­ helyze­tük nem teszi szükségessé. Hasonlóan nem szükséges fizetésimérleg-indok ahhoz, hogy a tagállamok az SDR-t az Alap általános (ren­des) forrásaival összefüggő műveleteikben — például hiteltörlesztés, kamatfizetés — hasz­nálják. SWAP Az IMF által nyújtott hitelek folyósítását és törlesztését nagyrészt swap (valutacsere) for­májában bonyolítják le: a hitelt felvevő or­szág saját valutájáért idegen valutát vagy SDR-t „vásárol” (purchase) az Alaptól, a hitel törlesztésekor a tagország „visszavásá­rolja” (repurchase) saját valutáját idegen va­luta, vagy SDR ellenében. A swapforma kö­vetkeztében a­ hitelnyújtás és a törlesztés nem módosítja az alap eszközeinek összértékét, csak az eszközök összetétele változik. HITEL-TRANCHE A Nemzetközi Valuta Alap a tagországok pénzügyi megsegítését meghatározott hitelpo­litika szerint, meghatározott hitelkeretekből nyújtja. A hitelnyújtások gerincét az úgyne­vezett hitel-tranche mechanizmus képezi, melynek alapelve, hogy minden tagország jo­gosult a kvótája függvényében meghatározott összegű hitel igénybevételére az Alaptól. Ne­vének megfelelően ez a hitelösszeg szelvé­nyekre (tranche-okra) bontva vehető igénybe. A hitelösszeg teljes nagyságát és az egyes hi­­teltranche-ok igénybevételének előfeltételeit az Alap mindenkori hitelpolitikája határozza meg. 3

Next