Magyar Filozófiai Szemle, 1969

1. szám - Tanulmányok - Hermann István: A totalitás kategóriája

A totalitás kategóriája HERMANN ISTVÁN A „kezdetben volt a tett", a szállóigévé vált goethei mondás kétség­telenül Marx egész filozófiáján keresztülvonul. Ahhoz azonban, hogy ennek a filozófiának és a marxi kultúrafelfogásnak valóságos értelmét átláthassuk, a tett-fogalom tartalmi analízisére van szükség. Az emberi tevékenység igazi sajátsága ugyanis nem egyszerűen elvont cselekvésformáknak, beidegzett cse­lek­véstípusoknak gyakorlata, hanem gyakorlat a szó ontológiai értelmében. S éppen azzal összefüggésben, hogy a marxi filozófia immár több mint száz­éves hatástörténetében a Feuerbach-tézisek nyomán főként aktív jellegét szokták a legfontosabb tulajdonságaként tekinteni, szükség van ennek a tevékenység-problémának átgondolására. A hegeli filozófia legnagyobb vívmánya abban állott, hogy mintegy át tudta tekinteni az emberiség belső fejlődési folyamatát a legtöbb tudati kategóriában, a logikában, a filozófiában, a jogban és a vallásban. A hegeli filozófia egyik belső problémája mégis abból fakad, hogy ennek a fejlődési folyamatnak Hegel első nagy klasszikus művében nyújtott egységes képét, tehát a Fenomenológia által jellemzett összfolyamatot Hegel kénytelen volt — részben a konkretizálás okán — felbontani az emberi tudat különböző formáinak vázolásával. Ezáltal szükségképpen megszűnt Hegelnél az a szem­léleti mód, amely még A szellem fenomenológiáját jellemezte, ahol a fejlődés, az evolúció különböző mozzanatai dialektikus egységet képeztek egymással, és itt még nem tűnt el sok olyan vonás ebből a filozófiából, mely magára a valóságos életre mutatott. (Elég lesz itt megemlíteni az olyan elemzése­ket, mint a rabszolgatársadalom felbomlásának az úr és szolga viszonyra történő visszavezetését). Azt, hogy a fiatal Hegelnél végső fokon ez az egységes szemlélet ural­kodott, nagyon világosan bizonyítja be már a frankfurti periódussal kap­csolatban Lukács, amikor a következőket hangsúlyozza: „Filozófiailag két nagyon lényeges módszertani szempont kerül Kanttal szemben előtérbe. Először, hogy a kötelesség-konfliktus az abszolút és relatív dialektikájá­ból keletkezik. Minden egyes kötelesség Hegel szerint pusztán a társadalmi dia­lektikus teljes összefüggés egyik mozzanata, a frankfurti terminológia szerint: az élet egyik mozzanata. Ez az összefüggés azonban maga is ellentmondásos, és az egyes meghatározottságok ellentmondása alapozza meg lényegét, az életet. Az egyes meghatározások (kötelességek) körülhatárolása nem úgy történik meg, hogy mindegyikük egymásmellettiségben valamiféle fölosztott területen ural­kodnék, vagy pedig hierarchikusan egymás fölé rétegeződnék, hanem ez a vonat­kozás maga is harc, ellentét, ellentmondás. Amennyiben minden mozzanat, minden kötelesség az abszolútum igényével lép fel, szükségképpen egy másik, ugyanilyen igényű mozzanattal kerül ellentmondásba. S ezt az ellentétességet pusztán mind­ezeknek a meghatározásoknak eleven totalitása oldja fel. Lényegük azonban a Magyar Filozófiai Szemle

Next